|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

דוח מבקר המדינה על התחבורה הציבורית

הרכבת אינה מסוגלת לתת מענה לנוסעים

אין מספיק תחבורה ציבורית לתחנות ומקומות חנייה לידן, אין מספיק קרונות ורכבות, היו טעויות קשות בתחזיות למספר הנוסעים, מספר האיחורים גדל בעשרות אחוזים ומספר הביטולים גדל במאות אחוזים
13/03/2019  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
הליך מהיר ללא מכרז [צילום: רכבת ישראל]

"נוסע ברכבת שיחליט להגיע לרכבת בתחבורה ציבורית, עלול לגלות תדירות נמוכה (אם בכלל) של תחבורה שכזאת לתחנת הרכבת. אם יבחר להגיע ברכבו, בחלק מהתחנות הוא עלול שלא למצוא חנייה. לאחר שהגיע לרכבת, הוא יגלה שבקווים רבים תדירות הרכבת נמוכה. רכבת שתגיע עלולה לאחר, ולאחר שיעלה לרכבת בשעות השיא - הוא צפוי לעמוד במהלך הנסיעה עקב הצפיפות הגדולה.

"למרות הגידול במספר הנוסעים בשנים האחרונות, הנסיעה ברכבת עדיין אינה אטרקטיבית דיה וציבור גדול ממשיך להשתמש בכלי רכב פרטיים, למרות הגודש בכבישים. הליקויים שהועלו בדוח מחייבים בדק בית יסודי במשרד התחבורה ובחברת הרכבת, בנושא יכולת החברה לתת מענה למספר הנוסעים ההולך וגדל ובנושא השירות לנוסעים". כך קובע (יום ד', 13.3.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

שפירא מגלה, כי התחזיות של מספר הנוסעים ברכבת בשנים 2017-2013 היו נמוכות מהמספר בפועל. הטעויות נבעו בין השאר מאי-היערכות לרפורמה בתעריפים ומחזרת הסעת החיילים ברכבת בימי א'. שיעור הטעות בחיזוי הביקוש לשנת 2017 הגיע ל-25%. הטעויות הקשו על התארגנות הרכבת להסעת הנוסעים ופגעו בטיב השירות - חל גידול בצפיפות בקרונות ובמספר האיחורים.

מחסור בציוד המשמש להסעת נוסעים (קטרים, קרונות וקרונועים) מגדיל את הצפיפות ברכבות, בעיקר בשעות השיא. אין אפשרות להגדיל את תדירות הרכבות במידה מספקת וטיב השירות נפגע. בדצמבר 2015 העריכה הרכבת, כי נדרשת רכישה של 168 קרונות דו-קומתיים, 61 מהם באופן מיידי. חברת הרכבת רכשה במארס 2016, באישור משרד התחבורה והחשב הכללי, 60 קרונות, ובשנים 2017-2016 הזמינה 81 קרונות נוספים. רכישות אלו בוצעו בהליך חרום, שהצריך פטורים והתקשרויות בהליכים לא-תחרותיים. כמו-כן, הקרונות שהתקבלו היו בתצורה טכנית של קרונות ישנים שנרכשו בשנים 2006-2002, ופיצול ההזמנות עיכב את מועד האספקה ופגע בשירות לנוסעים.

הקמת מסילה רביעית לרכבת בציר האיילון, המנקז אליו את מרבית קווי הרכבת ונוצר בו "צוואר בקבוק", תאפשר להוסיף קווים ולהגביר תדירותם של קווים. למרות זאת, הליכי התכנון של הפרויקט, המוגדר כפרויקט תשתית לאומי, הושלמו רק ב-2018, אף על-פי שכבר ב-2002 הוחלט עליו ולמרות קביעת הממשלה ב-2010 שהתכנון יסתיים בתוך 16 חודשים. דחיית השלמת הקמת המסילה הרביעית לרבעון האחרון של שנת 2026 פוגעת באפשרות להגדיל את הקיבולת בציר ובאופן זה לשפר את השירות לנוסעים המגיעים לתחנות תל אביב הן מהפריפריה, בעיקר מהדרום, והן ממטרופולין תל אביב.

הרכבת רכשה מערכת איתות חדשה שתגביר את רמת בטיחות הרכבות, שתועלת הלוואי שלה היא האפשרות להגדיל את מספר הרכבות העוברות בציר האיילון. מועד הפעלת המערכת נדחה ביותר משנתיים, ממארס 2019 ליולי 2021.

מספר הנוסעים ברכבת עלה ב-22% בשנים 2017-2015, ומספר הרכבות היומיות עלה בשיעור דומה בשנים אלו (21%). מספר האיחורים של הרכבות (של יותר משש דקות) בשעות השיא עלה בשנים אלו ב-44% ומספר האיחורים בשעות השפל עלה ב-35%; מספר ביטולי הרכבות גדל ב-473%.

נוסעי הרכבת חווים זה עשור צפיפות גדולה בחלק מקווי הרכבת, בעיקר בימים א' וה', והיא צפויה להימשך גם בעתיד: שיעורי התפוסה ברכבות בקווים שיסיעו כמחצית מהנוסעים בשנים 2022-2019 צפויים להישאר גבוהים בשעות השיא בכל ימות השבוע, ולהגיע לערכים של עד 130%. שיעורי התפוסה הגבוהים בקווים אלו, שחלקם ארוכים, עלולים להביא לכך שנוסעים ייאלצו לעמוד בנסיעות ממושכות ולעיתים כלל לא יוכלו לעלות לרכבת, וכן לפגוע בבטיחות הנוסעים. חברת הרכבת העריכה, כי גם ב-2040 יהיה שיעור הצפיפות בשעות השיא גבוה בכשליש מקווי הרכבת המתוכננים.

מסלול חלק מקווי האוטובוס כולל גם תחנות עצירה בסמוך לתחנות רכבת, בעיקר עירוניות. אולם חלק מקווי האוטובוס הייעודיים לתחנות הרכבת (קווי הזנה) פועלים בתדירות נמוכה ורק בחלק במהלך היום ואין סינכרון מספק בין הרכבת לקווי האוטובוס.

מספר מקומות החנייה הקיים בפועל ליד התחנות קטן בשיעור ניכר מהמספר הנדרש על-פי סקר שנעשה עבור משרד התחבורה ב-2008 בעניין זה באפריל 2017 היו בקרבת התחנות בסך-הכל 19,400 מקומות חנייה, 72% ממספר החניות הדרוש לפי הסקר. מספר מקומות החנייה ליד תחנות רכבת גדולות - ברחובות, בבאר שבע מרכז, באשדוד עד-הלום ובעכו - קטן בשיעור ניכר מהמספר הנדרש. בדיקת מבקר המדינה מעלה, כי שביעות הרצון מאפשרות החנייה הייתה נמוכה ביותר בתחנות עירוניות - בת ים יוספטל, נהריה, לוד, רחובות, מרבית תחנות תל אביב (השלום, ההגנה והאוניברסיטה) - ובתחנות אזוריות: חדרה מערב, בנימינה, בית יהושע ובית שמש.

שפירא מסכם: "לטעויות בתחזית הביקוש, דחיית הגדלת מספר הרכבות במרכז הארץ והמחסור בציוד נייד, השפעה גדולה על רמת הצפיפות ברכבת, ובהתאם על טיב השירות הצפוי בשנים הקרובות. גם פעולות הרכבת, משרד התחבורה ומשרד האוצר להגדלת כמות הציוד הנייד בטווח זמנים קצר, לא ימנעו בשנים הקרובות פגיעה ניכרת בשירות, ובפרט צפיפות גדולה בקווים רבים בשעות השיא".

פעילות הרכבת ושילובה במערך התחבורה הציבורית / דוח מבקר המדינה
הסיבות לאיחורים, הביטולים והצפיפות בפעילות הרכבת - כולל תחזיות שגויות, עיכובים במסילה הרביעית והצטיידות חלקית

תאריך:  13/03/2019   |   עודכן:  13/03/2019
איתמר לוין
+"דוח המבקר מתעלם מריכוזיות התחבורה"
17:56 13/03/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
תחבורה בדרך שלנו: "דוח מבקר המדינה משקף היטב את המציאות, אך חסרה ביקורת על על משרד האוצר  ▪  15 דקות: ישראל צריכה שר תחבורה ציבורית במשרה מלאה  ▪  ארגון הנהגים: בטיחות הנוסעים נמצאת בשפל חסר תקדים
(כ"ץ. מושא להתקפה [צילום: אורי מרשנסקי])
+התחבורה הציבורית: פקקים בתשתית ובשירות
16:02 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משרד התחבורה מטייח את השירות הלקוי באוטובוסים  ▪  הרכבת טעתה בתחזיות מספר הנוסעים  ▪  הרכבת הקלה בירושלים צפופה ומאחרת  ▪  פרויקטים מרכזיים מתעכבים שנים ארוכות
(ימשיכו לחכות [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90])
+הרכבת הקלה בירושלים מאחרת וצפופה
16:01 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המדינה אפשרה לסיטיפס להפחית את מספר הנסיעות בשעות השיא  ▪  מערכת היחסים בין הצדדים עכורה ופוגעת בנוסעים  ▪  מכשירי התיקוף ישנים ובעייתיים
(אין מידע בזמן אמת [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+משרד התחבורה טייח שירות לקוי לנוסעים
16:00 13/03/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
נמנע מהטלת עיצומים ושלילת רשיונות בגין הפרות חריגות כמתחייב מהמכרז, ולא עשה שימוש מיטבי בנתוני חברות הבקרה  ▪  מהירות הנסיעה בפועל איטית בהרבה מזו שברישיון  ▪  תוספות שירות ללא נהגים פוגעות בשירות
(הפגנת נהגי תחבורה ציבורית [צילום אכיון: תומר נויברג/פלאש 90])
+קידום התחבורה הציבורית בת"א - תקוע
15:59 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פרויקט "מהיר לעיר" האמור לקשר 17 רשויות מקומיות באזור תל אביב, יושלם לכל המוקדם ב-2021 - איחור של ארבע שנים; הנתיבים המהירים בגוש-דן יושלמו רק ב-2025 - איחור של שבע שנים
(לשכפל את הנתיב המהיר [צילום: רודי אלמוג])
+תכנון התחבורה הציבורית לוקה בחסר
15:59 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
"אף שמשרד התחבורה מצהיר זה שנים, כי קידום התחבורה הציבורית הוא היעד המרכזי שלו, הוא לא פעל די הצורך כדי שצורכי התכנון התחבורתי יקבלו משקל ראוי בעת הכנת תוכניות בנייה ובעת אישורן במוסדות התכנון"
(תמ"א 42 טרם אושרה [צילום: גילי יערי, פלאש 90])
+המצב בחיפה: מטרונית חלקית ונוסעים מתפלחים
15:58 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הפרויקטים המרכזיים במטרופולין חיפה מתעכבים שנים רבות  ▪  לא נבדקו חלופות למטרונית ולהכפלת המסילה בין תל אביב לחיפה  ▪  חברת יפה נוף מצויה בניגוד עניינים פוטנציאלי; אין הסכם ארוך טווח בינה לבין משרד התחבורה
(לא תמיד הנסיעות התקצרו [צילום: צבי רוגר])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרכבת אינה מסוגלת לתת מענה לנוסעים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
זמן הנסיעה בפועל ארוך בהרבה מהמתוכנן; תדירות נמוכה מכפי שנקבע בהסכם הזיכיון; צפיפות בקרונות; מכונות כרטוס מדור ישן; העדר פיקוח על שעות העבודה והמנוחה של נהגי הרכבת. המדינה וסיטיפס לא מסוגלות להגיע להסכמות בנוגע לשיפור רמת השירות לנוסעים. חילוקי דעות ומו"מ מתמשך ביניהם גרמו לעיכוב בקידום פרויקט ההארכות והשלוחות של הקו האדום.
13/03/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
כ-13,000 נהגי אוטובוסים מועסקים בשנה ממוצעת על-ידי המפעילים השונים ומבצעים כ-650 מיליון נסיעות נוסעים באמצעות כ-9,500 אוטובוסים הפועלים בענף. אם לא די בכך, בשנים 2013 עד 2017 עלה מספר הנסיעות באוטובוסים בכ-42%.
13/03/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
הפרויקטים להעדפת תחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב מתעכבים שנים רבות, בשל העדר תיאום בין האחראים עליהם. התוצאה היא, שהיקף השימוש בתחבורה הציבורית נותר קטן, היקף השימוש ברכב פרטי גדל ובעיית עומס התנועה בכבישים הולכת ומחריפה. כך קובע (יום ד', 13.3.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
13/03/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
"לאורך שנים רבות התכנון בישראל מתבצע תוך התחשבות מועטה בנושא התחבורה הציבורית. אף שמשרד התחבורה מצהיר זה שנים, כי קידום התח"צ [התחבורה הציבורית] הוא היעד המרכזי שלו, הוא לא פעל די הצורך כדי שצורכי התכנון התחבורתי יקבלו משקל ראוי בעת הכנת תוכניות בנייה ובעת אישורן במוסדות התכנון, ובפועל אינו משמש גורם שמוביל את הפעולות להתאמת התשתיות הפיזיות לצורך קידום התח"צ". כך קובע (יום ד', 13.3.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
13/03/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
ביצוע הפרויקטים המרכזיים בתחום התחבורה הציבורית במטרופולין לחיפה, התעכב במשך שנים רבות, וחלק מהם לא קודמו במשך יותר משני עשורים. תהליך קבלת ההחלטות של משרד התחבורה לוקה בחסר ומאופיין בהשתהות יתרה. חלק מהעיכובים נבעו מהתמהמהות מקבלי ההחלטות במציאת פתרונות המאזנים בין שיקולי תכנון ארציים ומטרופוליניים לבין שיקולים מקומיים של רשויות מקומיות במטרופולין. כך קובע (יום ד', 13.3.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
13/03/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   תחבורה ציבורית  /  מי ומי  
יוארך מועד הגשת דוח המבקר על כספי הסיעות המקומיות   /  מירב ארד
ליקויים חמורים בשירותי הדואר  /  איתמר לוין
זנדברג חרגה בהוצאות בפריימריז  /  איתמר לוין
הפוטש של יוסף שפירא  /  איתמר לוין
שפירא נבהל ופסל  /  איתמר לוין
יוסי מסי  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il