החל ב-15 בנובמבר 2018 תיאסר תנועת משאיות וכלי רכב כבדים, בכבישי הדרום המובילים לרצועת עזה, בשעות הבוקר ואחר-הצהריים, למשך שעתיים וחצי. זאת במטרה להגביר את בטיחותם של תלמידי בתי הספר והתושבים הנוסעים לעבודה וממנה מדי יום. כך החליט שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ.
על-פי החלטת כ"ץ, תיאסר תנועת משאיות וכלי רכב כבדים מעל 12 טון בשלושה צירי תנועה מרכזיים המובילים למעבר כרם שלום בעזה וממנו: כביש 232 מצומת סעד עד כרם שלום, כביש 241 מצומת אופקים עד לכביש 232, וכביש 234 מצומת רעים עד צומת אורים. האיסור יחול בין השעה 07:30 ל-09:00 ובין השעה 15:30 ל-16:30.
שר התחבורה החליט על סגירת הצירים המרכזיים בדרום לתנועת משאיות וכלי רכב כבדים בשעות השיא, בעקבות נתונים שהוצגו בפניו ולאחר בדיקה מקצועית שנערכה בנושא. ההחלטה התקבלה בהתייעצות עם משטרת התנועה הארצית ובתיאום עם ראשי הרשויות המקומיות של ישובי הנגב.
מנתוני
משרד התחבורה עולה כי מדי יום נעים בכבישים אלה כ-2,000 משאיות וכלי רכב כבדים, המובילים מטענים וסחורות למעבר כרם שלום. משאיות אלה מהוות יותר מ-30% מתנועת כלי הרכב בצירי התנועה המרכזיים בדרום. מאחר שהכבישים המובילים למחסום כרם שלום חוצים ישובים רבים, תנועת המשאיות בהם, מסכנת את התושבים והנוסעים ויוצרת גודש תנועה חריג.
על-מנת להימנע מפגיעה לא מידתית בבעלי המשאיות וכלי הרכב הכבדים, הוחלט להגביל את תנועתם בשלושה צירים בלבד, ורק בשעות בהן נוסעים עשרות אלפי תלמידים ותושבי האזור בדרכם לעבודה וממנה.
סמוך למעבר כרם שלום, משרד התחבורה הכשיר חניון שיאפשר חנייה של 250 משאיות וכלי רכב כבדים, בשעות האסורות לתנועה. חברת נתיבי ישראל משלימה בימים אלה הצבת שילוט המציין את הגבלות התנועה שיחולו על כלי רכב כבדים, בכבישים ובצירים שהוגבלו לנסיעה.
בארגון גישה אומרים כי בניגוד לפרסום של משרד התחבורה לפיו מדי יום נעים בכבישים כ-2,000 משאיות וכלי רכב כבדים המובילים סחורות למעבר כרם שלום, הממוצע היומי של משאיות הנושאות סחורות הנכנסות והיוצאות דרך המעבר קטן בהרבה. מתחילת השנה עד סוף ספטמבר, ממוצע המשאיות ששינעו סחורות למעבר כרם שלום וממנו, דרך כבישי הנגב המערבי, לא עלה על 425 משאיות ביום. בהינתן ההגבלות החריפות שכופה ישראל על ייצוא ושיווק של סחורות מעזה אל ישראל והגדה המערבית, כמות הסחורות היוצאות מצומצמת ביותר: גם בתקופות שבהן סחורה רבה יחסית יצאה מעזה, ממוצע המשאיות היוצאות היומי לא עולה על 12.
בפברואר 2018, פנה גישה, יחד עם ראשי המועצות האזוריות – אלון שוסטר משער הנגב, יאיר פרג'ון מחוף אשקלון וגדי ירקוני מאשכול – ויו"ר מועצת המסיעים והמובילים, גבי בן הרוש, במכתב לראש הממשלה,
בנימין נתניהו, לשר הביטחון,
אביגדור ליברמן ולשר התחבורה, כ"ץ, בדרישה כי יפעלו לאלתר לפתיחת מעבר סחורות בצפון רצועת עזה.
לדברי גישה, אין ספק שעל המדינה לפעול בדחיפות לשדרוג ולהרחבה של תשתיות התחבורה במקטעי הכבישים המובילים למעבר כרם שלום, להגדלת רווחתם וביטחונם האישי של תושבי האזור. הפתרון ההגיוני והכלכלי ביותר לאתגרי הבטיחות בכבישי הדרום הוא יישום ההוראה של משרד הביטחון לפתיחת מעבר סחורות בצפון הרצועה. פתיחת מעבר צפוני תביא להקלה מידית בעומס על הכבישים שמובילים למעבר כרם שלום, הממוקם בנקודה הדרומית ביותר במפגש בין עזה וישראל, תוזיל את עלויות שינוע הסחורות מעזה ואליה, ובתוך הרצועה. כך תוכל ישראל גם לתמוך במי שמתפרנסים ממכירת סחורות לרצועה וגם לסייע לפיתוח הכלכלי של עזה, באופן שתואם את האינטרס הביטחוני המוצהר שלה.
גישה חוזר ומדגיש שיישום ההגבלות בכבישי הנגב המערבי עלול להביא לפגיעה בהיקף הסחורה הנכנסת לעזה. כל הפרעה נוספת לאספקה הסדירה של מזון, תרופות, דלק, וחומרי גלם נחוצים תביא בהכרח לפגיעה חמורה בזכויותיהם ובסיכוייהם של תושבי עזה לחיים תקינים. לנוכח תנאי החיים הקשים, המחמירים, ברצועה, על ישראל להימנע מצעדים שעלולים להכביד עוד יותר על האוכלוסייה האזרחית בעזה.