|   15:07:40
דלג
  חיים מנור  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

גלנט, גלנטיזם והקשר עם עשרת הדיברות

"לֹא תִשָּׂא אֶת-שֵׁם-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לַשָּׁוְא", כלומר אל תתנשא, אל תחטא בחטא היוהרה, זכור כי אתה לא אלוהים אלא אדם ככל האדם "לֹא תַחְמֹד" - אל תחמוד שום דבר שאינו שייך לך! הפיתוי שבחמדה הזו יוביל אותך רק לאסונות מזכיר לכם במשהו את פרשת גלנט?
18/02/2011  |   חיים מנור   |   מאמרים   |   פרשת קרקעות גלנט   |   תגובות
עבר על חלק מעשרת הדיברות. יואב גלנט [צילום: דובר צה"ל]

האלוף גלנט, כך נראה, לא קרא את עשרת הדיברות. אם קרא, לא הבין. אם הבין, לא הפנים. ואם הפנים, הוא התעלם מהכתוב בהם. גלנט לא לבד - יש עוד הרבה 'גלנטים' במדינתנו הקטנטונת שעושים את מה שהוא עשה ברמה חמורה יותר או חמורה פחות. לתופעה הזו אני מציע לקרוא גלנטיזם, אבל אפשר גם לקרוא לה אולמרטיזם או קצביזם ועוד.

עשרת הדיברות התקבעו בתודעה היהודית כקוד המוסרי הבסיסי ביותר להתנהגות האנושית. נהוג לחלק אותם לשתי רמות - החמישה הראשונים עוסקים במצוות שבין אדם למקום והחמישה האחרונים עוסקים במצוות שבין אדם לחברו. ואני טוען, כי כל הדיברות עוסקים בהתנהגות האנושית של האדם לבין עצמו ובין האדם לסביבתו. שני הדיברות המשמעותיים ביותר בעיניי, הם הדִּיבֵּר הראשון והדִּיבֵּר האחרון, ושניהם קשורים לתופעת הגלנטיזם. ואבהיר:

הדיבר הראשון - הוא הנחת מוצא בסיסית לקוד המוסרי של ההתנהגות האנושית

"אָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים".

בגישה התיאולגית המקובלת, זוהי הקביעה של ייחוד האל. אבל, שימו לב שלשון הדִּיבֵּר אינו עוסק בציווי כלשהו לבצע או להימנע מפעולה כלשהי. זוהי למעשה קביעת עובדה בסיסית שמשמשת הנחת מוצא לכל מה שיבוא אחריה. אפשר כמובן לקבל את הגישה הדתית כי מדובר בקביעת העיקרון של ייחוד האל, אבל אני מציע להסתכל על הנחת היסוד הזו בצורה שונה.

אני מציע לראות במושג אלוהים המופיע בדיבר בראשון כמשהו שמייצג את הקוד המוסרי האנושי, החברתי והאוניברסלי של יושר, צדק, שוויון, חירות, אנושיות, חמלה, אהבת האדם וכדומה. קוד זה הוא הבסיס לכל ההתנהגות האנושית. כל החוקים והציוויים שיבואו לאחר קביעה זו נובעים ממנו. הדיבר הזה קובע כי על בני האדם, שנוצרו בצלם אלוהים, להתנהג אך ורק בהתאם לקוד האתי המוסרי הזה. לכן, מיד אחרי קביעת העיקרון הזה באות הבהרות חד-משמעיות לגביו: "לֹא-יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים, עַל-פָּנָי".

שני הדיברות הבאים משלימים ומחזקים את הדיבר הראשון ומהווים חלק בלתי נפרד ממנו: "לֹא-תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל, וְכָל-תְּמוּנָה, אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל, וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת--וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם, מִתַּחַת לָאָרֶץ. לֹא-תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם, וְלֹא תָעָבְדֵם". הפסל והמסכה הם למעשה כל אותן התנהגויות שאדם או חברה מבצעים בניגוד לקוד האתי והמוסרי. אין ולא יכול להיות קוד אחר לחיים בחברה האנושית. זוהי הבלעדיות והייחודיות שהדיבר הראשון קובע כעיקרון.

צריך לפרש את הפסל והמסכה בצורה רחבה יותר מאשר הפירוש האלילי הפשוט. הפסל מייצג את הרדיפה וההערצה של דברים חומריים ובכלל זה - מבנים מגלומניים, קברים, רכוש, כסף, לבוש, מלכים, מנהיגים, סלבריטיז למיניהם וכולי. המסכה מייצגת זיוף, מצגי שווא, עולם וירטואלי של "כאילו". שימו לב איך השתרשה המילה "כאילו" לשיח הישראלי בשנים האחרונות. אנחנו חיים "בכאילו", בעולם וירטואלי לא אמיתי ולא נכון. הדיבר הזה אמור להחזיר אותנו לעולם האמיתי.

חיזוק נוסף לדיבר הראשון מגיע בדיבר השלישי: "לֹא תִשָּׂא אֶת-שֵׁם-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לַשָּׁוְא". הפירוש שאני מציע לדיבר זה אומר לאדם - אל תתנשא, אל תחטא בחטא היוהרה. זכור כי אתה לא אלוהים אלא אדם ככל האדם. אין לך שום עמדת יתרון על אנשים אחרים. כולם נבראו בצלם אלוהים, כמוך, ואין לך זכויות עודפות עליהם.

מזכיר לכם במשהו את פרשת גלנט? אם צריך הוכחה נוספת, אני מציע לעבור לדיבר האחרון להשלמת התמונה.

הדיבר האחרון - לא תחמוד

הדיבר האחרון שסוגר את עשרת הדיברות הוא: "לֹא תַחְמֹד, בֵּית רֵעֶךָ; [ס] לֹא-תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ, וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ וְשׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ, וְכֹל, אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ".

שימו לב שגם הדיבר הזה אינו עוסק בפעולה אקטיבית שהאדם צריך לבצע (כמו למשל, כבד את אביך ואת אמך) או להימנע מביצועה (כמו למשל, לא תרצח). לא תחמוד זה משהו שנמצא בתוך תוכו של האדם. אם הוא חומד משהו, לא ניתן לראות זאת כלפי חוץ עד אשר יבצע פעולה אקטיבית להשיג את מה שהוא חומד.

למעשה, כל הדיברות החד-משמעיים של: "לֹא תִרְצָח, לֹא תִנְאָף; לֹא תִגְנֹב, לֹא-תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר" - נובעים מן החמדה האנושית, העיניים הגדולות, התשוקה להשיג עוד, הקנאה, השאיפה לשליטה באנשים, ברכוש ובהון, אי-הסתפקות במה שיש לך והתאווה להגדיל את נכסיך על-חשבון הציבור או על-חשבון אנשים אחרים.

החמדה שבלב גורמת לפיתוי האנושי לבצע עבירות. כותבי התנ"ך הבינו זאת היטב וכבר בפרקים הראשונים של התנ"ך מתואר החטא הקדמון של חוה (אם כל חי), שהתפתתה לטעום מן הפרי האסור וגרמה לאסון של גירוש מגן עדן. לא בכדי הדיבר הזה מפרט מה אסור לאדם לחמוד - בית רעך, אשת רעך, ועבדו ואמתו וחמורו וכל אשר לו. הוראה ברורה וחד-משמעית - אל תחמוד שום דבר שאינו שייך לך! הפיתוי שבחמדה הזו יוביל אותך רק לאסונות.

האם בני ישראל קיבלו את עשרת הדיברות, הבינו והפנימו אותם? כנראה שלא. במעמד קבלת עשרת הדיברות נאמר: "וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית, וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם; וַיֹּאמְרוּ, כֹּל אֲשֶׁר-דִּבֶּר יְהוָה נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע". בני ישראל מתחייבים לעשות ורק אחר-כך להבין. זהו סדר דברים הפוך. כדי לעשות משהו, צריך קודם כל להבין אותו. כאשר מבינים מה עושים, האמונה במעשה היא שלמה יותר והביצוע יהיה מושלם ונכון יותר.

הוכחה לכך ניתן לראות בעובדה שמיד אחרי קבלת עשרת הדיברות בני ישראל חוטאים בחטא עגל הזהב, שעומד בניגוד לכל האמור בעשרת הדיברות. זה, לטעמי, נובע מחוסר ההפנמה של העקרונות המתוארים כאן. עגל הזהב מסמל את החמדה והפיתוי האנושיים של בני ישראל ואת הערצת החומרנות על פני הקוד המוסרי שבעשרת הדיברות.

איך כל זה מתקשר לגלנטיזם? נראה לי שאין צורך לפרט יותר. חישבו על זה...

תאריך:  18/02/2011   |   עודכן:  18/02/2011
חיים מנור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פרשת יואב גלנט 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גלנט, גלנטיזם והקשר עם עשרת הדיברות
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איש עוצב
19/02/11 00:50
2
ישמעאל
19/02/11 09:55
 
לישמעאל
19/02/11 11:22
3
אנא אנו באים?
19/02/11 11:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה פרסם אחד השבועונים החרדיים ראיון-כתבה עם אדם בשם ישראל מאיר גבאי. האיש הוא פעיל לשמירת קברי ישראל וצדיקים בחבר העמים, בעיקר באוקראינה. במסגרת פעולתו הברוכה הזו, החליט הלה לקפוץ ולבקר בקברי צדיקים יהודים ב...אירן! אינני חושב שמיוזמתו שלו עלה העניין, אך לא אכנס לקונספירציות. לאיש יש דרכון צרפתי, שבאמצעותו ניסה להיכנס לארץ זו. לאחר שסורב, השתדל עבורו פעיל יהודי מקומי מאירן, וההיתר אומנם ניתן. בליווי ממלכתי ביקר האיש היכן שרצה, ובראש ובראשונה בקברי מרדכי היהודי ואסתר המלכה, קברים המוחזקים באירן כאתר ממלכתי מוגן.
18/02/2011  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
החלק הראשון של פרשת השבוע עוסק בעניינים נעלים ביותר, שכן זהו עדיין המשך ישיר למתן תורה במעמד הר סיני; זה מתחיל בתרומת מחצית השקל לצורך יציקת האדנים למשכן, אחר-כך מפורט המתכון להכנת השמן בו נמשחו המשכן וכליו ואהרון ובניו, אחריו המרשם להכנת קטורת הסמים שעליה נאמר קֹדֶשׁ קָדָשִׁים תִּהְיֶה לָכֶם, שלא מישהו יתבלבל ויעתיק לעצמו את המרשם הזה לשימוש אישי. אחרי זה מינוי האמנים שיעסקו במלאכת המשכן תוך פירוט תמציתי של הכלים שעליהם לבנות, ובהמשך לכך תזכורת על אודות שמירת השבת, שאינה נדחית אפילו מפני העבודות להקמת בית המקדש. בסוף החלק הזה בא פסוק אחד מיוחד [שמות ל"א]: [יח] וַיִּתֵּן אֶל-מֹשֶׁה, כְּכַלֹּתוֹ לְדַבֵּר אִתּוֹ בְּהַר סִינַי, שְׁנֵי, לֻחֹת הָעֵדֻת--לֻחֹת אֶבֶן, כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹקִים. על הלוחות היו כתובים עשרת הדיברות וזוהי החתימה של מעמד הר סיני.
18/02/2011  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בהמשך למאמרי "דגל שחור" מ-14.2.11, על ועדות החקירה הפרלמנטריות של הכנסת, להלן תשובתו של ח"כ יריב לוין לפנייתי אליו בנושא (לא נגעתי בטעויות - בעברית, בעובדות ובלוגיקה), ותשובתי שלי אליו.
18/02/2011  |  מנשה בן-מאיר  |   מאמרים
ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט צריך להיות אחד מ-ל"ו צדיקים, או שוטה גמור, כדי שלא לקפוץ על המציאה שפרקליט המדינה משה לדור גילגל לידיו. אבל נקדים עם אירוע אחר שימחיש היטב במה דברים אמורים:
18/02/2011  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
לפני כחודש, הצטרפנו לסיור שאירגן עוזי דיין בעיר האבות, חברון. עבורי, זו הייתה חוויה מהממת. כה עזה, שלא יכולתי להכיל את מלואה בביקור אחד, וברור שאחזור לשם שוב. ממה שזכרתי, המבנה שמקיף את מערת המכפלה היה פעם ניצב בלב ערימות חול ואבנים, העיירה הקטנה הייתה מכוערת ובתיה היו פזורים פה ושם. הפעם הפתיעה אותי הקריה החדשה (קרית ארבע) שנבנתה ליהודים ששבו לעיר בה קנה אברהם אחוזת קבר, ולכן האדמה בה היא קניין ראשון של היהודים (שאז נקראו "עבריים") בארץ ישראל. היא מטופחת, עם עצים נטועים בה, שרוח אופטימית נושבת בצמרותיה.
18/02/2011  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
אמיר רוזנבלום
אמיר רוזנבלום
שוק השכירות מאותת כבר היום על עליות מחירים, ובעיצומה של המלחמה, מהווה חיזוק משנה לתרחיש עליית המחירים הצפוי
רוני מזרחי
רוני מזרחי
אם שכר ממוצע של פועל בניין פלשתיני עמד על כ-400 שקלים בממוצע ליום, הרי ששכר על עובד מיובא ממדינות אחרות יעמוד על כ-1,000 שקלים לפחות, כלומר פי 2.5 יותר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il