|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?

מדוע להגביל מכירת האייפון רק דרך מפעיל סלולר?

הממונה על ההגבלים העסקיים אישרה לאחרונה את הסכמי ההפצה של האייפון בישראל וגם הסכימה שבעל שליטה במפעיל סלולר יהיה יבואן מכשירי סלולר. האינטרס הציבורי לא נלקח בחשבון. מדוע הותרה בלעדיות לחברות הסלולר בשיווק מכשירי סלולר? מדוע הממונה על ההגבלים העסקיים ומשרד התקשורת אינם מצליחים לפתוח את שוק יבוא מכשירי הסלולר לתחרות? כל התשובות לשאלות
29/10/2009  |   אבי וייס   |   מאמרים   |   תגובות
רונית קן. הגבלות בערבון מוגבל

ביום 26/10/2009 הוציאה הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, החלטה בעניין מתן פטור מאישור הסדר כובל להסכמי הפצה "לא בלעדיים" בין חברת אפל לבין חברות הסלולר: פרטנר, פלאפון וסלקום, שעניינם הפצתו ושיווקו של מכשיר ה- IPhone מבית אפל בישראל.

הממונה על ההגבלים העסקיים מסכמת את החלטתה: "לאחר בחינת ההסכמים ולאור השינויים שנערכו בהם, נמצא כי הסכמי ההפצה אינם מעלים עוד חשש לפגיעה בתחרות, ועל כן הוחלט לתת להם פטור". ההסכמים כוללים חוזה דרקוני המכתיב לחברות הסלולר הכל, החל מצורת השיווק, המחיר, איך משווקים, מה המסלולים, איך מתחזקים את המכשירים וכיוצ"ב.

ההחלטה הזו מזכירה לי את לימודי (לפני הרבה שנים...) בטכניון. אז התהלך בקמפוס הסיפור האירוני הבא על הסטודנטים בטכניון: "אם תבקש מסטודנט בטכניון לתכנן צינור דם מחיפה לת"א, תקבל כעבור מספר שבועות ספר עב-כרס מלא שרטוטים, מפרטים וחישובים כלכליים והנדסיים אודות בניית צינור זה. עוד לא מצאנו את הסטודנט שישאל קודם ביצוע העבודה: בשביל מה ועבור מי צריכים צינור דם מחיפה לת"א?". סיפור מצמרר ומציאותי בהוויה החיפאית... כך גם נראית הבדיקה הזו של הממונה על ההגבלים העסקיים: הוכן "ניתוח מושלם של המקרה", אבל השאלה המרכזית הבסיסית לא נענתה: מדוע רק חברות הסלולר משווקות את האייפון, ומדוע אין ללקוחות חופש בחירה ממי לקנות את המכשיר? מדוע אין מגבלות על חברות הסלולר ואפל לא לחסום מתחרים?

לפי הערכות, עשרות אלפים מתושבי ישראל כבר הקדימו ורכשו את המכשיר הזה בחו"ל. יש הרוכשים אותו באתרי קניה באינטרנט ובצינורות שיווק שונים לרבות ייבוא אישי. אולם, עתידו של שיווק מוצר סלולארי זה בישראל אינו שונה ממצבם של שאר מוצרי הסלולר בישראל. כולם עוברים דרך אותו מחסום ומסננת עבה: השיווק, המחיר, המסלולים של השירות הסלולארי הקשורים במכשיר, השירות והתמיכה, מצויים כולם בידיהן של חברות הסלולר. זה ההסדר הכובל ביותר שיש. הוא נוגד את האינטרס הציבורי באופן בולט וברור, וזועק לשמיים. עניין מטריד זה כבר בוטא בכמה החלטות ממשלה ובהחלטות הכנסת, לרבות בחקיקה ותקנות מתאימות, שלא מומשו עד היום. בזאת, כלל לא עסקה הממונה על ההגבלים העסקיים. קל להתעסק ב"ניירת" מוכרת ולתת לטייקונים את מלוא תאוותם בידם, לא לשאול שאלות מציקות לבעיות קשות, לא פתורות.

שרת התקשורת, דליה איציק, הכריזה ביוני 2005 על "מהפכת יבוא מכשירי סלולר" לישראל. היא הכריזה "שהפעם יוכל כל יבואן להכניס לישראל טלפון סלולרי ללא אישור המפעילים וזאת בתנאי שהמכשיר עמד בתנאים הכי מחמירים של הדירקטיבות האירופאיות השונות". גם הממונה על ההגבלים העסקיים דאז, עו"ד דרור שטרום, "הצטרף למהפכה". גם שר התקשורת הקודם אריאל אטיאס שב והכריז על המהפכה הזו ביוני 2007. מאז לא קרה דבר, ממש כלום, "לא מהפכה ולא נעליים". אבל, הרבה כסף ציבורי נשפך בדרך, כולל על יועץ חיצוני (רמי נוידרפר) שעבד כשנתיים על הסוגיה הזו. בוצעו אין סוף שימועים, ניירות עמדה, שינויי חקיקה בכנסת, פרסום תקנות, נהלים ומפרטים, הכרזות משותפות של שרי האוצר והתקשורת, וכלום. זה ממש לא מקרי. זה פשוט שירת מישהו. זה די ברור. יבואני מכשירי הסלולר נאבקו במהפכה הזו, והצליחו.

אז מי הרוויח ובגדול מ"גרירת הרגליים" בהחלטות על "מהפכת פתיחת שוק יבוא מכשירי סלולר בישראל"? נכון - ניחשתם. מדובר כאן במיוחד בשני אנשים מוכשרים ורציניים, שהחלו דרכם כיבואנים קטנים, הפכו ליבואנים גדולים, אחר כך ליבואנים ומשווקים גדולים מאוד, אחר כך למיליונרים ובסוף למיליארדרים, שרכשו לאחרונה את חברות התקשורת המובילות והחזקות בישראל. הם שולטים עד היום בשוק מכשירי הסלולר (מחזיקים כ-85% ממנו), עד שיימכרו אי פעם את אחזקותיהם ביבוא המוצלח הזה, שהוביל אותם לצמרת עולם התקשורת הישראלי. מדובר כמובן בה"ה אילן בן-דב (הבעלים של סקיילקס קורפורשיין \ סאני אלקטרוניקה \ רשת דינמיקה, יבואן סמסונג, כ-35% משוק מכשירי הסלולר בישראל), וב-שאול אלוביץ' (הבעלים של יורוקום אחזקות \ יורוקום תקשורת סלולארית, יבואן נוקיה, כ-50% משוק מכשירי הסלולר בישראל).

כך, חולשת הרגולטורים יצרה את ההישג המדהים הזה של אילן בן-דב ושאול אלוביץ' והביאה להפיכתם מיבואנים צנועים למובילי שוק התקשורת בישראל. בספרו של ד"ר ירון זליכה, לשעבר חשב משרד האוצר, ספר בשם "הגווארדיה השחורה", מתוארים עשרות מקרים שממשלת ישראל, בגלל חולשת מערכותיה ועקב התנהגות מוכוונת של מקצת מפקידיה הבכירים, בנתה במו מחדליה טייקונים (מיליארדרים) על חשבון הציבור בישראל. ד"ר ירון זליכה לא התייחס בספרו לעולם התקשורת, שכן עולם זה כנראה לא היה די מוכר לו בתפקידו באוצר. אני ממתין לראות מי יכתוב ספר דומה שיתאר איך נולדו הטייקונים בעולם התקשורת הישראלי.

אם לא די במצב זה, ביום 22/09/09 אישרה רונית קן, הממונה על ההגבלים העסקיים, את עסקת רכישה פרטנר ע"י אילן בן דב, מבלי לדרוש ממנו למכור את פעילות הייבוא והשיווק של מכשירי הסלולר סמסונג (המתבצעים במסגרת חברת סקיילקס וסאני). ההגבלות היחידות נגעו לרשת ההפצה דינמיקה. ע"י כך קבעה הממונה על ההגבלים העסקיים תקדים ברור ואנטי צרכני בישראל: בעל חברת הסלולר יהיה מעתה גם היבואן של מכשירי הסלולר המופעלים אצלו ברשת. שר התקשורת, משה כחלון, במתן האישור לאילן בן-דב \ סקיילקס ביום 28/10/09, חזר על אותו אישור בדיוק של הממונה על ההגבלים העסקיים. הוא הסכים לכפילות הזו בבעלות, מבלי לבחון את ההיבטים וההשלכות הציבוריות שיש בהיתר שכזה. לכן, החידוש שמשרד התקשורת הכריז ביום 29/10/09 על "מהפכה צרכנית בעולם הסלולר", היא לא יותר מגרוטסקה עצובה של המהפכה האמיתית שהייתה אמורה להיות בתחום ייבוא ושיווק מכשירי סלולר בישראל. הכרזה זו אינה יכולה לבטל את התקדים החמור שיצרה הממונה על ההגבלים העסקיים (ואחריה שר התקשורת ומנכ"לו): הצרכן "לכוד" כעת אצל אותו בעל הון: הוא גם הבעלים של חברת הסלולר וגם היבואן של מכשירי הסלולר שיש ללקוח ביד. אז איזה תחרות יכולה להיות כאן בשוק מכשירי הסלולר במצב רגולטורי מעוות שכזה?

כעת מצטרף "לחגיגה בישראל" טייקון נוסף, לשם שינוי לא ישראלי, סטיב ג'ובס מארה"ב, הבעלים של אפל (יצרנית האייפון). זאת, בזכות הסכמת הרגולטורים שלנו "להסדר הכובל" את הציבור הישראלי לחברות הסלולר, כשמכירת מכשירי סלולר נעשית רק דרכן. סטיב ג'ובס \ אפל ימצא כאן שוק סלולר במצב רגולטורי די מוכר... דהיינו: ניתן לפעול בברוטאליות נגד הלקוחות ולחסום מתחרים. גם בארה"ב, נחסמו שירותי VoIP, זאת, בין היתר ע"י אותה אפל והאייפון שלה. כעת מתנהלת חקירה של ה- FCC כנגדה. אבל, בארה"ב מדיניות הנשיא ברק אובמה באמצעות יו"ר ה- FCC היא לעגן את "ניטרליות הרשת" בחקיקה ותקנות מתאימות, ואפל לא מצליחה לבלום מהלך זה. בישראל, לא נראה שהממונה על ההגבלים העסקיים ושר התקשורת רואים בכלל צורך לפתוח את שוק מכשירי הסלולר לתחרות ולתת לציבור "חופש בחירה". אין בכלל מי שישאל את השאלות החשובות באמת לציבור, שמשלם את משכורותיהם של בעלי התפקידים הללו. מדוע הממונה על ההגבלים העסקיים לא דרשה מאפל לפחות את ההתחייבות הבסיסית, שמעשיה בארה"ב לא יחזרו כאן (דהיינו: לחסום שיחות VoIP על מכשירי האייפון)?

האישור של מכירת חברת פרטנר, עסקה במינוף גבוה, למעשה מכספי לקוחות פרטנר עצמם והציבור הרחב, כפי שניתחנו כאן, עבר מהר מאוד אצל הממונה על ההגבלים העסקיים, ושר התקשורת ומנכ"לו. שום תנאי מעשי שנועד להגן על הציבור, להבטיח השקעות עתידיות בשירותים הניידים, להוזיל מחירים, ולשפר את התחרות בשוק התקשורת לא נדרש. זאת, למעט נקודה אחת חשובה: שר התקשורת דרש (וקיבל) מאילן בן-דב התחייבות ש"ניטרליות הרשת" תישמר במכשירי הסלולר של סמסונג ולא תהיה הגבלה על יישומי VoIP במכשירים אלו (בלבד). בהחלט התקדמות חיובית מסוימת בפעילות הרגולטור. חבל רק שהדרישה לא חלה על כל המכשירים שיש ברשת פרטנר הנרכשת על-ידי אילן בן-דב. יחד עם זאת, אילן בן-דב, כפי שציינו, לא נדרש למכור את פעילות יבוא מכשירי סמסונג (סאני אלקטרוניקה) שברשותו. רק ניתנו לו הגבלות מסוימות בפעילות רשת דינמיקה שמצויה בקבוצת החברות שבבעלותו.

אנו כמובן ממתינים לראות מה יקרה עם האישורים הרגולטורים סביב מכירת בזק, שם העסקה הרבה יותר ממונפת ומורכבת. גם נוקיה מהווה כ-50% משוק מכשירי הסלולר בישראל. אם אלוביץ' ימשיך להיות גם היבואן של נוקיה - את זה נראה בקרוב.

התוצאה של כל המהלכים סביב שוק מכשירי הסלולר והטרנזקציות העסקיות בעולם הסלולר הישראלי היא: קולם ועמדותיהם של הצרכנים, שהם המממנים האמיתיים של עסקות ענק אלו, והם הנושאים בנטל המחדלים והשיגיונות של הדרג הפוליטי, כלל לא נשמע, ולא יישמע. ההבטחה לתחרות פתוחה ולשוק חופשי בתחום מכשירי הסלולר, כנראה נקברה "קבורת חמור" בעסקות האחרונות, ובהחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים בעניין השיווק של האייפון בישראל ובאישור לאילן בן-דב להיות גם בעלים של חברת סלולר וגם להמשיך ולייבא ולשווק מכשירי סלולר בישראל.

פורסם במקור: thecom חדשות התקשורת
תאריך:  29/10/2009   |   עודכן:  30/10/2009
אבי וייס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדוע להגביל מכירת האייפון רק דרך מפעיל סלולר?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
C-cyclist
30/10/09 16:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רצח רבין קרע את העם במדינת-ישראל וימי הזיכרון מטפחים את הקרע הזה ומנציחים אותו. זוהי המורשת המעוותת שמייחסים לראש ממשלת ישראל הנרצח - שנאה, תיעוב ומשטמה לכל מי שחושב אחרת ומעז גם להביע ולהתבטא. יצחק רבין לא ידע שהוא כזה ולמעשה שמו מחולל ברבים בכל אמצעי התקשורת ובכיכרות הערים. זו התוצאה ואין בילתה.
29/10/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
שר המשפטים ד"ר יעקב נאמן מבקש לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, לשניים: תובע כללי, יועץ משפטי לממשלה. אלא שדווקא התנהלותו האיטית והבעייתית היא שעלולה להכשיל את יוזמתו. נאמן טרם גיבש הצעת-החלטה סופית, וטרם הודיע לממשלה רשמית על כוונותיו.
29/10/2009  |  יואב יצחק  |   מאמרים
'חשבתי שיהיה רומנטי' - ספר שיריו הראשון של איש הרדיו והטלוויזיה יואב גינאי - מתעתע. והוא יודע את זה. מצד אחד תמצאו בו את השיר זוכה האירוויזיון 'דיווה' ואי-אלה להיטים אחרים שלו, כמו 'נדליק ביחד נר', 'ימי הרדיו' ושיר הנושא של הטלנובלה 'אהבה מעבר לפינה', ולעומת זאת מורגש בו חסרונם של רבים מלהיטיו, כולל רוב שירי אלבום האוסף היחיד שהוציא ב-98'. מצד שני, רב בו מספר השירים הלא מוכרים.
29/10/2009  |  יעקב בר-און  |   מאמרים
השחקנית עדי עציון-זק מעלה על הבמה את המונודרמה שכתבה (על-פי הספר "אישתו המנודה" של אידה צורית מגד) ואשר היא משחקת בה כשחקנית יחידה, בתפקיד ז'ולי הרצל, רעייתו הזנוחה של חוזה המדינה בנימין זאב תיאודור הרצל. הקהל מן הסתם, מגיע צמא דעת להכיר עוד משהו על חיי האיש שאחראי לנוכחותנו בארץ, יוצא עם כמה פרטים ברמת הרכילות, לא הרבה יותר. ג'ולי הרצל, באינטרפרטציה של עדי עציון-זק היא אישה מבוגרת ומוזנחת (ג'ולי הרצל מתה בגיל 39 בלבד), חולה בנפשה, נוטפת מרירות, מספרת לקהל על נישואיה הכושלים לתיאודור הרצל, על ילדיה שמתו טרם זמנם מהם שניים שהתאבדו, על חיים חסרי אהבה ומנותקים שלה ושל בעלה.
29/10/2009  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
דמו של רבין הנוקב במחשכים מעלה שנה-שנה את רף נקמתו באלו שביימו את הרצח, כולל הוא עצמו ובאלו שמימשו את הרצח. ראשיתו של הרצח בניסיון להטיל על כל הימין ובעיקר על הדתיים עלילת דם. רבין עצמו ידע על ההתנקשות המדומה העומדת להתבצע בו. מאיזו סיבה, הנקראת בחוגים היוזמים "תאונת עבודה", הפך הביום שנכשל לרצח של ממש.
29/10/2009  |  הלל ויס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
דן מרגלית
דן מרגלית
ברט סטיבנס, מכותבי הטורים המרכזיים בניו-יורק טיימס, ציין כי ניר ברקת לא הצליח להשיב כראוי לשאלות על מדיניותו של בנימין נתניהו, בכל תחום, בכל חזית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il