|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
וינשטיין. למצוא הסברים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90] מנדלבליט. לא הביע חרטה [צילום: הדס פרוש, פלאש 90] נתניהו. התבקש לשקול [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

וינשטיין כתב לנתניהו במאי 2015: דופי באמינות מנדלבליט

מנדלבליט מסר למבקר ולמשטרה "אמירות חוטאות לאמת" בפרשת הרפז

וינשטיין העלה את השאלה האם מבחינה ערכית-נורמטיבית ראוי מנדלבליט להמשיך ולכהן כמזכיר הממשלה, אם כי מדבריו נראה שלדעתו ניתן היה להגן משפטית על המשך כהונתו המליץ בפני נתניהו לבחון את המשך כהונתו של מנדלבליט ולהציג את המידע גם לשרים - אך נתניהו לא עשה דבר
03/02/2019  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   פרשות נתניהו   |   תגובות
מנדלבליט סחיט מצד ניצן ונתניהו
יואב יצחק
מנדלבליט מתנהל כ"עלה נידף" בתיקי נתניהו וחשוף לסיכון אישי כבד * העובדות: א) פרקליט המדינה מחזיק שלוש קלטות מחקירת פרשת הרפז המתעדות שיחות מפלילות של מנדלבליט עם אשכנזי וארז וינר בהן שיבש הליכי חקירה ומשפט; ב) נתניהו מחזיק מכתב מנומק ונפיץ מאוד שקיבל מהיועמ"ש יהודה וינשטיין שבו פירט את מעשיו הפליליים של מנדלבליט ומכוחו דרש וינשטיין מנתניהו לשקול הדחת מנדלבליט מתפקיד מזכיר הממשלה * חשיפה רשמית של הקלטות והמכתב מתחייבים לקראת הכרעתו בתיקי נתניהו
לרשימה המלאה

בפיו של אביחי מנדלבליט היו "אמירות חוטאות לאמת" כאשר נחקר בפרשת הרפז, והתנהגות זו מעלה את השאלה האם מבחינה ערכית הוא ראוי לשמש כמזכיר הממשלה. כך כתב במאי 2015 היועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין, לראש הממשלה, בנימין נתניהו. עם זאת, השורה התחתונה המסתמנת מחוות הדעת הייתה שניתן יהיה להגן משפטית על המשך כהונתו בתפקיד אותו מילא לפני שהתמנה ליועץ המשפטי לממשלה.

כפי שנחשף ב-News1, מנדלבליט מצוי במצב בו הן נתניהו והן פרקליט המדינה, שי ניצן, יכולים ללחוץ עליו ואף לסחוט אותו בנוגע לתיקי נתניהו, וזאת בשל חלקו בפרשת הרפז (ראו קישור משמאל). מנדלבליט היה אז הפרקליט הצבאי הראשי, והוא נחשד בכך שלא הנחה מיד את הרמטכ"ל דאז, גבי אשכנזי, לגלות שמסמך הרפז מצוי בידיו ושהדליף לאשכנזי ולמי שהיה ראש לשכתו, ארז וינר, פרטים מתוך החקירה.

וינשטיין אימץ את המלצתו של ניצן וסגר את התיק הפלילי נגד מנדלבליט, בעיקר בשל חוסר ראיות לכך שהייתה כוונה פלילית במעשיו, וכן משום שלא נגרם לחקירה נזק של ממש. מנדלבליט הנחה את אשכנזי כעבור יממה למסור את המסמך, וכאשר דיבר עימו ועם וינר - הם לא היו בגדר חשודים. עם זאת, וינשטיין מדגיש במכתבו לנתניהו, כי עליו לשקול את המשך כהונתו של מנדלבליט כמזכיר הממשלה (באותה עת), בשל הליקויים הערכיים שעלו מהתנהגותו.

וינשטיין עומד על חשיבותו הרבה של תפקיד מזכיר הממשלה, "האוצר בתוכו עוצמה ורגישות ייחודיים". לדבריו, "ברי כי נדרשת מן הממלא תפקיד זה רמה גבוהה של יושרה, טוהר מידות ונקיון כפיים". הוא גם מזכיר, כי בעבר נפסלו מועמדים לתפקידים ממלכתיים לא בשל הרשעות פליליות אלא גם מי שנחקרו ולא הועמדו לדין. וינשטיין עומד על מרחב שיקול הדעת שיש לממשלה במינויים ועל כך שבית המשפט יפסול מינוי בשל פגם ערכי, רק אם "החלטת המינוי חרגה באופן בולט וקיצוני ממתחם הסבירות".

בעניינו של מנדלבליט בפרשת הרפז אומר וינשטיין, כי יש להבחין בין שני חלקים: התנהגותו בזמן אמת והגרסאות שמסר למבקר המדינה ולחוקרי המשטרה. בחלק הראשון הייתה בעייתיות בכך שלא הנחה מיד את אשכנזי למסור את מסמך הרפז לחוקרי המשטרה (באוגוסט 2010). אולם הוא עשה זאת למחרת ובכך "עשה את המעשה הנכון בתוך פרק זמן קצר ביותר". וינשטיין מסכם נקודה זאת באומרו: "נראה כי לו בכך היו הדברים מסתכמים, ניתן היה לומר, כי מדובר במעידה נקודתית וחד-פעמית שאין בה כדי להשליך באופן ישיר על התאמתו הערכית-נורמטיבית להמשיך ולכהן בתפקיד מזכיר הממשלה".

ואולם, ממשיך וינשטיין, הדברים חמורים יותר כאשר מדובר בהתנהלותו של מנדלבליט בעת חקירת הפרשה. מנדלבליט מסר מספר גרסאות סותרות לגבי המועד בו נודע לו שמסמך הרפז מצוי בידי אשכנזי ו"התקשה להציג גרסה אחידה ועקבית" גם בתשובה לשאלה מדוע לא הנחה מיידית את אשכנזי למסור את המסמך לחוקרים. "לבסוף ניסה להצדיק את התנהגותו המקורית גם במחיר של היתפסות לאמירות שקשה שלא לראות בהן אמירות החוטאות לאמת", כותב וינשטיין.

עוד אומר וינשטיין, כי מנדלבליט "לא קיבל על עצמו את האפשרות כי פעל שלא כהלכה, וממילא גם לא הביע חרטה כלשהי אל אלו ממעשיו. בהתנהלות זו יש לטעמי כדי להטיל דופי באמינותו של מנדלבליט", וקשה לומר שהיא לא פגעה בחקירה. לצד זאת, מדגיש וינשטיין, יש להביא בחשבון את עברו ואת הישגיו המקצועיים ולאזן אותם עם יתר השיקולים הרלוונטיים.

"על אף שאני סבור, כאמור, כי בהתנהלותו בפרשה הנוכחית, ובעיקר בתגובותיו למבקר המדינה ולמשטרה, יש כדי להטיל בו כתם ערכי-נורמטיבי, עדיין נראה כי ניתן למצוא הסברים שונים לחלק מכשליו, גם אם אין בהם כדי להצדיק אותם", מוסיף וינשטיין. הנסיבות הביאו אותו "למעשים אשר ראוי היה להימנע מהם", אך "ספק אם יש בדברים כדי להצביע על קו מובנה באישיותו או על תפישת עולם מושרשת הנטועה בו המעידה על אי-התאמה מובנית לתפקיד".

לבסוף אומר וינשטיין, כי יש לשקול את השפעת המשך כהונתו של מנדלבליט כמזכיר הממשלה על מידת האמון של הציבור בשירות הציבורי. הדבר אומנם עלול לפגוע באמון זה, אך "ספק בעיני אם פגיעה זו... תעלה לכדי 'פגיעה מהותית ועמוקה במערכת השלטונית בישראל' או שיהיה בה כדי להסב 'נזק ממשי ליחס הכבוד שהאזרח רוחש למוסדותיו". בסופו של יום, למרות הקשיים שפורטו, זוהי כאמור אמת המידה המשפטית המכרעת לעניין זה".

בסיום מכתבו אומר וינשטיין, כי על נתניהו לבחון בצורה יסודית את מידת התאמתו הערכית-נורמטיבית של מנדלבליט לתפקיד מזכיר הממשלה, "תוך שקילת כל האמור בחוות דעת זו". הוא מציין, כי מאחר שהממשלה היא הממנה את המזכיר שלה - על נתניהו להעביר את חוות הדעת גם לידיעת השרים, לאחר שמנדלבליט יוכל להגיב עליה. ככל הידוע, נתניהו לא עשה דבר.
השלכות ממצאי החקירה הפלילית בדבר מעורבותו של אביחי מנדלבליט ב"פרשת הרפז" על המשך כהונתו בתפקיד מזכיר הממשלה / מכתב
היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מסכם בפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את חלקו של אביחי מנדלבליט בפרשת הרפז וממליץ לבחון את המשך תפקידו כמזכיר הממשלה

תאריך:  03/02/2019   |   עודכן:  03/02/2019
איתמר לוין
+השררה המביישת את פרשת "משפטים"
08:55 03/02/19  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
חבל שראש הממשלה שכח את המחויבות שיש לאוכפי החוק - "לא תכיר פנים"  ▪  אין מקום להטות את הקו למיוחסים  ▪  "שופטים שוטרים" שיהיו "בכל שערייך" המחויבות שלהם היא אך ורק ל"משפט צדק, לא תטה משפט, לא תכיר פנים..."
(אמסלם. מסוכך על נתניהו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנדלבליט מסר למבקר ולמשטרה "אמירות חוטאות לאמת" בפרשת הרפז
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יעקב יעקב
3/02/19 08:59
 
הוראות מיואב
4/02/19 02:22
2
בורקיטוס
3/02/19 09:22
3
ארי כספי
3/02/19 10:50
4
משה ג.
3/02/19 11:01
5
אערי
3/02/19 11:31
6
חחחםםםחחח
3/02/19 12:51
7
אקטואלי
3/02/19 14:20
8
קושיות של הדיוט
3/02/19 15:34
 
עולם תחתון
3/02/19 17:25
9
ישע .
3/02/19 15:51
10
Prms-999.
3/02/19 17:21
11
7_7_7.
3/02/19 17:31
12
אמיר1235
4/02/19 12:02
13
נדב
5/02/19 01:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשות נתניהו
החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בפרשות בנימין נתניהו תתקבל לפני הבחירות - הודיע רשמית (יום ו', 1.2.19) עוזרו של מנדלבליט, גיל לימון, לפרקליטיו של ראש הממשלה. עוד מסר, כי ההחלטה "אינה צפויה להתקבל במהלך השבועיים הקרובים".
01/02/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש הממשלה בנימין נתניהו יוצא (יום ה', 31.1.19) במתקפה חסרת תקדים נגד אביחי מנדלבליט, ואומר: "כנראה שהיועץ המשפטי לממשלה נכנע ללחץ של השמאל והתקשורת להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו בכל מחיר - ולפני הבחירות".
31/01/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
מאז פרישתו, לפני מספר שנים, סירב עו"ד אלי שוורץ שהיה מבכירי פמת"א ואף התמודד על תפקיד פרקליט מחוז, להתראיין לכלי תקשורת כל שהוא. רק לאחרונה שינה את עמדתו. "לקחתי לעצמי פרק זמן של 'צינון' ועכשיו אני מרגיש בשל לדבר עם התקשורת בנושאים שהיו קשורים לעבודתי". ואכן, קולו נשמע ברמה בערוצי הרדיו הראשיים בהם מתבקש שוורץ לשמש פרשן בעניינים משפטיים אקטואליים. שוורץ (עדין) ממלכתי מאד. מגן על הפרקליטות כאילו הוא נציגה ובא-כוחה. לא תשמעו ממנו מילה רעה על מקום עבודתו שהיה לו בית שני במשך למעלה מ-20 שנה.
31/01/2019  |  מאיר חוטקובסקי  |   מאמרים
נציב תלונות הציבור על שופטים, אורי שהם, דחה (29.1.19) את תלונתו של העיתונאי אורי משגב נגד האופן בו ניהל נשיא בית משפט השלום בירושלים, אביטל חן, את התיק נגד שרה נתניהו ועזרא סיידוף בפרשת המעונות.
31/01/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
ליועמ"ש קרתה תקלה גדולה, הוא תמרן את עצמו למצב אומלל, כאשר הזמין את קבוצת הארכי-משפטנים לייעץ לו בדבר קביעת מועד השימוע לראש הממשלה. הכינוס התקיים במלון "כרמים".
30/01/2019  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשות נתניהו  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת הרפז  /  מי ומי  
"מתקשה להאמין שלא יהיה כתב אישום על שוחד"  /  עידן יוסף
מנדלבליט יודיע בקרוב מתי יחליט בתיקי נתניהו  /  איתמר לוין
מנדלבליט ייפגש עם פרקליטי נתניהו לבקשתם  /  עידן יוסף, איציק וולף
טובת הנאה  /  אפרים הלפרין
מנדלבליט ביזה מוסד היועמ"ש  /  ד"ר חיים משגב
הטריבונל שופט (שוב) את נתניהו  /  מרדכי ליפמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
יואב קיש
יואב קיש
אין אפילו אחד מכל המרואיינים בכתבה שהיה איתי בקשר ב-20 השנים האחרונות, וכולם מרואיינים מטעם. כולל "הטייס" שהוא פעיל במחאה שאף הודיע שהוא מסרב לשרת ומעולם לא היה חבר שלי ולא היה אית...
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
עדנה בקנשטיין לשעבר נשיאת בתי משפט השלום במחוז תל אביב ושופטת בבית המשפט המחוזי מספרת על חיזוריו של אריק בעלה והגעגועים אליו, ושוללת מעבר לדיור מוגן    כתבת דיוקן החושפת דמות שופטת ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il