ועד עובדי הרכבת הודיע (יום ה', 28.2.19) על כוונתו לנקוט עיצומים באתרים הבאים: מיון אשדוד, בית הספר הרכבתי, בניין ההנהלה בלוד, עיצומים בחטיבת נייד, תשתיות, מוסך דימונה ואגף הפעלה.
ברכבת קיימים חמישה סכסוכי עבודה פעילים שהוכרזו כבר לפני חודשים רבים. בוועד אומרים כי מתוך אחריות ושיקול דעת, למרות סכסוכי העבודה והצעדים הארגוניים הצפויים, לא תהיה פגיעה ברכבות הנוסעים.
בהודעת הוועד נאמר כי תוך כדי ניהול המו"מ הודיעה הנהלת הרכבת כי בכוונתה לבטל תקנים ולפטר עובדים בתפעול ובפקידים בעת שהיא קולטת עוד ועוד מנהלים ומחלקת מענקים לבכירים שהובילו את הרכבת לגרעון. לדברי הוועד, ההנהלה מנסה להשתמש גם בסידורי העבודה של הנהגים והפקחים כמו גם בפגיעה בתנאי העבודה של הקופאיות כדי לחפות על כשלונות המנהלים שלה.
הוא הוסיף כי כל הניסיונות להגיע להבנות לא צלחו כולל מאמצים רבים שהשקיע יו"ר ההסתדרות
אבי ניסנקורן באופן אישי. "המצב בו הנהלת הרכבת עושה כל העולה על רוחה, מודיעה על פיטורי עשרות עובדים, מצמצמת תקנים ושעות, מטילה עומס עבודה בלתי סביר על העובדים, פוגעת בשכר ובעבודה של הנהגים ושל הפקחים, הקופאיות, מנהלי המשמרות, מנהלי התחנות, מונעת התקדמות במו"מ של חטיבת המטענים ועוד - הוא מצב שכוועד לא נוכל לקבלו", אומרים בוועד. "המו"מ לא מתקדם בגלל התעקשות ההנהלה לפגוע בעובדים. לראיה, כל ההצעות של יו"ר ההסתדרות מהבוקר, הצעות פשרה רבות, לא התקבלו ע"י ההנהלה".
מהנהלת
רכבת ישראל נמסר: "בתום פגישה נוספת בהסתדרות - כרגיל, פיצוץ. שוב סכנה להמשך תנועתן הסדירה של רכבות הנוסעים, בשל נסיגתם של ההסתדרות ונציגות העובדים מההסכמות להפעלת לו"ז הנהגים המעודכן. המשמעות לכל נהג - כחצי שעת נהיגה נוספת בממוצע. כיום נוהגים 3.5 ש, מתבקשים לנהוג כ-4, מתוך 6 אפשריות בהסכם הקיבוצי.
"ועד העובדים בגיבוי ההסתדרות מפעיל עיצומים סמויים שעלולים להביא לביטול רכבות נוסעים סדירות, עיכובים ואיחורים. זאת לאחר ההסכמות שאליהן הגיעו הנהלת הרכבת וההסתדרות בשבוע שעבר. זה, לצד עיצומים במקומות נוספים ברכבת.
"השבוע תוכנן להיכנס לפועל לו"ז הנהגים החדש, אשר מימושו נדחה כבר מספר חודשים, ותכליתו התייעלות תפעולית ותקציבית, התכוננות לקראת הפעלת רכבות נוספות בלו"ז האביב, והפעלה מושכלת של הסכם העבודה הקיבוצי החתום. בפועל, מדובר בתוספת של כחצי שעה לזמן הנהיגה של כל נהג.
"הסוגיה עלתה גם בשבוע שעבר, עת התחלות עשרות נהגים והביאו לביטולי רכבות רבות. לאור זאת, ולאחר התדיינות בראשות יו"ר ההסתדרות סוכם כי הלו"ז יופעל בדחייה של שבוע. נציגות העובדים וההסתדרות לא מכבדות סיכום זה. בפועל – הלו"ז אכן יופעל, אולם עדיין ננקטים עיצומים סמויים שתוצאתן עלולה להיות – ביטול רכבות, עיכובים ואיחורים.
"מטרת החברה במהלך זה היא הרחבת שעות הנהיגה הממוצעות של נהגי הקטר כיום משלוש וחצי שעות נהיגה לכארבע שעות, בעוד הסכם העבודה הקיבוצי מתיר נהיגה של שש שעות. כמובן בגין שעות הנהיגה הנוספות יקבלו הנהגים פרמיית נהיגה פעילה כנהוג, מה שיגדיל את שכרם ויפעל לטובתם.
"בכל מקרה, לפי ההסכם הקיבוצי, הנהגים מקבלים שכר על משמרת של שמונה וחצי שעות ליום, סהכ עבור 42 שעות עבודה שבועיות, גם אם נכחו פחות מכך. כיום עומד ממוצע שעות הנוכחות על כ-35 שעות לנהג בשבוע, והחברה משלמת מכספי המיסים את השלמת השעות ל-42 מבלי שיעבדו בגינן. במסגרת הלו"ז החדש, מבקשת ההנהלה לצמצם את ההשלמה לכ-6 שעות וחצי בממוצע לכל נהג, מדי שבוע.
"בתגובה לכך, בהתנהגות פראית, באמצעות הנחיה לעובדים לבצע עיצומים סמויים, עלולים להתבטל חלק מרכבות הנוסעים ולפגוע באופן משמעותי בלקוחות. הנהלת החברה מעריכה את הנהגים ועבודתם, ומודעת לעובדה שציבור העובדים אינו תומך בהשבתה זו, ושהדבר נכפה עליו ע"י ועד כוחני, פראי, ולא אחראי.
"הנהלת הרכבת קוראת לוועד להתעשת, לנהוג באחריות, להיות שותף באופן חיובי בתהליכים המשמעותיים הנעשים ברכבת ישראל, ולהימנע מפגיעה בעובדים ובמאות אלפי הנוסעים", לשון תגובת החברה.