|
"רק חלק מהסיפור" [צילום: פאול סקומה, AP]
|
|
|
|
|
פייסבוק נתנה בשנים 2015-2012 למספר חברות גישה מועדפת לפרטי לקוחותיה - מגלים מסמכים שמפרסמת (יום ד', 5.12.18) ועדה פרלמנטרית בריטית. ביניהן נמצאות ענקית המדיה נטפליקס, חברת השכרת הנדל"ן Airbnb וחברת הנסיעות השיתופיות ליפט.
עובדה זו עולה ממסמכים פנימיים ותכתובות דוא"ל של פייסבוק, אשר הגיעו לוועדה הבודקת את פרצות האבטחה של פייסבוק בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה. בשנים בהן מדובר נרשם גידול עצום במספר משתמשי הרשת החברתית, והיא התלבטה כיצד לנצל בצורה הטובה ביותר את הררי המידע שהצטברו ברשותה.
המסמכים מלמדים, כי בעוד שבפומבי שינתה פייסבוק את מדיניותה כדי להגביל את הגישה החיצונית למידע, בסתר היא העניקה למספר חברות גישה מועדפת אליו. עוד עולה מהם, כי בחברה התקיימו דיונים בשאלה האם להעניק יותר גישה למפתחי אפליקציות שפרסמו בפייסבוק. במקביל, היא מנעה לחלוטין גישה של חברות שאותן ראתה כמתחרות.
פרסום המסמכים התעכב שבוע בשל מחלוקת האם לוועדה הבריטית יש רשות לפרסם אותם, לאחר שבית משפט בקליפורניה הורה על חסיונם במסגרת הליך משפטי המתנהל בין פייסבוק לבין מפתח אפליקציה. יו"ר הוועדה, דמיאן קולינס, הפעיל את קצין הביטחון של הפרלמנט, אשר קבע שיש לו סמכות לקבל את המסמכים ולפרסם אותם.
פייסבוק מסרה בתגובה, כי מדובר במסמכים המהווים חלק מתביעה חסרת יסוד נגדה, וכי הם מהווים "רק חלק מהסיפור ומוצגים בצורה מטעה מאוד וללא ההקשר המתאים. כמו כל עסק, יש לנו הרבה דיונים פנימיים בנוגע לדרכים השונות בהן אנו יכולים לבנות מודל עסקי בר-קיימא. אבל העובדות ברורות: מעולם לא מכרנו מידע של משתמשים". יצוין, כי הוועדה מדברת על חשיפת מידע ולאו-דווקא על מכירתו, כאשר פייסבוק יכלה לצאת נשכרת בדרכים אחרות משיתופי פעולה עם החברות שקיבלו את הגישה.