|   15:07:40
דלג
  אמציה חן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

"מה למדת היום בגן, ילד יקר שלי"

כמו מכור לסמים שתמיד חוזר לסמים לאחר גמילה, כך ישראל חוזרת למשגיה לאחר כל "ועדת חקירה" הגיעה העת לשנות את צורת החשיבה ולהתייחס לתהליך השלטוני כפי שמתייחסים לתוכנית אסטרטגית בחברה, בה הדירקטוריון מדווח תקופתית לבעלי המניות חופש המידע, כבר אמרנו?
04/11/2009  |   אמציה חן   |   מאמרים   |   ועדת גולדסטון   |   תגובות
חסל סדר ועדות חקירה, הגיעה העת לשנות את שיטת התנהלות הממשלה! [AP]

מה על ישראל (לא) לעשות בעזה
ענבל בר-און
מדברים על מבצע צבאי צפוי בעזה, ובו בזמן דנים בדוח וינוגרד אשר דן ב"כיצד פעל הצבא" ו"כיצד פעל הדרג המדיני בתיאום עם הצבא" תוך התעלמות מן הראיות אשר מוצגות בפנינו קבל עם ועדה בחדשות הימים האחרונים, ולפיהן מה שניתן להשיג בכוח צבאי הוא מוגבל
לרשימה המלאה

מבט מפוכח על תוצאות "עופרת יצוקה"
רפאל בוכניק
הנסיבות הנוכחיות בשטח ובהינתן ממשלה חדשה בישראל, מעצימות את סף הסבירות למהלך צבאי נוסף. טרם פורענות יהא זה מתבקש לוודא עבודת מטה ומיחשוב יסודיים בשלבי התכנון וגיבוש הרעיון המבצעי, שכן בנפשנו הדבר
לרשימה המלאה

הסברה ככלי מידתי
ענבל בר-און
הלחימה בחמאס בשטחה הקטנטן של עזה גובה מחיר יקר בחיי אזרחים חפים מפשע * הסברה מסיבית לא זו בלבד שתשיג יותר בזירה הבינלאומית, אלא גם תחסוך בחיי אדם
לרשימה המלאה

לקחי מלחמת לבנון מנעו הרוגים בעופרת יצוקה
גלית יצחק
סא"ל ד"ר גיל הירשהורן משבח את צה"ל ומציין כי הירידה במספר הפצועים והחללים היא בעקבות הלקחים שהפיק צה"ל מסיום מלחמת לבנון השנייה
לרשימה המלאה

לכל אדם עומד אירוע אחד המוגדר כמכונן, ככזה המסמן מפנה ממשי בתפיסת עולמו. אומנם מקובל לחשוב כי מהלך שכזה אמור להיות רב ממדים ועוצמה, אלא שאצלי התרחש האירוע המיוחד לאורכם של דקות ספורות במלחמת יום כיפור הארורה. שם בערב צליחת התעלה ביקש חברי עמי מורג שהיה אז מפקד גדוד טנקים, לתת סייר לאחד ממפקדי פלוגותיו כדי לנווט!!! על כביש סלול, עדי צומת ("עכביש "טרטור"). לא אוסיף בפרטי האירוע ( המצוי במאמר שפורסם באתר בשם " מימוש אמיתי לצוואתם של הנופלים"), זולת הסבר קצרצר לסיבות השגתה של התובנה.

העובדה שנדרשתי לספק סייר לקצין בצה"ל ששלט בסיני מעל לשש שנים, הדליקה במוחי נורה שלאורה התברר כי הצבא היקר שלי, הופתע מידי עצמו משנוכח כי שכח להתכונן להגנה על חצי האי סיני. בנוסף, להכנה לוקה ושגויה של הגיסות למלחמה. ומשם, בחנתי את ביצועי הצבא במלחמות ישראל הקודמות - בכולן בלט פער אדיר - בין חוסר המקצוענות המשתקף במלחמה, להתייחסות הממסד הצבאי לעצם קיומה של המכשלה. מה שהביא למעשה, את השרשת הרעה הזו במלחמה הבאה. יחד עם פגע שכזה, עמדה לנגד עיני העובדה, כי בכירי הממסד הצבאי נחנו ביכולות אישיות מרשימות ובמוטיבציה גבוהה. מה שאפשר לקבוע, כי אבירים אלה נעו ופעלו באפיק שגוי, שגדותיו קיבעו את המחשבה אך ורק למבחן התוצאה. בלי מתן דעת לסיבות ( שם מצויים הלקחים) ולעלויות ( בדמים ובדם ) אשר הביאו /ואו גרמו להשגתה.

מאוחר יותר כאשר השתחררתי משרות הקבע, בחנתי את מערכות הפעולה האזרחיות לרבות התקשורת והציבור. משם, התברר כי גם הללו כמו קברניטי צה"ל שבויים באפיק חשיבה שגוי, הממקד את דעתם למעטפת בלי דעת לתוכנה. מה שהבטיח את הישנות הכשלים, על-רקע אפלולי ובלתי נסבל של בריחה מאחריות.

על כן, בעקבות הכאוס המתמשך ועל-מנת לשוות לממסד דימוי שיתקבל על הדעת, פותח ענף ההסברים, לרבות העצמתם של סוגיות שוליות ופרשנות ל"ראש וכעיקר". וזאת בסיועה של התקשורת למגוון ערוציה, ואתם הציבור העוסק בניתוח שטחי של אלה יומם וליל.

התכנון של 'עופרת יצוקה' זנח את ההסברה

אכן, לא נתן לשלול את נושאי הדיון, כולם חשובים וחלקם אף מסעיר דמיון. אלא שעל-אף חשיבותם, חייבת החברה הישראלית " לברור את המוץ מהתבן". כלומר, באחת, לשקלל בין החשובים לחשובים יותר. ובשנייה, למקד את הדעת לבחינה מעמיקה של הסיבות לסוגיה העומדת לדיון, ולאחריה גיבוש תוכנית עמידה כברת מימוש. ראה למשל את המתחולל אצלנו בעקבות דווח גולדסטון, המאפיל על הסיבות להיווצרותו:

טונות של דיו ועשרות קילוואטים, מושקעים אצלנו בכתיבה ובאמירה כנגד מסקנותיה של וועדת גולדסטון. וכמסוכם ברחוב היהודי, אכן מדובר בנבל בן עמנו, ובמעשה נבלה של ממש. אלא שהמלחמה בטרור לא תמה, ולפנינו מערכה נוספת באותה זירה. ולכן, יואיל הקורא לשאול את עצמו, האם שם את לבו שלו, ואו, האם שמע נאום, או קרא מאמר, המתייחס לסיבות שגרמו להתנפלות הבינלאומית על ישראל בעקבות "עופרת יצוקה" - והכוונה, לחוסר ההבנה הבסיסי של הממסד בתכנון המבצע. והרי כל דרדק בגן חובה (כלומר כזה שעדיין לא ספג את דפוסי החשיבה המקובלים) היה משקלל נכונה את פעילות החאמס לאורכם של שמונה שנים, עתירי טילים מרגמות ומטעני נפץ. כאשר עקר מטרתם בגרירת תגובה ישראלית מסיבית, לשם שלילת הלגיטימיות של ישראל בדעת הקהל העולמית.

לפי כך היה הרך שזה עתה נולד, מכוון את עיקר המהלך לפעילות מדינית ומשפטית אדירת ממד "פי אלף" מזו שננקטה. ולהפקתה היה מותיר לפחות עשרה אחוזים מתוך ההשקעות (המוקצות למלחמה) לפעילות המדינית/ והמשפטית. ומוציא את התוכנית הזו, כחודש ואף יותר לפני המהלך הצבאי.

נציין, כי להבדיל מחומר הלימוד של אותו דרדק, כמו "סבתה בישלה דייסה", עמד לרשותם של אבירי הממשלה "דווח וינוגראד". שם מציינת הוועדה ומדגישה ( כהמלצה לשקלול במבצע עתידי ) את הבעייתיות בלחימה בשטח מיושב - בהקשרה המשפטי, והשפעתה על דעת הקהל העולמית.
אלא שמתכנני המבצע ( אנשי צבא ואזרחים ) לרבות התקשורת והציבור הלוקים בחשיבה נאותה, התמקדו אך ורק בהענשת הרעים. חלקם המליצו "למחוק את עזה" כליל, אחרים מתונים יותר המליצו לכבוש את הרצועה ולהמליך את אבו מאזן, והרוב הסתפק בהענשה – בגין הסבל שגרמו העזתים לישובים "בעוטף עזה". בפועל הסתבר כי ממשלת ישראל בחרה בסלט תפל , ללא בקשת הכרעה ובלי להגדיר את מטרות המלחמה. מה שהביא במישור הצבאי לתיקו מבייש , ולוואקום אדיר במישור המדיני. שלתוכו נכנסו ארגונים המתמחים בשנאת ישראל, ובראשם "ועדת גולדסטון".

אגב. אין בדברי אלה משום חוכמה שלאחר מעשה. והרי את פרטי הפרטים שגובשו כתוכנית פעולה אחרת, העברתי בכתב ובעל פה לשרים בכירים, וגם לקומץ מאלה הקוראים את מאמרי באתר מחלקה ראשונה ( ראה – "עדות מסתם אחד העם החרד לעתיד נכדיו" שפורסם ב 10 יולי 2008 חמישה וחצי ירחים לפני המבצע ).

אפשר וצריך לחשוב אחרת

אם כל זה נראה לך בחזקת תקלה נקודתית, אנא הפנה מבט אחורה אל תחילת שנות השמונים. ומשם השווה נא את מצב הביטחון ובכלל התחומים, למצבינו היום. הסכם השלום עם מצרים נחתם זה מכבר, ערפת גורש מלבנון, ובא שלום לגליל. אלא שמאז, מדרדר מצבינו הביטחוני, החברתי, ומעמד ישראל במישור הבינ"ל. וכל זה תחת הנהגתם של טובי העם, שחלקם ממשיכים לנהג את המדינה גם כיום. אומנם קל יותר להטיל את האשמה על ההנהגה, בגין תפיסת עולמם מימין ומשמאל. אלא שהחילופין בממשל מול הכאוס המתעצם, מלמד כי הבעיה איננה בתפיסת העולם שלהם. מה שמשייר "כמסקנה על" כי הללו לרבות מבקריהם בתקשורת והציבור - שבויים באותה צורת חשיבה ניהולית וארגונית שגויה. שאין בה דעת לתכנון, לאמצעים, ולמוטיבציה,הנדרשים ומתנים במידתם, את השגת המטרה. וכחליף זורעים לכל רוח פתרונות קלילים ומרשימים כמו: מינוי וועדות, שינוי שיטת הבחירות, הקמת אגפים מדורים ומחלקות, ורפורמות אין קץ.

משום כך, באין דעת למקור הצרה הזו המכה בישראל פעם אחר פעם - מובטח כי מצבינו היום, יהיה טוב בהרבה מזה של המחר.

והלקח המתבקש, ובפשטות: אפשר וצריך לחשוב אחרת.

הנה דוגמא:

למרות הרצף בפעילותם של וועדות החקירה, ועדות אלו מהוות עדות לאפסות תפוקתם. מתמיד הציבור לאחר אסון/ מחדל וכדומה, בדרישה קבועה להקמת וועדת חקירה ממלכתית - משום יכולתה להטיל אחריות אישית על פלוני, ובכך להתיז את ראשו בתואם לציפיות הציבור.

כך שעצם הכמיהה הציבורית להקמת ועדת חקירה, ומאופן תפקודה של זו לרבות ההתייחסות למסקנותיה, חושפת ומעמידה שלש מסקנות שמן הראוי להפיקם כלקחים:

מהאחת נלמד, כי הטלת אחריות אישית נוכח אירוע נקודתי משמרת את הכאוס הניהולי ( ללא אחריות אישית ותפקוד תקין של מערכות הבקרה) מחוץ לשגרת העשייה עד האסון הבא. מה שמבאר, כי אחריות אישית איננה קיימת בימים של שגרה. וביטוי לכך במעשה הממסד הפועל על-פי "המובן מאיליו": בהצבת יעדים נכונים וברורים, אך ללא התחיבות של ממש לעלויות ולזמן הנדרש לביצועם.

מסקנה שנייה הנובעת מרציפות פעולתם של וועדות החקירה בהקשר להענשת קברניטים, מלמדת - כי עריפת ראשים בכיכר העיר, איננה מונעת ולא כלום - זולת סיפוק רגעי חסר משמעות, המהווה מעצמו מבוא לוועדת החקירה שבדרך.

והמסקנה השלישית הנובעת מעצם הקמתה של וועדת חקירה, מאששת שוב ושוב את העובדה בדבר העוצמה המצויה בידי הציבור – לכפות ולחייב פוליטיקאים לבצע מהלכים נדרשים.
לפי כך חייבת "כל אם עבריה" להכיר בחולשת הניהוג הלאומי, פועל חסרונה המוחלט של אחריות אישית. מה שמחייב אותה כשאר אזרחי ישראל, לשאת בתשלומי עתק מיותרים של דמים ודם. ומנגד עומד וממתין פתרון שכולו בהישג יד, זול, ובר מימוש בזמן קצרצר:

מאחר שישראל הצעירה חסרה מסורת המקובלת במדינות הים של הכרה מרצון/ ואו בכפייה "במחויבות על" לשלטון - שם השתרשה האחריות האישית והפכה לנדבך בתרבות הניהול. ומשום היותה של ישראל מדינה דמוקראטית, שבה הממסד והנבחרים מוגדרים כמשרתי הריבון/ הציבור. ראוי וגם נתן לאמץ בממסד, את כללי הניהול המקובלים במגזר העסקי- בכל שקשור להצבת מטרות ראויות, לתכנון המהלכים הנדרשים, ובחינה עיתית (כמעקב ) לדרכי השגתם בידי הדירקטוריון.
הדרך להשגת המפנה מצויה בחקיקת חוק: ככזה שיחייב כל בעל תפקיד בממסד בהכנת תוכנית, ובדיווח עיתי על אופני ביצועה – ובשמו "חוק התכנון הבקרה והדיווח".

תחת פיקוח הדירקטוריון שהוא הריבון/ציבור, ידווח הממונה מדי רבעון על אופני העמידה בביצוע התוכנית– בהדגשת הכשלים שאותרו, ואופני העלמתם עד הרבעון הבא. והערה/ וגם הארה: בכך גם תבוא לביטוי הזכות האנושית לשגות ולתקן, ללא פחד המביא להטעיה ולהעלמתם של עובדות.

מכך, כל בעל תפקיד בממסד (מכל דרג ) המציג תוכנית עבודה, יהפוך מדעת/ ואו מחסרונה לאחראי אישית על הוצאתה אל הפועל. כאשר לידו יתפקדו הכפופים לו כמערכת בקרה אורגנית ויעילה להשגת היעדים.

רק כך נתן להביא לביטוי ממשי את האחריות האישית בכל תחום בעשייה, ולהכפיל ואף יותר את איכותה ותפוקתה. מה שיביא לתוספת של 10% תפוקה ואף יותר, כדי לפתור במיטב את בעיות הסעד/החינוך/ התשתיות/ ולהכפיל ואף יותר את תפוקת הביטחון.

מושכלות יסוד

חקיקתו של זה והוצאתו אל הפועל הנה קלה זולה ומהירה, צא וראה:

קבילות החוק מעוגנת בתכניו, המהווים אבן יסוד בארגון וניהול מערכות . הגם שרב תכניו מצויים מזה זמן, ב"חוק החברות" וחוק " חופש המידע".

לביצוע החוק - מעמידה הטכנולוגיה העכשיווית אגד של מערכות דיווח וקליטה, המצויות בכל משרד ובכל בית בישראל. כך שהעלויות במימושו אפסיות, וההשקעה היחידה הנדרשת הנה קורטוב של רצון ותו לא.

החוק המוצע חף מכל הפרמטרים הפוליטיים המקובלים בישראל. אין בו רבב של שמאל/ ימין/עדות/ מעוטים/ נשים מול גברים/ עניים/ ועשירים – משום שכולו למענם.

לכן יחוקק זה בזריזות, בעקבות תמיכת הציבור בהסכמה שקטה/ ואו "באמצעות מצור ציבורי על הכנסת".

מה שמלמד כי בידינו היכולת לשדרג את האחריות האישית כמעשה של שגרה, ולהפעיל ביעילות את מערכת הבקרה האורגנית – לשם היפוך מגמת הקריסה העכשיווית, לצמיחה של ממש - מסד איתן, לשרידותה של ישראל.

הכותב הינו תא"ל במילואים.
תאריך:  04/11/2009   |   עודכן:  04/11/2009
אמציה (פצי) חן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פשעי מלחמה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"מה למדת היום בגן, ילד יקר שלי"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עיריית ראשון-לציון והעומד בראשה דב צור, מודאגת בימים אלו. האלימות בעיר הזו גואה מאוד. הגיעה לממדים חסרי תקדים בתולדותיה. מדובר בעיר מהוותיקות והשורשיות במדינה, עיר שלמרבה הצער הייתה לעיר אלימה. בחודשים האחרונים אין כמעט יום שמכיוון ראשון לציון לא מתפרסם מעשה פשע חריג. מטריד.
03/11/2009  |  יוסי ריבלין  |   מאמרים
העיתונאית אבירמה גולן אמרה בתוכנית טלוויזיה (ששמה נשכח ממני) שנורא "סקסי" להגן על הילדים של העובדים הזרים מ"גירוש" (עוד מונח לא מקרי - למה לא לומר אקציה?). אכן, זה בהחלט ליברלי ונאור להתנגד ל"טרנספר" הזה, לצלם ילדים חמודים בגן ילדים למען ההסתה הדמגוגית. אגב - האם מותר לגרש את ההורים ולהשאיר את הילדים כאן? גם נורא "סקסי" להשתלח בשר אלי ישי ובהתבטאויותיו (חלקן מיותרות), ולמחות נגד משטרת ההגירה בכלל. בואו נאמר את האמת, מאהוד ברק נואשו הרוב, אבל הקריאה ההיא "רק לא שס" עדיין בגרונם של רבים, ואם אפשר להאשים פרענק בגזענות נגד ילדי עובדים זרים - מה יכול להיות טוב מזה?
03/11/2009  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
השנה היא השנה ה-14 במספר להירצחו של ראש ממשלת ישראל ושר הביטחון שלה יצחק רבין ז"ל. כבכל שנה נערכים מספר אירועים נכבדים לאזכור שמו. אירוע השיא "נחוג" בפסטיבל המוני בכיכר המרכזית של עיריית תל אביב. פסטיבל שחוק, נטול דמיון ובמידה רבה אף פתטי.
03/11/2009  |  לאה טרן  |   מאמרים
תאגיד המים של פתח-תקוה תובע עשרות אלפי שקלים ממעון של חוסים תשושי נפש, תביעה אשר תביא לחיסולו של המעון. לפי חוק המים החדש, מוקצה מכסת מים לכל בית לפי מספר המתגוררים בו על-פי הרישום בתעודות הזהות.
03/11/2009  |  איתן גנור  |   מאמרים
על פגושיהן של לא מעט מכוניות מודבק שלט - איך אני נוהג? נשאל בו. יש מספר לצלצל ולדווח. לדווח? בואו נדייק: להלשין - אם רע, להחמיא - אם טוב. לפני זמן קטן נסעתי אחרי מכונית כזאת. להחמיא אינני יכול ולהלשין אינני רוצה. לא אצלצל למספר הנתון אבל ברשותכם, אשתף אתכם.
03/11/2009  |  אברהם שרון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ועדת גולדסטון  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ועדת וינוגרד (מלחמת לבנון)  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבצע עופרת יצוקה  /  מי ומי  
"חייבים לעצור את המניפולציות של הפלשתינים"  /  מחלקה ראשונה
בשבוע הבא: דיון באו"ם  /  מאיה שני
שר הביטחון: לא נאפשר קיום ועדת חקירה לקצינים  /  איציק וולף
אש לא מכבים באש  /  איתן קלינסקי
משחק מכור מראש  /  רועי אורן
הגולדסטונים הורסים את המדינה  /  יוסף דוריאל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אל מול המרור הרב והבלתי נתפס ניצבת החרוסת, החרוסת של אבא, מתוקה, טעימה, מנחמת    החרוסת של הרוח היהודית-ישראלית שניעורה, הרוח המדהימה של הערבות ההדדית
נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי [צילום: AP]
איל השקס
מצרים לא פותרת את בעיותיה: החוב, השפעות המלחמה ברצועת עזה, מעורבות הצבא בכלכלה והאהבה למגה-פרויקטים    אך לעת עתה נחלצת מהמשבר בזכות חברותיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il