|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

תחילת השעבוד

מותו של יעקב אבינו מסמל את תחילת שעבוד מצרים, משום שאז מסתבר לראשונה לבני ישראל שהם מצויים בבית עבדים את שורשי השעבוד יש לחפש עוד קודם, דווקא בהצלחתם להשתלב במצרים
16/12/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
יעקב מברך את אפרים ומנשה. ציורו של רמברנדט

מיוחדת היא פרשת השבוע, פרשת "ויחי", בין פרשיות התורה. בעוד שכל פרשה מתחילה לאחר הפסק בינה לבין קודמתה, פרשת "ויחי" - בכתיבתה בספר התורה - היא המשך ישיר של פרשת "ויגש". הפסק רגיל יכול להיות מה שקרוי "פרשת סתומה" - כלומר: רווח בשטח של תשע אותיות; והוא יכול להיות "פרשה פתוחה" - כאשר הפרשייה הבאה מתחילה בשורה חדשה. אך המילים "ויחי יעקב בארץ מצרים" באות מיד אחרי "וישב ישראל בארץ מצרים בארץ גושן, וייאחזו בה ויפרו וירבו מאוד".

חז"ל שמו לב למבנה יחיד במינו זה, וביארו אותו במדרש רבה לפרשתנו: "למה פרשה זו סתומה מכל הפרשיות של תורה? אלא כיוון שנפטר יעקב אבינו, התחילה שעבוד מצרים של ישראל. דבר אחר: למה היא סתומה? מפני שביקש יעקב אבינו לגלות את הקץ [לפני מותו] ונסתם ממנו. דבר אחר: למה היא סתומה? לפי שסתם ממנו [ה' מיעקב] כל צרות שבעולם [העתידות לבוא על זרעו]". בשורות הבאות נעסוק בראשון שבין הסברים אלו.

ר' אליהו מזרחי והמהר"ל מפראג, בפירושים לרש"י על התורה, מסבירים תחילה מה היה קשה לחכמינו. שהרי לכאורה, מה יוצא-דופן כאן? מאות ואלפי פסוקים יש בתורה, שאין ביניהם כל רווח. ואם אין כאן רווח - אולי בכלל לא מתחילה כאן פרשה חדשה? אלא, הם אומרים, מסורת הייתה בידי עזרא הסופר (שהיום הוא יום פטירתו), שכאן מתחילה פרשת "ויחי". עזרא, יש להזכיר, היה זה שהחזיר את הנוסח המחייב של התורה לידי עם ישראל לאחר חורבן בית ראשון, והנוסח שקבע הוא שבידינו. ובכן, עזרא ידע שיש צורך לשים במקום זה פרשת סתומה או פתוחה, אלא שגזר הקדוש ברוך הוא שלא יהיה כאן רווח כלשהו.

זה בנוגע לשאלה. התשובה מעלה קושי גם היא. הרי סיפור פטירתו של יעקב מופיע רק בסופה של פרשת "ויחי", ומדוע לתת את הרמז כבר בתחילתה? ר' שבתי משורר, בעל "שפתי חכמים", מסביר בפשטות: אם הפרשה הייתה סתומה לידי סיפור מותו של יעקב, לא היה בכך דבר יוצא דופן. העובדה שהיא סתומה בתחילתה, במקום בו בדרך כלל יש רווח, היא המפנה את תשומת ליבנו לשעבוד המתרגש ובא על ישראל.

אלא שיש להוסיף ולשאול: השעבוד החל רק לאחר שמתו יוסף, אחיו וכל בני אותו דור, כפי שנקרא במפורש בשבת הבאה. כיצד, אם כן, אומרים חז"ל שהשעבוד החל עם מותו של יעקב - עשרות שנים קודם לכן? זו כנראה הסיבה לכך שרש"י, בפירושו לפסוק הראשון של פרשתנו, סוטה בצורה משמעותית מדברי חז"ל ואומר: "שכיוון שנפטר יעקב אבינו, נסתמו עיניהם וליבם של ישראל מצרת השעבוד שהתחילו לשעבדם". לאמר: לא שעבוד פיזי היה כאן, אלא שעבוד רוחני.

לאור דבריו אלו של רש"י, נוכל להבין את הקשר הישיר בין הפסוק האחרון של הפרשה הקודמת לבין הפסוק הראשון של הפרשה הנוכחית. אך תחילה נעמוד על אופי השעבוד בו מדובר.

לאחר מותו של יעקב, נאלץ יוסף לפנות לפרעה בהליך יוצא-דופן על-מנת לקבל אישור לצאת ממצרים ולקבור את אביו. רק העובדה שיעקב השביע את יוסף לקוברו במערת המכפלה, משכנעת את פרעה להעניק למשנהו ולמשפחתו אישור יציאה זמני ממצרים. יש בכך רמז ברור לסירובו העקשני בעתיד של פרעה אחר, לאפשר לבני ישראל לצאת לחופשת פולחן בת שלושה ימים.

מצרים היא בית עבדים. אין יוצא, יש בא. אפשר להיכנס, בלתי אפשרי לצאת; משהו כמו המשטרים הקומוניסטיים של הדור הקודם. אפילו המשנה למלך צריך להתפתל בנבכי הפוליטיקה הפנימית ולבקש פרוטקציה דרך "בית פרעה" (לאמור: המשרתים המקורבים) כדי לקבל אישור זמני לצורך משפחתי מן המעלה הראשונה. ואם כזו היא מצרים לאורחיו המכובדים של המלך - קל וחומר מהי כאשר אותם אורחים הופכים לעבדים נקלים ונרצעים. לכן, מותו של יעקב הוא תחילת השעבוד.

במבט מעמיק יותר, נמצא את תחילת השעבוד עוד קודם - וכאן אנו מגיעים לאותו המשך ישיר של "ויפרו וירבו מאוד. ויחי יעקב". כאשר בני ישראל נאחזים בארץ גושן, מתבססים בה ומתרבים מאוד - אז נזרעים זרעי השעבוד. שהרי מה יהיה הנימוק של המצרים? "הנה עם בני ישראל רב ועצום ממנו... פן ירבה, והיה כי תקראנה מלחמה - ונוסף גם הוא על שונאינו ונלחם בנו". יש יותר מדי יהודים, הם מצליחים מדי, הם מסוכנים.

כך במצרים וכך לאורך הדורות, מגירוש ספרד ועד לאנטישמיות המודרנית. יהודי מצליח הוא נשוא-קנאה. אין זה משנה כמה יתרום לרווחת ארצו - הוא תמיד ייתפש כאיום. ההצלחה בגלות היא תחילתו של השעבוד. המוצא היחיד ממנו הוא בארץ ישראל.

תאריך:  16/12/2010   |   עודכן:  16/12/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דיירי מגדלי הצמרת, רובם בעשירון העליון, ירוויחו בגדול מאסון השריפה בכרמל. לפני השריפה בכרמל היו דיירי מגדלי המגורים בהלם מהשריפה במגדל שלום. לפתע התגלה להם אז כי למכבי האש בישראל אין ציוד המאפשר הגעה לגובה מעל לקומה ה-12. במגדל שלום האש הייתה בשלוש הקומות העליונות, וניתן היה להגיע אליהן במעליות מקומת הקרקע. אולם אם האש הייתה מתפשטת לקומות נמוכות יותר, לא היה מה לעשות.
16/12/2010  |  יגאל לביב  |   מאמרים

16/12/2010  |  ציפי לידר  |   מאמרים
אחת התופעות המוזרות למדי בחיינו הציבוריים היא היכולת הגלומה באינטלקטואלים לומר דבר והיפוכו בנשימה אחת, ולעיתים קרובות אפילו באותו משפט. אשר כהן, במאמרו "אשליה ושמה משאל-עם" (מקור ראשון, גיליון 694 מ-26.11.10, עמ' 23) עושה זאת במאמר הנ"ל ומעלה תהיות קשות בקביעותיו הבאות:
16/12/2010  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
ב-8 בדצמבר 1980, לפני 30 שנה, נרצח ג'ון לנון. המסווגים אותו באינציקלופדיה וויקפדיה כותבים עליו: מוזיקאי, זמר, מלחין, מפיק מוזיקלי, אמן, משורר, סופר, כותב שירים, פעיל שלום. זכה לתהילת עולם כאחד המייסדים של להקת הביטלס. יחד עם פול מקרתני יצר לנון את אחד מהרכבי הרוק המשפיעים ביותר במאה העשרים".
זהו סיפור עצוב, הנשען על זיכרון רחוק. זיכרון צלילים מדויק וזיכרון מראות שאינם נשכחים. הסיפור מספר על שני אנשים ידועים ומפורסמים. גם בתנועה הקיבוצית וגם במדינה כולה. שניהם היו אמנים. ושניהם היו חברי קיבוצים. האחד בשמיר והשני בעין החורש. האחד מוסיקאי כישרוני ופסנתרן נהדר, והשני משורר עברי ידוע, פרטיזן וקצין התרבות של חטיבת 'גבעתי'.
16/12/2010  |  אלישע פורת  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il