משרדי התחבורה והאוצר הגיעו (יום ג', 18.12.18) לסיכום עקרוני עם ההסתדרות וועד נמל חיפה וחברת נמל חיפה בדבר הסדרת המשך קידום הרפורמה בנמל הים החדש - נמל המפרץ המקודם במסגרת הרפורמה בנמלי ישראל. הקמת הנמל החדש תאפשר הכנסת תחרות לנמל, שקט תעשייתי עם העובדים והתייעלות.
במסגרת סיכום העקרונות, הוחלט כי בתוך כחצי שנה, יפורסם מכרז למכירת נמל חיפה בשלמותו למשקיע אסטרטגי במטרה להכין את הנמל לתחרות הצפויה. במקביל להיערכות לכניסתו של משקיע אסטרטגי לנמל, ישודרגו באופן מסיבי תשתיות הנמל לרבות השקעה עתידית בהעמקת הנמל והכנתו לקליטת אוניות ענק.
בהיבט של תכנון ופיתוח, "חזית הים העירונית" תמומש וחברת נמלי ישראל (חנ"י) תתכנן את פיתוח נמל קישון מערב כאשר חברת נמל חיפה תהיה אחראית על הביצוע. נמל קישון מזרח יוחזר לידי נמל חיפה וישמש לפעילות מטען. כמו-כן, יואץ התכנון של הרציף המזרחי ושל כרמל ב' כרציפי נמל עמוק - לאוניות מכולה ענקיות.
מבחינת תנאי העובדים, הוסכם על התנעת תוכנית פרישה מרצון תוך היערכות לתחרות. כמו-כן הגנה מפיטורים קולקטיביים לעובדי דור ב' למשך 10 שנים מרגע הפתיחה של הנמל המתחרה ויצירת רשת ביטחון לתשלומי הפרמיה של העובדים. עובדים, שיעבדו בחברה במועד ההפרטה, יקבלו מענק.
שר האוצר,
משה כחלון: "הצעדים ברפורמה ישדרגו את איכות הנמל ויפתחו אותו לתחרות, מה שיביא לעבודה יעילה יותר בעלויות נמוכות יותר שיגולגלו לטובת המשק ואזרחי ישראל. המודל של שיתוף פעולה והבנות בין המדינה לעובדים היא הדרך הנכונה כדי להוציא רפורמות לפועל, וכך עשינו פה בנמל חיפה".
שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ: "הסיכום שהושג מבטיח את קידום התחרות, ההתייעלות והכנסת משקיע פרטי שיזניק את פעילות הנמל. במקביל, תימשך בניית נמל המפרץ החדש, שיוביל בתוך שנים ספורות להגדלת התחרות, הוזלת יוקר המחיה והפיכתה של ישראל למרכז סחר ותובלה ימית".
יו"ר ההסתדרות
אבי ניסנקורן:: "אמנם תמה ונשלמה מלאכת סיכום העקרונות על הרפורמה בנמל בחיפה, אולם זוהי רק מחצית הדרך - בפנינו עומדת עוד עבודה רבה לקראת הסכם מקביל גם בנמל אשדוד. בטוחני כי באמצעות מאמצים ורצון של כל הצדדים נצליח גם שם להגיע להסכמות שיבטיחו את עתידם הכלכלי והתעסוקתי של העובדים תוך המשך יציבותו והצלחתו של הנמל".
יו"ר דירקטוריון נמל חיפה אשל ארמוני: ״ההסכם הוא הישג משמעותי לנמל חיפה. יש עוד אתגרים לצלוח כמו הסכם הפרישה והמכרז להפרטה. תחום הספנות מתרחב כחלק ממגמה עולמית ואנחנו מכשירים את נמל חיפה לנמל העתיד. לכן, מימוש התוכנית האסטרטגית, שעיקריה נמצאים בהסכם העקרונות, תחזיר את הנמל בתוך מספר שנים לרווחיות הגבוהה כיום״.