ועדת הכספים אישרה (יום ב', 10.12.18) העברה התקציבית על סך 1.3 מיליארד שקל ל
משרד התחבורה. להצבעה קדם דיון לעניין רכש הגומלין, שהפגיעה שחלה בו בעקבות התנהלות האוצר במסגרת מכרזי ה-PPP, הביאה לעיכוב ההעברה בשבועיים האחרונים לאור עמדת חברי ועדת הכספים, אופוזיציה וקואליציה. במסגרת הדיון הציגו משרד הכלכלה והחשב הכללי פשרה אליה הגיעו בלחץ הוועדה לעניין חיוב רכש הגומלין במסגרת מיזמי התחבורה בשיטת ה-PPP שעל הפרק, ביניהם מיזמי הרכבת הקלה בירושלים וברחבי הארץ, ומיזמים נוספים, בהיקף של מיליארדי שקלים.
על-פי הפשרה, מעתה יחויב כל רכיב במיזמים אלה בנפרד ברכש גומלין בהיקף של 20%, כאשר 10% מהם יהיו בטובין ממש. לדוגמה בנוגע למיזם הרכבת הקלה, ספק קרונות רכבת יצטרך לרכוש 10% מרכיבי הרכבת ממש בתעשיה הישראלית, ו-10% נוספים הוא יוכל לממש במרכיבים אחרים לבחירתו. זאת בניגוד לעמדה הראשונה של החשב הכללי, לחייב רכש גומלין רק על מכלול מכרזי ה-PPP, הליך שמוביל בשטח למסמוס רכש הגומלין, כאשר הוא ממומש דרך עבודת כפיים ותחזוקה בלבד, אשר בלאו הכי מבוצעים בידי עובדים ישראלים, ואינו משמש לרכש בתעשיה הישראלית.
חברי ועדת הכספים והעומד בראשה, ח"כ
משה גפני, הביעו רצון כי היקף רכש הגומלין המחויב יהיה גדול אף יותר. במסגרת זו הצביעה הוועדה הצבעה הצהרתית על כך שעל חברות התחבורה אגד ודן יחול מעתה רכש גומלין מלא, וכי חובת 10% עליהם הוסכם כי ישמשו לרכישה של טובין ממש, יחולו מעתה על כל מכרזי ה-PPP והחשב הכללי יעביר דיווח מפורט לעניין היישום, על-מנת לוודא שהרכש אכן מתבצע במלואו. לגבי יתר מפעילי התחבורה הציבורית יכריע היועץ המפטי לממשלה.
היו"ר גפני סיכם את הדיון בעקיצה למשרד האוצר: "טענו שאני מעכב את ההעברה בגלל שבת... לא יכול להיות שיו"ר ועדת הכספים דואג לתעשיה הישראלית, הדאגה שלי היא לתעשיה ועל כך אני נלחם ועל כך אמשיך לקיים דיונים. אם חפצי חיים כלכליים אנחנו, אני קורא למשרד הכלכלה ולכלל הגורמים לעמוד על המשמר שההתחייבויות אכן מקוימות. מדובר במכרזי ענק שהמשמעות של קיום רכש הגומלין היא קיום או התמוטטות מפעלים ישראלים".
להעברה עצמה למשרד התחבורה נרשמה התנגדות בקרב חלק מחברי הוועדה מקרב האופוזיציה, אשר סברו כי בהעדר אמצעי לחץ, נושא רכש הגומלין לא יגיע לידי יעד מספק. לבסוף אושרה ההעברה ברוב קולות.
ח"כ
עודד פורר (
ישראל ביתנו): "משרד האוצר מחזיק את בעלי העסקים בנקודה רגישה מאוד. הם פוגעים בתוצרת הארץ ובתעשיה הישראלית פעם אחר פעם, ואז הוא מגיע ואומר לנו להצביע בעד כדי לא לפגוע בעובדים. ההצעה שלך מצוינת אבל האוצר לא יקיים את ההצעה, האוצר מצפצף על הוועדה, הם פוגעים בתוצרת הארץ ובתעשיה הישראלית בסופו של דבר".