|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

דוח מבקר המדינה על התחבורה הציבורית

קידום התחבורה הציבורית בת"א - תקוע

פרויקט "מהיר לעיר" האמור לקשר 17 רשויות מקומיות באזור תל אביב, יושלם לכל המוקדם ב-2021 - איחור של ארבע שנים; הנתיבים המהירים בגוש-דן יושלמו רק ב-2025 - איחור של שבע שנים
13/03/2019  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
לשכפל את הנתיב המהיר [צילום: רודי אלמוג]

הפרויקטים להעדפת תחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב מתעכבים שנים רבות, בשל העדר תיאום בין האחראים עליהם. התוצאה היא, שהיקף השימוש בתחבורה הציבורית נותר קטן, היקף השימוש ברכב פרטי גדל ובעיית עומס התנועה בכבישים הולכת ומחריפה. כך קובע (יום ד', 13.3.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

המהירות הממוצעת של התחבורה הציבורית במטרופולינים בישראל עומדת על 16 קמ"ש, לעומת 25 קמ"ש בערים המפותחות. בשנת 2012 החליט משרד התחבורה לקדם את פרויקט "מהיר לעיר" - העדפה לאוטובוסים במטרופולין תל אביב. במסגרת הפרויקט אמורה לקום רשת רציפה של נתיבי העדפה עירוניים ומטרופוליניים בכבישים לתחבורה ציבורית. בשנת 2016 נחתמו הסכמים לניהול, לתכנון ולביצוע עבודות בתחומי הרשויות המקומיות, במסגרת פרויקט "מהיר לעיר", עם 17 רשויות מקומיות במטרופולין.

לצד זאת, בדק המבקר את פרויקט הנתיבים המהירים - פרויקט תחבורתי לאומי, אשר יפעל באופן דומה לאופן הפעלתו של הנתיב המהיר בכביש 1 - אשר נועד להפחית את מספר כלי הרכב הנכנסים למטרופולין, וזאת באמצעות עידוד השימוש בתחבורה ציבורית ונסיעות משותפות, יצירת עדיפות לתח"צ ושיפור הנגישות למשתמשי התח"צ. הפרויקט המתוכנן כולל שני נתיבים מהירים במטרופולין ת"א - בין ראשון לציון לנתניה (בכבישים 2 ו-20) ובין מחלף קסם למחלף גלילות (בכביש 5) - ומתקני "חנה וסע" במרכזי תחבורה.

אף שכבר בשנת 2012 הועלה הצורך בקידום תוכנית להעדפה לתחבורה ציבורית, הרי שבשנת 2015, התוכנית להעדפת תח"צ הייתה רק בשלב הפיתוח. ההסכם עם הרשויות המקומיות בפרויקט "מהיר לעיר" אינו מעניק למשרד התחבורה יכולת אכיפה כלפיהן, והן יכולות לפרוש ממנו בכל עת. אורך הנתיבים המועדפים לתחבורה ציבורית, הוא בפועל כמחצית בלבד מן התכנון. העובדה שדווקא ברשויות המרכזיות במטרופולין נתיבי ההעדפה קצרים במיוחד, פוגעת בתועלת הגלומה בכלל התוכנית.

רשויות רבות לא שיתפו פעולה עם קידום התוכנית ונמנעו מלחתום על ההסכמים: חלקן דחו את התוכנית כבר בשנת 2015, חלקן חזרו בהן מהסכמתן לתוכנית לאחר כשנה וללא נימוקים לאחר שהוצגה בפניהם תוכנית מוקדמת, וחלקן העלו דרישות לא רלוונטיות ובשל שיקולים שאינם מתיישבים עם קידום הפרויקט ויעדיו. המשא-ומתן בין נתיבי איילון לבין הרשויות המקומיות נמשך שלוש שנים.

כבר בתחילת 2017 היו צפויים עיכובים של עד שלוש שנים בסיום הפרויקט ברוב הרשויות המשתתפות בו. משרד התחבורה ונתיבי איילון לא ידעו להצביע בסוף 2017 על המועד המתוכנן לסיום העבודות בכל הערים. בשנה זו נרשמו דחיות נוספות במועדי תחילת הביצוע ברשויות המשתתפות בפרויקט, בין היתר בשל החלטה שלא לבצע עבודות ברחובות הערים ערב הבחירות. משרד התחבורה הבטיח שהפרויקט יושלם ב-2020; נכון לעכשיו הצפי לסיום הוא בשנת 2021.

שפירא מסכם בנושא זה: "פרויקט נתיבי ההעדפה לתחבורה הציבורית, אשר נוצר בשל הצורך הדחוף לשפר ולייעל את תשתיות התחבורה הציבורית בטווח הקצר בשל עומסי התנועה החמורים במטרופולין תל אביב, נעקר מתכליתו, בהיותו צפוי להימשך עוד שנים ארוכות".

כתוצאה מפערים גדולים בין התוכנית המקורית לתוכנית המאושרת, נפגעה הרציפות בתוך ערים רבות במטרופולין - ראשון לציון, תל אביב, גבעתיים, רמת גן ופתח תקוה - וכן בין הערים. אף שאחד מעקרונות התוכנית היה קיום רציפות בין חלקיה במידת האפשר, בתוכנית הסופית אין רצף תחבורתי מלא של כל נתיבי ההעדפה. יישום התוכנית במתכונתה הנוכחית עלול לסכל את מטרתה המרכזית - יצירת רצף לתחבורה ציבורית במטרופולין - ולפגוע ביעדיה וביעילותה של תוכנית ההעדפה לתח"צ.

אף שתל אביב היא לב ליבה של המטרופולין ובבחינת נדבך מרכזי של הפרויקט במטרופולין, הרי שבהשוואה לנתונים שהוצגו בשנת 2015, רק 30% מנתיבי ההעדפה לתח"צ בעיר זו מתוכננים להתבצע בפועל, ורק 25% ממקומות החניה שהיו אמורים להתבטל אכן יתבטלו לפי התוכנית המוסכמת.

פרויקט הנתיבים המהירים תוכנן להתחיל בשנת 2014 ולהסתיים ב-2018, ואולם במועד סיום הביקורת, מרס 2018, ביצועו טרם החל, וסיומו צפוי רק
ב-2025. כל זאת, על-אף חשיבותו של הפרויקט בכבישים 2 ו-20 לפתרון בעיית הגודש הקשה במטרופולין.

שפירא מסכם: "נוסע באוטובוס במטרופולין תל אביב בשנים הקרובות צפוי להמשיך ולעמוד בפקקים בשל עיכובים בהקמת נתיבי ההעדפה לתח"צ. כשהנתיבים יוקמו הוא צפוי להמשיך לעמוד בפקקים בשל מיעוט נתיבי העדפה ואי-רציפותם במסלול נסיעתו. הנוסע צפוי להתעכב גם בנתיבי ההעדפה הקיימים בשל העדר אכיפה יעילה באמצעים אלקטרוניים של האיסור על-כניסת מכוניות לנתיבי ההעדפה ברוב הערים במטרופולין".

מבנה הסמכויות בין משרד התחבורה וחברות התשתית לבין רשויות מקומיות מקשה על קידום פרויקטים עם ראייה מטרופולינית מבלי להגיע לפשרות ולהסכמות עם הרשויות המקומיות, שלעיתים מושפעות משיקולים מקומיים עד כדי פגיעה באינטרס הציבורי הכולל. כל עוד יימשך מצב זה, שבו מתן העדפה לתחבורה הציבורית אינו נמצא בראש סדרי העדיפויות של ראשי הרשויות המקומיות ומשרד התחבורה, התחבורה הציבורית לא תשמש חלופה ממשית לפקקים, לתאונות הדרכים ולמצוקת החניה, ההולכים ומחמירים. אופן הניהול והביצוע כיום אינו צפוי לספק מענה לבעיות הצפויות בעתיד הנראה לעין.

הקמת מסלולי תחבורה ציבורית ונתיבים מהירים במטרופולין תל אביב / דוח מבקר המדינה
עיכובים ניכרים בקידום פרויקטים לתחבורה ציבורית במטרופולין ת"א - מסלולים משותפים ל-17 ערים ונתיבים מהירים בכבישים 2 ו-20

תאריך:  13/03/2019   |   עודכן:  13/03/2019
איתמר לוין
+"דוח המבקר מתעלם מריכוזיות התחבורה"
17:56 13/03/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
תחבורה בדרך שלנו: "דוח מבקר המדינה משקף היטב את המציאות, אך חסרה ביקורת על על משרד האוצר  ▪  15 דקות: ישראל צריכה שר תחבורה ציבורית במשרה מלאה  ▪  ארגון הנהגים: בטיחות הנוסעים נמצאת בשפל חסר תקדים
(כ"ץ. מושא להתקפה [צילום: אורי מרשנסקי])
+התחבורה הציבורית: פקקים בתשתית ובשירות
16:02 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משרד התחבורה מטייח את השירות הלקוי באוטובוסים  ▪  הרכבת טעתה בתחזיות מספר הנוסעים  ▪  הרכבת הקלה בירושלים צפופה ומאחרת  ▪  פרויקטים מרכזיים מתעכבים שנים ארוכות
(ימשיכו לחכות [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90])
+הרכבת אינה מסוגלת לתת מענה לנוסעים
16:01 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אין מספיק תחבורה ציבורית לתחנות ומקומות חנייה לידן, אין מספיק קרונות ורכבות, היו טעויות קשות בתחזיות למספר הנוסעים, מספר האיחורים גדל בעשרות אחוזים ומספר הביטולים גדל במאות אחוזים
(הליך מהיר ללא מכרז [צילום: רכבת ישראל])
+הרכבת הקלה בירושלים מאחרת וצפופה
16:01 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המדינה אפשרה לסיטיפס להפחית את מספר הנסיעות בשעות השיא  ▪  מערכת היחסים בין הצדדים עכורה ופוגעת בנוסעים  ▪  מכשירי התיקוף ישנים ובעייתיים
(אין מידע בזמן אמת [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+משרד התחבורה טייח שירות לקוי לנוסעים
16:00 13/03/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
נמנע מהטלת עיצומים ושלילת רשיונות בגין הפרות חריגות כמתחייב מהמכרז, ולא עשה שימוש מיטבי בנתוני חברות הבקרה  ▪  מהירות הנסיעה בפועל איטית בהרבה מזו שברישיון  ▪  תוספות שירות ללא נהגים פוגעות בשירות
(הפגנת נהגי תחבורה ציבורית [צילום אכיון: תומר נויברג/פלאש 90])
+תכנון התחבורה הציבורית לוקה בחסר
15:59 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
"אף שמשרד התחבורה מצהיר זה שנים, כי קידום התחבורה הציבורית הוא היעד המרכזי שלו, הוא לא פעל די הצורך כדי שצורכי התכנון התחבורתי יקבלו משקל ראוי בעת הכנת תוכניות בנייה ובעת אישורן במוסדות התכנון"
(תמ"א 42 טרם אושרה [צילום: גילי יערי, פלאש 90])
+המצב בחיפה: מטרונית חלקית ונוסעים מתפלחים
15:58 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הפרויקטים המרכזיים במטרופולין חיפה מתעכבים שנים רבות  ▪  לא נבדקו חלופות למטרונית ולהכפלת המסילה בין תל אביב לחיפה  ▪  חברת יפה נוף מצויה בניגוד עניינים פוטנציאלי; אין הסכם ארוך טווח בינה לבין משרד התחבורה
(לא תמיד הנסיעות התקצרו [צילום: צבי רוגר])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קידום התחבורה הציבורית בת"א - תקוע
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
"לאורך שנים רבות התכנון בישראל מתבצע תוך התחשבות מועטה בנושא התחבורה הציבורית. אף שמשרד התחבורה מצהיר זה שנים, כי קידום התח"צ [התחבורה הציבורית] הוא היעד המרכזי שלו, הוא לא פעל די הצורך כדי שצורכי התכנון התחבורתי יקבלו משקל ראוי בעת הכנת תוכניות בנייה ובעת אישורן במוסדות התכנון, ובפועל אינו משמש גורם שמוביל את הפעולות להתאמת התשתיות הפיזיות לצורך קידום התח"צ". כך קובע (יום ד', 13.3.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
13/03/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
ביצוע הפרויקטים המרכזיים בתחום התחבורה הציבורית במטרופולין לחיפה, התעכב במשך שנים רבות, וחלק מהם לא קודמו במשך יותר משני עשורים. תהליך קבלת ההחלטות של משרד התחבורה לוקה בחסר ומאופיין בהשתהות יתרה. חלק מהעיכובים נבעו מהתמהמהות מקבלי ההחלטות במציאת פתרונות המאזנים בין שיקולי תכנון ארציים ומטרופוליניים לבין שיקולים מקומיים של רשויות מקומיות במטרופולין. כך קובע (יום ד', 13.3.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
13/03/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
ועדת הפנים בראשות ח"כ יואב קיש אישרה (יום ב', 25.2.19) את בקשת מבקר המדינה, להאריך את מועד הגשת דוח המבקר ליו"ר הכנסת בעניין ההתנהלות הכספית של הסיעות והרשימות שהתמודדו בבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר האחרון. על-פי חוק, על כל הסיעות והרשימות שהתמודדו, להגיש דוחות כספיים למבקר המדינה תוך 5 חודשים ממועד הבחירות, והמבקר יגיש את הדוח שלו ליו"ר הכנסת כעבור 5 חודשים נוספים.
25/02/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
"מושכל יסוד הוא, כי מערכת אכיפת החוק אינה מעורבת בזירה הפוליטית. לפיכך, פעילות רשויות אכיפת החוק השונות בתקופת ערב בחירות תתנהל כסדרה גם ביחס להליכים בעניינם של נבחרי ציבור ומועמדים לבחירה, והטיפול בתיקים אלה יהיה, ככלל, בהתאם למהלך העניינים השוטף, ועל-פי סדרי העדיפויות הנוהגים. בצד האמור, יש לפעול למניעת שימוש במערכת אכיפת החוק ככלי ניגוח בידי יריבים פוליטיים באמצעות הגשת תלונות מניפולטיביות, וכן לתת את הדעת לצורך בזהירות בנקיטת פעולות חריגות שעלולות לעורר חשש להשפעה פוליטית".
11/02/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
"מממצאי הדוח עולים ליקויים רבים, חלקם אף חמורים, במגוון רחב של תחומים". כך מסכם (יום ג', 5.2.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא, דוח מיוחד על השירות בחברת דואר ישראל, אותו כתב בעקבות מאות תלונות לשנה שהוא מקבל בתפקידו כנציב תלונות הציבור. שפירא מציין, כי ליקויים משמעותיים קיימים גם בשירות הניתן בידי חברות דואר פרטיות מתחרות.
05/02/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il