בית הדין לעבודה נדרש להכריע בנושא העיצומים ב
רכבת ישראל מאז תחילת החודש. ועד העובדים עתר כבר לבית הדין, בית הדין פסק לטובתו. ההנהלה ערערה, הדיון התקיים אתמול ובסיומו הודיע בית הדין כי את החלטתו הוא יפרסם בהמשך. המשך העיצומים עלול להשפיע קשות על לוח הזמנים החדש של רכבת ישראל, לאביב 2019, שאמור להיכנס לתוקפו ב-29.3.19.
במסגרת הלו"ז, יופעלו שמונה רכבות נוספות בימי חול, ו-126 רכבות נוסעים חדשות מדי שבוע, עיקרן בימי שישי, בשל הוספת רכבות כתוצאה משינוי שעות כניסת השבת. סך הכל 579 רכבות נוסעים ביממה. עם זאת, בשל הוראת ועד העובדים שלא לקיים ניסוי במנהרות גילון, ובכך לאפשר הפניית רכבות לקווי הצפון, תידחה החזרת השירות המלא לצפון למועד בלתי ידוע.
בנוסף, צפויה להיחנך במהלך תקופת הלו"ז הנוכחי תחנת מזכרת בתיה, אשר תהיה התחנה ה-69 במספר של רכבת ישראל. לוחות הזמנים יפורסמו לקראת התחלת השירות בתחנה.
השירות הרכבתי המלא יוחזר לתחנות מודיעין ונתב"ג, מדי ערב בימי חול ובסופי-שבוע
עם התקדמות עבודות החישמול בקו המהיר לירושלים. מסלולי הרכבות בקו נהריה-נתב"ג יוארכו גם לתחנת מודיעין ויחזרו למסלול הרגיל.
יוחזר השירות הרכבתי מדרום לתל אביב מדי ערב בימי חול, ובימי שישי. מסלול הרכבות בקו באר שבע-לוד, יוארך עד תחנת הרצליה. בימי שישי, יוארך מסלול הרכבות בקו באר שבע-לוד, ויגיע עד לתחנת תל אביב ההגנה. מסלול הרכבות בקו אשקלון-לוד יוארך גם הוא ויגיע לתחנת תל אביב ההגנה.
שעות הפעילות של הקו המהיר לירושלים, בו נסעו עד כה כ-900 אלף נוסעים, יוארכו בימי חול עד 21:30 במקום 19:30 היום, והשירות יופעל גם במוצאי שבת בתדירות של רכבת בשעה. מדובר בתוספת של 45 רכבות בשבוע. במהלך שנת 2019, צפויה רכבת ישראל לפתוח את השירות הרכבתי בקו המהיר עד לתחנת תל אביב ההגנה.
בין ההנהלה לוועד העובדים קיים מתח רב ברקע רצונה של ההנהלה להוציא סידור עבודה חדש לנהגים במסגרת שיפור הלו"ז. במהלך הדיון אתמול הטיחה השופטת ביקורת רבה כלפי הנהלת הרכבת וקבעה כי ההנהלה לא פועלת על-פי החלטת בית הדין מהדיון הקודם, לקדם משא-ומתן עם העובדים, עורכי הדין שייצגו את ההנהלה אמרו כי הם מרגישים שמורידים אותם ומכופפים אותם שוב בנקודה המרכזית ביותר של הסמכות הניהולית. "אנחנו לא יכולים להיות במצב שבו המילה האחרונה היא לא שלנו. אם לא רק מספר האנשים אלא גם את המשימות הם קובעים לנו, איזה שיקול דעת יישאר לנו". בוועד לא נשארים חייבים ואומרים כי לא היה אף פעם מצב כזה, שבו תפקיד של נהג הוא לבצע אך ורק בדיקות. "נהג הוא קודם כל נוהג, הוא גם מבצע בדיקות, אבל לא רק בדיקות, הדרך הנכונה היא לקיים משא-ומתן בלי תנאים מוקדמים. אנחנו מבקשים משא-ומתן הגון בלי מהלכים עקרוניים שנועדו לשנות את הדרך שבה אנו עובדים מימים ימימה".
לפני כשבוע הודיעו הוועד וההסתדרות על סיום העיצומים והחזרת השירות לנוסעים לסדרו, זאת לאחר עצירה של כל הרכבות בארץ על-ידי ועד העובדים. בפועל, ממשיכים חלק מהנהגים להתחלות, ומתנהלים כמי שמטרתו להקשות על הפעלת רכבות הנוסעים. לדוגמה אובדן רב של מפתחות קטרים, עיכובים בהגעת צוותים למשמרות, דיווחי עייפות תמוהים בצהרי היום ועוד.
לצד זאת, מפעיל הוועד מעל 30 הוראות ארגוניות שונות העלולות לפגוע בבטיחות ובשירות. בין היתר מבוטלות עבודות תשתית חיוניות, מוקפא המענה התחזוקתי המיידי לרכבות נוסעים, מבוטלים ניסויים שמטרתם להחזיר את השירות המלא לצפון, מושבתים העובדים האחראיים על סידורי העבודה, מושבת לשבועות רבים מרכז ההדרכה ומבוטלות הדרכות חשובות וגם... נאסר על עובדים להשתמש בקבוצות וואטסאפ.
להלן דוגמאות להוראות הארגוניות שמפעיל ועד העובדים:
- בטיחות ושירות - השבתת כלים הנדסיים חיוניים למבצעי תשתית:
בשל הוראה ארגונית שאוסרת על הוצאת כלים הנדסיים וביצוע סגירות מקטעי מסילה, לצורך עבודות תשתית חיוניות, מבוטלים מזה שבועיים מבצעי תשתית חשובים, ובשל כך עלולה להיגרם פגיעה בשירות ובבטיחות המסילה. לעת עתה, הנהלת הרכבת הטילה מגבלות מהירות על קטעי המסילה המדוברים, דבר הפוגע בזמני הרכבות ובשירות. אם המצב יימשך, ייתכן שיהיה צורך בהפסקת פעילות במקטעים מסוימים, ובפגיעה נוספת בשירות.
- שירות - ביטולים חוזרים של ניסויי רכבות במנהרות גילון:
רכבת ישראל מנסה מזה חודש לבצע ניסויים במנהרת הגילון, אשר במידה ויצליחו, יאפשרו להעביר רכבות מסוג סימנס לקו לכרמיאל, והפניית רכבות דו קומתיות חזרה לקווי הצפון, ובכך להחזיר את השירות המלא ליישובי הצפון. ועד העובדים מסכל מזה שבועיים את הניסוי.
- שירות - הפסקת ליווי טכנאים לרכבות:
מספר רב של רכבות מלוות על-ידי טכנאים שאמורים לתת מענה מיידי במקרה של תקלה. ועד העובדים משבית את הליוויים הללו, צעד שעלול להגדיל את מספר התקלות, וכבר היום מביא להתארכות הטיפול בתקלות שמתגלות.
- בטיחות ושירות - השבתת של מרכז ההדרכה ברכבת ישראל:
מעל שבועיים, לא מתקיימים קורסים במרכז ההדרכה של רכבת ישראל. קורסים אלה כוללים היבטי בטיחות חשובים כגון הדרכות חומרים מסוכנים, קורסי נהגים, קורסי משגיחי מסילה ועוד.
- שירות - השבתת העובדים האחראיים על סידורי עבודה:
באופן המקשה מדי יום על מציאת אנשי צוות להפעלת רכבות הנוסעים והמטען. צעד זה עלול לסכן את הפעלת לו"ז הרכבות החדש, ולדחות את הוספת הרכבות והרחבת שעות הפעילות המתוכננת.