|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
מנדלבליט. חשיפה בכנסת [צילום: הדס פרוש, פלאש 90] ניצן. חשיפה בבית המשפט העליון [צילום: ליאב פלד]

בדיקת News1 בעקבות הסערה סביב דינה זילבר מעלה:

הפרקליטות והייעוץ המשפטי מפרים <br>באופן שיטתי חובת חסיון עו"ד-לקוח

חשיפת חוות הדעת שניתנו לשרים או לפקידים, בין אם היא נעשית בדיונים בכנסת ובין אם הדבר מתרחש בבית המשפט, היא הפרה ברורה ובוטה של החוק ושל כללי האתיקה: אסור לעורך דין לגלות דבר ממה שנאמר בינו לבין לקוחו משרד המשפטים התחמק מתשובה לשאלה האם השרים והפקידים מוותרים על החיסיון
11/11/2018  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משמר המשפט   |   תגובות

הייעוץ המשפטי לממשלה, בראשותו של אביחי מנדלבליט, ופרקליטות המדינה, בראשותו של שי ניצן, מפרים בצורה קבועה את חובת הסודיות המוחלטת החלה על יחסי עו"ד-לקוח. זאת, כאשר הם מציגים בפומבי - כגון בדיונים בכנסת ובבית המשפט - את חילופי הדברים ולעיתים את חילוקי הדעות בינם לבין שרים ופקידים. כך עולה מבדיקת News1.

סעיף 90 לחוק לשכת עורכי הדין קובע: "דברים ומסמכים שהוחלפו בין לקוח לבין עורך דין ויש להם קשר ענייני לשירות המקצועי שניתן על-ידי עורך הדין ללקוח, לא יגלה אותם עורך הדין בכל הליך משפטי, חקירה או חיפוש, מלבד אם ויתר הלקוח על חסינותם".

כללים 21-19 לכללי האתיקה של לשכת עורכי הדין קובעים: "עורך דין ישמור בסוד כל דבר שיובא לידיעתו בידי לקוח או מטעמו, תוך כדי מילוי תפקידיו, זולת אם הסכים הלקוח במפורש אחרת; הוראה זו אינה חלה על גילוי בהליך המשפטי, חקירה או חיפוש שאינו חסוי על-פי סעיף 90 לחוק. עורך דין יעמיד את העובדים בשירותו על חובתם לשמור על סודיות העניינים המגיעים לידיעתם במהלך עבודתם. לא ישתמש עורך דין בידיעה שהגיעה אליו מאת לקוחו במילוי תפקידו, ואשר עורך הדין לא יכול היה לקבלה בדרך אחרת, במאמץ סביר".

בשורה של פסקי דין קבע בית המשפט העליון, כי מדובר בחיסיון מוחלט, שניתן להסירו רק אם הלקוח ויתר עליו (בצורה מלאה או חלקית), או אם השתכנע בית המשפט שהלקוח ועורך הדין עשו בו שימוש כדי להסתיר פעילות פלילית שביצעו יחדיו. ההיגיון שמאחורי החיסיון הוא שיש לאפשר ללקוח להתייעץ בצורה הגלויה ביותר עם עורך דינו, למסור לו את כל המידע ולקבל את עצתו, מבלי לחשוש שהדברים ישמשו נגדו. הפרת חובת החיסיון היא מהעבירות האתיות החמורות ביותר שיכול לבצע עורך דין, ועלולה להוביל להשעייתו ואף לשלילת רשיונו.

זילבר בכנסת, הפרקליטות בבג"ץ

הפרקליטות והייעוץ המשפטי מפרים בצורה בוטה ושיטתית את חובת החיסיון, למרות שהחוק אינו מסייג בשום צורה שהיא את יחסיהם עם נבחרי ציבור ועובדי ציבור. כך למשל, אם הפרקליטות מדווחת לבג"ץ על חילוקי דעות עם שר - מדובר בהפרה של חובת החיסיון. אם נציגי היועץ המשפטי מצטטים בדיון בכנסת את חוות הדעת שהגישו לשרים או לפקידים - מדובר בהפרה של חובת החיסיון.

דבריה של המשנה ליועץ המשפטי, דינה זילבר, בנוגע לחוק להסדרת פעילות החטיבה להתיישבות (29.10.18) היו דוגמה להפרת החיסיון בעת דיון בכנסת. "היועץ המשפטי לממשלה סבור, והוא משקיע בכך, הוא ונציגיו השונים משקיעים המון המון זמן ומאמצים במהלך אותם חודשים שמתקיימים דיונים בצוות שבראשות משרד החקלאות, כדי לנסות ולקדם את האפיק של הסדרת הסוגיה הזאת והקהיית חלק מהקשיים המשפטיים באמצעות אותו צוות פנים ממשלתי ששוקד על הצעת מחליטים", אמרה. בכך היא חשפה את העמדות המועלות בפני הצוות, המורכב מפקידים המקבלים את הייעוץ ומהווים בפועל את לקוחותיו של מערך הייעוץ המשפטי.

גם דבריה של זילבר שעוררו את המחלוקת בין השרה איילת שקד לבין היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט, היו חשיפה של עמדות שנאמרו בדיונים עם השרים והפקידים. למרות שהיא לא אמרה במפורש שמדובר בחזרה על אותן עמדות, אין ספק שכך הוא. אחרת, חטאה זילבר בכך שהציגה לראשונה את עמדתה לא בדיונים הפנימיים אלא בפורומים פומביים.

בנוגע לחוק היועצים המשפטיים אמרה זילבר בוועדת החוקה (22.10.18), כי מדובר בחקיקה פוגענית ובלתי נחוצה, והזהירה מפני הסכנות שלדעתה טמונות בהצעה. ואילו בדיון בוועדת החינוך על חוק נאמנות בתרבות, טענה זילבר (6.11.18) שמשמעות החוק היא דרישה ל"יועצים משפטיים צייתנים, אמנים מסורסים, תקשורת מרוסנת, עם ממושמע, מחונך, שחשיבתו אחידה".

בשבוע שעבר (6.11.18) ניתנה גם דוגמה להפרת החיסיון בעת הליך משפטי. הפרקליטות הודיעה לבג"ץ שהיא תומכת בביטול החלטתו של שר המדע, אופיר אקוניס, שלא למנות את פרופ' יעל אמתי לתפקיד מדעי. עמדת הפרקליטות מובאת על פני מספר עמודים, ובסופה נאמר: "העמדה המשפטית שתוארה לעיל בתגובה זו הובאה בפני שר המדע, אך השר נותר בהחלטתו שלא לאשר את מינויה של פרופ' אמתי". זוהי הפרה ברורה ביותר, כאשר המדינה מצטטת את הייעוץ שניתן לאקוניס.

זו לא ישות אמורפית

ניתן לכאורה להעלות טענה, ולפיה הייעוץ והייצוג אינם ניתנים לאדם הספציפי, אלא לישות אמורפית בדמותם של "הממשלה", "המשרד" או "השר" - ושהפרקליטות והייעוץ המשפטי הם חלק בלתי נפרד מהם.
אולם, אין לטענה זו אין יסוד וזאת מחמישה טעמים.

  • אין בחוק שום החרגה כזאת, ולא ניתן לסטות מהוראת חוק אלא באמצעות הוראת חוק אחרת.

  • מאחורי תארים אלו ניצבים בני אדם, שהם אשר מקבלים בפועל את הייעוץ והייצוג. הייעוץ והייצוג הם ממשיים לבני אדם ממשיים. לא ניתן להפוך אותם למשהו ערטילאי המרחף בחלל.

  • הפרקליטות והייעוץ המשפטי הם גופים מקבילים ליתר זרועות המדינה, ולא חלק בלתי נפרד מהן. הפרקליטות והייעוץ המשפטי מעניקים ייצוג וייעוץ לגופים אחרים (ואף מקפידים ביותר להדגיש שהם אינם כפופים לשרים ולמנכ"לים אלא לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה), ולכן לא ניתן לומר שהם והלקוח - חד הוא.

  • קיימת חובת חיסיון גם כאשר הלקוח הוא תאגיד. כשם שעורך דינו של בנק אינו יכול לגלות מה יעץ לבנק, אסור לגלות מהו הייעוץ שניתן למשרד ממשלתי.

  • הנימוק החשוב ביותר: אם יש ממש בטענה זו - הרי שחובה לאפשר לשר או לפקיד לקבל ייעוץ וייצוג נפרדים, אם הפרקליטות והייעוץ המשפטי מתנגדים למעשיו; בפועל, אין כמעט אפשרות כזאת. הפרקליטות והייעוץ אינם יכולים גם לטעון שהם מייצגים את השר ולא את האיש, וגם למנוע מהאיש לקבל ייצוג וייעוץ משלו.

"תפנה לנציבות שירות המדינה"

משרד המשפטים התחמק מלענות על שאלת News1: "האם עובדי מדינה ונבחרי ציבור חותמים על ויתור על חיסיון עו"ד-לקוח מול היועצים המשפטיים של משרדיהם והפרקליטים המייצגים אותם? האם נחתם ויתור כזה בצורה כוללנית או נקודתית במידת הצורך?". תשובתו הראשונה של המשרד הייתה: "איננו מעניקים חוות דעת משפטיות במסגרת פנייה עיתונאית".

News1 הבהיר: "השאלה הייתה עובדתית ואני מבקש תשובה עובדתית". משרד המשפטים שינה את תשובתו: "עליך לפנות לנציבות שירות המדינה". News1 שב והבהיר: "אני שואל אתכם מהצד של עורכי הדין המייצגים את המדינה". המשרד עמד על דעתו: "כפי שמסרנו לך, הכתובת לשאלתך היא נציבות שירות המדינה". News1 מעיר, כי בכל מקרה - הנציבות אינה הכתובת לשאלות הנוגעות לשרים.

תאריך:  11/11/2018   |   עודכן:  11/11/2018
איתמר לוין
+הפרקליטות שיקרה והעלימה ראיות
12:38 11/11/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הפרקליטות הסתירה מן ההגנה ראיית זהב בתיק שוד, שיקרה בנוגע למהימנותו של המדובב, לא קיימה הוראות של בית המשפט ומסרה לרוזן תירוצים שנדחו
(דוד רוזן. פגם חמור בהתנהלות הפרקליטות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+הפרקליטות טעתה בהסדר עם רוצח
11:08 11/11/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הסכימה שמוחמד חארוף - אשר רצח יהודייה עימה היה בקשר - ירצה רק מאסר עולם ולא ייענש על יתר העבירות בהן הודה  ▪  הודתה בעליון שטעתה בהסדר שהוגש למחוזי
(חארוף. עוד חמש שנים [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפרקליטות והייעוץ המשפטי מפרים באופן שיטתי חובת חסיון עו"ד-לקוח
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מבשרת
11/11/18 08:17
 
נאיוית
11/11/18 10:52
2
הם הפכו להיות
11/11/18 11:03
3
דורש צדק
11/11/18 17:37
4
למנדנבליט
11/11/18 18:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
"יש כאלה שרוצים לקחת את מה שקרה ולמנף זאת לפגיעה במוסד היועץ המשפטי לממשלה - ואת זה אני אעקור מהשורש". דבריו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, (יום ה', 8.11.18) על-רקע המחלוקת בינו לבין השרה איילת שקד בנוגע להתנהלותה של המשנה ליועץ, דינה זילבר.
09/11/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
צבי דוידוביץ, שהיה מבעליה ומנהליה של חברת TRD, ירצה שמונה חודשי מאסר על עבירות דיווח שנעשו בשנת 2006. השופטת מיכל ברק-נבו אימצה (יום ד', 7.11.18) את הסדר הטיעון בין דוידוביץ לבין המדינה.
07/11/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
מרד. נסיון הפיכה. פוטש. כל המילים הללו מתאימות לתאר את המכתבים שיצאו השבוע מתחת ידיהם של 22 יועצים משפטיים למשרדי הממשלה ושל היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. במה שנראה כמהלך שתוכנן ותואם מראש, כל הקבוצה הזאת התייצבה בפומבי נגד חוק היועצים המשפטיים, שאושר בידי ועדת השרים לחקיקה ובקריאה ראשונה בכנסת, ועלה היום (6.11.18) לדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט.
06/11/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
שרת המשפטים, איילת שקד, והשופטת רונית פוזננסקי-כץ הגיעו להסכמה, לפיה פוזננסקי-כץ תושעה בפועל מרצונה למשך שנה ולאחר מכן לא תשב במשך שנתיים בתיקים פליליים - הודיע (יום ד', 31.10.18) בא-כוחה של פוזננסקי-כץ, עו"ד רם כספי, בפתיחת הדיון בעתירתה לבג"ץ נגד פיטוריה.
31/10/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשות החשמל ומשרד האנרגיה לא השיבו במשך עשרה חודשים לבקשה לפסוק הוצאות נגדם בעקבות עתירה לבג"ץ. שני הגופים קיבלו חמש ארכות - ואז ביקשו אחת נוספת, אך הפעם נדחו.
30/10/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
המדינה סירבה להציג מסמך בפני השופט  /  איתמר לוין
שקד: רק השעיה לפוזננסקי-כץ  /  איתמר לוין
תובעות בתיק רצח שיקרו לביהמ"ש  /  איתמר לוין
הכל דיבורים  /  איתמר לוין
רומן עם רוצח  /  איתמר לוין
הסהר של חלם  /  איילת שקד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
צבי גיל
צבי גיל
אם ביבי נתניהו ייכנס להיסטוריה זה יהיה על שהוא הצליח לא רק להקים ולקיים ממשל גרוטסקי, נלעג, מטורלל ומעורר חלחלה, אלא להשליט ממשל מעוות זה באמצעות הדמויות הנלעגות שבו והמדינית העקומ...
רון בריימן
רון בריימן
תמלול של קטע מרתק ומאלף מתוך ראיון של דובר צה"ל לשעבר, המותח ביקורת נוקבת על התרבות הארגונית של צה"ל    לא מיותר לציין שתרבות זו היא של צה"ל בפרט, אבל של החברה הישראלית בכלל, לפחות ...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עם שלם עוטה מסכה כדי להסתיר את היגון והצער, להסתיר את החרפה והבושה, להסתיר את הכאב והגעגוע, להסתיר את החוסר הנורא, את השבר שהיה כחרס הנשבר
יוסף גערליצקי
יוסף גערליצקי
לכל אדם יש את ה"נפש הבהמית" שלו, הנפש המחייה את גופו בגשמיות, אך יש בה גם רצונות ומידות רעות ו'בהמיות'
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il