ועדת הכלכלה המשיכה (יום ב', 12.11.18) את המעקב שיוזם היו"ר באשר לבחינת הטיפול בכשלים במיזם קו הרכבת ירושלים-תל אביב והפגיעה בקווים אחרים. הישיבה היום התקיימה בעקבות דיון קודם שנערך בוועדה לפני שלושה שבועות, בו עלו תלונות קשות מצד נוסעים על הצפיפות והסכנות ברכבת. במהלך הישיבה נשמעו טענות קשות מצד עובד לשעבר בחברה המבצעת את מיזם קו הרכבת לירושלים שסיפר כי כל ערב חתם על ליקויים. בתגובה לכך אמר היו"ר
איתן כבל כי הדברים חמורים ויש להם משמעויות פליליות, הוא ביקש להעביר את כל החומר ל
מבקר המדינה ולהנהלת הרכבת.
את הישיבה פתח כבל בדברים קשים ואמר כי אנחנו בדרך לתוהו ובוהו תחבורתי ולא יהיה שום שיפור, גם לא בעשור הקרוב. לדבריו, "הצפיפות על הכבישים והתפוסה ברכבות רק תלך ותגבר ואין למשרדי הממשלה שום פתרון ממשי או ודאי באופק. בזמן שראש הממשלה ושר התחבורה מרימים הצגה שלמה של קו רכבת חדש ונוצץ, מתרוצצים פקידי האוצר, החשכ"ל ו
משרד התחבורה בבהלה, תופסים את הראש ופשוט לא מבינים איך הם הגיעו למצב הזה. כי עבור ראש הממשלה ושר התחבורה הציבור מטומטם, והציבור ייסע ברכבת חצי ריקה שעושה את חצי הדרך ויהיה מבסוט, כשמאחורי הקלעים כל העתיד התחבורתי של מדינת ישראל עולה באש". הוא הוסיף כי בכוונתו לכנס ישיבת דיווח של כל הנציגים לוועדת הכלכלה מדי חודש, כדי שאזרחי ישראל יוכלו לדעת בדיוק מה קורה.
ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו) אמרה כי לא ייתכן שבשביל להפעיל רכבות ריקות מנוסעים במרכז גורעים רכבות מהצפון. לדבריה, הצפון הוא לא החצר האחורית של מדינת ישראל. ח"כ
לאה פדידה (
המחנה הציוני) הוסיפה: "צריך להפסיק לחבר את הפריפריה למרכז ולהתחיל לחבר את המרכז לצפון ודרשה להחזיר לאלתר את הקרונות שנלקחו מהצפון. כבל השיב כי הכל נגזר מאותו עניין - אי-הערכות מתאימה לפתיחת הקו לירושלים.
ח"כ
דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי משרד האוצר בלם בגופו את הרחבת הרכבת, מתוך תפישת עולם שגויה והרסנית לצמצם חברות ממשלתיות לא יעילות, וכי זה נס שהרכבת עדיין מתפקדת. ח"כ
עליזה לביא (יש עתיד) שאלה איך למרות כל הדחיות בפתיחת הקו לירושלים עדיין הגענו לשוקת שבורה. ח"כ
מיכל בירן (המחנה הציוני) אמרה כי בניגוד לאמירה שזה נהנה וזה לא חסר, הפעם זה סובל ולזה אין תועלת. היא הוסיפה: "לא הבנתי את זה שקוראים לנו לאשר שטויות של 60 מיליון שקל לאסתטיקה של מטוס ראש הממשלה במקום תקציבים לרכבת".
במהלך הישיבה סיפר ערן זפוליו, עובד לשעבר בחברת סמי (SEMI) המבצעת את הקו לירושלים, כי בחברת סמי ביקשו ממנו לשתוק אבל הוא לא מוכן לשתוק. הוא סיפר כי "כל ערב אני חותם על ליקויים - כלי הצמ"ה המסילתיים ללא אישור עבודה או פסולים לעבודה. הייתה שריפה ברכבת של כלי מסילתי ואיש לא רצה לפרסם את התמונה. האחראי על הכיבוי יכול לאשר את זה. אני מדבר מדם לבי. עובדים שהגיעו ללא תעודת זהות והממונים עלי אומרים לי לעצום עין. היו עובדים שעבדו בגבהים לא נורמליים. יש כלים מסילתיים שהגיעו מרוסיה ביבוא אישי של סמי משנות ה-90. האם יש כלים שהחליפו להם את הג'נטים לגלגלי רכבת? פניתי למנכ"ל הרכבת עשרות פעמים וביקשתי פגישה, פניתי לאחראי בטיחות של הרכבת שאמר שזה לא באחריותו". היו"ר כבל אמר בתגובה כי מדובר בדברים חמורים שיש להם משמעויות פליליות וביקש להעביר את החומרים למבקר המדינה ולהנהלת הרכבת.
מנהל המיזמים, שי וקסמן, אמר כי הפעלת הקו לירושלים עם מחוללים (גנרטורים) היא אלתור מוחלט, רק כדי לעשות רוח לציבור. "הממשלה מדברת ב-17 קולות. הות"ל הערים כמעט כל מכשול אפשרי, המשרד להגנת הסביבה המציא מדד לקרינה, משרד הבריאות תמך בהם בלי שום ידע ומחקר ואף אחד בממשלה לא הקשיב", אמר. כבל אמר בתגובה כי אם רק 5% מהדברים שאמרו השניים נכונים אזי מדובר בסיפור מטורף.
יו"ר דירקטוריון
רכבת ישראל,
דן הראל, אמר בדיון כי "ב-2014 לרכבת היו 98 מערכים, קטר וקרונות, ונסעו בה 181 אלף איש. השנה יש לרכבת 94 מערכים ונסעו בה 291 אלף איש. על אותה כמות בסיסית של מערכים כמעט הכפילו את כמות האנשים מה מתפלאים שיש כאלה עומסים? וזה ילך ויחמיר. אנחנו עובדים על קצה גבול המערכת. אין לנו מספיק ציוד נייד, הממשלה ואנחנו לא נערכנו מספיק טוב. יש קרונות ניהוג שיכולים לפתוח מערכים שיגיעו בשנים הקרובות אבל אל תתלו בהם תקוות. כמה שלא נשים זה יתמלא. כשנגמור ונניע על המסילות את כל כמות המערכים האפשרית, בתוך שלוש שנים, זה לא יפתור את הבעיה כי אז נגיע לבעיית כמות הפסים ופה הבעיה יותר חריפה כי כדי לעבור את הות"ל והתכנון בישראל לוקח בין 10 ל-15 שנה ליצור מסילות חדשות. לכן הבעיה תישאר איתנו לאורך זמן. החלטה על פתיחת קו ירושלים כמו כל קו היא של הממשלה. אני אומר להם מה אני חושב, אבל אני חברה ממשלתית שהבעלים והלקוח היא הממשלה. כאשר פתחנו את קו ירושלים-נתב"ג וחיברנו את ירושלים לשירות רכבתי לכל הארץ, לכן החלטנו להוריד תדירות בצפון. השיפור האמיתי יתחיל ביולי 2019, כאשר נוסיף מערך כל חודש. כל 7 שנים וחצי מספר הנוסעים ברכבת מוכפל ואם לא מכפילים את כמות המסילות ואת כמות הציוד בתוך 7 שנים וחצי, בישראל זו משימה בלתי אפשרית, אם לא יעשו פה משהו חריג. אני מדבר על מסילות 5 ו-6 לא על המסילה הרביעית".
בתגובה לכך אמר היו"ר כבל כי "הדברים מחייבים הקמת ועדת חקירה, כי מה שעולה מהם הוא שלא יהיה פתרון לבלגאן התחבורתי הישראלי גם לא בעוד 10 או 15 שנה. משבר התחבורה גדול יותר ממשבר הדיור ופרשת הצוללות מחווירה ליד הסיפור הזה ומישהו צריך לתת על זה את הדעת. מבקר המדינה כבר הודיע יפתח בחקירה לבקשתי", אמר. הוא הוסיף כי הוועדה תזמן את שר התחבורה על-מנת לתת תשובות לציבור.
סמנכ"ל תשתיות במשרד התחבורה, קובי בליטשטיין, אמר כי "בתקופתו של השר הנוכחי זיהינו את הצורך במערכות תחבורה ציבורית, ובהנחיית השר אנחנו משנים את נקודת שיווי משקל מהשקעה בכבישים להשקעה בתחבורה הציבורית. היעד בסוף להביא ל-40% נוסעים בתח"צ בשנת 2040". רכז התחבורה באגף החשב הכללי באוצר, אליאס מטר אמר: מ-2014 ידענו שיש צוואר בקבוק באיילון וכל הרכש שהרכבת הציבה זה להארכת רכבות, כי אי-אפשר להוסיף רכבות לאיילון. אישרנו 41 רכבות במעל מיליארד שקל. לא יהיו רכבות נוספות גם אם יהיה ציוד נוסף, בגלל מחסור בתשתיות. מערכת איתות חדשה שתופעל ב-2022 תאפשר להכניס 3 רכבות חדשות. איילון בסף הקיבולת המלאה שלו ועד 2022 לא צפויה הגדלת רכבות נוספות. היו"ר כבל אמר על כך כי במדינת ישראל לא קרה פעם אחת שמיזם הושלם בתאריך היעד שלו, וכי בדברים אין שום בשורה.