קבוצת התעופה כים-ניר מבקשת (יום ד', 17.10.18) מבית המשפט המחוזי מרכז להקפיא לחודשיים את ההליכים נגדה, בשל חובות של 22 מיליון שקל. החברה עוסקת בטיסות פרטיות וטיסות ריסוס, ומפעילה את טייסת הכיבוי שהוקמה בעקבות אסון הכרמל.
כים ניר נמצאת בשליטתו של אלכס אכטמן בן ה-90, שלאחרונה מונו לו אפוטרופוסים בשל מצב בריאותו - השופטים בדימוס גל גוטזמן ו
בלנש קיי. בחודש פברואר נחתמה עסקה למכירתה לעמית אברמוביץ' תמורת 28 מיליון שקל, שלדבריה אמורים היו לכסות את חובותיה (שיגדלו ב-5 מיליון שקל אם יפוטרו חלק מ-120 עובדיה). לדברי כים ניר, גוטזמן וקיי מנסים להשלים את המכירה לאברמוביץ' או למצוא רוכש חילופי, וכן לרכוש בשמו של אכטמן את החוב בסך 8 מיליון שקל לבנק איגוד.
החברה מדווחת, כי הדיקטוריון שלה התפטר ולא מונו לו מחליפים.
לדבריה, שורה של גורמים מתעניינים ברכישתה, אך היא זקוקה להקפאה מאחר שבנק איגוד צמצם בצורה חדה את מסגרת האשראי שלה לאחר מינוי האפוטרופוסים כך שאיננה יכול לעמוד בתשלומים השוטפים ומאחר שחלק מנושיה החלו לנקוט בפעולות חד-צדדיות.
כים ניר מוסרת, כי בבעלותה ארבעה מטוסים ושבעה מסוקים, היא חוכרת שישה מטוסי ריסוס ומסוקים נוספים, ומפעילה עבור אלביט מערכות את 14 מטוסי טייסת הכיבוי הלאומית. מנכ"ל החברה הוא תא"ל (מיל.) אודי זוהר, לשעבר מנהל רשות התעופה האזרחית. הכנסותיה מתחום התעופה החקלאית הן 23 מיליון שקל בשנה, ומתחום פעילות הכיבוי - 20 מיליון שקל בשנה.
אכטמן רכש את החברה מכונסי נכסים קודמים בשנת 2011, וכיום מודה כים ניר שהעסקה נעשתה ללא בדיקת נאותות וכי רק אחריה התברר שהיא מצויה בחובות כבדים. אכטמן השקיע סכומים ניכרים ברכישת מניות הציבור ובכיסוי חובות העבר, אך לא היה מוכן להשקיע בכלי טיס נוספים. החברה רשמה הפסד של 1.5 מיליון שקל בשנת 2016 והפסד נוסף בשנת 2017 (הדוח לשנה זו לא צורף לבקשה). החברה ביצעה תוכנית התייעלות שייצבה את מצבה, אך חובות העבר והצורך בהזרמת כספים נוספים המשיכו להכביד עליה - היא אומרת.
לדברי כים ניר, המשבר הנוכחי נגרם בשל אי-השלמת המכירה לאברמוביץ, בשל קשיים בהעברת התמורה. בפועל היא נותרה ללא בעל בית, שכן אכטמן סירב להזרים לה כספים. לכך נוסף צמצום חד במסגרת האשראי בידי בנק איגוד, והתוצאה היא קשיים תזרימיים המאיימים על המשך קיומה.
להערכת כים ניר, שווי כלי הטיס שלה כעסק חי הוא 10-8 מיליון שקל, יש לה מלאי ב-3.3 מיליון שקל ולקוחותיה חייבים לה 9.4 מיליון שקל. הנושה העיקרי הוא בנק איגוד (8 מיליון שקל), ולצידו חובות לרשויות המס ב-3.4 מיליון שקל, חוב לקופות הפנסיה בסך 1.8 מיליון שקל וחוב שכר לחודש ספטמבר בסך 1.8 מיליון שקל. כמו-כן היא חייבת 6 מיליון שקל לספקים ונותני שירותים. החברה צופה, כי תוכל לפעול בתקופת ההקפאה תוך יצירת רווח של כמה עשרות אלפי שקלים. הבקשה הוגשה באמצעות עוה"ד יריב ישינובסקי וכרמי ליבוביץ.
במקביל, הגישו 87 מעובדים חברת כים ניר שירותי תעופה - חברת-האם של הקבוצה - בקשה לפרק אותה, בשל חוב השכר לחודש ספטמבר. לדבריהם, זוהר הודיע להם שהחברה אינה יכולה לשלם את שכר החודש שעבר ואת שכר החודש הנוכחי. הבקשה הוגשה באמצעות עוה"ד
גלילה הורנשטיין ו
אלון הורנשטיין, מאחר שלדברי העובדים הבקשה להקפאת הליכים לא הוגשה בתיאום איתם.