ברקע דוח
מבקר המדינה האחרון ובצל מערכת הבחירות הקרובה, קיימה (יום ב', 25.3.19) עמותת תחבורה היום ומחר כינוס בתל אביב. את הכינוס פתח מגיש מגיש
גלי צה"ל,
אביב לביא, שסיפר כי התוכנית "יהיה בסדר" מקבלת 25 אלף פניות, 500 בשבוע, כמה אלפים מהן מוקדשות לבעיות התחבורה הציבורית.
יושב-ראש העמותה, תמר קינן, אמרה כי הכל מסכימים שדרושה תחבורה ציבורית טובה, ומה שנדרש הוא שהממשלה הבאה שתוקם תציב את הנושא בסולם עדיפות גבוה, באופן שיחלק נכון את המרחב הציבורי - לא עוד נתיבי תחבורה ציבורית לשום מקום אלא על חשבון נתיבים של הרכב הפרטי, ושלא נישאר באותו מקום אליו הגיע השר ישראל כ"ץ בדוח המדובר.
עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, התייחס לדוח הלחץ שבמסגרתו פרק לבעיות התחבורה הציבורית. לדבריו,
משרד התחבורה אינו פועל יחד עם גורמים תכנוניים נוספים, לפני שנבנות שכונות מגורים, אזורי מסחר ומוסדות חינוך. הוא דרש קשר הדוק בין המשרד למינהל התכנון, כך שתנאי לכל אישור יסתמך על תכנון תחבורה ציבורית.
אמג'ד שביטה, מנכ"ל עמותת סיכוי: "יש לי שתי מכוניות בבית, לא כי אני עשיר אלא כי אין לי דרך אחרת. אני נמצא ליד ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות - כפר סבא. זה המצב בחברה הערבית. נשים נאלצות לוותר על מקום עבודה, ובמקרה הרע נאלצות להסכים לעבוד בתנאים ירודים. לצעירים אצלנו יש דוקטורט בטרמפים, ויש סבים וסבתות שמוותרים על תרופות כדי לנסוע. אנחנו באשכולות 3-1 מבחינה חברתית-כלכלית. התלות שלנו בהגעה לישובים יהודיים גדולה. יהודים יכולים לא להגיע לישובים ערבים, אך לא כך אצלנו".
ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים בישראל: "ברגע שלא נשקיע במשאב האנושי - נפסיד. נהג הוא כרטיס הביקור של התחבורה הציבורית. לפי תקנות תעבורה נהג אוטובוס נוסע 16 שעות ביום! 150 אוטובוסים נשרפים בגלל ליקויי אחזקה! יש אלימות נגד נהגים ומשתמשים. הכרה רשמית במקצוע הנהג תעזור לכולם".
אדריכלית גל גבריאל, מנכ"ל התנועה לעירוניות בישראל: "המרחב הציבורי מתקדם בזכות ניידות. משבר התחבורה מתנהל בקול מהסס, ובנפרד ממשבר הדיור. הפתרונות לשני המשברים יבואו יחד. התכנון הוא הבעיה וגם המפתח לפתרונה. גם היעדים והמדדים אינם החלטיים. דרושים מדדים מדידים יותר".
חלקו השני של הכינוס הוקדש לחבר דיון לקראת הבחירות. הוזמנו ולא הגיעו: הליכוד,
ש"ס, הימין החדש, איחוד מפלגות הימין,
ישראל ביתנו וכולנו, שביטלה ברגע האחרון.
ח"כ
יעל כהן פארן (העבודה): "יו"ר ועדת הכלכלה ערך שימוע ציבורי ובסופו פורסם דוח. יש לנו מצע ברור בנושאי תחבורה. צריך להפסיק להשקיע בסלילת כבישים ולהשקיע רק בתחבורה ציבורית.
אבי גבאי מסור לנושא התחבורה גם אם אני לא אבחר".
ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (
בל"ד-רע"ם): "על כל יהודי שנהרג בתאונת דרכים בה מעורבים נהגים צעירים היו 10 הרוגים ערבים. היום תלמידינו לומדים בטיחות. 16 מיליון ש"ח הועברו להסברה, והיום ירד מספר ההרוגים בשליש. נהרגו גם כי אין מספיק תחבורה ציבורית. בנאום הבכורה שלי אמרתי שצריך לשנות את תמרור 'דרך משובשת' ל'דרך המובילה לישוב ערבי'. יש אצלנו טַקסִי-בַּלַדָה, אנשים שברכבם הפרטי מסיעים בתשלום במרחקים קצרים. אנו רוצים שהתשתיות יותאמו לתחבורה הציבורית - שכבישים מובילים מחוץ לישובים יורחבו, ושבישובים עצמם יסעו מיניבוסים. היום לוקח 20-16 שנה להכין תוכנית מתאר לישוב ערבי, כך שאין התאמה בין תוכניות התנועה לבנייה. נאבקתי על הרחבת מוניות השירות לישובים ערבים. ברכבת במזרחית - התחנות רחוקות מאיתנו".
ח"כ
אורי מקלב (
יהדות התורה) נשאל ע"י המראיין אביב לביא "מדוע אינכם דורשים את תיק התחבורה?". מקלב פתח את תשובתו בהרחבה על פועלו בנושא התחבורה הציבורית: "בשבוע האחרון נפגשתי עם מנכ"ל
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית אמיר אסרף וסגניתו נעה אבירם. הבאתי לפגישה את הצעת החוק שלנו מ-2015 לעידוד תחבורה ציבורית, שקובעת בין היתר כי שר התחבורה יחויב להגיש תוכנית חצי-שנתית שתכלול את שיפור השירות, קביעת עדיפות דרך, שילוביות, הפחתת עומסים וכו'. בנושא התחבורה הציבורית יש קונצנזוס בכנסת, אבל קטן. מי שלא מכיר את התחבורה הציבורית מקרוב או מהמעגל הקרוב אליו כמוני לא יכול לטפל בנושא. קובעי המדיניות מנותקים.
שמואל הלפרט היה סגן שר התחבורה מטעמנו, ואנחנו מעורבים מאוד בנושא. המתחרה היחידה שיכולה לשתות ממני בוחרים זו
מפלגת תחבורה ציבורית. אני חושש שגם הרבנים יקראו להצביע לה... אצלנו זה לא רק תחביב. זה לא רק בריא יותר. תחבורה ציבורית היא לא מותרות לחלק מהאוכלוסייה, אלא דבר בסיסי בהתנהלות שלהם". מקלב פנה בהומור לחברת מועצת עיריית ת"א-יפו,
מיטל להבי ממרצ: "את נציגת יהדות התורה... כמה פגישות קיימנו, והלכנו יחד לניסנקורן?". להבי שישבה בקהל הסכימה. מקלב הוסיף שחסרים הרבה יותר מ-3,500 נהגים בתחבורה הציבורית, אך יש אפס השתלמויות לנהגים ציבוריים. "אני שואל את שר התחבורה על זה ולא מקבל תשובה".
מקלב נשאל האם תמורת סגירת מרכזי קניות בשבת, יסכים להרחבת שירות התחבורה הציבורית בשבת והשיב בשלילה. הוא ציטט מדברי
רון חולדאי, שאמר כי תל אביב לא צריכה
תחבורה ציבורית בשבת ואבפר לנסוע בה באופניים או ללכת ברגל. "עמדתנו ברורה. "כבר הגעתם לשבת? אבל איפה המאבק שלכם על כך שהשירות ביום חול יסתיים מאוחר יותר מאשר היום. אנשים מסיימים יום עבודה ואין להם איך לחזור הביתה". ח"כ מוסי רז (מרצ) הציע בבדיחות למכור את הרכבת בשבת לגוי, כמו שמוכרים את החמץ בפסח".
"הצענו תחבורה ציבורית בחינם והממשלה דחתה את ההצעה, הצענו חינם רק לוותיקים וגם את זה דחו, הצענו תחבורה ציבורית בשבת ולא הסכימו. המדינה מעודדת את התחבורה הפרטית. אני מציע שלכל כביש של שני נתיבים ומעלה יהיה נת"ץ אחד, ושהמדינה תקבע באיזה שעות הוא ישמש לאוטובוסים. אני גם מציע מיסוי שונה ותעריפים שונים לנסיעה ברכבת בשעות השפל. היעד הכי גדול הוא להגדיל את התדירות ברכבות, לא בקו לירושלים. חישמול המסילות הוא לאו-דווקא בראש סדר העדיפות".
איתן גינזבורג, מועמד ברשימת כחול לבן, דיבר על קבינט התחבורה שהרשימה מבטיחה להקים במצע, ובתשובה לשאלת אביב לביא אמר שחייבים להעביר את הסמכויות ממשרד התחבורה לעיריות. אוסאמה סעדי (
חד"ש-תע"ל) התפזר לנושאים שמשיקים לתחום כמו 37% הרוגים ערבים בתאונות, חוק שהוא העביר לשמיטת חובות על רשיונות נהיגה מעוקלים והבטיח להמשיך את מורשתו של
דב חנין.
דדי פרלמוטר, המתמודד ברשימת גשר, אמר כי אחוז הנשים העוסקות בטכנולוגיה עילית מחוץ לנצרת גבוה בגלל תחבורה ציבורית לאזורי תעסוקה. כמו-כן דיבר בשבחה של תחבורה שיתופית. לדבריו, רכב אוטונומי פרטי לא יעשה שינוי דרמטי, ואולי אף יחמיר את הבעיה. הוא צופה כי יהיו מכוניות ברבע גודל המותאמות להסיע לאדם אחד".