|
גולדטק מבוא כרמל [צילום: התמונה להמחשה בלבד]
|
|
|
|
|
מדינת ישראל היא מדינה קטנה. במושגים עולמיים, אזור הצפון שלה, איננו יותר מפרבר של מרכזה. על כן, לפרבר נדרש כביש טוב ותשתיות חזקות כדי לחברו למרכז. הכביש הזה הוא כביש 6 שיחד עם בניית המסילות והרחבת קווי התחבורה לאזור הצפון, כבר תורמים לעליית מחירים ביישובים שונים ויתרום לעליית המחירים ביישובים אליהם עתידים להגיע.
כביש 6 עתיד בשנים הקרובות להתארך עד לראש הנקרה בצפון ודימונה בדרום. בתקופה האחרונה נחנכו חמישה מחלפים נוספים באזור הצפון שביטלו צמתים מרומזרים. בזכות כך, ניתן לנסוע כיום ללא עצירות מצומת עמיעד שבצפון דרך כביש האגרה ועד לערד - מרחק של 256 קילומטרים - ברציפות.
תושבי הצפון הביעו את תקוותם שחניכת כביש 77 תקל עוד יותר על הנסיעה מאזור הגליל למרכז, ואולי אף תעודד חברות ועסקים שונים להעביר את מקום מושבם מהמרכז לצפון.
רכבת ישראל הוסיפה עוד רכבות לאזור הצפון והחלה כבר לעבוד על התוכנית האסטרטגית שתוסיף עוד 400 ק"מ למסילות שקיימות כבר עכשיו והרחבת קווי הנסיעות לאזורים נוספים בצפון הארץ. כל אלו מהווים הזדמנות להשקעה למי שרוצים להשקיע באזור הצפון.
מחקרים מצאו, כי השפעת כביש 6 על מחירי הדירות ביישובים שנמצאים בקרבת המחלפים שלו, נעה בין 10% ל-25%. יתרה מכך, העליות הגדולות במחירים לא היו בזמן החיבור בפועל של אותם יישובים לכביש, אלא מספר שנים קודם-לכן, כשהמקטעים הספציפיים היו כבר עובדה מוגמרת, אם כהחלטות גורמי התכנון, ואם בשלבי עבודה ראשוניים, אך לפני שהעבודה עליהם הסתיימה.
כל אלו קורצים למשקיעים ולחברות להעתיק את מגוריהם לעסקים בצפון הארץ, ובכך ליהנות גם מנגישות מרבית, מהיופי והשקט הירוק שבצפון ולא פחות חשוב מכך, גם מתנאי ארנונה ומיסוי מופחתים.
יקנעם היא אולי העיר שפיתוח התשתיות תרם הכי הרבה לפיתוחה. היום, לאחר שאזור המסחר והמשרדים ביקנעם מלא, מוקם בסמוך אליה, אזור תעשיה והיי-טק נוסף "מבוא כרמל", שהכנסותיו יחולקו בין המועצות יקנעם, מועצה אזורית מגידו, דליית אל כרמל ועספיא.
קבוצת רפאל נדל"ן, יוזמת בימים אלו הקמה של פרויקט Goldtec מבוא כרמל הכולל שטחי מסחר ומשרדים במתחם היי-טק יוקרתי בכניסה לשטח הפארק. מדובר בהזדמנות להשקיע במשרדים באזור החם הבא של הצפון, במיקום מנצח על כביש 6 ליד מחלף עין תות.
העתיד אם כן נמצא באזורים אלו ואף צפונה משם כגון חיפה, עכו ונהריה, שלושה מקומות שכביש 6, הרכבת וקווי האוטובוס יהפכו את האזור בשנים הקרובות לנגישים ואטרקטיביים יותר, הן למשרדים ותעסוקה והן למגורים.
אחד היזמים שזיהה את הפוטנציאל של מקומות אלו בצפון הוא דוד רפאל. לפי דבריו, אזור המרכז מוצף במשרדים כך שלמעשה ההיצע עולה על הביקוש, נוסף לכך רמת המחירים גבוהה והעסקה בשל כך אינה מספיק אטרקטיבית עבור המשקיעים. לעומת זאת, בצפון המתפתח - הביקוש רק הולך ועולה ואיתו גם רמת המחירים הצפויה לעלות. השקעות באזורים אלו אטרקטיביות מאוד וניתן להכפיל את גובה ההשקעה.
לקבוצת רפאל כאמור, ישנם לא מעט פרויקטים מניבים בכל אזור הצפון. אחד מהם, הוא פרויקט Goldtec רפאל טירת כרמל שיהפוך בשנים הקרובות למגדל משרדים יוקרתי בלב אזור ההיי-טק החדש של טירת כרמל. תנופת הפיתוח של העיר כוללת פרויקטים רבים הן למגורים ולהן להיי-טק. הפרויקט מממוקם על כביש 4 ובצמידות לכביש החוף, עם נוף לים ולהרי הכרמל. המגדל ימוקם למרגלות גן נחום, פארק חרב ידיים של 3 וחצי דונם.
התשתיות והנגישות, מביאים עימם צורך במבני תעשיה, לוגיסטיקה ומשרדים. העובדים שמגיעים כל יום ברכבם או בתחבורה ציבורית לאותם מרכזי תעסוקה, מתוודעים לאזור ובסופו של דבר תורמים גם לעלייה במחיר הדירות, עלייה שמושפעת כמובן גם מהנגישות הגוברת של האזור למרכזי התעסוקה במרכז.
במקום לחפש אפשרויות השקעה מעבר לים, כדאי למשקיעים לנדוד צפונה לנכסים מסחריים. ערי הצפון הרחוקות שהולכות להתחבר לרכבת או לכביש המנגיש את העיר למרכז בצורה נוחה וקלה, עשויות להיות השקעה מנצחת. ברגע שהמרחקים מתקצרים, גם המחירים מתקצרים – המרחק הפיזי בין המרכז לערי הפריפריה מתקצר, והמרחק במחיר בהתאמה, מתקצר גם כן. שווה לקחת את זה בחשבון כאשר מחליטים היכן לרכוש נדל"ן להשקעה. החיבורים של אותם אזורים למרכז, יהפוך אותם למבוקשים יותר ומשכך, גם לכדאיים יותר.