למען רוכבי הדו-גלגלי: ועדת הכספים אישרה ושיפרה היום (ב') את מתווה מערכת התמריצים לרוכשי כלי רכב דו-גלגליים. האמור הוא בתמריצים כספיים בדמות הנחות במס הקנייה בעת הצטיידות במערכות הבאות: בקרת יציבות, בקרת משיכה והחלקה, בלימה משולבת, משכך היגוי - מערכות המסייעות ליציבות הכלי הדו גלגלי בזמן האצה, תנועה ובלימה.
בדיון לפני כשנה קראה ועדת הכספים לרשות המיסים להפחית את רמת המיסוי על אופנועים בינוניים בנפח של עד 500 סמ"ק בדומה לזו הנהוגה לגבי אופנועים וקטנועים קלים בנפח של עד 125 סמ"ק. במהלך הדיון היום אושרה אומנם הארכת שיטת המיסוי המופחתת על כלי רכב דו גלגליים, אך לעניין הנושא השני שהובא בפני הוועדה - רפורמה מדורגת בשיטת התמריצים בגין רכישת אופנועים עם מערכות בטיחות, עלה כי בעוד חלקה הראשון של הרפורמה מקובל על הצדדים ויביא להפחתת עלויות בקרב מרבית רוכשי האופנועים, בחלקים הבאים שלה, צפויה הרפורמה להפחית ואף לבטל את התמריצים בגין התקנת מערכת ה-ABS בכלים בינוניים וכבדים, ובכך להביא דווקא להגדלת עלויות בקרב הרוכשים, נוכח ההנחה המשמעותית הניתנת כיום.
ברשות המיסים טענו כי לא ניתן לתת הטבה בגין מערכת שהפכה לחובה עבור הכלים בעלי נפח מנוע הגדול מ-125 סמ"ק וכי גם המשך הרפורמה תביא בסה"כ להוזלות. הוועדה דחתה את הדברים, ולאחר התייעצות עם הצדדים קבעה כי חלק הראשון של הרפורמה שנקבע למשך שנה, יוארך לשנה וחצי, במהלכן תבחן רשות המיסים את ההשלכות השונות, ותוכל לבצע שינויים ברפורמה ככל שיעלה כי השינויים מביאים דווקא להגדלת העלויות. יו"ר הוועדה, ח"כ
משה גפני: "אנחנו סומכים על הבטחתכם וממתינים שתגיעו עם הממצאים של הרפורמה על-מנת שנעשה שינויים ככל שידרשו בהמשך הדרך". המשנה למנהל רשות המיסים,
מירי סביון: "אין כל כוונה להעלות מיסים, אלא לעודד אבזרי בטיחות מסוימים, אם נראה שהרפורמה לא מביאה לכך או שהיא מעלה מיסים נבחן אותה שנית".
להלן השינויים שאושרו:
- הארכת הוראת השעה לעניין שיעורי מס קנייה מופחתים על כלים דו גלגליים בשנתיים: שיטת המיסוי על כלי רכב דו-גלגליים שונתה בשנת 2015, כאשר עד לשינוי, הוטלו שני שיעורי מס בסיסיים: 72% על אופנועים ו- 40% על קטנועים וכלים עד 125 סמ"ק. במסגרת שינוי שיטת המיסוי ב-2015, כלי הרכב הדו-גלגליים חולקו לקטגוריות של נפח מנוע והספק מנוע, כאשר שיעור המס עולה ככל שמדובר בכלים בעלי מנוע גדול ועוצמתי יותר. כך שיעורי המס נקבעו בקטגוריות של 40%, 50%, 60% ו- 70%. בהמשך קבעה הוראת שעה נוספת, שיעור מס של 25% על כלי רכב דו גלגליים מקטגוריה L1, הנחשבת לנמוכה ביותר - בעלי נפח מנוע של עד 125 סמ"ק והספק מנוע של עד 11 קילוואט, לתקופה קצובה על-מנת לבחון את ההשפעה על רכישות כלים קטנים אלה, כפתרון תחבורתי עירוני שעשוי לצמצם את בעיית הגודש. לבקשת שר האוצר אישרה ועדת הכספים את הארכת הוראת השעה כאמור, עד ל-30 ביוני 2020.
- שינוי מערכת התמריצים הקבועה בהוראת שעה לעניין הצטיידות במערכות בטיחות: החל ב-1 בספטמבר 2018, תשונה מערכת התמריצים למערכות בטיחות שכרגע לא מספיק נפוצות בישראל, ואין להן די מודעות בקרב הרוכבים. האמור הוא בתמריצים כספיים בדמות הנחות במס הקנייה בעת הצטיידות במערכות: בקרת יציבות, בקרת משיכה והחלקה, בלימה משולבת, משכך היגוי - מערכות המסייעות ליציבות הכלי הדו גלגלי בזמן האצה, תנועה ובלימה.
בנוסף תכלול מעתה טבלת התמריצים גם הטבות לרכישת רכב תלת גלגלי, שעד עתה נחשבו להטבה נפרדת. רכב מסוג זה יהיה זכאי גם להנחה בגין עצם רכישתו וכן עבור הצטיידות במערכות הבטיחות הנ"ל. לצד כך, סכום ההפחתות המצטבר לא יעלה על מחצית סכום המס שחושב לפני ההפחתות.
לצד אלה, הצו קובע כי ההטבה הקיימת עבור מערכת ABS תבוטל בהדרגה למעט עבור הכלים בקטגוריה L1 -הנמוכה ביותר, מהסיבה שבקטגוריות אחרות המערכת הפכה לחובה. עבור קטגוריה L1, אף יגדל סכום ההפחתה עבור מערכת זו. ההחלטה לבטל את ההטבה בהדרגה ולא בבת אחת, נבעה מהרצון למנוע עליית מחירים לצרכן. ועדת הכספים לא הסתפקה בכך ונוכח התנגדות חבריה והתנגדות איגוד יבואני הרכב הדו גלגלי, הנובעת ממשקלה המשמעותי של הטבת התקנת מערכת ה-ABS עבור רוכשי כלים בינוניים וכבדים, נקבע כי חלקה הראשון של הרפורמה ששומר על עיקר ההטבה בגין התקנת מערכת ה-ABS יוארך ויעמוד על שנה וחצי, במהלכן יבחן אופן יישום השלבים הבאים.
כך הרפורמה כולה תיושם בשלושה שלבים, שיסתיימו באמצע שנת 2022, ולאחר השלב הראשון, יבחנו הדברים ויוחלט באיזו מתכונת יופעלו תמריצי המס למערכות מצילות חיים בעתיד.
עלות שני הצווים בטרם השינוי שהוסכם עליו לדרישת ועדת הכספים, נאמדת בכ-20 מיליון ש"ח לשנה, כ-15 מיליון שקל עבור צו שיעורי המס לפי קבוצת נפח והספק מנוע וכ-5 מיליון שקל עבור ההטבות ברכישת מערכות בטיחות.
ח"כ
מיקי זוהר: "לא מזמן חוקקנו חוק שאני יזמתי לקיזוז בעלויות הביטוחים לדו גלגלי למען חסכון בפקקים ותרומה לסביבה, פה יד אחת נותנת ויד שנייה לוקחת. כעת אפשר לקרוא לרשות המיסים לחזור הביתה, לעשות שעורי בית ולחזור עם תקנות שיאפשרו לציבור להמשיך ולרכוש דו גלגלי כפי שהממשלה מעודדת אותם".
ח"כ
מיקי לוי: "למה תמיד אתם צריכים להביא את הצווים רגע לפני שהם פוקעים?! כדי לגרום לנו לאשר אחרת המצב יחזור לעלויות המקוריות? קראנו לכם להביא להפחתה עבור הכלים הבינוניים, תביא אותה".
טלי דרורי ברנר, יו"ר איגוד יבואני הרכב הדו גלגליים: "הרוח הכללית היא שיש גודש, לפי
משרד התחבורה העלויות לפתרון הן עשרות מיליארדים, כאשר מנגד דובר על אופנועים וקטנועים כפתרונות זולים ומהירים, רשות המיסים זורה חול בעיניים בתוכנית שלה. בפעימה הראשונה הצלחנו לשמור על המצב, אך 2 הפעימות הבאות לא נותנות מענה לכלים הבינוניים".
המשנה למנהל ראשות המיסים, מירי סביון: "אם המיסוי יעלה או לא, זה תלוי ברכבים שיגיעו לכאן, אין פה רפורמה להעלאת מיסים או הכנסות למדינה. הכוונה היא לחלק את ההטבות שאנחנו נותנים בהקשר של אבזרי בטיחות במקום של עידוד התנהגות שאנחנו רוצים לעודד. כדי לייצר וודאות שמנו תוכנית ל-3 שנים קדימה. איש לא יודע לומר מה יקרה ב-2020. במהלך השנה הבאה נמשיך לבדוק את עצמנו ואת השינויים ביבוא, אם נראה שהרפורמה לא יוצרת מה שביקשנו שתביא או תיצור העלאת מיסים נבחן אותה שנית".
קובי סודאי, איגוד לשכות המסחר: "אנחנו בעד מערכות בטיחות, אבל המערכות שבצו לא נמצאות בשוק בהיקפים כאלה. זה כמו להציע לתת הטבות ברכב עם 10 כריות אוויר, כאשר יש 10 כריות רק במרצדס. אנחנו בעד להאריך את הפעימה הראשונה ולהיות עם היד על הדופק לעניין כניסת המערכות האלה".
כאמור בעקבות דין ודברים והתייעצות שקיימה הוועדה עם הגורמים שנכחו בדיון, כולל מספר הפסקות לצורך כך, סוכם על המתווה הנ"ל.
יו"ר הוועדה גפני סיכם את הדיון: "מה שאתם מבקשים בפעימה השנייה והשלישית זו העלאה ואני לא מסכים בשום פנים ואופן למצב, סיכמנו בדיונים קודמים שתהייה הפחתה לכלים הבינוניים. אני מבקש שתפעלו לטובת העניין הזה. במשך התקופה הראשונה אותו הארכנו, אני סמוך עליכם שתבואו עם ההשלכות ועם ההתפתחויות סביב אבזרי הבטיחות, ולאחר מכן נשקול את הצעדים לגבי ההמשך. אי-אפשר מצד אחד לומר שאופנועים הם הפתרון ומצד שני למנוע את הפתרון".