|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
רוזנשטיין. כתב מזכר [צילום: פטריק סמנסקי, AP] קומי. מדוע פוטר [צילום: סקוט אפלווייט, AP] מק'גאן. ניסה לעכב [צילום: ז'קלין מרטין, AP]

טראמפ מסר לציבור מידע כוזב על פיטוריו של קומי

הנשיא החליט לפטר את ראש ה-FBI משום שלא היה מרוצה מעדותו על הפרשה הרוסית - אך אז הזמין מבכירי משרד המשפטים מזכר בו ניתנו נימוקים אחרים, והציג אותו כאילו הוא הסיבה למהלך
19/04/2019  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   פרשת טראמפ-רוסיה   |   תגובות

שר המשפטים לשעבר, ג'ף סשנס, והמשנה לשר, רוד רוזנשטיין, סייעו לנשיא דונלד טראמפ למצוא את העילה לפיטוריו של ג'ים קומי מתפקיד ראש ה-FBI. טראמפ עצמו דרש להכליל טענות כוזבות מהותיות במכתב הפיטורין של קומי, ולאחר מכן מסר לציבור בצורה שיטתית מידע כוזב על המהלך. כך חושף (יום ה', 18.4.19) דוח התובע המיוחד, רוברט מולר.

הדוח מתאר בפירוט רב את המהלכים שהובילו לפיטוריו של קומי - מהלך שגרם במישרין למינויו של מולר עצמו, ונחשב בעיני רבים לצעד הבוטה ביותר של טראמפ בנסיונו לשבש ואף לחסל את החקירה בפרשה הרוסית. טראמפ עצמו אמר - לשר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, ובראיון לרשתCNN - כי הפיטורים היו בשל חקירה זאת. אולם במכתב הפיטורים - שהתבסס על מסמכים שסיפקו סשנס ורוזנשטיין - נטען שהסיבה המרכזית היא טיפולו הכושל של קומי בפרשת הדוא"ל ששלחה הילרי קלינטון דרך שרת פרטי כאשר שימשה כשרת החוץ.

בסעודת ליל שבת

האירועים החלו ב-3.5.17, כאשר קומי העיד בקונגרס וסירב לומר האם טראמפ מהווה יעד בחקירת הפרשה הרוסית. באותה עת טען טראמפ בתוקף - בניגוד למסקנה המשותפת לכל שירותי המודיעין - שרוסיה כלל לא התערבה בבחירות בשנה הקודמת, ודאי שלא לטובתו. יומיים לאחר מכן, בסעודת ליל שבת באתר נופש שבבעלותו בניו-ג'רסי, אמר טראמפ שהוא רוצה לסלק את קומי ושיש לו רעיון כיצד לעשות זאת. בסעודה השתתפו שורה של יועצים ובני משפחה, ובהם ג'ארד קושניר וסטיבן מילר.

טראמפ הכתיב בו במקום חלק מן הניסוח והוסיף קווים כלליים למכתב הפיטורים. הוא רצה שהמכתב ייפתח בקביעה לפיה קומי הודיע לטראמפ שהוא איננו מהווה יעד לחקירה. לאחר הארוחה כתב מילר טיוטה של המכתב ולאורך סוף השבוע ביצע טראמפ כמה סיבובים של עריכה. מילר גם העיד בפני החוקרים, כי לטראמפ היה חשוב במיוחד לקבוע שהוא איננו תחת חקירה, כדי ליצור מצג ולפיו החקירה אינה העילה לפיטורים, ולציין במכתב ש-קומי היה ב"תקופת מבחן" מאז כניסתו לבית הלבן בחודש ינואר.

הטיוטה הסופית שהכינו טראמפ ומילר אכן פתחה בקביעה בנוגע לחקירה, ועוד נטען בה, כי קומי ביקש מטראמפ להותירו בתפקידו וטראמפ אמר שישקול זאת - טענה כוזבת נוספת; היה זה טראמפ שביקש מ-קומי להישאר. ב-8.5.17 בבוקר נפגש טראמפ בחדר הסגלגל עם קבוצה של יועצים בכירים, ובהם היועץ המשפטי של הבית הלבן, דונלד מק'גאן, והודיע להם שהחליט לפטר את קומי ושההחלטה אינה נתונה לדיון. בניסיון לעכב את המהלך אמר לו מק'גאן, כי ראשי משרד המשפטים בוחנים את המשך כהונתו של קומי, והציע לו שהוא ישוחח עם סשנס ורוזנשטיין בפגישה שכבר נקבעה לאותו יום.

בשעות הצהריים נפגשו סשנס, רוזנשטיין, מק'גאן וכמה פקידים בכירים. מק'גאן אמר שטראמפ החליט לפטר את קומי וביקש לשמוע את דעתם של סשנס ורוזנשטיין. השניים לא התנגדו, ולדברי מק'גאן - הדבר הניח את דעתו בכך שאין מדובר בניסיון לשבש את החקירה.

"משהו לא בסדר איתו"

בשעה 17:00 נפגשו טראמפ, סשנס, רוזנשטיין ופקידים בכירים בבית הלבן לדון בנושא קומי, וטראמפ אמר שהוא צפה בעדותו של קומי ב-3.5.17 והגיע למסקנה ש"משהו לא בסדר איתו". סשנס אמר שהוא כבר חשב להחליף את קומי, ורוזנשטיין מתח ביקורת על טיפולו בנושא הדוא"ל של קלינטון. טראמפ הראה למשתתפים את טיוטת מכתב הפיטורים, והנוכחים דנו באפשרות שסשנס ורוזנשטיין יכינו מזכר שישמש בסיס לפיטורים. טראמפ הסכים, והורה לרוזנשטיין לכלול בו את העובדה לפיה קומי סירב לומר שהוא אינו יעד לחקירה. רוזנשטיין סירב, באומרו שהפרשה הרוסית אינה עילת הפיטורים, אך טראמפ שב ולחץ עליו.

למחרת שלח סשנס לטראמפ מכתב בו הוא ממליץ לפטר את קומי, ורוזנשטיין שלח מזכר המסביר מדוע, תחת הכותרת "לשקם את אמון הציבור ב-FBI". שני המסמכים מצאו חן בעיני טראמפ והוא אישר להשתמש בהם כבסיס למכתב הפיטורים. בלשכתו של מק'גאן הדגישו באותם ימים, כי יש למנוע את פרסום הטיוטה המקורית של טראמפ, וכי מוטב לתת למהלך אך ורק את ההסברים שהופיעו במזכרו של רוזנשטיין, ובראשם הטענה לפיה קומי איבד את אמון הציבור ועובדי הבולשת.

טראמפ הורה למילר לנסח מכתב חדש, ושוב לכלול בו את הטענה לפיה קומי הודיע לו שלוש פעמים שהוא איננו תחת חקירה. ראש הסגל דאז, ריינוס פריבוס, ומק'גאן התנגדו לניסוח זה - אך טראמפ עמד עליו. הוא גם סירב פעמיים לאפשר ל-קומי להתפטר והתעקש שיש לפטר אותו. מכתב הפיטורים נשלח לקומי ב-9.5.17.

צוות התקשורת של הבית הלבן, בראשותו של הדובר דאז, שון ספייסר, הונחה לומר שהפיטורים נבעו מן הסיבות שציינו סשנס ורוזנשטיין. טראמפ חזר על סיבות אלו כאשר נפגש באותו ערב עם המשנה לראש ה-FBI, אנדרו מק'קייב. הוא שאל את מק'קייב האם ידוע לו ש-קומי אמר לו שלוש פעמים שאינו תחת חקירה, האם ידוע לו שאנשים רבים בבולשת אינם מחבבים את קומי והאם הוא התנגד לצעדיו של קומי בפרשת קלינטון. מק'קייב השיב, כי הוא יודע ש-קומי אמר לטראמפ שאינו תחת חקירה, שרוב אנשי הבולשת תומכים ב-קומי ושהוא עצמו עבד עימו בצורה הדוקה בפרשת קלינטון.

רוזנשטיין סירב לשקר

בהמשך הערב אמר טראמפ לאנשי התקשורת שלו, כי אינו מרוצה מהסיקור של הפיטורים והורה להם "לצאת ולהגן עליו". אנשי לשכת הדובר התקשרו באותו לילה לרוזנשטיין וביקשו ממנו לומר, שהוא היה זה שיזם את פיטוריו של קומי. רוזנשטיין סירב, באומרו שלא יתן את ידו ל"סיפור כוזב", כלשונו. טראמפ התקשר במישרין לרוזנשטיין וביקש ממנו לערוך מסיבת עיתונאים. רוזנשטיין השיב שזה איננו רעיון טוב, משום שאם יישאל - יאמר שהפיטורים לא נעשו ביוזמתו. סשנס מסר לבית הלבן באותו ערב, כי רוזנשטיין כועס על כך שהמזכר שלו מוצג כסיבה לפיטורים.

בתדרוך בלתי מתוכנן בשעת ערב מאוחרת ב-9.5.17 אמר ספייסר לעיתונאים, כי הרעיון היה של רוזנשטיין ולא של גורם כלשהו בבית הלבן, וכי מדובר במהלך השייך כל-כולו למשרד המשפטים. באותו ערב ולמחרת בבוקר דבקו אנשי הבית הלבן בגרסה שקרית זו. אולם ביומיים הבאים אמר טראמפ עצמו פעמיים, שהחקירה הרוסית עמדה ברקע הפיטורים: בפגישה עם לברוב ובראיון ל-CNN.

ב-10.5.17 התקשר טראמפ למק'קייב, וסיפר שהוא קיבל "מאות הודעות" מאנשי בולשת שבירכו על הפיטורים. הוא גם מתח ביקורת על כך ש-קומי, שהיה בקליפורניה בעת הפיטורים, הורשה לחזור לוושינגטון במטוס של ה-FBI. טראמפ אמר, כי אינו רוצה ש-קומי ייכנס פעם אחת נוסף למטה הבולשת, אפילו לא כדי לאסוף את חפציו האישיים. כאשר נפגשו טראמפ ומק'קייב מאוחר יותר באותו יום, אמר טראמפ שאנשי הבולשת אוהבים אותו ושלהערכתו 80% הצביעו בעדו בבחירות. סשנס ורוזנשטיין שוחחו באותו יום עם מק'גאן והביעו דאגה מכך שהבית הלבן מציג את הפיטורים כיוזמה של רוזנשטיין. מק'גאן הסכים שמדובר בגרסה שאינה נכונה עובדתית, והנחה את עובדי לשכתו להבהיר זאת ללשכת הדובר.


תאריך:  19/04/2019   |   עודכן:  19/04/2019
איתמר לוין
+טראמפ על מינוי מולר: זה הסוף של הנשיאות שלי
12:07 19/04/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
טראמפ דרש משר המשפטים סשנס להתפטר בעקבות המינוי כדי שיוכל למנות שר שיגן עליו  ▪  סשנס הגיש מכתב התפטרות, אך טראמפ סירב לקבל אותו - ושמר את המכתב ברשותו במשך שבועיים
(טראמפ וסשנס. "אתה אמור להגן עלי" [צילום: אוון ווצ'י])
+מעכשיו זה פוליטי
12:05 19/04/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מי שירצה להעמיד לדין את דונלד טראמפ על שיבוש הליכים, ימצא ראיות רבות בדוח מולר. השאלה היא מה יחליטו הדמוקרטים לעשות לקראת הבחירות בשנה הבאה: לסחוט כמה שיותר מהדוח או לעבור לנושאים אחרים
(טראמפ אתמול. למה הם שיקרו [צילום: פבלו מונסיביאס, AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טראמפ מסר לציבור מידע כוזב על פיטוריו של קומי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת טראמפ-רוסיה
1. השורה התחתונה האמיתית של דוח רוברט מולר שונה מזו שהציג שר המשפטים, ויליאם באר. בפרק העוסק בהתערבות הרוסית בבחירות, הניסוח המשפטי-הרשמי של מולר הוא, שלא נמצאו די ראיות להעמיד לדין אזרח אמריקני כלשהו על קשירת קשר עם רוסיה; הניסוח העובדתי הוא שלא הייתה קשירת קשר שכזאת, ולכן במישור המעשי זוהי הקביעה המהותית. טראמפ ואנשיו לא פעלו במודע כדי לסייע לרוסיה לסייע להם.
19/04/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
אישים שהיו קשורים לקמפיין של דונלד טראמפ ב-2016 השמידו ראיות שהיו נחוצות לחקירת הפרשה הרוסית - מדווח התובע המיוחד, רוברט מולר, בדוח שפורסם אמש (יום ה', 18.4.19). הוא אינו אומר במי מדובר והאם הורה לפתוח בחקירה נגדם.
19/04/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
תובעים מחוזיים ברחבי ארה"ב חוקרים 14 תיקים שקיבלו מהתובע המיוחד בפרשה הרוסית, רוברט מולר, לאחר שמצא ראיות לעבירות שאינן בסמכותו. מבין תיקים אלו, רק שניים הפכו לחקירות גלויות: נגד מייקל כהן, פרקליטו לשעבר של טראמפ, ונגד גרגורי קרייג, שעבד בלשכת היועץ המשפטי בבית הלבן של ברק אובמה ולאחר מכן פעל יחד עם פול מנפורט באוקראינה. שמותיהם של החשודים בתריסר התיקים האחרונים עודם חסויים.
19/04/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים, סטני הוייר, אמר הערב (יום ה', 18.4.19), כי הסיעה לא תיזום הליכי העמדה לדין (impeachment) של הנשיא דונלד טראמפ, למרות ממצאיו של התובע המיוחד בפרשה הרוסית, רוברט מולר.
18/04/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
"החקירה זיהתה קשרים רבים בין אישים עם קשר לממשלת רוסיה לבין אישים הקשורים לקמפיין טראמפ, אך אין ראיות מספיקות להאשמות פליליות". כך קובע התובע המיוחד בפרשה הרוסית, רוברט מולר, בפרק של הדוח העוסק בהתערבות הרוסית לטובתו של דונלד טראמפ בבחירות 2016. רוב הפרטים בפרק זה כבר פורסמו בעבר, בעיקר בכתבי האישום שהגיש מולר.
18/04/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והשר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, מציעים להגיב בלשונו של "בעל הבית משתגע" וקראו להגיב להתקפה בחריפות רבה    לצערי, לקולות אלו יש תומכים בממשלה ובקבינט
זלמן שובל
זלמן שובל
ראשת ממשלת איטליה ג'ורגיה מלוני החליטה לשים קץ לעשרות שנים של שלטון בלתי יציב ורעוע ולעתים מושחת שמנע מאיטליה למצות בצורה אופטימלית את הפוטנציאל שטמון בה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il