מעל 176 ימים מיוחדים בשנה, רובם חגים, הגדיר
משרד התחבורה כימים בהם תהיה מתכונת תחבורה ציבורית שונה. בימים אלה גם חודש רמדאן, מירוצים, הופעות גדולות וכדומה. הביקוש בהם שונה, וברובם נצרך תגבור, כאשר שיא התגבור ניתן בל"ג בעומר.
מסמך חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהוכן לבקשתה של חברת הכנסת
יעל כהן-פארן (
המחנה הציוני), חושף כי
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה פועלת ללא נוהל מסודר המגדיר עבור המפעילים את אופן ביצוע תגבור הנסיעות באירועים קבועים ומיוחדים.
עורך המחקר, עדו אבגר, מציין כי כבר במכרז משנת 2012 להפעלת שירותי תחבורה ציבורית באשכול הגליל מצוין, כי משרד התחבורה בוחן פתרונות מערכתיים לנושא תגבור פעילות בעת ביקושים חריגים, כגון הסדר בין כלל המפעילים לגבי מתן גיבוי למפעילים אחרים בעת הצורך, וכי אם המשרד יחליט על יישום הסדר מסוג זה, ההסדר יחייב את הזוכה במכרז. התייחסות זהה חוזרת במכרז משנת 2016 להפעלת שירותי תחבורה ציבורית באשכול ביתר עילית ועמק האלה.
"בהליכי הכנה"...
אולם כאמור, למרות חלוף השנים, במשרד התחבורה אומרים כי "נוהל כזה נמצא בהליכי הכנה". מדוע לא הוכן עד כה, למה נצרך זמן כה רב להכינו ומתי בכוונת המשרד לסיימו אם בכלל - לכך אין תשובה. כתב News1 מציין כי משמעות הדברים היא התנהלות לפי גחמות של פקידים המהווה פתח לאי-סדרים.
ממשרד התחבורה נמסר גם כי כל עוד לא פורסם נוהל, תיתכן שונות בין המפעילים השונים בהתאם לאמור בהסכם עם כל מפעיל. אף על-פי כן, מאחר שכל המפעילים פועלים בהנחיות המפקח על התעבורה, מרבית המנגנונים שמופעלים לתגבור בימים מיוחדים מיושמים בקרב כל המפעילים.
מאחר שהשמיכה קצרה, כדי לתגבר קווים מסוימים נדרש דילול של אחרים. במשרד התחבורה אומרים כי דילול ננקט באירועים גדולים בלבד ורק כמוצא אחרון, תוך העדפה לדילול השירות בקווים הנוסעים בתדירות גבוהה או בקווים עם מספר נוסעים נמוך, אשר קיימת להם חלופה, גם אם החלופה איטית יותר או דורשת מעבר בין שני קווים.
מסתירים מידע מהכנסת
פניית מרכז המחקר והמידע למשרד התחבורה בשאלה לגבי מספר המקרים בהם אושרו בקשות לדילול השירות לצורך תגבור באירועים מיוחדים (קבועים או חד-פעמיים) לא נענתה. במשרד התחבורה מעדיפים כנראה להסתיר את הנתונים בנושא העשויים להביך אותם.
משרד התחבורה גם התבקש למסור נתונים על עיכובים ואי-הגעה של אוטובוסים הכלל קווי השירות בימים בהם מתקיימים אירועים קבועים או מיוחדים. במקום למסור תשובה עניינית, מהמשרד נמסר כי היות שככלל, אין הבדל בבקרה הנערכת על נסיעות רגילות וזו הנערכת על נסיעות תגבור, ככל שהן ברישיון הקו, אין ביכולתו לספק נתונים על עיכובים או אי-הגעה של אוטובוסים בימים מיוחדים ועל תלונות נוסעים בנושאים אלו. ליקויים ותלונות כאלו מטופלים באופן זהה לכל הליקויים ותלונות הציבור כחלק ממערך הבקרה של משרד התחבורה. עוד צוין כי באירועים בהם נמצאו ליקויים בביצוע, מתנהל תהליך אכיפה אל מול המפעיל, כפי שמבוצע באופן סדיר גם בימים רגילים, וכי באירועים בהם נמצאו ליקויים בהיערכות, מופקים לקחים לקראת האירוע הבא.