|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
בצלם עם אורי בלאו [צילום: מערכת הארץ]

מדוע בצלם משמיץ לחינם את צה"ל?

ארגון בצלם מאשים את צה"ל והמערכת המשפטית בהתעלמות מכוונת מההאשמות העולות מ"מסמכי ענת קם" שפורסמו ע"י אורי בלאו ובהתמקדות אך ורק במאמצים לחשיפת החפרפרת בדיקת העובדות מלמדת, כי טענות בצלם אינן נכונות ופעם נוספת מוטל צל כבד על מהימנותו
13/04/2010  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   פרשת בצלם   |   תגובות
תחקיר הארץ וגרסת הג'יהאד להריגת זיאד מלאישה
יהונתן דחוח-הלוי
תחקיר הארץ, שתיאר את הפעילות שקדמה לחיסול המבוקש זיאד מלאישה, לא נתן רקע מספק על המבוקש וגם לא תיאר את הניסיונות שנעשו לעוצרו. תיאורים של מערכת הביטחון, מחד-גיסא, והג'יהאד האיסלאמי, מאידך-גיסא, משלימים את התמונה
לרשימה המלאה

אנשי בצלם משמיצים את ישראל בחוצות וינה
ראובן לייב
הצביעות האוסטרית חוגגת: במדרחוב קרטנר מתקיים מחד מפגן-קבע של שנאה מצד אנשי "בצלם" נגד מה שקרוי "ההתעללות הישראלית בפלשתינים", אבל מאידך-גיסא שמורה גם פינה חמה לישראל על גדות נהר הדנובה, שם מוצב משטח ענק של חול מחוף ימה של ת"א
לרשימה המלאה

בצלם מתעקש: לא מגנה רצח חיילים
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם מגנה את הריגת העובד התאילנדי מירי רקטת קסאם, אך נמנע באופן שיטתי מלגנות הריגת חיילים בפעולות טרור, גם אם לא היו לוחמים או בתפקיד לחימה * יו"ר הנהלת בצלם הסבירה בעבר, כי הריגת חיילים השומרים על ההתנחלויות הינה פעולה "לגיטימית" על-פי הדין הבינלאומי
לרשימה המלאה

יו"ר בצלם מגלה הבנה לטרור פלשתיני
יהונתן דחוח-הלוי
פרופסור אורן יפתחאל, יו"ר ארגון בצלם, חושף בסדרת מחקרים ומאמרים את עמדותיו ביחס לישראל ולסכסוך עם הפלשתינים * הוא מאשים את ישראל באפרטהייד ובגטואיזציה של הפלשתינים וערביי ישראל וטוען, כי חמאס משגר טילים לעבר ישראל כדי להזכיר את בעית הפליטים וכביטוי למרד אסירים גדול של עזה הנתונה למצור
לרשימה המלאה

מנכ"ל בצלם מודה בטעות אך נמנעת מלתקנה
יהונתן דחוח-הלוי
ג'סיקה מונטל מאשרת, כי הנתון שפרסם בצלם בעניינו של השייח' יאסין אינו נכון, וכי הוא היה צריך להיכלל מלכתחילה ברשימת הפלשתינים שהשתתפו בלחימה בעת שנהרגו * למרות הודאתה המפורשת, ארגון בצלם נמנע מלתקן את המעוות ומוסיף להטות לרעה הנתונים נגד ישראל
לרשימה המלאה

ארגון בצלם פרסם (8.4.10) הודעה רשמית שכותרתה "המסמכים שפרסם אורי בלאו מעוררים חשד כבד כי הצבא מבצע התנקשויות בניגוד לחוק".

בצלם מאשים: "ישראל בחרה להתעלם מהחשדות החמורים"

בהודעת ארגון בצלם נאמר כדלהלן:

"עם הסרת צו איסור הפרסום על פרשת ענת קם, מבקש בצלם להזכיר שפרשה זו עוסקת במסמכים שמהם עולה חשד כבד כי הצבא ביצע בגדה המערבית התנקשויות במסווה של מבצעי מעצר, בניגוד להצהרות רשמיות של ישראל ותוך הפרה של פסיקת בג"צ.

"ההתנקשות המוצהרת האחרונה שביצעה ישראל בגדה המערבית הייתה בחודש אוגוסט 2006. מאז הצהירה ישראל כי כאשר קיימת האפשרות, כוחות הצבא יעצרו פלשתינים שהוגדרו על ידיהם כמבוקשים. על-אף זאת, תחקירי בצלם חשפו כי במקרים רבים פועלים חיילים בשטחים כאילו הם נמצאים במשימות התנקשות ולא במשימות מעצר. חשיפת העיתונאי אורי בלאו מאששת את טענות בצלם בנושא זה. עם פרסום הכתבה, מיהרו הרשויות לחקור את הדלפת המסמכים ובחרו להתעלם מהחשדות החמורים להפרות החוק הבוטות שתוארו בה.

"כזכור בלאו חשף מסמכים שמהם עולה כי קצינים בכירים בצבא אישרו מראש את הריגתם של פלשתינים שהוגדרו כמבוקשים. בין היתר, הצבא אישר תוכניות התנקשות בגדה גם כשניתן היה לכאורה לעצור את הפלשתינים, וכי ניתן אישור מראש ובכתב לפגיעה נלווית בחפים מפשע במהלך פעולות אלה".

להודעה צורפו קישורים למסמכים הבאים: כתבתו של אורי בלאו, הארץ, 28.11.08, תחקיר בצלם על הריגת מבוקשים במהלך "מבצע מעצר" בשכם בחודש דצמבר 2009 ודוח בצלם "לא לוקחים שבויים".

ארגון בצלם מאשים אפוא את הרשויות בהאשמה חמורה של התעלמות מכוונת מהחשדות שנחשפו על הפרת הוראות בג"צ, כמובא לעיל בהודעת בצלם: "עם פרסום הכתבה, מיהרו הרשויות לחקור את הדלפת המסמכים ובחרו להתעלם מהחשדות החמורים להפרות החוק הבוטות שתוארו בה".

הודעת דובר צה"ל מפריכה את טענת בצלם

האומנם הטענה של ארגון בצלם מבוססת ונכונה? כבר בכתבה של אורי בלאו (28.11.08) נמסרה הודעת דובר צה"ל, המובאת להלן:

"צה"ל ויתר זרועות הביטחון פועלים במשותף במשימת המאבק בגורמי הטרור הפועלים באכזריות נגד מדינת ישראל ואזרחיה. פעילות זו מתבצעת בהתאם לצורכי הביטחון ולדירקטיווה של ממשלת ישראל ובתוך מערכת אישורים סדירה צבאית, ביטחונית ומדינית הכפופה להוראות החוק ולפסיקות בג"צ.

"יעדי המבצע שביצעו כוחות הביטחון ב-20.6.07 היו מחבלים מבכירי ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי באזור ג'נין, שעסקו בהוצאת פיגועים. לאור האמור, ובשל הסיכון הביטחוני החמור שנשקף מהם, הוגדרו יעדי המבצע, כמקובל, כיעדים מאושרים ל"סיכול ממוקד". במהלך תכנון המבצע נקבע על-ידי כלל הדרגים כי אם ישנה אפשרות למעצר היעדים יש להעדיף חלופה זו. עם זאת, הובהר במהלך התכנון כי מעצרם של המבוקשים עלול להיות בלתי ישים בנסיבות מסוימות ומוגדרות של סיכון כוחותינו, ולפיכך תוכננה גם חלופה של פגיעה במבוקשים במטרה להרגם. חלק זה של המבצע תוכנן כפעילות "סיכול ממוקד" לכל דבר ועניין, בהתאם למגבלות ולתנאים שנקבעו על-ידי בית המשפט העליון. התכנון אף לווה בייעוץ משפטי, בדומה לפעולות "סיכול ממוקד" אחרות.

"הפעולה עלתה בקנה אחד עם חובותיה המשפטיות של ישראל, בכלל זה החובות המשפטיות הנוגעות לביצוע "סיכול ממוקד". גם במקרה זה, נבחנה האפשרות לעצור את יעדי הפעולה, ורק כשהתברר שאפשרות זו אינה ישימה, הוחלט לפגוע בהם.

"הטענה בדבר וידוא הריגה במהלך המבצע, אינה מוכרת לצה"ל. אם תתקבל תלונה מבוססת בעניין זה, היא תיבדק לגופה.

"החלטות לגבי עיתוי של פעולות ביטחוניות מתקבלות בשל מגוון שיקולים, ביטחוניים ומדיניים, המחייבים לעתים גם דחייה של פעולות לעיתוי הולם ומתאים יותר. אין בכך כדי לגרוע מדחיפות הפעולה או נחיצותה.

"כל פעולות הסיכול הממוקד שבוצעו לאחר פסק דינו של בית המשפט העליון יובאו בפני ועדת בדיקה עצמאית, כפי שנקבע בפסק הדין. הקמת הוועדה מצויה באחריות הדרג המדיני, וצה"ל ישתף פעולה עם ועדה זו באופן מלא.

"באשר לאירוע מ-13.12.06, המבוקש מוחמד רמאחה, שהיה מעורב בייצור מטענים ובהוצאת פיגועים, אכן אושר בסוף ספטמבר 06' כיעד לסיכול ממוקד, בהתאם להתוויה של בג"צ, וזאת בשים לב לכך שבאותו מועד לא הייתה היתכנות לביצוע מעצר. עם זאת, מספר חודשים לאחר מכן, השתנו התנאים המבצעיים ונוצרה היתכנות למעצר המבוקש, ולפיכך נערך מבצע בשכם למעצרו ולא לסיכולו.

"במסגרת דיון לאישור תוכנית מבצע המעצר אצל מפקד פיקוד מרכז דאז, האלוף יאיר נוה, הדגיש האלוף כי המשימה היא לעצור את המבוקש ולפתוח באש על-מנת לפגוע רק אם נשקפת סכנת חיים. עוד הדגיש האלוף את החובה להימנעות מפגיעה בבלתי מעורבים, ואם ישנו חשש לפגיעה בנשים וילדים להימנע מביצוע המבצע. לפיכך אין בסיס לטענה כי לא הוצגה בפני הכוחות המבצעים האפשרות לנסות ולעצור את המבוקש.

"בליל 7.11.06, במהלך פעילות צה"ל נגד תשתיות הטרור באל-יאמון, התפתחו חילופי אש בין חיילי צה"ל לכעשרה מבוקשים חמושים, חברי תשתית הטרור של התנזים. בחילופי האש נהרגו חמישה מחבלים ובמהלך הפעילות עצרו כוחות צה"ל שלושה מחבלים מבוקשים, שהיו מעורבים בביצוע פיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל, ונתפסו מספר כלי נשק. לאחר האירוע ביצע צה"ל מספר תחקירים וכלל הממצאים אף הועברו לעיון הפרקליט הצבאי הראשי. לאחר שבחן את הדברים סבר הפצ"ר כי לא נפל פגם באופן שבו פעל הכוח הצבאי, וכי הירי בוצע על בסיס חשש סביר ומבוסס של חיילי הכוח הצבאי כי נשקפת להם סכנת חיים".

משרד המשפטים מפריך טענת בצלם

במשרד המשפטים דחו את ההאשמות, לפיהן הטענות שהעלה בזמנו אורי בלאו בכתבה בעיתון הארץ אינן נכונות, והציגו מכתב שנשלח כבר בינואר 2009, ובו תשובה מפורטת מלשכת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שנמסרה לעורכי הדין אביגדור פלדמן ומיכאל ספרד.

מן התשובה שנמסרה אז, ונכתבה בידי עוזרו הבכיר של היועמ"ש, עו"ד רז נזרי, עולה כי אין כל בסיס לטענה כי כוחות צה"ל פעלו בניגוד לחוק או בניגוד לפסיקת בג"צ, וממילא לא נמצא מקום לפתוח בחקירה פלילית ביחס לאירועים שהוצגו בכתבתו של בלאו.

תשובת היועמ"ש מתייחסת לשלושה אירועים, כפי שאלה התבררו יחד עם הפרקליט הצבאי הראשי תא"ל אביחי מנדלבליט, ודוחה את הטענות בגינם אחת לאחת:

הפעולה בג'נין (20.7.06) - הפעולה כוונה נגד מבוקשים בכירים שעמלו להוצאת פיגועי התאבדות. בתכנון המבצע הודגש על-ידי השב"כ, כי המבצע נועד למעצרם של המבוקשים ורק בהיעדר יכולת מעצר, יש אישור לפגוע במבוקשים בנוהל "סיכול ממוקד" העונה על התנאים שנקבעו בבג"צ.

הפעולה בשכם (13.12.06) - מחבל שייצר חגורות נפץ ובעבר היה יעד ל"סיכול ממוקד". גם כאן הייתה מטרת המבצע לעוצרו, אך הוא פרץ מחסום של כוחות הביטחון, תוך כדי פתיחה באש לעברם. במהלך חילופי הירי, נהרגו המבוקש והסייען שהיה עימו.

הפעולה בכפר אל-יאמון (8.11.06) - בעקבות התראה מודיעינית להוציא פיגוע מן הכפר פעלו כוחות צבא בכפר, ובהיתקלות עם כעשרה מחבלים חמושים, התפתחו חילופי אש שבמהלכם נהרגו 5 מחבלים חמושים, ו-3 נעצרו. טענות לווידוא הריגה כביכול נבדקו ונשללו. גם במקרה זה אין תימוכין לטענות כי כוחות צה"ל ביצעו פעולת "חיסול", או כי פעלו בניגוד להנחיות בג"צ.

סיכום: מהימנות ארגון בצלם מפוקפקת

ארגון בצלם אינו מדייק בתיאור תמונת המצב. צה"ל בדק את הטענות שהעלה אורי בלאו כבר מהרגע הראשון שהובאו לידיעתו הדברים ושלח את תגובתו הרשמית לעיתון הארץ, וזו אכן פורסמה במלואה. בדיקה נוספת בוצעה על-ידי משרד המשפטים והיא סוכמה במכתב התשובה הרשמי שהועבר בינואר 2009 לעורכי הדין אביגדור פלדמן ומיכאל ספרד. חשיפתה של ענת קם הייתה חודשים רבים לאחר מכן.

השאלה שנותרת פתוחה הינה מדוע ארגון בצלם בחר לפרסם הודעה רשמית כה מוטה שאינה מתארת לאשורן את העובדות ואשר תכליתה להוציא את דיבתו של צה"ל ורשויות מדינת ישראל רעה? מדוע ארגון בצלם נמנע מלתקן את הודעתו לאחר פרסום הודעת משרד המשפטים ולהביאה במלואה?

גישתו של ארגון בצלם, אשר אין זו לו הפעם הראשונה שהוא מפרסם האשמות פלשתינים נגד גורמי הביטחון ללא תגובתם, עשויה להעיד על המניעים העומדים מאחורי פעילותו של הארגון ובעיקר, היא שוחקת פעם נוספת את מהימנותו כמי שמתיימר להיות ארגון זכויות אדם נטול משוא פנים.

צילום מסך של הודעת ארגון בצלם
תאריך:  13/04/2010   |   עודכן:  13/04/2010
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדוע בצלם משמיץ לחינם את צה"ל?
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פנחס
13/04/10 10:18
2
אתה מתבדח?
13/04/10 10:58
3
ארצי
13/04/10 13:02
4
שרה.א
13/04/10 17:33
5
צבי גלברד
13/04/10 21:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דור שני לשואה
12/04/2010  |  עופר הירש  |   מאמרים
בדיקה קפדנית ומקצועית של חדות וכושר הראייה לצורך התאמת משקפיים או עדשות מגע, חשובה ביותר, הן מההיבט של ראייה תקינה והסתגלות מהירה יותר והן מההיבט הרפואי.
12/04/2010  |  ד"ר יוסף דוייב  |   מאמרים
קשה שלא להימנע מהעיסוק בשאלה האידיאולוגית של פרשת ענת קם. אחת הפרקליטות בצוות התביעה אמרה שבחקירה מוקדמת הודתה קם במניעים אידיאולוגיים למעשיה. "הכיבוש", אלא מה? התקשורת המרכזית מתעסקת כמעט בכל פרט בפרשה, אבל נמנעת מלגעת בגחלת הלוהטת הזאת שמאיימת לשרוף את כולנו.
12/04/2010  |  דרור אידר  |   מאמרים
"בזכות ההכללה". זאת הכותרת שעיטרה את הגיגיו של ב. מיכאל, לאחר פרסום הידיעה על הטמנת מטען צינור בדלתו של פרופסור זאב שטרנהל. "כן המתנחלים, כן, החרד"לים, כן כמעט הימין כולו. כן, הם כולם נושאים באחריות להתנקשות בחיי פרופ' שטרנהל. כולם, בהכללה רבתי" (ידיעות אחרונות, 10.10.08). וכל זה עוד בטרם נעצר חשוד.
12/04/2010  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
הבעיה שלי עם השואה, היא שהיא הייתה רק אתמול. 70 שנה. אולי קצת יותר, אולי קצת פחות. אבל ממש אתמול. פסיק בהיסטוריה. אבל הרבה סימני קריאה.
12/04/2010  |  עדי שטרנברג  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת קם-בלאו  /  מי ומי  
יו"ר בצלם: "אני מעריצה את סרבני הגיוס"  /  יהונתן דחוח-הלוי
'בצלם' קיבל מהעירייה הנחה "לפנים משורת הדין"  /  רותי אברהם
צה"ל שוקל לתבוע את בצלם  /  עידן יוסף
המחבלים ההרוגים ומצג השווא של בצלם  /  יהונתן דחוח-הלוי
עוד טעות של בצלם וועדת גולדסטון  /  יהונתן דחוח-הלוי
הסטנדרטים הכפולים של ארגון בצלם  /  יהונתן דחוח-הלוי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il