|
יו"ר עלי אקספרס, ג'ק מא, בישראל [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
|
|
|
|
|
הקבינט המדיני-ביטחוני קיים (יום ד', 28.11.18) דיון חריג שעסק במשמעויות הכניסה של סין לישראל בתחומים אסטרטגיים. על הפרק כוונה להקים גוף או מנגנון שיאפשר בחינת השקעות זרות בישראל בתחומים אסטרטגיים כגון תחבורה, פיננסים ואנרגיה. בחודשים האחרונים התקיימו דיונים בשאלה היכן וכיצד תתקיים הבחינה של הסוגיה - במטה לביטחון לאומי או באוצר.
הרקע למהלך הוא מסירת הזיכיון להפעלת הנמל העתידי במפרץ חיפה לידי חברה שמפעילה את נמל שנגחאי. מומחים מזהירים שהדבר עלול לפגוע בשיתוף הפעולה של ישראל עם הצי האמריקני. בירושלים חוששים שהנוכחות הסינית הגוברת תפגע בשיתוף הפעולה של ישראל עם מעצמות בכלל, ועם ארצות הברית בפרט. באופן חריג יחסית, הגיע לדיון שר הכלכלה
אלי כהן, שאינו חבר בקבינט, וגורמים מקצועיים באוצר בהם מנכ"ל המשרד
שי באב"ד וראש אגף התקציבים במשרד,
שאול מרידור.
בלשכת ראש הממשלה לא הכחישו את הפרטים, אך מסרו בתגובה כי הם לא מתייחסים לדיוני הקבינט. במשרד האוצר מסרו כי מנכ"ל משרד האוצר והממונה על התקציבים מגיעים מעת לעת לישיבות קבינט, ומטבע הדברים לא יוכלו להתייחס לפרטי הדיון.