|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

הבחירה המבריקה של פוטין

ראש הממשלה החדש מיכאיל פראדקוב, הוא בחירה גאונית של הנשיא פוטין לקראת הבחירות לנשיאות הממשמשות ובאות בחודש מרס; כדי להבין עד כמה גאוני המהלך לקראת הקדנציה הבאה של פוטין, יש להבין את הרקע של פראדקוב, ואת ההבדלים המהותיים בינו לבין ראש הממשלה הקודם קסיאנוב
03/03/2004  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  אופרטוניזם במסווה של "מר ביטחון"
  יוקוס וראשיה עצורים - והמערב שותק
  מי יחרים את המחרימים?
  אקדמיה וסרבנות
  פוטין לא אוהב עיתונאים

ביום שני (1.3.04) השבוע, הכריז ולדימיר פוטין נשיא רוסיה על המינוי הבא שלו לתפקיד ראש ממשלת רוסיה - מיכאיל פראדקוב, שליחה המיוחד של רוסיה לאיחוד האירופי בבריסל.

רבים הגיבו בתדהמה למינויה של דמות, שלחלוטין לא ניתן להגדירה כפוליטיקאי מן השורה הראשונה ברוסיה לתפקיד השני בחשיבותו במדינה, במקומו של מיכאיל קסיאנוב הדומיננטי. ההפתעה נעוצה לא רק בכך שפראדקוב איננו מן הפוליטיקאים הבכירים והמוכרים ברוסיה, אלא בכך שפוטין לא בחר באחד מאנשי המעגל הפנימי שלו, אחד מנאמניו המובהקים, כפי שניתן היה אולי לצפות, אלא בדמות מעט מורכבת יותר, שתומכת בו אך לא מזוהה עמו לחלוטין. דמות המתאימה, כך עושה הרושם, הרבה יותר מאחרים לצרכיו ארוכי הטווח של פוטין.

כבר בראשית 2002 עלה שמו של פראדקוב כמועמד אפשרי להחלפת ראש הממשלה קסיאנוב. את הרעיון העלה אז, לא אחר מאשר סרגיי איבנוב שר ההגנה הרוסי, ואחד האנשים המקורבים והנאמנים ביותר לפוטין מזה שנים.

פראדקוב ואיבנוב מכירים זה את זה היטב מהתקופה בה שניהם כיהנו בתפקידים בכירים במועצה לביטחון לאומי של רוסיה. איבנוב ניצל את ההזדמנות כדי ללחוש על אוזנו של פוטין ולהמליץ על חברו פראדקוב, אולם באותו זמן טרם בשלו הנסיבות להחלפתם של קסיאנוב וממשלתו ולמעשה ההסכם בין הנשיא הקודם בוריס ילצין לוולדימיר פוטין עוד עמד בתקפו. על-פי ההסכם פוטין התחייב שלא לגעת בקסיאנוב עד לבחירות לנשיאות בשנת 2003, וכך אכן עשה, באדיקות קתולית מפתיעה.

לימים עזב פראדקוב לכיוון בריסל, שם שימש כשליחה המיוחד של רוסיה לאיחוד האירופי. אולם כפי שמסתבר כיום מועמדותו של פראדקוב לתפקיד הרם של ראש ממשלת רוסיה לא הוסרה מסדר היום, וכפי שמעידות הנסיבות, שמו נשאר רלבאנטי יותר מתמיד והוא נשלף ברגע האמת לכהונה הרמה.

כדי להבין לעומק את מידת ההברקה של פוטין במינויו של פראדקוב לתפקיד ראש הממשלה יש צורך לפרט במעט על הרקע של האיש. פראדקוב הוא איש הממסד הרוסי, ובוגר הממסד הסובייטי של ברית המועצות. באישיותו ובמגוון התפקידים שביצע עד כה משלב פראדקוב את כל מה שפוטין יכול היה לקוות באדם שיתפקד כראש ממשלה מטעמו.

מחד גיסא פראדקוב שירת בתפקידים בטחוניים או אולטרא ממסדיים כגון סגן יו"ר המועצה לביטחון לאומי, ואחד בכירים ביותר ברשויות המס ברוסיה, ומצד שני שימש הוא בעת האחרונה כפרצופה של רוסיה במערב, סמלה של רוסיה החדשה והמתחדשת, שליחה המיוחד לאיחוד האירופי, בן בית בכל טרקלין מזדמן ברחבי אירופה הליברלית והנאורה. יתרה מכך, פראדקוב שימש גם בעבר כשר כלכלי בממשלת רוסיה הממונה על סחר החוץ. במסגרת תפקידו זה מטבע הדברים, פיתח קשרים מצויינים עם גורמי חוץ, בעיקר גורמים כלכליים.

הנה כי כן באדם אחד, אנונימי לרובנו, חברו כל התכונות האופטימליות שיכל פוטין לייחל להן אצל מועמד מטעמו. עוד ייאמר כי בניגוד לקסיאנוב שהיה פוליטיקאי רם דרג, מוערך מאוד ואהוד מאוד, מתמודד פוטנציאלי עתידי לנשיאות רוסיה, אם תרצו, הרי שפראדקוב איננו אדם כזה, ואיננו נהנה מגיבוי פוליטי חזק ומוחשי כמו זה שנהנה ממנו קודמו הכריזמטי.

ודוק, הדומיננטיות של קסיאנוב באה לידי ביטוי בעיקר באספקט הכלכלי. קסיאנוב ניווט ביד רמה את המדיניות הכלכלית של רוסיה וקשריו הטובים עם אילי ההון הרוסים שהלכו והתרבו בעשור האחרון כפטריות אחרי הגשם, סייעו לו רבות בהנהגת המדיניות הכלכלית הרצויה לו ולאנשיו.

אחרי הכל אותם אילי הון, הם אלה שהחזיקו את המפתח לפיתוחה ושגשוגה של הכלכלה הרוסית. מושג קטן לגבי עוצמת האישים האלה ניתן לקבל, מרשימת המיליארדרים שפורסמה בירחון "פורבס" אך לפני מספר ימים ובה בולטת נציגותם חסרת התקדים של אילי הון רוסים, אשר כל אחד מהם הינו בעלים של הון דמיוני, במיוחד בהתחשב בעובדה שההון רובו ככולו נעשה במספר שנים בודדות בלבד. קסיאנוב אם כן, דאג לשמור ולפתח קשרים עם האוליגרכים החדשים, בעלי המאה של רוסיה, תרתי משמע.

אולם, קשריו אלה עם האוליגרכים היוו גם מכשול עבורו, מכשול שייתכן שהוא זה שבסופו של יום הכריע את הכף בכך שקסיאנוב איננו עוד ראש ממשלתה של רוסיה. וכל כך למה? משום שאותם אוליגרכים החלו בשלב מסויים, לשאוף בכל מאודם להחליף את האיש היושב בקרמלין. הם ראו בקסיאנוב כמועמד פוטנציאלי בעל סיכויים של ממש, אחד משלהם, וניסו, עתים בלי שהוא עצמו רצה בכך, לדחוף אותו לקראת הצגת מועמדות אלטרנטיבית ראויה לפוטין.

פראדקוב, הוא ההיפך המוחלט מקסיאנוב במובן זה, פראדקוב איננו פוליטיקאי בעל פרופיל ציבורי גבוה, המוכר ואהוד בכל בית ברוסיה, בוודאי שאין בו את הכריזמה של קסיאנוב. לפיכך, לא יוכל הוא בשום צורה ואופן להוות יריב פוליטי לפוטין. ספק אם פראדקוב אסיר התודה, יוכל או ירצה מלכתחילה לצאת נגד האיש שהפך אותו "למלך" רוסיה (או לפחות לסגן המלך) בן לילה בסוגייה מהותית כלשהי, ובמיוחד בסוגיית המאבק הבלתי מתפשר באילי ההון, והניסיון לדללם מהונם על ידי פגיעה בחברותיהם, שצבר תאוצה ביתר שאת בחודשים האחרונים.

פראדקוב איננו בעל קשרים כלשהם עם האוליגרכים הרוסיים והם לפיכך לא יוכלו להשתמש בו כקרדום לחפור בו מול פוטין כשם שהשתמשו במובן מסוים בקסיאנוב, ההיפך המוחלט.

כדי להבין את מעמדו החזק של קסיאנוב, די אם ניזכר כי לאחר מעצרו המתוקשר של האיש העשיר ברוסיה, מיכאיל חודרקובסקי, בסוף חודש אוקטובר 2003 ופתיחת ההליכים הפליליים נגדו ונגד חברת הנפט, "יוקוס", לא היסס קסיאנוב לצאת נגד המהלכים ולתקוף במישרין את רשויות התביעה ברוסיה, ובעקיפין את מי שניווט אותן למהלך הדראסטי. פראדקוב כך ניתן להניח ברמה גבוהה של הסתברות, לא יעשה דברים שכאלה, רחוק מכך.

אולם ההברקה שבמהלך המינוי של פראדקוב מתבטאת בכך, שלמרות אפרוריותו ולמרות היותו יציר הממסד הסובייטי, פראדקוב הצליח ליצור לעצמו שם במערב של אדם בעל השקפות ליברליות של ממש, הדוגל בעקרונות של שוק חופשי. שמו הולך לפניו בהקשר הזה שנים רבות, ומאז שהוא משרת כשליחה המיוחד של רוסיה לאיחוד האירופי ביתר שאת.

במובן הזה, נראה כי "האס" של פוטין יפגע ללבו של המערב, יכשיר את המינוי בקרב דעת הקהל שם, ויאשרר את ההנחה במערב שכלפי חוץ פניו של פוטין להמשך ליברליזציה של כלכלת רוסיה, והמשך הידוק היחסים עם המערב.

מהלך גאוני מדוע?

מפני שעבור האזרח הממוצע ברוסיה, הסובל מעוני ומדוחק, הדברים האלה לחלוטין לא מהווים אינדיקטור. לא ולא. האזרח הפשוט מתרשם מעברו של פראדקוב בממסד הסובייטי והרוסי. מהיותו אדם לאומי, איש תקיף הבקיא בענייני ביטחון (כמו פוטין עצמו), ואיש רשויות המס לשעבר, אדם שיעזור להחזיר חלק מן הקופה הציבורית "שנשדדה" בשנות ה-90 העליזות על ידי קומץ אנשים.

בהקשר זה נראה כי לעברו ברשויות המס יש חשיבות גדולה מהצפוי. די אם נזכיר כי עיקר נסיונן של רשויות התביעה ברוסיה להילחם באילי ההון, הוא בהגשת תביעות משפטיות הקשורות למיסים, ובעיקר להעלמתם השיטתית במשך שנות ה-90. שם, במיסים אלה, טמון הכסף הגדול שיכול לתת דחיפה רצינית לכלכלה הרוסית, והאזרח הרוסי הממוצע הרי מעוניין בסופו של יום, שכמה שיותר כסף "יחזור" אליו ולקופה המדולדלת משהו של רוסיה. בוגר רשויות המס מבחינה זאת הוא בדיוק האדם הנכון במקום הנכון, וככל שיהיה תקיף יותר כך ייטב.

כעת נותרו עוד שני יתרונות שבהם ניחן פראדקוב, יתרונות שהם בעיקר פסיכולוגיים אך בהחלט תהיה זו טעות לזלזל בחשיבותם.

פוטין הנמצא תחת לחץ מסוים מצד המערב העוקב בדאגת מה אחר השתלטותם של קציני הביטחון, חבריו הטובים של פוטין מימים ימימה, על משרות המפתח ברוסיה, ידע כי מינוי של אדם המקורב לו לגמרי, איש המעגל הפנימי שלו, ימשוך אש עזה לכיוונו, במיוחד לאור הכוונות להמשיך וללחוץ על אילי ההון. פוטין בחושיו המחודדים, הבין כי ייטיב אם יימנע מהמינוי המתבקש לכאורה של אחד מנאמניו המובהקים אדם כמו שר ההגנה איבנוב למשל. הרי לכך בדיוק חיכו ומחכים אוייביו המושבעים ברוסיה ובמערב.

פוטין השכיל שלא להעניק להם את המתנה הזו. יש לזכור כי פוטין מתכנן מהלכים פוליטיים וכלכליים כבדי משקל ודראסטיים מייד לאחר היבחרו ולפיכך יש חשיבות קריטית לגבי זהותם של מקבלי ההחלטות בממשלה. אם זה יהיה מישהו כמו פראדקוב שיתרונותיו הוזכרו לעיל, ההחלטה תעבור בצורה פשוטה בהרבה, אם היו אלה אחרים ספק רב אם כך היה הדבר, אם כי ברוסיה של היום, הכל אפשרי.

לא זו אף זו, הדובדבן שבקצפת במינויו של פראדקוב נעוץ במוצאו. פראדקוב כך מסתבר שייך לבני דת משה וישראל, לפחות בחציו (וברוסיה זה די והותר). יש לזכור כי פוטין ומשטרו היו נתונים תחת התקפה מתמשכת שרמזה כי המניעים מאחורי רדיפת אילי ההון (שרובם המכריע יהודים) הם בעלי גוון אנטישמי מסורתי שעובדתית הממסד הרוסי לוקה בו מאז ומתמיד. עבור פוטין אם כן, יהדותו של פראדקוב היא הבונוס הגדול והמוחלט.

מחד גיסא כלפי חוץ תאיין יהדותו של פראדקוב את כל טענות האנטישמיות למיניהן ותהפכן לבלתי רלבאנטיות בעליל, ומאידך גיסא, פראדקוב היהודי עשוי לשמש (כמיטב המסורת) שעיר לעזאזל אולטימטיבי מבחינת האזרח הרוסי הקטן, למקרה שדברים ישתבשו בהמשך הדרך, ופוטין כאמור, כך לפחות על פי כל הסימנים, מתכנן ללכת עד הסוף בקדנציה הבאה. מה רע אם כך שבין אותם אלו שיספגו את האש, ותהיה אש, יהיה גם יהודי אחד. אחרי ככלות הכל, היהודים תמיד אשמים - לא?.

אלה אם כן המניעים לבחירתו של מיכאיל פראדקוב לתפקיד הרם - בחירה גאונית מבחינת פוטין, שרק הזמן יוכיח עד כמה. מה יהיה גורלה של הדמוקרטיה הרוסית הצעירה בעתיד הקרוב? זה כבר סיפור אחר לחלוטין.

תאריך:  03/03/2004   |   עודכן:  03/03/2004
מיכאל דבורין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עיון בקבוצת העמודים של עיתוני יום שישי האחרון מצייר תמונה מטרידה ביותר של המצב במדינה.
02/03/2004  |  בעז העצני  |   מאמרים
להלן עובדה אחת מני רבות ביחס לקרן החדשה: מוחמד דחלה.
01/03/2004  |  משה איפרגן  |   מאמרים
מזה שנים הולכת ונעשית שכיחה בשיח הישראלי הגישה של ליבוי-יתר של בלוטות הרגש שלנו כדי לקדם מטרות שונות, חלקן קשורות בניגוח פוליטי. כך למשל מנוגחת מדיניות האוצר כיום, להוציא את ישראל מבוץ כלכלי וכבלי ביורוקרטיה ומיסוי שחישקו שנים רבות את המשק, באמצעות התמקדות סוחטת דמעות במצוקתה של אם חד הורית, ויקי כנפו, או בגילויי עוני נוספים של חסרי ישע תוך האשמת מחוללי השינוי הכה חיוני במשק בחוסר רגשות ואטימות.
01/03/2004  |  מיכאל שרון  |   מאמרים
לפני שבוע, הבעתי כאן את תמיהתי על כך כי למרות הפרסומים על-פיהן שר החוץ של מדינת ישראל כבר לא יישב באותה המסעדה ובאותן שעות בהן יושב במקום זאב רוזנשטיין, ממשיך סילבן שלום לשבת באותה המסעדה בה יושב מי שמכונה: "יעד המשטרה מספר 1" [ראו קישור].
01/03/2004  |  עומר כרמון  |   מאמרים
מאז שובו של אלחנן טננבאום, בעסקת החזרת גופות שלושת החיילים החטופים מחיזבאללה, הצליחו סניגוריו ומשפחתו - בהדרכת יועצי תקשורת - להציג מצג שווא שהשתרש בתודעת הציבור של אדם מסכן, סובל, שבור, חולה, אדם שכמעט ולא פשע, פרט לעבירות פליליות קלות ולכן צריך לשחררו ולעזבו לנפשו.
29/02/2004  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il