בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
"דוח המבקר מתעלם מריכוזיות התחבורה"
|
תחבורה בדרך שלנו: "דוח מבקר המדינה משקף היטב את המציאות, אך חסרה ביקורת על על משרד האוצר ● 15 דקות: ישראל צריכה שר תחבורה ציבורית במשרה מלאה ● ארגון הנהגים: בטיחות הנוסעים נמצאת בשפל חסר תקדים
|
כ"ץ. מושא להתקפה [צילום: אורי מרשנסקי]
|
|
|
|
|
תגובות רבות לדוח מבקר המדינה על מצב התחבורה הציבורית. בארגון תחבורה בדרך שלנו מצדיקים את הדוח ואומרים כי עיקר הליקויים נובעים מהיעדר תשתית תפעולית ייחודית לתחבורה ציבורית, מתכנון עירוני לקוי מיסודו, ומהיעדר מדיניות ממשלתית הוליסטית התומכת בעידוד השימוש בתחבורה ציבורית. "תפקוד חלקי בלבד של הרשות לתחבורה הציבורית שלא קיבלה מהממשלה את כלי האסדרה והאמצעים החומריים והאנושיים לבצע את תפקידה. הקמה חלקית בלבד של הרשות הארצית ואי הקמת רשויות מטרופוליניות אינן מאפשרות למדינה התמודדות יעילה עם האתגרים העומדים לפניה בפיתוח התחבורה הציבורית. יש לומר את האמת. למשרד האוצר אחריות רבה על היעדר מדיניות הוליסטית-תקציבית בתחבורה, בעשור האחרון, שהובילה לכשלים: היצמדות לשיטת מיסוי מיושנת שמתעדפת רכב פרטי, מדיניות של הכבדת רגולציה שיוצרת פגיעה במשתמשים ועל תקצוב שאינו תואם לביקושים שהביאו למרבית הכשלים אותם סקר המבקר". בעמותה מונים שלוש סיבות מרכזיות לליקויים אותם ציין המבקר - היעדר תפישת שירות מערכתית בתחבורה, שמתאימה את השירותים והממשקים לנוסע; הריכוזיות הממשלתית של סמכויות ההפעלה בתחום התחבורה, המנותקת מהשטח; אסדרה מחמירה, ששמה את הדגש על הספק ולא על המשתמש בשיטת המכרזים הקיימת. ב'תחבורה בדרך שלנו' ממליצים לממשלת ישראל הבאה להסדיר את סמכויות ההפעלה, להפחית ריכוזיות ולעודד תחרות בתחבורה. ולתגובות נוספות: - מנכ״ל 15 דקות, גיל יעקב: ״נוסעי התחבורה הציבורית לא מופתעים מדוח מבקר המדינה. מדובר בכישלון מערכתי המתמשך על פני שנים. את מחיר הזנחת התחבורה הציבורית משלמים היום כל אזרחי ישראל שתקועים בפקקים. ישראל צריכה שר תחבורה ציבורית במשרה מלאה. כזה שנוסע בתחבורה ציבורית, שמחויב לקיצור זמני הנסיעה באוטובוסים, שיקדם הקצאת נת״צים במהירות, שיסיר את החסמים שתוקעים את פיתוח הרכבת ושיהיה מחויב לנוסעים ולא לטקסי גזירת סרטים״.
- ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים בישראל: "דוח מבקר המדינה חשף מצב עליו אנו מתריעים השכם והערב. תקנות התעבורה אינן מעודכנות וגורמות למקבלי ההחלטות, למפעילים ולשומרי הסף לפגוע ברמת הנהגים. כתוצאה מכך בטיחות הנוסעים נמצאת בשפל חסר תקדים. אנו מקווים כי כלל הגורמים יאמצו לאלתר את מסקנות דוח המבקר עוד לפני התאונה הקטלנית הבאה, חלילה".
- שדולת הנשים בישראל: ״משבר התחבורה הציבורית הוא אחד החסמים המרכזיים העומדים היום בפני יכולתן של נשים להשתלב ולהתקדם בשוק העבודה. נשים, שעדיין נושאות ברוב נטל עבודות הבית והטיפול בילדים, אינן יכולות להרשות לעצמן לבלות זמן רב על הכביש ויכולתן למצוא תעסוקה איכותית תלויה במידה רבה במרחק ממרכזי תעסוקה ובנגישות אליהם.
הבעיה הזאת חמורה במיוחד עבור נשים המתגוררות בפריפריה וביישובים מבודדים, והיא מהווה חסם משמעותי לתעסוקת נשים בחברה הערבית. ככל שהפקקים הולכים ומחמירים, הבעיה מתרחבת ומגיעה גם לנשים המתגוררות במרכז הארץ. כיום, אפילו מי שגרות בערי הלווין של המטרופולינים הגדולות מוצאות את עצמן כלואות בעבודות קרובות מאוד לבית, גם כאשר השכר בהן נמוך יותר, משום שמי שצריכה לאסוף את הילדים וגם לעבוד לא יכולה לבלות שעה ויותר על הכביש בכל יום". - משרד התחבורה והבטיחות בדרכים: "הביקורת מתייחסת למיזמים שהשר ישראל כ"ץ הצליח לראשונה להוציאם לפועל, לאחר עיכובים של שנים רבות. בין היתר מדובר בהקמת הנתיבים המהירים, מיזם מהיר לעיר והאכיפה האלקטרונית בנת"צים. אי-אפשר להתעלם מהעשייה האדירה, חסרת התקדים, שמוביל השר כ"ץ בתחבורה בישראל בעשר השנים האחרונות".
|
תאריך:
|
13/03/2019
|
|
|
עודכן:
|
13/03/2019
|
|
עידן יוסף
|
+הרכבת אינה מסוגלת לתת מענה לנוסעים
|
16:01 13/03/19 | איתמר לוין | לרשימה המלאה |
אין מספיק תחבורה ציבורית לתחנות ומקומות חנייה לידן, אין מספיק קרונות ורכבות, היו טעויות קשות בתחזיות למספר הנוסעים, מספר האיחורים גדל בעשרות אחוזים ומספר הביטולים גדל במאות אחוזים (הליך מהיר ללא מכרז [צילום: רכבת ישראל])
|
|
+הרכבת הקלה בירושלים מאחרת וצפופה
|
16:01 13/03/19 | איתמר לוין | לרשימה המלאה |
המדינה אפשרה לסיטיפס להפחית את מספר הנסיעות בשעות השיא ▪ מערכת היחסים בין הצדדים עכורה ופוגעת בנוסעים ▪ מכשירי התיקוף ישנים ובעייתיים (אין מידע בזמן אמת [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
|
|
+משרד התחבורה טייח שירות לקוי לנוסעים
|
16:00 13/03/19 | עידן יוסף | לרשימה המלאה |
נמנע מהטלת עיצומים ושלילת רשיונות בגין הפרות חריגות כמתחייב מהמכרז, ולא עשה שימוש מיטבי בנתוני חברות הבקרה ▪ מהירות הנסיעה בפועל איטית בהרבה מזו שברישיון ▪ תוספות שירות ללא נהגים פוגעות בשירות (הפגנת נהגי תחבורה ציבורית [צילום אכיון: תומר נויברג/פלאש 90])
|
|
+קידום התחבורה הציבורית בת"א - תקוע
|
15:59 13/03/19 | איתמר לוין | לרשימה המלאה |
פרויקט "מהיר לעיר" האמור לקשר 17 רשויות מקומיות באזור תל אביב, יושלם לכל המוקדם ב-2021 - איחור של ארבע שנים; הנתיבים המהירים בגוש-דן יושלמו רק ב-2025 - איחור של שבע שנים (לשכפל את הנתיב המהיר [צילום: רודי אלמוג])
|
|
+תכנון התחבורה הציבורית לוקה בחסר
|
15:59 13/03/19 | איתמר לוין | לרשימה המלאה |
"אף ש משרד התחבורה מצהיר זה שנים, כי קידום התחבורה הציבורית הוא היעד המרכזי שלו, הוא לא פעל די הצורך כדי שצורכי התכנון התחבורתי יקבלו משקל ראוי בעת הכנת תוכניות בנייה ובעת אישורן במוסדות התכנון" (תמ"א 42 טרם אושרה [צילום: גילי יערי, פלאש 90])
|
|
"דוח המבקר מתעלם מריכוזיות התחבורה"
|
|
התחבורה הציבורית בישראל סובלת מתכנון לקוי, עיכובים של שנים בביצוע פרויקטים מרכזיים ושירות גרוע לנוסעים. כך קובע (יום ד', 13.3.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח בן 500 עמודים המוקדש לנושא.
|
|
|
"נוסע ברכבת שיחליט להגיע לרכבת בתחבורה ציבורית, עלול לגלות תדירות נמוכה (אם בכלל) של תחבורה שכזאת לתחנת הרכבת. אם יבחר להגיע ברכבו, בחלק מהתחנות הוא עלול שלא למצוא חנייה. לאחר שהגיע לרכבת, הוא יגלה שבקווים רבים תדירות הרכבת נמוכה. רכבת שתגיע עלולה לאחר, ולאחר שיעלה לרכבת בשעות השיא - הוא צפוי לעמוד במהלך הנסיעה עקב הצפיפות הגדולה.
|
|
|
זמן הנסיעה בפועל ארוך בהרבה מהמתוכנן; תדירות נמוכה מכפי שנקבע בהסכם הזיכיון; צפיפות בקרונות; מכונות כרטוס מדור ישן; העדר פיקוח על שעות העבודה והמנוחה של נהגי הרכבת. המדינה וסיטיפס לא מסוגלות להגיע להסכמות בנוגע לשיפור רמת השירות לנוסעים. חילוקי דעות ומו"מ מתמשך ביניהם גרמו לעיכוב בקידום פרויקט ההארכות והשלוחות של הקו האדום.
|
|
|
כ-13,000 נהגי אוטובוסים מועסקים בשנה ממוצעת על-ידי המפעילים השונים ומבצעים כ-650 מיליון נסיעות נוסעים באמצעות כ-9,500 אוטובוסים הפועלים בענף. אם לא די בכך, בשנים 2013 עד 2017 עלה מספר הנסיעות באוטובוסים בכ-42%.
|
|
|
הפרויקטים להעדפת תחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב מתעכבים שנים רבות, בשל העדר תיאום בין האחראים עליהם. התוצאה היא, שהיקף השימוש בתחבורה הציבורית נותר קטן, היקף השימוש ברכב פרטי גדל ובעיית עומס התנועה בכבישים הולכת ומחריפה. כך קובע (יום ד', 13.3.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
|
|
|
|