|
סל בסיסי ולא כלל המוצרים הנמכרים
|
|
|
|
|
משרד הכלכלה והתעשיה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה גיבשו בחודשים האחרונים סל מוצרי צריכה נבחרים הנצרכים באופן שכיח על-ידי משקי הבית בישראל. הסל יאפשר מעקב אחר השתנות המחירים החודשיים של המוצרים בסל, ויפורסם אחת לרבעון.
סל המוצרים החדש גובש במטרה לאפשר לצרכנים מידע פשוט ונגיש ביחס למחירי מוצרי צריכה הנקנים על ידם באופן תדיר, וכן ליצור כלי עבור משרדי הממשלה לזיהוי מגמות הדורשות העמקה ביחס ליוקר המחיה במוצרי צריכה.
בחירת המוצרים שייכללו בסל נעשתה באמצעות מתודולוגיה סדורה שפותחה ע"י משרד הכלכלה והתעשיה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. המוצרים נבחרו על-פי שלוש אמות מידה:
- משקלם היחסי ב"סקר הוצאות משקי הבית" המבוצע על-ידי הלמ"ס;
- רמת השונות בין חמישוני ההכנסה בישראל באופן בו נבחרו מוצרי בסיס הנצרכים על-ידי כלל החמישונים;
- מוצרים שנמכרים לאורך כל עונות השנה. המוצרים בסל הם מוצרים נבחרים ונועדו לאפשר מיקוד ולפיכך אינם כוללים את כלל מוצרי הצריכה הנרכשים ע"י משקי הבית.
הסל כולל מוצרים מהקטגוריות חלב ומוצריו, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פירות וירקות, ומוצרי טואלטיקה וניקיון. בכל עידכון של סל מחירי סל המוצרים יפורסמו העלות הכוללת של רכישת סל המוצרים (יחידה אחת מכל מוצר), המחיר החודשי הממוצע של כל מוצר ושיעור השינוי בעלות הסל הכוללת.
העלות הממוצעת של סל המוצרים הנבחר עמדה בשנת 2017 על 1,090 שקל ובשנת 2018 (ינואר-אוקטובר) על 1,086 שקל. הסל מהווה כ-45% מסך ההוצאה הממוצעת של משקי הבית על קטגוריות המזון (כולל פירות וירקות) ומוצרי ניקיון וטואלטיקה.