|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
ראיד ארא, בצלם עדיין לא יודע שנהרג בעת שביצע פיגוע

המחדל המתמשך של בצלם

המחבלים ההרוגים ומצג השווא של בצלם

ארגון בצלם "אינו יודע" את נסיבות מותם של שני טרוריסטים שנהרגו בפיגוע ביישוב גני טל למרות הודעות ברורות של ישראל וחמאס בנושא כבר למחרת הפיגוע לפני יותר משמונה שנים בכך מטה בצלם את נתוני ההרוגים הפלשתינים לרעת צה"ל ומגדיל מלאכותית את מספר ההרוגים האזרחים שנהרגו באינתיפאדה
04/03/2010  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
   יהונתן דחוח-הלוי
עוד טעות של בצלם וועדת גולדסטון

   יהונתן דחוח-הלוי
שוב בצלם "לא יודע"

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם מטה נתונים לרעת צה"ל

   יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם אינו מדייק בפרטים

   יהונתן דחוח-הלוי
מדוע אסור לסמוך על נתוני בצלם?

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם אינו מכיר את המחבל המתאבד

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד סיפור עלילה של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
הפוליטיקה מאחורי רשימות הרוגי בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם מודה בטעות: לא היה טבח

   יהונתן דחוח-הלוי
"נהג המונית" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם לא קורא ערבית

   יהונתן דחוח-הלוי
ילד תמים של בצלם היה מחבל בג'יהאד

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"צדיקים" של ארגון בצלם היו מחבלים

   יהונתן דחוח-הלוי
"הספורטאי" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"תושב חברון" של בצלם היה מחבל מן החמאס

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד דיווח מפוקפק של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"עובד" של בצלם התברר כמחבל בכיר

   יהונתן דחוח-הלוי
עובר האורח התמים של בצלם - טרוריסט

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד "נער תמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"איכות" המחקר של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"הנער התמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"השוטר הפלשתיני" של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"הפרדסנים" הפלשתינים של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"מקוששי העצים" של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"המצרי התמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"דייג" הפלשתיני של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"שאהידים" האלמונים של ארגון בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
מחקר: בצלם משכתב את ההיסטוריה

מהימנותו של מסד הנתונים של ארגון בצלם על אודות ההרוגים הפלשתינים באינתיפאדת אל-אקצה מפוקפקת, כפי שהראיתי בסדרת מאמרים שפורסמו באתר News1. במקרים רבים, משמיט ארגון בצלם פרטים חיוניים, ולעיתים אינו מדייק. הפעם אציג דוגמה בולטת נוספת לכך, העשויה ליצור רושם של דיווח מגמתי.

בצלם: לא ידוע אם אל-אר'א ועבד אל-האדי השתתפו בלחימה בעת שנהרגו

ברשימת "הפלשתינים שנהרגו בידי כוחות הביטחון הישראלים ולא ידוע אם השתתפו בלחימה" מופיעות באתר בצלם הרשומות הבאות:

ראאיד פאיז אל-אר'א - בן 24, נהרג ב-25.01.2002 בסמוך לגוש קטיף מירי.

אחמד עבד אל-ווהאב עבד אל-האדי - בן 24, נהרג ב-25.01.2002 בסמוך לגוש קטיף מירי.


על-פי התיאור הקצר של בצלם ניתן ללמוד כי מדובר בשני צעירים פלשתינים ששהו באזור הסמוך לגוש קטיף ברצועת עזה בעת שנהרגו מירי של כוחות צה"ל. למעלה משמונה שנים עברו מאז האירוע וארגון בצלם עדיין אינו מסוגל לקבוע את נסיבות מותם המדויקות של שני הצעירים הפלשתינים, והוא מניח כאפשרות סבירה שהשניים היו תושבים תמימים שנהרגו על לא עוול בכפם, ובכל מקרה לא מצא כל עדות מכרעת העשויה להצביע על מעורבותם בפעילות לחימה נגד צה"ל בעת שנורו למוות.

חמאס: מדובר בפעילי חמאס שנהרגו בעת שתקפו סיור של צה"ל בגני טל

בניגוד לארגון בצלם, המקורות הפלשתינים מכבירים פרטים על אודות אל-ארא ועבד אל-האדי. ראיד פאיז אל-ארא נולד בעיר ח'אן יונס למשפחה פלשתינית דתית. בתקופת לימודיו בחטיבת הביניים הצטרף לשורות אל-כותלה אל-איסלאמיה (הגוש האיסלאמי), המסגרת הארגונית של חמאס המיועדת לתלמידים ולסטודנטים, והיה לראש הכותלה בבית הספר. לאחר מכן הצטרף לשורות גדודי אל-קסאם והכין צוואה לקראת יציאתו לפיגוע הקרבה בתקיפת ישוב ישראלי, שהסיכויים ממנו לשוב חי קלושים. וכך הוא כתב בין היתר בצוואתו:

  • "בשם אללה... המשפיל את הכופרים... השבח לאל אשר קבע את מצוות הג'יהאד על-מנת שתהיה חיים וכבוד למאמינים... אמי היקרה... מינעי בעד דמעותיך, הו אמי, אל תעצבי, אני נשבע באללה שזכיתי בדבר הגדול ביותר לו ייחלתי, ואללה זיכה אותי לפגוש אותו בלווית בחיר האלוהים [הנביא מוחמד] ויחד עם השאהידים [יחיא] עיאש ו[עימאד] עקל ו[מחמוד] אבו אל-הנוד... אמי, אני נשבע באללה שחובתך להלל את אללה כאשר תשמעי את הידיעה על נפילתי חלל למען אללה... להתראות בגן העדן... ראיד פאיד אל-ארא אבו סוהייב."


אחמד עבד אל-האדי נולד ב-26 ביולי 1978. בילדותו היה פעיל במסגד עבדאללה עזאם ובגיל צעיר הצטרף לחמאס ואחר-כך לשורות המנגנון החשאי של גדודי עיז א-דין אל-קסאם. הוא עבר אימונים צבאיים שימוש בנשק והשתתף בפיגועים נגד צה"ל והמתיישבים הישראלים ברצועת עזה. אחיו סיפר שהיה נוהג תמיד לדבר על אהבת ה'שהאדה' (המוות למען אללה) ורצונו להצטרף לשורות השאהידים. גם הוא הכין צוואה, שבה כתב בין היתר:

  • "השבח לאל אשר עשה את הג'יהאד הדרך הקצרה ביותר לגן העדן... בקרבתו של בחיר אללה [הנביא מוחמד]... הרי אני בשער זה [שער הג'יהאד] מקריב את עצמי לאללה, לשליחו ולמולדת... ארצנו גזולה בידי הקופים והחזירים [כינוי ליהודים], אחיכם השאהיד החי... אחמד יוסוף עבד אל-רחמן עבד אל-ווהאב אבו חמזה."


נסיבות המוות: ארא ועבד אל-האדי יצאו ב-24 בינואר 2002 בחסות החשיכה לביצוע פיגוע ביישוב הישראלי גני טל. הם התמקמו מאחורי עץ סמוך ליישוב וברשותם נשק קל ושמונה מטעני נפץ רבי-עוצמה. הם עמדו בקשר באמצעות סימנים מוסכמים עם חוליה נוספת של גדודי אל-קסאם שתפקידה היה לסייע לתקיפת גני טל באמצעות שיגור פצצות מרגמה לעבר היישוב לצורך בלבול ושיבוש פעילות כוח צה"ל המוצב במקום. לאחר תצפית, הם קבעו יעד לתקיפה שהיה נגמ"ש אשר היה מבצע סיור ביישוב ועוצר במקום מסוים בו היו יוצאים החיילים מהנגמ"ש למשך מספר דקות. בשעה שמונה וחצי לערך, כאשר הנגמ"ש הגיע למקום המיועד, ארא ועבד אל-האדי פתחו באש לעברו וסימנו לחוליית הסיוע לפעול וזו שיגרה 4 פצצות מרגמה לעבר היישוב הישראלי. כוח צה"ל השיב לעברם אש והרגם.

מתי יכול היה בצלם לדעת את נסיבות מותם של ארא ועבד אל-האדי?

הפרטים על נסיבות מותם של שני פעילי חמאס היו ידועים כבר למחרת הפיגוע, שכאמור התרחש ב-24 לחודש ולא ב-25 לחודש כפי שמציין בצלם. בהודעת דובר צה"ל נכתב כדלהלן: "סוכל ניסיון חדירה ליישוב ישראלי ברצועת עזה. כוחות צה"ל הבחינו הערב בחולית מחבלים חמושים אשר ניסו לחדור ליישוב ישראלי בגוש קטיף. במקום התפתחו חילופי אש, במהלכם זוהתה פגיעה במחבלים".

בהודעה רשמית של גדודי עיז א-דין אל-קסאם מ-25 בינואר 2002 נכתבו הדברים הבאים: "הו המוסלמים, גדודי השאהיד עיז א-דין אל-קסאם מחשיבים כשוהים אצל אללה את השאהידים שלה אשר הרוו בדמם את אדמת פלשתין הטהורה בעת בה לחמו אתמול בערב [24 בינואר] באויבי אללה. שני השאהידים הבאים, פעילי גדודי אל-קסאם, עלו לאללה, והם: השאהיד הגיבור אחמד יוסוף עבד אל-ווהאב והשאהיד הגיבור ראיד פאיז אל-ארא, וזאת כאשר הם תקפו נגמ"ש כאשר התחלף הסיור".

"איכות" המחקר של ארגון בצלם

ארגון בצלם כשל, כך נראה, במיצוי המקורות הגלויים בנוגע לבירור נסיבות מותם של ארא ועבד אל-האדי, והדברים חמורים עוד יותר בפרט לאור הודעת ארגון בצלם מ-22 ביולי 2009, בה נכתב כדלהלן:

  • "בצלם ערך בדיקה מחודשת של המידע שברשותו אודות כל הפלשתינים שנהרגו מאז 29 בספטמבר 2000 ועד 26 בדצמבר 2008. הבדיקה כללה התייחסות למקורות מידע שלא היו קיימים בעבר, בהם אתרי אינטרנט של ארגונים פלשתינים חמושים, של משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטאריים, של ארגונים פלשתינים לזכויות האדם ושל דובר צה"ל. פריטי מידע שנמצאו בנוגע להרוגים נבדקו והוצלב עם מקורות מידע אחרים. בכל מקרה שבו התגלתה אי התאמה בין המידע החדש למידע ברשות בצלם, בדקו תחקירני בצלם מחדש את נסיבות האירועים. בעקבות זאת, שינה בצלם את קטלוגם של 23 פלשתינים שנהרגו בתשע תקריות, זאת מתוך 4,860 פלשתינים שנהרגו בתקופה זו. הנתונים עודכנו במאגר המידע של בצלם."


טענת בצלם כאילו בדק ביסודיות את מאגר הנתונים של הרוגי האינתיפאדה ותיקן רשומות שגויות, מעידה לאור המקרה של ארא ועבד אל-האדי (ומקרים רבים אחרים הממתינים לראות אור) על האיכות הירודה של המחקר שבוצע.

ארגון בצלם מטה את הנתונים לרעת צה"ל

ארגון בצלם אינו מקבל את גרסת חמאס וצה"ל לאירוע בו נהרגו ארא ועבד אל-האדי ומוסיף להחזיק בדעתו שקיים ספק מהותי בנוגע לנסיבות מותם. בקביעת שיוכם של השניים ברשימה של "הרוגים שלא ידוע אם השתתפו בלחימה" מגדיל ארגון בצלם את היחס בין "ההרוגים שלא השתתפו בלחימה" לבין "ההרוגים שהשתתפו בלחימה", ובכך מוסר נתונים שאינם מדויקים הפועלים לרעת צה"ל (אחוז גבוה יותר של הרוגים "אזרחים חפים מפשע"). אין זו הדוגמה היחידה לסתירה המהותית בין נתוני בצלם לבין הגרסה הפלשתינית כפי שנחשף הדבר בכתבות התחקיר הרבות שפורסמו באתר News1.

ריבוי המקרים מלמד, כי אין לסמוך בעיניים עצומות על נתוני ארגון בצלם וכי יש לבחון בדקדקנות את מהימנותם ושלמותם. סוגייה זו רלוונטית גם לנתונים שפרסם ארגון בצלם על ההרוגים הפלשתינים במבצע "עופרת יצוקה".

כרזת חמאס לזכרו של ראיד אל-ארא
תאריך:  04/03/2010   |   עודכן:  05/03/2010
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המחבלים ההרוגים ומצג השווא של בצלם
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נ"ל
4/03/10 09:34
2
ישמעאל
4/03/10 09:50
3
אל"י
4/03/10 10:07
4
אח לצרה
4/03/10 10:17
5
פנחס
4/03/10 10:58
6
פטריוט יהודון
4/03/10 11:32
7
קוסם
4/03/10 11:34
8
גרוסמן
4/03/10 12:04
9
חוסר תום לב
4/03/10 12:55
10
מומו
4/03/10 13:38
11
humanape
4/03/10 13:59
12
אליהו חיים
4/03/10 14:52
13
קלונימוס
4/03/10 16:26
14
נוני
4/03/10 18:38
 
קלונימוס
5/03/10 08:52
15
Gilead
5/03/10 04:14
16
הכיב הוא הקרן
7/03/10 20:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני שאני מתחיל... מראש אני מודיע כי דברים אלו לא נכתבים עקב צרות עין, אבל כעס, הרבה כעס, יש גם יש.
03/03/2010  |  עדי שטרנברג  |   מאמרים
מכון "ראות" הציג לפני כחודש בכינוס הרצליה את סיכומה של עבודת מחקר שערך. הדו"ח עסק בשאלת הדה-לגיטימציה של ישראל. ראוי המכון לציון לשבח מיוחד על העלאת נושא ובעיה המהווים, לדעתי הצנועה, את האתגר האסטרטגי החשוב והגורלי העומד היום בפני ישראל. לדאבון לב, התגובות וההדים שהיו להצגה זו היו מוגבלים ביותר. אף לא אחד מן הפוליטיקאים הבכירים לא הגיב לאתגר, ולאחר מספר התייחסויות בתקשורת נרגעו הרוחות, בבחינת "דה-לגיטימציה - יוק!".
03/03/2010  |  שלמה גזית  |   מאמרים
אחת מהצהרותיו המשמעותיות הראשונות של בנימין נתניהו עם תחילת כהונתו השנייה כראש הממשלה הייתה הדרישה מהפלשתינים להכיר במדינת ישראל כבמדינה יהודית. כצפוי, עוררה דרישתו ביקורת רבה מגורמים שונים שרק חידדו את תפיסתם המורכבת מסטנדרטים כפולים בכל הקשור למדינת ישראל. די אם נזכיר את ביקורתו של הנשיא לשעבר ג'ימי קרטר.
03/03/2010  |  אלי חזן  |   מאמרים
יש לקדם בברכה את היוזמה להקמת עיר חרדית בנגב.
03/03/2010  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
לצערנו, כיום התנ"ך נחשב למקצוע שהפופולריות שלו נמצאת בירידה. על-מנת לשפר את המצב, הוחלט במשרד החינוך על מציאת דרך חדשה בלימוד התנ"ך, בתחילת כל שיעור יקריאו התלמידים בקול רם פסוקים מן המקרא, אחת מן המטרות הינה שיפור השליטה בשפה העברית.
03/03/2010  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
אם ביבי נתניהו ייכנס להיסטוריה זה יהיה על שהוא הצליח לא רק להקים ולקיים ממשל גרוטסקי, נלעג, מטורלל ומעורר חלחלה, אלא להשליט ממשל מעוות זה באמצעות הדמויות הנלעגות שבו והמדינית העקומ...
יואב יצחק
יואב יצחק
אורנשטיין חשוף עתה לבדיקה/חקירה פלילית בשל שיחותיו עם אפי נוה בהן ביקש מנוה לפעול למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב    מידע שהובא ל-News1 מלמד, כי המעשים של גרטלר-גרטנר באפריק...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
הסבר אפשרי למחדל המבצעי של ה-7 באוקטובר; הניצחון האמריקני במלחמת העצמאות בקרב יורקטאון שבווירג'יניה בשנת 1781; כיבוש גשר הדנובה ליד וינה בשנת 1805; כשלון נפוליאון ברוסיה בשנת 1812;...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il