|   15:07:40
  יואב גלבר  
עיתונאי-אורח מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

האם הגולן אכן "סורי"?

אין שום סיבה לתת לסורים היום מה שסירבו לקבל בשנות ה־40' וה־50': הגבול הבינלאומי, בעוד הם דורשים אפילו יותר מזה: קווי ה־4 ביוני. קיצור תולדות הגבול הבינלאומי עם סוריה
05/09/2009  |   יואב גלבר   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
הגולן. הסורים מעולם לא התעניינו בשטחיהם העצומים שנקרעו לטובת לבנון, תורכיה או עיראק [צילום: אליעזר שוורץ]

את המושג "שטח מפורז" פירשה ישראל כשטח ריבוני ישראלי, שאסור להחזיק בו כוחות צבא, ואילו הסורים פירשו אותו כשטח הפקר, שהבעלות עליו שנויה במחלוקת, ושעד ההכרעה בעניינה – הוא נתון לריבונות האו"ם. אף אחת משתי הפרשנויות לא התקבלה במבחן בינלאומי חיצוני

קידושו של הגבול הבינלאומי בין ישראל לסוריה, העומד לכאורה מאחורי הקביעה כי "הגולן הוא סורי", וכי על כן תצטרך ישראל בסופו של דבר לוותר עליו - מפוקפק. לפני שמאמצים קביעה כזו, מן הראוי להיזכר בקצרה בתולדותיו של גבול זה לפני מלחמת העצמאות ולאחריה.

תביעתה של סוריה לקבל לידיה את רמת הגולן עד לסנטימטר האחרון של קווי ה־4 ביוני 1967 כתנאי למשא-ומתן עם ישראל, חייבת לעורר מחשבה שנייה בקרב כל מי שחושב על הסכם שלום עִמה. כיבוש רמת הגולן אינו הפגיעה הראשונה והיחידה בשלמותה הטריטוריאלית של מדינה זו. בתולדותיה הקצרים, מאז הוקמה לאחר התפוררות האימפריה העות'מנית בשלהי מלחמת העולם הראשונה, הספיקה סוריה לאבד חבלי ארץ גדולים וחשובים מרמת הגולן: בשנת 1920 נקרעו ממנה מחוזות מוצול וטריפולי ונמסרו לעירק וללבנון, ובשנת 1937 השתלטו הטורקים על מחוז אלכסנדרטה (האטאי בלשונם).

אובדנם של מחוזות אלה אינו מונע מסוריה לקיים יחסים תקינים, פחות או יותר, עם שלוש שכנותיה הנזכרות. התעקשותה לקבל לידיה דווקא את רמת הגולן אינה נובעת אפוא מדאגה לזכויותיה (שעליהן אין היא עומדת במקרים אחרים), או מחשיבותו של השטח מבחינת האינטרס והכבוד הלאומי הסורי (שלושת המחוזות הנזכרים עולים עליו מבחינות אלו כמה מונים), אלא מרצונה של סוריה להחליש את ישראל.

בין אינטרסים צרפתיים לאינטרסים בריטיים
מהו שטח מפורז?

התוואי הראשון של הגבול בין תחום המנדט הצרפתי בסוריה לבין תחום המנדט הבריטי בארץ ישראל, נקבע בדצמבר 1920, בהסכם שנחתם בפריס. תוואי זה עבר ממטולה לבניאס, משם למבואות המערביים של קונייטרה ומהם בקו ישר לעמק הבטיחה שבצפון הכינרת. מדרום לכינרת כלל התוואי את העיירה אל-חמה בתחום ארץ ישראל. בשנת 1922 החלה משלחת בריטית-צרפתית לסמן את התוואי בשטח. במהלך הסימון, שנמשך כשנה, הופעלו על המסמנים לחצים של בעלי קרקעות מקומיים למנוע את חציית אדמותיהם על-ידי קו גבול. כתוצאה מלחצים אלה, ובהיעדר לחץ ציוני נגדי, כורסם הקו והוזז מערבה עד לתוואי הנוכחי שלו, שמקצת האבנים המסמנות אותו מצויות עדיין בשטח. העיקרון, שנשמר גם לאחר הכרסום, היה השארת נהר הירדן ואגמי הכינרת והחולה בתחום ארץ ישראל, כשהגבול עובר ממזרח להם. הצרפתים דאגו בעיקר להשארת הדרך צידון–בניאס–קונייטרה–דמשק בשטחם והשיגו את מבוקשם.

לאחר שקיבלה את עצמאותה בשנת 1946, סירבה סוריה להכיר בגבולה הבינלאומי עם ארץ ישראל ובמחויבותה לחתימתה של צרפת עליו.

התביעה הסורית המינימלית הייתה גבול שיעבור על קו המים, כלומר באמצע הירדן, החולה והכינרת. במלחמת העצמאות השתלטה סוריה על שטחים ממערב לירדן: בין הכינרת לירמוך, באזור שפך הירדן לכינרת, סביב משמר-הירדן ובצפון מזרח עמק החולה. במהלך המשא-ומתן על הסכם שביתת הנשק בשנת 1949, דחו הסורים את דרישת ישראל שהגבול הבינלאומי ייקבע כקו שביתת נשק ושהצבא הסורי ייסוג אל מעבר לו. הם דרשו שהקו יחפוף את קו המים, ועל בסיס קו זה היו מוכנים להיכנס למשא-ומתן לשלום עם ישראל ואף ליישב בתחום סוריה פליטים פלשתינים. על כך אמר שר החוץ דאז, משה שרת, אבי האסכולה הביילינית בת-זמננו, כי לא יעלה על הדעת, שאת מה שסירבו האנגלים לתת לבעלי בריתם הצרפתים, תיתן ישראל לאויביה הסורים.

המשא-ומתן הסתיים בפשרה בתיווך האו"ם, שעל פיה נסוג אומנם הצבא הסורי אל מעבר לגבול הבינלאומי, אך השטח שפינה – ממזרח וממערב לקו המים – הוגדר כשטח מפורז. משמעותו של המושג הייתה שנויה במחלוקת מלכתחילה. ישראל פירשה אותו כשטח ריבוני ישראלי, שאסור להחזיק בו כוחות צבא (Demilitarized Zone), ואילו הסורים פירשו אותו כשטח הפקר (No Man’s Land), שהבעלות עליו שנויה במחלוקת, ושעד ההכרעה בעניינה – הוא נתון לריבונות האו"ם. בכל עת שהפרשנות הישראלית למעמד השטח עמדה במבחן חיצוני, של האו"ם או של ארה"ב, היא נדחתה (אך אין פירוש הדבר שהפרשנות הסורית התקבלה).

על השליטה באזורים המפורזים התנהל מאבק רצוף, שהגיע לשיאו בחודשים מארס–מאי 1951, עם תחילת העבודות לייבוש החולה. בתקופה זו התקיימו יום יום תקריות וקרבות באזור גשר בנות-יעקב, בדרך לאל-חמה, בנוקיב שמצפון לעין-גב ובתל-מוטילה (היום: כורזים). בחסות התקריות סולקו רוב התושבים הערבים מן האזור, מקצתם לגליל ומקצתם אל מעבר לגבול, דבר שהבטיח את השליטה המעשית של ישראל בשטח.

בסיומו של המאבק נוצרה חלוקה-למעשה של האזורים המפורזים: ישראל השתלטה על האזור המרכזי, מפרדס ח'ורי עד שפך הירדן.

הסורים השתלטו על אל-חמה, על החוף הצפון מזרחי של הכינרת ועל תל-חמרה ותל-עזזיאת בשולי אצבע הגליל. ניסיונות למסד את החלוקה באמצעות משא-ומתן בשנים 1953-1952 – נכשלו. הסורים עמדו על תביעתם לקו המים, למעט עין-גב, והתעקשו שיהיה זה תיקון של קו שביתת הנשק ולא הסכם מדיני על גבול חדש בין שתי המדינות, שמשמעותו הכרה בישראל. החלוקה שנוצרה אז עומדת עד היום ביסוד ההבדל בין המושגים "גבול בינלאומי" ו"קווי ה־4 ביוני". גם בשנים הבאות, עד 1967, לא הכירה סוריה בריבונותה של ישראל באזורים המפורזים, וכל עלייה של טרקטור ישראלי על חלקת קרקע בבעלות ערבית לאורך הגבול הייתה עילה לתקרית אש.

שלום הוא המצב שלפני המלחמה הבאה
חיילים ברמת הגולן [פלאש 90]

הגורם היחיד המונע כיום מן הסורים להוציא את האיום מן הכוח אל הפועל הוא קרבתו של צה"ל לדמשק. נסיגה מן הגולן תפקיר אפוא לטילים סוריים, ולא רק איראניים, את תל-אביב, גוש דן, מישור החוף וחיפה, ולישראל לא תהיה תשובה הולמת, כאשר צה"ל ייאלץ להילחם במעלה הרמה במקום מקו התילים אל דמשק.

אלה הם, בקצרה, תולדותיו של הגבול הבינלאומי. האינטרסים הקרקעיים של האמיר פעור בשנות ה-20' אינם מקדשים אותו, ומה שלא חייב בזמנו את סוריה, ודאי שאינו צריך לחייב היום את ישראל. אין שום סיבה לתת לסורים היום מה שסירבו לקבל בשנות ה־40' וה־50' (הגבול הבינלאומי), ואילו הם עדיין דורשים יותר מזה (קווי ה־4 ביוני). הגולן נמצא בשליטה ישראלית משך זמן כפול משהיה בידיה של סוריה העצמאית (42 שנים לעומת 21).

קצרין אינה סורית יותר מאשר יפו, לוד, רמלה, אשדוד, אשקלון, באר-שבע או עכו. כדאי לזכור עובדה זו ולחשוב על המשמעות התקדימית לטווח ארוך שתהיה לוויתור על הגולן.

עניין היסטורי נוסף שיש להביא בחשבון בהקשר של הסכם עם סוריה, הוא מידת יציבותה. כעת סוריה יציבה, ומשפחת אסד שולטת בה כבר קרוב ל־40 שנה. עד שתפס אסד האב את השלטון, היא הייתה הפחות יציבה מכל מדינות ערב, ושנים רבות התנדנדה בין ירדן, עירק ומצרים. המלך עבדאללה הראשון שאף למלוך בדמשק על "סוריה הגדולה", ואילו סוריה "הקטנה" עמדה על סף איחוד עם עירק, ולשנים אחדות התאחדה עם מצרים של נאצר. הגורם הבסיסי לחוסר היציבות במדינה הוא ההטרוגניות הדמוגרפית שלה: האוכלוסיה הסורית מורכבת מקבוצות אתניות מגוונות (עלאווים, כורדים, דרוזים ועוד), שמקצתן בעלות תודעה עדתית מפותחת ונטיות בדלניות, ולכולן מסורת של יריבות עם הרוב המוסלמי-סוני. הגירתם מהמדינה של מרבית הנוצרים, ובמיוחד השתלטותם של העלאווים, החניקו אומנם את הבעיה, אך לא פתרו אותה ועתידה של סוריה עדיין לוט בערפל. האם מישהו יכול להתחייב, שהסכם שייעשה עם אסד יחזיק מעמד אחריו?

משקלם של הטיעונים ההיסטוריים היה אולי שונה, אילו החזיקה סוריה את ישראל בגרונה וצריך היה להגיע להסדר עִמה בדחיפות, על-מנת שתשחרר את אחיזתה. המצב אינו כזה, ולבנון אינה גרונה של ישראל. האיום הסורי הממשי היחיד על ישראל הוא האיום בירי טילים על מרכז הארץ. הסדרי הביטחון שעליהם מדובר כחלק מהסכם עתידי – פירוז ותחנות התרעה, נותנים אולי מענה חלקי לביטחון היישובים לאורך הגבול הישן, אך אינם מסירים את איום הטילים, שיימצאו הרחק מתחום הפירוז וההתרעה.

הגורם היחיד המונע כיום מן הסורים להוציא את האיום מן הכוח אל הפועל הוא קרבתו של צה"ל לדמשק. נסיגה מן הגולן תפקיר אפוא לטילים סוריים, ולא רק אירניים, את תל אביב, גוש דן, מישור החוף וחיפה, ולישראל לא תהיה תשובה הולמת, כאשר צה"ל ייאלץ להילחם במעלה הרמה במקום מקו התילים אל דמשק. לטוענים, כי הביטחון מפני איום הטילים טמון בהסכם השלום שייחתם עם סוריה, יש להזכיר ששלום הוא גם המצב שלפני המלחמה הבאה, ועוד לא פרצה המלחמה שלא היה לפניה שלום. אם השלום מעניק ביטחון, מדוע התעקשה ישראל ועדיין היא מתעקשת על הסדרי ביטחון בתמורה לנסיגותיה?

בניגוד לדימויה המאיים בעיני אותו חלק מן הציבור הקורא לוויתור על הגולן, סוריה היא מדינה הנתונה בקשיים רבים: צבאיים (צבאה מיושן וחסר גיבוי מעצמתי), כלכליים (על סף פשיטת רגל), ומדיניים (מבודדת בעולם הערבי, מסובכת בלבנון ונתונה בצבת של ישראל ושל טורקיה). היא זו שזקוקה לשלום על-מנת להיחלץ ממקצתם, ועליה – לא על ישראל – לשלם את עיקר מחירו.

לאתר מגזין מראה
פרופ' יואב גלבר הוא ראש מוסד הרצל לחקר הציונות באוניברסיטת חיפה
תאריך:  05/09/2009   |   עודכן:  05/09/2009
יואב גלבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם הגולן אכן "סורי"?
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פייגלינוביץ
5/09/09 16:52
2
א. פובליציסט
5/09/09 18:05
 
שרון ר.
5/09/09 19:14
3
משה, עורך-דין
5/09/09 18:30
4
אמיר צפון
5/09/09 18:55
5
Gilead
5/09/09 21:16
6
ירחמיאלי
6/09/09 14:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחת האקסיומות של "תהליך השלום" היא ש"היישובים הם מכשול לשלום", כאילו שהסרתם הייתה מולידה באחת שלום עלי אדמות. והרי לפני 1967 לא היו בנמצא יישובים, אך גם שלום לא היה, אלא אם כן מגדירים כיישובים את הכפרים ואת הערים בתוך ישראל, שגם אותם חשבו אז הערבים ל"שטח כבוש". הברכה הגדולה שביישובים החדשים היא אפוא שהם הדיחו את יישובי הארץ שנכללו במדינת ישראל לפני 67' ממעמדם כשטחים כבושים וירשו את מקומם.
05/09/2009  |  רפי ישראלי  |   מאמרים
נשיא ארצות הברית, חוסיין אובמה, ייזכר כמי שהניע את תנופת הבנייה בהתנחלויות יותר מכל מדינאי חיצוני אחר, וזאת דווקא ללא כוונת מכוון, ויתרה מכך, מתוך ניסיונות סרק להכשיל את הבנייה בהתנחלויות ולצמצם את התפתחותן אף למטה מרמת הריבוי הטבעי.
05/09/2009  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
דני בלוך היקר,
05/09/2009  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
ידיד ורע, עמית לשידור ולכתיבה, בין היתר באתר זה כמו באתרים אחרים, עיתונאי משכמו ומעלה, עורך עיתון 'דבר', בור סוד, מעיין של ידע, מוסיקולוג - הלך לעולמו בדיוק לפני השידור השבועי על מוזיקה ביום ו' בבוקר באולפני 'קול ישראל' בקריה בתל אביב. שנינותו ומאגרי הידע והזיכרון שלו שימשו אותו לתגובות בזק בהבעת דעתו או בהבאת מידע בעקבות אירועים פוליטיים חשובים, לאומיים ובינלאומיים.
05/09/2009  |  צבי גיל  |   מאמרים
כתב האישום שהוגש לפני זמן קצר נגד ראש הממשלה לשעבר, המגה מושחת אהוד אולמרט, בשלוש פרשות שחיתות (ראשונטורס, טלנסקי-מרכז השקעות, מרמה כלפי מבקר המדינה) שבהן היה מעורב הינו, לטעמי, צמחוני מדי ורחוק מלשקף את היקף העבירות שביצע האיש בעל הרמה המוסרית המסואבת שתרם רבות להשחתת המדינה.
05/09/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il