|   15:07:40
דלג
  בנימין נתניהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
קבוצת ירדן
לא רק קריאה בקלפים - 5 שימושים בקלפים

מסמך: הרפורמה בתחום התכנון והבנייה

דברי ראש הממשלה נתניהו ושרי האוצר והפנים בנושא הרפורמה [ב' שבט תש"ע, 17.01.2010]
17/01/2010  |   בנימין נתניהו   |   מקורות   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

  למסמך המלא

דברי ראש הממשלה, בנימין נתניהו

בקשתי הראשונה היא שאייל (מנכ"ל המשרד) יראה בבקשה (במצגת) את המצב הקיים. אנחנו נביא אתכם קודם לראות את דרך הייסורים שעוברים אזרחי ישראל בקבלת אישור בניה היום. הנה השלבים: קשה להאמין בדבר כזה, אבל הוא קיים וזה עומד להשתנות (הצגת המצגת).

תודה רבה. אני מקווה שאתם התרשמתם. אנחנו חסכנו לכם עכשיו בערך שעה של הסבר רק לעבור על תהליך הרישוי כדי להתרשם מהתסבוכת הבירוקרטית, מהמפלצת הבירוקרטית שיש פה, שיוצרת במדינת ישראל מצב שכמעט ואינו מצוי בשום מדינה אחרת. הוא בוודאי שאינו מצוי בכל מדינה מתוקנת ומתקדמת. ואנחנו עומדים לשנות את זה ולהפיל את חומות הביורוקרטיה, לפשט את התהליכים, לקצר אותם ולעשות אותם שקופים ויעילים. אני אגע בכל זה, אבל לפני כן אני רוצה לקשור את זה אל החזון שלנו לגבי כלכלת ישראל ומדינת ישראל.

אנחנו נפגשנו כאן לפני כמה חודשים, שר האוצר ואנוכי, בינתיים הצטרף אלינו גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, ואנחנו הצגנו כאן תוכנית לייצוב והצלת הכלכלה, להזנקתה. אני חושב שאנחנו יכולים להגיד היום במעמד הזה, שהתוכנית הזאת מצליחה, ומדינת ישראל נמצאת כרגע במעלה רשימת המדינות המפותחות והיציאה מהמשבר הכלכלי.

הנתונים אינם סופיים אבל הם חיוביים למדי ואני חושב שהם משקפים גם את עוצמת כלכלת ישראל, העוצמה הטמונה בעם הזה, אבל גם את העוצמה של המדיניות שאנחנו מובילים ואנחנו מתכוונים להוביל - החזון הכלכלי שלי הוא של ישראל כמעצמה כלכלית אזורית ומעצמה עולמית בטכנולוגיה.

כדי שהחזון הזה ימשיך להתממש, אנחנו חייבים להמשיך לעשות את הרפורמות שמסייעות לצמיחה. כל הצרכים שלנו בביטחון, בחינוך, בבריאות, בחברה, בתחומים אחרים, כולם מותנים בצמיחה. הצמיחה שחוללנו בשנים האחרונות, מאז הרפורמות הגדולות בין 2003-2005 שהזניקו את הצמיחה הזאת והביאו אותנו עד הלום.

הצמיחה הזאת נעשתה למעשה ללא שוק הבנייה, ללא מנוע מרכזי של בנייה גם של מגורים, גם של עסקים, גם של אתרים. הוא נעשה חרף העובדה שבתחום הזה במדינת ישראל, בתחום הזה, יש חנק קשה, חנק ייחודי שראיתם דוגמה אחת לו באחד התהליכים שהראינו עכשיו (המצגת).

מדור הייסורים הזה שצריך לעבור כדי לקבל אישור לבנייה זה רק אחד מהמכשולים שהביורוקרטיה הישראלית הציבה לאורך השנים למי שרוצה לבנות, כלומר שאם נוכל לסלק את המכשולים הללו נוכל לתת תאוצה אדירה, מנוע צמיחה אדיר לכלכלת ישראל, להמשך הצמיחה כדי שנממש את החזון של כלכלה, של מעצמה כלכלית אזורית ומעצמה טכנולוגית עולמית. הבנייה היא נדבך יסודי בזה.

יש בזה עוד אלמנט. זוגות צעירים נאלצים היום, כיוון שהבנייה חנוקה, חלקים שלמים בגליל ובנגב הם מחוץ למשחק, אנשים נדחסים לרצועה הקצרה והצרה של חדרה וגדרה וירושלים, ומחירי דירות אסטרונומיים כיוון שמחצית ממחיר הדירה במקומות האלה הוא מחיר הקרקע, כיוון שאין קרקע, כיוון שאין תכנון, כיוון שאנחנו לא מתפרסים לגליל והנגב, המחירים הם אסטרונומיים וההיצע הוא מזערי.

כתוצאה מזה זוגות צעירים, יותר ויותר חיים עם ההורים שלהם. חיילים משוחררים ידם אינה משגת להשיג דירה. אזרחי ישראל רואים בהשגת דירה איזה יעד, איזה חלום נשגב שהם צריכים למשכן חלק ניכר מחייהם כדי להשיגו. זה לא חייב להיות כך, זה יכול להשתנות.

בשביל לשנות את זה אנחנו עושים שלושה שינויים מרכזיים. השינוי הראשון הוא כמובן ביצירת מלאי, הגדלת היצע הקרקע. הדבר השני זה יצירת רשת תחבורה ארצית שתחבר את הגליל והנגב למרכז הארץ, והדבר השלישי זה המהפכה שאנחנו מביאים בתכנון ובבנייה.

הנדבך הראשון, השינוי, הרפורמה הגדולה בקרקעות כבר התבצע. ישבנו פה יובל (שר האוצר) ואני והצענו את המהלך הזה. אמרנו שנעשה אותו עוד במהלך מערכת הבחירות וביצענו. המהלך השני של תוכנית תחבורה ארצית עומד להתבצע ויובא להכרעת הממשלה בעוד שבועיים. אנחנו גם אותו מבצעים. אגב, בארה"ב למשל, אתה יכול לעלות על אוטוסטראדה בניו-יורק ולהגיע בלי רמזורים ללוס אנג'לס. במדינת ישראל הקטנטנה זה בלתי אפשרי. יצאת מכביש 6 ונתקעת בוואדי ערה או איפה שזה לא יהיה. וזה עומד להשתנות. אין שום סיבה שלא תוכל לנסוע מקרית שמונה בצפון עד אילת בדרום בלי לפגוש רמזור אחד. אין שום סיבה שלא נהיה מחוברים ברשת רכבות. זה יובא בעוד שבועיים.

המהלך השלישי שאנחנו מציגים היום, הוא פרי עבודה משותפת עם ידידיי שר הפנים, אלי ישי, ושר האוצר, יובל שטייניץ, וטיפול נמרץ מאוד של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי. אנחנו מביאים היום את המהפכה בתכנון ובנייה. המהפכה הזו מבוססת על ההבנה שככה אי-אפשר להמשיך. לא יכול להיות שאנחנו נהיה מקום 120 בעולם בזמן שלוקח לקבל היתר בנייה. 120. אני מזכיר שאנחנו מקום ראשון בחדירה של מחשבים אישיים לבתים. מקום שלישי או רביעי בחדירה של טלפונים סלולאריים לאוכלוסיה. אנו לא במקום העשירי בעולם בקבלת היתרי בניה וגם לא במקום ה-20. אנחנו במקום ה-120. אנחנו בעצם מדינה בתחתית מדינות העולם השלישי בזמן שלוקח לחצות, לקרוע, את ים הסוף של הביורוקרטיה הממשלתית ואנחנו הולכים היום לשנות את זה. אנחנו הולכים לשנות את זה בשלושה עקרונות חשובים. העיקרון הראשון זה יעילות, השני זה שקיפות, והשלישי זה מלחמה בשחיתות.

היעילות, פירוש הדבר לקצר הרבה מהתהליכים שראיתם כאן. הרבה מהתהליכים, הרבה ממעגלי ההרהורים האינסופיים האלה. אנו רוצים לפשט ולקצר תהליכים. שקיפות זה אומר שהתהליכים שיישארו, הישיבות וההחלטות של ועדות התכנון והבניה יהיו שקופות לגמרי. חסל סדר ישיבות, ועדות תכנון ובניה מאחורי דלתיים סגורות. הדלתיים יהיו פתוחות וכל אחד מכן וכל אזרח בישראל וכל אדם בעולם יוכל לראות מה קורה משום שהכל יהיה פתוח והכל יוקרן והכל ישודר באינטרנט. אנחנו רוצים שקיפות מלאה. ואילו הדבר השלישי, המלחמה בשחיתות, אנחנו מקימים יחידה מיוחדת במשטרה כדי למנוע שחיתות בוועדות של התכנון והבנייה. זה יהיה תפקידה. רק זה. היא תעסוק בזה ואני בטוח גם שהיא תשיג תוצאות.

אנחנו מדברים כאן לא על הצגת דברים בעלמא, אתם כבר התרגלתם, אנחנו הולכים להחלטה בביצוע. אני הגדרתי את היעד של הרבעון הזה או של המושב הזה בכנסת, להעביר קריאה ראשונה של החוק שהצגתי כאן היום. אנחנו נעשה את זה ובמושב הבא נעביר אותו בקריאה שנייה ושלישית. זה יחד עם תוכנית לתחבורה ארצית יביא לבשורה גדולה של המשך הצמיחה, המשך הפיכתה של מדינת ישראל לאחת המדינות המתקדמות בעולם גם בכלכלה, גם בתחבורה, גם בבנייה, ואני רוצה להודות לחבריי על העבודה המאומצת שעשינו בחודשים האחרונים. אתם וודאי תיווכחו בגודל השינוי שעומד להתחולל.

אני מבקש להודות לאנשיי המשרד. קודם כל לאנשי משרדי שעמלו קשה מאוד בחודים האחרונים יחד עם ראשי משרד האוצר על חלקיו השונים, במיוחד אגף התקציבים. אני רוצה להודות לשרית דנה והצוות שלה במשרד המשפטים, שמאי אסיף, על העבודה החשובה, המהפכנית.

תודה רבה.

דברי שר הפנים, אלי ישי

מכובדי ראש הממשלה, ידידי שר האוצר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה. בהמשך לדברי ראש הממשלה, המגמה, המטרה היא באמת זירוז, ייעול, פישוט הליכים, לקצר את הדרך בהשוואה למה שראינו במצגת הקצרה. זה שינוי מהפכני.

במהלך כל ההיסטוריה של מדינת ישראל מקדנציה לקדנציה, שרי פנים ודורותיהם כולל אני שהייתי שר הפנים ב-200-2003, עשינו תיקונים כאלה ואחרים על-מנת לייעל קמעה את התהליך המורכב והמסובך הזה. עכשיו אני באמת שמח אדוני ראש הממשלה, למרות הרצון הגדול שלי אי-אפשר היה להוביל בלי הובלה של ראש הממשלה, ושל האוצר - שר האוצר ומשרד המשפטים, וכל הצוות המקצועי שהתלווה אלינו. זו רפורמה מתבקשת.

הסבל היום של זוגות צעירים בעיקר והסבל לכל אזרחי מדינת ישראל כמעט בלי יוצא מן הכלל, כל אזרח נתקע לא פעם בשנות חייו בשינוי כזה או אחר, במרפסת או תיקון כזה או אחר בבנייה שלו בבית, היום המחירים גבוהים מאוד, אין היצע והביקוש גדול מאוד. הסבל לכל אזרחי מדינת ישראל, בפרט הזוגות הצעירים והחיילים המשוחררים הוא נורא ואיום. הרפורמה הזאת תעשה צעד מהפכני בסיוע בעזרה לזוגות הצעירים ולאזרחי מדינת ישראל. אין לי ספק שהיא תשפיע באופן מאוד משמעותי גם על הכלכלה שמטבע הדברים היא תקדם.

גם הדילמה שהייתה במסגרת המעבר לוועדות משנה ובקרה, רגולאטור שייבחן ויבדוק, לא רק, ובמשטרה תקום יחידה שתבחן ותבדוק ותעקוב ותימנע במסגרת ההרתעה כל מיני ניסיונות לעבור על החוק ולפגוע, אבל העובדה שאנחנו מדורגים במקום 120, דווקא מדינת ישראל מדורגת כמדינות העולם השלישי בתחום התכנון והבניה יחייב מהפכה של ממש, שינוי משמעותי מקצה לקצה וזה מה שכרגע בא לאישור.

אני מקווה שזה יבוא בקרוב לישיבת ממשלה, לאחר מכן לקריאה ראשונה בכנסת, ואני מקווה מאוד אפילו שקריאה שנייה ושלישית תהיה במושב הזה, אבל אני מניח שאלה סעיפים מורכבים ומסובכים וזה יעבור למושב הבא. אבל אני מאמין שבכוחות משולבים ניתן יהיה להעביר את זה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת ברוב גדול כי אי-אפשר לעמוד מול כל אזרחי מדינת ישראל, עם הביורוקרטיה הנוראה הזאת. זו ביורוקרטיה קשה מאוד, מסרבלת ופוגעת בכל מדינת ישראל. אשר על כן תוכנית הרפורמה המקיפה הזאת תיתן סיוע משמעותי, מקיף ותשרת את כל אזרחי מדינת ישראל.

תודה רבה.

דברי שר האוצר, יובל שטייניץ

בפעם הקודמת כפי שהזכיר ראש הממשלה, כשישבנו כאן ביחד, זה היה ב-23 באפריל והצגנו את התוכנית הכלכלית, 'בלימה ותנופה', ואני זוכר שראש הממשלה עשה את התנועה הזאת עם היד ואמר המטוס, כלכלת ישראל, נמצאת בהתרסקות כרגע, בצלילה, אנחנו צריכים לייצב אותה, להשתלט על ההגאים ואחר כך גם לעלות למעלה. בלימה ותנופה. ואני אמרתי אז שעלינו להשתמש בשנת 2009 כדי לבלום את ההתרסקות ובשנת 2010 לחזור לצמיחה ולהתקדמות גם בנושא של הקטנת האבטלה. כפי שציין ראש הממשלה הצלחנו לעשות את זה קצת יתר מהר, לחזור לא רק לבלימה אל גם לחזור לתחילת צמיחה ואפילו טיפול באבטלה יותר ממה שהתחייבנו אז.

אחד הסעיפים בתוכנית 'בלימה ותנופה' היה הטיפול במינהל מקרקעי ישראל ובוועדות התכנון והבניה. אני חושב שאנחנו יכולים להיות מרוצים מכך שהסעיף הזה שהוא גם היה פרק מרכזי בתוכנית 100 הימים של הממשלה, מי שזוכר עיבדנו תוכנית לממשלה, בעיקר בתחום הכלכלי שהיו בה 7 פרקים והייתה סקפטיות. הפרק הראשון של התוכנית היה תקציב דו שנתי – בוצע. הפרק השני היה טיפול במשק האשראי ובערבויות – בוצע. הפרק השלישי הוא הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל ובוועדות התכנון והבניה - אנחנו קרובים היום להשלמתו. למעעה שהשלמנו אתה הרפורמה ועכשיו אנחנו רק צריכים להניע את תהליכי החקיקה. אני רוצה לומר מילה על האפקט הכלכלי של הפרק הזה בתוכנית הכלכלית. יש לזה חשיבות עצומה. כדי לאפשר צמיחה משמעותית בישראל אנחנו צריכים שלושה דברים: אחד הון פיננסי, השקעות, אשראי. השני, זה הון אנושי, והשלישי זה ההון הקרקעי, משאבי הקרקע וזמינות הקרקע לבניה.

במשבר האשראי ומצוקת האשראי טיפלנו גם על-ידי ערבויות וגם על-ידי צעדים אחרים, טיפול בשוק המוסדי. המשבר הזה התפוגג במהלך קיץ 2009. בהון האנושי טיפלנו בטווח הקצר, בתמיכה נרחבת במו"פ למדען ראשי בתקופת המשבר. לטווח הארוך ההון האנושי זה חינוך, השכלה גבוה וזה עדיין דורש טיפול והשבחה. ויש את ההון הקרקעי של מדינת ישראל. ההון הזה לא מומש ולא מוצה בגלל הביורוקרטיה גם במינהל מקרקעי ישראל וגם בוועדות התוכנית והבניה.

העובדה שבאתונה לוקח שנתיים-שלוש לבנות מלון חדש מרגע שיש תוכניות, ובירושלים זה בין 10-15 שנים, היא פגיעה קשה בכלכלת ישראל ולעיתים הרשת הבינלאומית גם לא תגיע. את הדבר הזה אנו פותרים היום. החזון הוא של ראש הממשלה, הוא הטיל עלי אז בתוכנית מאה ימים להכין את התוכנית הראשונה שתהפוך את החזון למציאות. הביצוע הוא של משרד ראש הממשלה, משרד הפנים ומשרד האוצר. ביחד עם משרד המשפטים ומשרדים אחרים ואין לי ספק שבתוך זמן קצר שבישראל כמו באתונה, כמו בקפריסין וכמו ברומא אפשר יהיה לבנות מלון בשנתיים-שלוש וזה רק משל למבנה תעשיה, למבנה מסחר, למבנה מגורים, לשכונות מגורים גם במרכז וגם בפריפריה ותהיה לכך תרומה חשובה ביותר לצמיחה הכלכלית בישראל כבר במהלך 2010 ונרגיש את זה יותר ב-2011-2013, השנים שבהן אנו מקווים לחזור לצמיחה מאוד משמעותית וזה בהחלט נדבך קריטי בתוכנית הכלכלית.

אני רוצה לומר מילה: הממשלה עסקה היום בעוד נושא חשוב מאין כמותו שהשלמתו נדחתה לשבוע הבא והוא הטיפול בבעיית העובדים הזרים בישראל. אנחנו יותר מדיי שנים הזנחנו את הדבר הזה. אנחנו דנו היום בממשלה ברפורמה מקיפה בכל מדיניות ההגירה של ישראל והטיפול בשאלת העובדים הזרים, בצמצום מספר העובדים הזרים, והעובדים הלא חוקיים בפרט. הדיון יושלם בשבוע הבא אבל זה גם נדבך משמעותי בתוכנית הכלכלית. זה חשוב למאבק באבטלה, זה חשוב לצמצום פערי שכר בין חזקים לחלשים בחברה הישראלית, ובסופו של דבר יש גם עוד נקודה: אנחנו באנו הנה להקים בית לאומי לעם היהודי ואנו חייבים לשמור על מדינת ישראל כבית לאומי לעם היהודי ולכן מדיניות ההגירה, שהיא גם אנושית אבל גם ברורה ותקיפה, היא חלק חיוני מהמאמצים הכלכליים והחברתיים אבל יש לה גם פן לאומי ואני מאוד מודה לראש הממשלה על הגיבוי והתמיכה ולשר אלי ישי ולשר נאמן על השותפות בצוות, והמלאכה החשובה הזו תושלם בעזרת השם כבר בתחילת שבוע הבא.
תודה רבה.

לצפייה במצגת הרפורמה
תאריך:  17/01/2010   |   עודכן:  18/01/2010
בנימין נתניהו, אליהו ישי, יובל שטייניץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הודעת מזכיר הממשלה, עו"ד צבי האוזר, בתום ישיבת הממשלה
17/01/2010  |  צבי האוזר  |   מקורות
לכבוד
17/01/2010  |  רן מלמד  |   מקורות
1. מנשה דרור צדיק (להלן: המתלונן) הגיש ביום 06.10.2008 תלונה לבית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות (להלן: ביה"ד) נגד עיתון הארץ (להלן: הארץ או העיתון) בגין צילום ושתי כתבות שפרסם העיתון. הצילום פורסם בהארץ ב-22.2.2002, הכתבה הראשונה ביום 02.6.2006 והשנייה ביום 01.09.2008. הכתבה הראשונה הינה תמונה בה מצולם המתלונן, בן המגזר החרדי, אשר הקים דוכן להפצת ספרי קודש. הדוכן ניצב בסמוך לכרזת פרסומת בה נראית בחורה בעמדה פרובוקטיבית במכנס קצרצר ובחור הצופה לעבר איבריה המוצנעים בדיזנגוף סנטר בתל אביב (להלן: הצילום). אין מחלוקת כי הצילום פורסם בעיתון בניגוד להבטחה שנתן הצלם למתלונן כי הצילום ישמש לצרכיו הפרטיים בלבד של הצלם.
(ירושלים) – גומא אגייאר היה נתון תחת לחצים אינטנסיביים בלתי פוסקים עקב תביעות מרושעות בבתי משפט בארה"ב בקשר עם עסקיו מהעבר שבהם מעורב דודו של גומה.
14/01/2010  |  עו"ד איתן גבאי  |   מקורות
דוח הביקורת השנתי 60א, המונח על שולחן הכנסת, כולל תמהיל מגוון של דוחות על ביקורות בנושאים שונים הנוגעים לכלל המגזר הציבורי במדינת ישראל: חלק הארי של הדוח מוקדש לביקורת על מערכת הביטחון, ולכך נוספו פרקים על הביקורת על משרדי ממשלה, השלטון המקומי וחברות ממשלתיות.
13/01/2010  |  מיכה לינדנשטראוס  |   מקורות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף  |  
נוהל חדש של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית קובע הנחיות לבקרים בתחבורה ציבורית, אך פוטר אותם מאכיפת תקנות רבות בנוגע לזכויות וחובות נוסעים ונהגים    הנוהל מחייב התנהגות ראויה ומכבדת מצ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי איש המטרייה חייב ללכת, והדמוקרטיה במיטבה זועקת כי על עמיתיו לסיעת הליכוד לבחור "ברעך הטוב ממך"
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
למדנו בדרך הקשה ביותר, הכואבת ביותר, כי אל לנו להיות שאננים גם בגזרת הבקעה    בינתיים עיקר תשומת הלב ועיקר הפעילות נתונות לרצועת עזה ולדרום לבנון, כמו גם לסיכולים ברחבי יו"ש    בממלכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il