|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

מועצת הרבנות: לחוקק את חוק הכותל

שורת רפורמות וחידושים אושרו בישיבת מועצת הרבנות הראשית המועצה הביעה גם מחאה על חילולי השבת המתרבים לראשונה אושר תקנון מועצת הרבנות הראשית המסדיר את פעילות המועצה וכן נוהל ניגוד עניינים במערך הכשרות
14/03/2019  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
רב הכותל בסקירה בפני חברי המועצה [צילום: קובי אלתר]

מועצת הרבנות הראשית לישראל התכנסה (יום ה', 14.3.19) בלשכתו של נשיא מועצת הרבנות הרב הראשי לישראל יצחק יוסף, לישיבת מועצה בה נידונו הסוגיות הבוערות העומדות על הפרק בענייני דת, דוגמת אופן השמירה על קדושת הכותל, עבודות בשבת והקריאה להפסקת חילולי השבת הנעשים על-ידי המדינה. כמו-כן אושרו שינויים ותיקונים רבים במחלקת הבחינות ובדרכים לקבלת כושר לכהן כרב וכן הפחתת גיל המינימום לגשת לבחינות הרבנות, ועוד נושאים רבים וחשובים נוספים, כמו-כן אושר לראשונה על-ידי חברי מועצת הרבנות הראשית תקנון המסדיר את פעילות המועצה וכן נוהל למניעת ניגוד עניינים במערך הכשרות.

קדושת הכותל המערבי

הראשון לציון וחברי המועצה קראו לחברי הכנסת והשרים לפעול מיד עם חזרת הכנסת מפגרת הבחירות בהיבט החוקי - "אנחנו קוראים לנציגי הציבור לחוקק את 'חוק הכותל' שייעגן בחקיקה את החובה לשמור על קדושת הכותל וישים קץ לכל התופעות המבישות הללו".

באמירה "תופעות מבישות" כיוונו חברי המועצה לאירועי ארגון נשות הכותל. רב הכותל והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ' הוזמן לישיבת המועצה כדי לפרט ולתת סקירה בפני חברי המועצה על המצב כיום בכותל המערבי. רבינוביץ' ציין כי כמעט בכל ראש חודש באה קבוצה קטנה של נשים לבצע התגרות. הוא סיפר לרבנים חברי המועצה כי בערב ראש חודש האחרון - אדר ב', לאחר קמפיין גדול שערכה אותה קבוצה, הגיעו כ-150 נשים לעורר התגרות ולנהוג שלא כמנהג המקום, לעומת קרוב לרבבת נשים שהגיעו להתפלל בכותל בהתאם למנהג המקום.

בתום סקירתו ולאחר דיון הלכתי בין חברי המועצה, אימצו חברי מועצת הרבנות הראשית את מכתבו של הרב הראשי לישראל יצחק יוסף. במכתבו ליועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט, נכתב בין היתר: "יובהר, הכותל המערבי הוא מקום קדוש ודינו כבית מקדש מעט ואין כל היתר לנהוג בו קלות ראש. מטרתן של אותן נשים היא אחת - ביזוי הקדוש והיקר לעם ישראל, ועתה הגדילו לעשות כשהן מבקשות להפעיל מערכת הגברה ברחבת הכותל המערבי על-ידי מה שהן מכנות 'חזניות' תוך חילול נורא של המקום, על-פי חוק ועל-פי כל מידה של צדק והיגיון, הרבנות הראשית היא הגורם האחראי הבלעדי על שמירת קדושת המקום, היא זו שקובעת מהו מנהג המקום והיא זו שעליה מוטלת האחריות והחובה לוודא כי קדושת הכותל תישמר.

"אשר על כן, מועצת הרבנות הראשית לישראל דורשת מכל רשויות המדינה לכבד את קדושת שריד בית מקדשנו הכותל המערבי שהוא כידוע נמצא בפיקוח הרבנות הראשית, ומודיעה כי הן על-פי מנהג המקום והן על-פי ההלכה - חל איסור מוחלט על מי שאינו מורשה לכך על-פי ההלכה ובכלל זה נשים לשמש בתפקיד 'חזנית' וכל שכן במערכת הגברה, פעילות זו ויתר הפעילות של הכת הנזכרת, שמה ללעג ולקלס את כל הקדוש והיקר לנו.

"חברי המועצה קוראים לקבוצה הנזכרת 'הסירו ידיכם מן הכותל המערבי שריד בית מקדשנו, הכותל המערבי המסמל את אחדות ישראל אינו מקום המתאים לפרובוקציות מעין אלה, הרפו ידיכם מפילוג עם ישראל וכבדו את ההלכה היהודית ואת מנהג המקום'".

בסיום הדברים, מועצת הרבנות שיבחה את רב הכותל המערבי ואת מנכ״ל הקרן למורשת הכותל מרדכי סולי אליאב על "עמידתם האיתנה לטובת השמירה על קדושת הכותל" וחיזקה את ידיהם ופועלם.

חילול השבת בפרויקטים ציבוריים

ישיבת המועצה נפתחה בדיון על חילולי השבת המתבצעים במהלך הקמתו של גשר יהודית בתל אביב וכן על עבודות נוספות המתבצעות בשבת על-ידי רשויות המדינה וכן על-ידי גופים ציבוריים. את הנושא הציג יו"ר ועדת השבת שעל-ידי מועצת הרבנות הראשית ורב העיר ירושלים אריה שטרן. לאחר דיון הלכתי שהתקיים בין חברי המועצה, נכתב בהחלטת המועצה: "...מביעים מחאה וצער על התרבות חילולי השבת במדינה ששמירת השבת היא הסמל הבולט ביותר שלה, הדברים מכוונים לכל חילולי השבת שבפרהסיה, אבל בעיקר כנגד אותם הנעשים לדאבוננו בחסות הרשויות הממלכתיות. אי-אפשר להבליג בראותנו פרויקט ציבורי כמו בניית גשר בתל אביב אשר הולך ונבנה דווקא בימי השבת מבלי שיש לכך איזשהו היתר הלכתי, בקשר לכך הננו מציינים:

"יש בנעשה משום אובדן הזהות היהודית של המדינה, הבנייה נעשית בכספי הציבור שחלק גדול ממנו שומר שבת. בפרויקט שנבנה בשבת ניתן לומר שהשימוש בו ליהודי החרד לדבר ה' מעורר בעיות עד שיהיה הדבר חלילה לזכר ולדראון עולם. אנחנו קוראים אפוא לראשי הרשויות, הרפו מן הדרך של פגיעה בכבוד השבת שהיא ככתוב בתורה, האות שבין ישראל לאבינו שבשמיים, וכבר ידועה האמרה, יותר ממה שישראל שומרים על השבת הרי השבת שומרת על ישראל".

נושאים נוספים שאושרו בישיבה:

  • תקנון מועצת הרבנות - במהלך ישיבת המועצה, אושר לראשונה ולאחר 98 שנות קיום מאז נוסדה הרבנות הראשית תקנון המתייחס לעבודתה של מועצת הרבנות הראשית לישראל ואשר מסדיר את אופן פעילותה ואופן קבלת ההחלטות על ידה.

  • מערך הכשרות - אושר נוהל למניעת ניגוד עניינים במערך הכשרות, המסדיר בין היתר את נושא העסקת קרובי משפחה על-ידי נושאי משרה וכן איסור קבלת טובות הנאה על-ידי נותני כשרות. הנוהל שגובש ואושר על-ידי חברי מועצת הרבנות הראשית עוסק ומסדיר את ניגודי העניינים הקיימים במערך הכשרות, מחייב ומנחה את הרבנים נותני ההכשר ואת יתר בעלי התפקידים במערך הכשרות הממלכתית במדינת ישראל.

  • בחינות לרבנות, לדיינות ולקבלת אישור לעריכת חופה וקידושין - חברי מועצת הרבנות הראשית לישראל אישרו את השינויים שהומלצו על-ידי ועדת הבחינות לרבני עיר שעל-ידי מועצת הרבנות הראשית המבצעת רפורמה ושינויים בחומר הנלמד באופן שיצמצם את מספר הבחינות מחד ומאידך יעלה את רמת תוכן המבחנים תוך הקפדה על לימוד הבית יוסף במלואו, ההפחתה בכמות הבחינות הרבנות נעשתה תוך התאמתם לנושאים ולחומר הנלמד הנצרך לרב במילוי תפקידו כך שלקבלת כושר לכהן כרב עיר נדרש לעבור מהיום 11 בחינות בנושאי הלכה במקום 13 בחינות אשר היו נהוגות כיום, לצורך קבלת כושר לכהן כרב אזורי נדרש לעבור 9 בחינות במקום 12 בחינות הנהוגות כיום וכן הופחתו מספר הבחינות לקבלת כושר לכהן כרב מושב ורב שכונה, בנוסף אושר על-ידי מועצת הרבנות הראשית הפחתת גיל המינימום לגשת לבחינות הרבנות והדיינות, כך שלמבחני רבנות ניתן יהיה לגשת מגיל 21 וכן את גיל הבחינות לדיינות לגיל 25.

  • בנוסף, נדונו על-ידי חברי מועצת הרבנות אמות המידה לקבלת כושר לעריכת חופה וקידושין ובמסגרתן שונו ותוקנו ההוראות הקובעות כי אישור שניתן תקף אך ורק ל-3 שנים ולאחר מכן נדרש לקבלת אישור מחודש, במסגרת התקנות שאושרו רב שקיבל אישור לעריכת חופה וקידושין לא יידרש לחדש את האישור בכל 3 שנים.


בנוסף, בין יתר הנושאים שעלו במהלך ישיבת המועצה, נידון הנושא ההלכתי של קבורה המונית בעתות חרום - הפתרונות והדרכים הלכתיים במקרים של אסונות קשים. כמו-כן עלה לדיון הלכתי בין חברי המועצה עניין בידול מוצרים לפסח והצורך במתן הקלות למפעלים וליבואנים וכן נערך דיון הלכתי לטיפול בגניזה ובעלוני השבת המציפים את בתי הכנסת מידי שבת - במטרה לגבש פתרון הלכתי לנושא וכן גיבוש נוסח מוסכם על-ידי הרבנות הראשית בעניין ניסוח הסכמי ממון בנישואין, בנוסף עלו ואושרו על-ידי חברי מועצת הרבנות הראשית נושאים נוספים הנדרשים מכוח סמכויותיה.

הרבנים חברי מועצת הרבנות הראשית שנכחו בישיבה: הרב שמואל אליהו - רב העיר צפת, הרב שמעון אליטוב - רב המועצה האזורית מטה בנימין ומראשי רבני חב״ד בארץ ישראל, הרב יצחק-דוד גרוסמן - רב העיר מגדל העמק, הרב יהודה דרעי - רב העיר באר שבע, הרב אליעזר שמחה וייס - רב כפר הרא"ה, הרב יצחק לוי - רב העיר נשר, הרב רצון ערוסי - רב העיר קריית אונו, הרב יצחק פרץ - רב העיר רעננה, הרב איל קרים הרב הראשי הצבאי, הרב יצחק רלב"ג - מרבני העיר ירושלים, הרב יעקב רוז'ה מרבני העיר בת ים, הרב אריה שטרן - רב העיר ירושלים והרב יעקב שפירא - ראש ישיבת מרכז הרב.

תאריך:  14/03/2019   |   עודכן:  14/03/2019
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מועצת הרבנות: לחוקק את חוק הכותל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רון ארצי, מנכ"ל קבוצת תדמיר, נדון היום (יום ה', 14.3.19) לשמונה חודשי מאסר בשל מתן שוחד למי שהיה ראש המועצה האיזורית מטה יהודה, משה דדון, ולאחיו, אבי דדון. בית המשפט המחוזי בירושלים אימץ את הסדר הטיעון עם ארצי.
14/03/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, הודיע (יום ה', 14.3.19) כי יפתח בשביתת רעב החל מיום ראשון הקרוב, במחאה על הפסקת הטיסות האזרחיות משדה התעופה 'שדה דב' בתל אביב לעירו.
14/03/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב הורה (יום ה', 14.3.19) להתאחדות התעשיינים שלא לפטר את ראש אגף כספים ומינהל, רו"ח אלי גרינבלום, וזאת עד להכרעה בתביעתו נגד פיטוריו.
14/03/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
"אם לא יישמרו הארכיונים של מלחמת העולם השנייה ולא יעברו דיגיטציה ישנה סכנה שבעתיד ילמדו את השואה כסיפור מלחמה מהעולם העתיק", דברי פרופסור גרהארד ויינברג בן ה-91, מגדולי החוקרים בעולם בתחום חקר השואה ומלחמת העולם השנייה וניצול שואה בעצמו, בכנס "העתיד של עדויות השואה", שהתקיים (יום ד', 13.3.19) באקדמית גליל מערבי. בכנס השתתפו חוקרי השואה מהמובילים בעולם ושגריר פולין בישראל מארק מגירובסקי. את הכנס הוביל ראש החטיבה ללימודי השואה באקדמיית גליל מערבי ד"ר בועז כהן. פרופ' וינברג הגיע לכנס במיוחד מארצות הברית. פרופ' ויינברג חווה את "ליל הבדולח" כילד ונמלט עם משפחתו מגרמניה, חווה כמתבגר את הבליץ הגרמני באנגליה ובהמשך גילה את ספר ההמשך ל"מיין קאמפף" של היטלר.
14/03/2019  |  יפעת גדות  |   חדשות
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין התייחס (יום ה', 14.3.19)) בדברים שנשא בפני חניכי המכינות הקדם צבאיות לשאלה על מי יטיל על מלאכת הרכבת הממשלה לאחר הבחירות לכנסת. "לא אתפתה מדברי חנופה. מתקפות כאלה או אחרות לא יפחידו אותי. אנהג בנאמנות ללשון החוק ולרוחו, כפי שעשיתי במערכת הבחירות הקודמת, וכפי שנהגו קודמיי - כל נשיאי ישראל בעבר", אמר הנשיא ריבלין.
14/03/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il