|   15:07:40
  איתן גנור  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

כלכלה, ממשלה, שקרים

לפני כמה ימים שמעתי את מ"מ רה"מ "מזדהה" עם המפגינים כאילו הוא עצמו אינו שר בממשלות ישראל מזה שנים. רה"מ עצמו תוקף את ממ"י, ואת ועדות הבניין המחוזיות, כאילו היו חלק מהחמאס ולא חלק מהממשל שבאחריותו. בדיקה הוכיחה כי תאגידי המים גבו הרבה מעל הצורך, ולא השקיעו את הכסף בפיתוח התשתיות. אלה אותם תאגידים שהממשלה הקימה כפתרון למחדלי הרשויות המקומיות בנושא. מצא את ההבדלים
24/08/2011  |   איתן גנור   |   מאמרים   |   המחאה החברתית   |   תגובות
כשל שוק מתמשך בחסות הממשלה [צילום: פלאש 90]

בואו ונדון חלק מהשקרים שמאכילים אותנו מידי יום:

פקידי האוצר אשמים - שקר. פקיד הוא פקיד, בכיר ככל שיהיה. אם אינו מקיים את הוראות הממשלה דינו אחד - פיטורין. אז איך במשך שנים כל הרע שבכלכלה משוייך לפקידי האוצר? כי זה שקר. שרי הממשלה, וסילחו לי על הביטוי, הם נמושות. הם האחראים לכלכלה, הם המחליטים, ואחר כך הם מתחבאים מאחרי גבם של פקידים, כדי שאלו יחטפו את אש התקשורת. והעיתונאים? משת"פים.

מונופול הקרקעות - המדינה. הסיבה העיקרית למחירי הדירות הגבוהים, ומהם נגזרים גם מחירי ההשכרה הגבוהים, הם מחירי הקרקעות. בהיות המדינה שולטת בכ-90% מהקרקעות היא מונופול הקובע את המחירים, ברצונה תשחרר הרבה קרקעות בזול, וברצונה תתנהל כמונופול קפיטליסטי חזירי. והשקר - לא מנהל מקרקעי ישראל אשם, הוא רק המוציא לפועל. אחראית הממשלה ורק היא.

מחירי הדירות - בנוסף למחירי הקרקעות יש כמה מרכיבים נוספים שבאחריות הממשלה למחירי הדיור המופרזים, החל במיסים המהווים נתח נכבד ממחיר דירה חדשה, דרך מונופולים הקיימים שנים רבות בחסות הממשלות, לגבי חומרי הבנייה העיקריים, מלט וברזל. השקר, שהממשלה לא מדברת על זה כלל.

ישועת איכלוס הפריפריה - כל פעם שיש בעיות כלכליות הפתרון המוצע כרוך בניסיון העברת אוכלוסיה לפריפריה. גם בימים אלו משרד השיכון מעניק 100,000 ש"ח לעוברים לפריפריה, וראש הממשלה מציע תוכניות בנייה שיפתרו קסמים את בעיית הדיור, ע"י מעבר לפריפריה. שקר, זה לא עבד ולא יעבוד. שממשלת ישראל תדאג בראשונה לפיתוח מקומות עבודה עתירי ידע ושכר בפריפריה, ותחבורה המתאימה לשנות ה-2000, ולא תצטרך לסבסד מחירי דירות, לעובדים פשוט יהיה ממה לשלם...למי בדיוק מועיל מענק המעבר לפריפריה? למי שאינו מוטרד מנושא עבודה...

ועדות עוקפות ביורוקרטיה - דוגמה קלסית לתהליך ממשלתי של קניבליזם עצמי. הממשלה מקימה ועדות לעקוף את ביורוקרטית הוועדות שהיא עצמה יצרה ואחראית לה. אמרו ראשי הוועדות המחוזיות כי הבעיה במחסור בכח אדם, ורוב הבעיה היה נפתר בעוד 200 תקנים למהנדסים. מדוע ראש הממשלה מעדיף לעקוף ולא לתקן? או שמה יש פה שקר וכל הכוונה לעקוף את חוקי התכנון והבנייה ולאפשר השתוללות בנייה ללא כל התחשבות האיכות הסביבה ובאיכות החיים, והמרוויחים העיקריים מכך יהיו הקבלנים. ובעוד שנים ספורות נבכה איך איפשרו הרס ערכי טבע, הגברת זיהום האויר, פיצוץ תשתיות התחבורה, רק שאז יהיה זה מאוחר מידי.

שקר המחירים ומיסים על הדלק - הממשלה הודיעה באחד הימים כי יעלה מחיר הדלק ב-30 אגורות. שקר. מחיר הדלק יעלה ב-15 אגורות, ויעלו המיסים על הדלק ב-15 אגורות. כחצי ממחיר הדלק לצרכן אלו מיסים, ומכל עלייה של מחירי הדלק בעולם מרויחה הממשלה תוספת מיסים. מחיר הדלק היה נשאר יותר סביר אם הממשלה הייתה גובה מס קצוב על הדלק, אותו מס שעמד בבסיס התכנון של תקציב המדינה.

מס חדש על פחם יעלה את מחיר החשמל - לאחרונה ניצלה הממשלה בדרך שיקרית, את חוסר תשומת לב של הציבור למס חדש שהוטל לכאורה על פחם אך יעלה את מחיר החשמל. לפחם בישראל יש צרכן אחד, חברת חשמל, לכן כל עלייה בעלות הפחם לחברת חשמל מתורגמת מייד לעליית מחיר החשמל. לא חברת החשמל קובעת את מחיר החשמל אלא רשות החשמל בדרך של נוסחה קבועה שבה מחיר האנרגיה הינו מרכיב עיקרי, ולכן האשמה בממשלה.

מחסור במים, מחירי מים, התפלת מים - שנים רבות אני משלם מחירי מים מופקעים, מחירים שיכלו לכסות בקלות רבה הקמת מתקני התפלת מים ככל שנדרש ולפני שנים רבות. אז העיריות, בחסות הממשלות גבו, או שמא נאמר גנבו, מהציבור מיליונים רבים שלא הגיעו ליעדם. וכרגיל, הממשלה "עוקפת" את הבעיה ע"י הקמת תאגידי המים, דרך שיקרית. האם יש סיבה להאמין שתאגידים אלו יהיו אמינים יותר? או שמה רק יהוו מטרה נוחה לממשלה להתחמק מהאחריות כשתאמר "התאגידים אשמים"...

והנה, כבר התפרסם לאחרונה כי תאגידי המים לא השקיעו את הכספים בפיתוח התשתיות, אלא צברו הון עתק. ועוד לא ראיתי כל כתב אשמה כנגד השרים שהיו אחראים לכך שהחלטת הממשלה מלפני כעשור על הקמת מתקני התפלה לא בוצעה, ובכך הגענו לסכנה של מחסור קשה במים, ונזק עצום ובלתי הפיך לכינרת, לאקוויפרים ולכל נחלי ישראל.

מונופול משק החלב - מחיר הקוטג' ירד ל-5.90 ש"ח. יחי ממשלת ישראל. רק שגביע הגבינה, סתם גבינה לבנה רגילה, שליד הקוטג' עדיין עולה 7.50 ש"ח, וגביע גבינה קצת מתובלת עבר מזמן את מחיר ה-10 ש"ח. יוגורט עולה לנו כפול מבאירופה וכך כל מוצרי החלב. קילו גבינה לבנה ב-30 עד 40 ש"ח??? באירופה כבר מזמן היו "שורפים את המועדון"... אז מה, ממשלת ישראל לא ידעה על הקרטל עד שבא אותו תושב בני-ברק וגילה לה את הסוד? וממשלת ישראל לא יכולה לעשות יותר מאשר לגרום להורדת מחיר של מוצר אחד בודד, גביע גבינת קוטג'? אז מינו וועדות, שבעוד מספר שנים יגישו מסקנות רק על-מנת שמייד יקומו וועדות לדון ביישום מסקנות הוועדות הקודמות. ריד מיי ליפס: מחירי מוצרי החלב לא ירדו עוד שנים רבות...

יבוא מזון במיכסות - על מה ולמה - מאז הקמת המדינה יש תופעה מעניינת, בממשלות ישראל לדורותיהן יש שר חקלאים במקום שר חקלאות. במה דברים אמורים, ממשלות ישראל, ומייצגן בנושא "שר החקלאות", מעדיפות את טובתם של ציבור החקלאים במקום את טובת כלל הציבור. איני רוצה לפגוע בחקלאים, ציבור העובד קשה ומרויח את לחמו יושר, אך כשיש ניגוד עניינים וטובת כלכלת המדינה מתנגשת בטובת החקלאים, חייבת הממשלה להעדיף את טובת כלל אזרחי המדינה, ולפצות את החקלאים אחר כך. ומה באמת קורה? ההיפך הגמור. שרי החקלאות/חקלאים רואים את תפקידם כלוביסטים של החקלאים ולא כאחראים לכלכלת המדינה כולה, והממשלה כולה נגררת אחריהם.

והשקר הגדול מכולם - שוק תחרותי בישראל - בעיר ניו-יורק בלבד חיים יותר אנשים מאשר בכל מדינת ישראל. זו המרכז הכלכלי בו טופחה תאוריית יתרון השוק החפשי, אותה תאוריה בה נוקטות ממשלות ישראל מזה שנים רבות, תאוריה אשר מעולם לא נבדקה תועלתה במשק קטן. נתבונן מסביב: בנקים - יש שלושה מובילים, רשתות שיווק מזון - שתיים מובילות, הספקת גז - שלוש חברות מובילות, חברות דלק - שלוש מובילות, חברת חשמל אחת, רכבת אחת, חברת אוטובוסים ארצית אחת, שתי חברות שרותי טלוויזיה, תאגידי מים מונופוליסטיים אל אחד באזורו, בקיצור - אין תחום חיוני אחד שהתפתחה בו תחרות אמיתית, תחרות רבת מתחרים ולא מיעוט חברות שחולקות את השוק, ללא אינטרס אמיתי להתחרות.

מחירי הדלק כמעט זהים בחברות השונות, כך גם מחירי הגז, עמלות הבנקים ומחירי הסלולר... רשתות המזון מעלות מחירים לשמיים ללא תחרות אמיתית (ואל תתרשמו ממבצעים, הם מרכיב קטן בסל הקניות הכולל).

פניתי לחברות הגז לקבלת הצעות להחלפת ספק גז מרכזי לקומפלקס של 130 דירות, עסקה לכאורה כדאית. ההצעות שקיבלתי היו יקרות בעשרות אחוזים ממחיר השוק, מה שמעיד על חוסר רצון להתחרות, או במילים אחרות, הסכמה שבשתיקה (שהרי אין זה חוקי) בין חברות הגז שלא להתחרות על לקוחות קיימים. התחרות שלהן היא רק על ליבו וכיסו של הקבלן, ובכך הן קושרות את הצרכנים לתמיד, צרכנים שמשלמים את עלות רכישת ליבו של הקבלן אלפי מונים. ותחרות? הממשלה יודעת על מצב זה שנים רבות ולא עושה כלום על-מנת לתקנו. וזו רק דוגמה אחת לכשל שוק המתמשך בחסות הממשלה.

תאריך:  24/08/2011   |   עודכן:  24/08/2011
איתן גנור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כלכלה, ממשלה, שקרים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איש עצוב
24/08/11 12:41
 
איתן גנור
24/08/11 13:58
2
איש עצוב
24/08/11 14:50
3
מטאטא
24/08/11 16:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מי מכיר, מי יודע. מישהו שמע או ראה באחרונה את תשעת הח"כים הערבים, גדולי שוחרי זכויות האדם, שנעלמו ונאלמו? תשעת הח"כים הערבים, שמקימים קול זעקה לנוכח כל שריטה קלה וחבלה זעירה בגופו של פלשתיני, כבר שותקים זה שבעה חודשים, אל מול הטבח האכזרי שמחולל העריץ הסורי בשאר אל-אסד בקרב בני עמו שמאסו בו ובחרו בחיי חופש ודמוקרטיה. ערבים הורגים ערבים בסיטונות – ונציגיהם הרשמיים של ערביי ישראל שותקים.
24/08/2011  |  מנחם רהט  |   מאמרים
מאז מלחמת ששת הימים וכיבושיה הגדולים, נמצאת מדינת ישראל במגמה אחידה של נסיגה מכיבושים אלה. שלושת המהלכים העיקריים היו הסכם בגין-סאדאת (קמפ-דייוויד), הסכם רבין-ערפאת (אוסלו), ותוכנית ההינתקות. אך בניגוד להסכם בגין-סאדאת, שרוב העם התאחד בתמיכה בו, הסכם רבין-ערפאת ותוכנית ההינתקות הרחיבו מחדש את הקרע בין מחנות הימין והשמאל במדינה, והחזירו את שנאת האחים לעוצמתה בימים שלפני הקמת המדינה. כנגד שני המהלכים נערכו הפגנות רבות-משתתפים, ולגבי שניהם נטען שלראשי הממשלה אין מנדט לביצועם. אולם בין השניים קיים הבדל מהותי, הגורם לכך שדרך ההחלטה על הסכם רבין-ערפאת לא חרגה מכללי הדמוקרטיה, בעוד שהדרך בה התקבלה ההחלטה על ההינתקות חרגה גם חרגה.
24/08/2011  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
לא. אין מדובר כאן בשריפה של יער מוריק ועבות המשמש קן מקלט לחיי טבע ושמורה לבעלי כנף, זוחלים ויונקים, כמו גם למשפחות הבוחרות לנפוש בחיק הטבע.
23/08/2011  |  דן אלון  |   מאמרים
מרגע שעלה האוהל הראשון בשדרות רוטשילד לכותרות, עלה גם החשש שבמידה ויהיה אירוע ביטחוני הוא ישטוף את גל המחאה החברתית, מוצדקת ככל שתהיה. החשש הזה עמד כמעט בכל רגע נתון באוויר האוהלים בימיה הראשונים של המחאה. אחר כך החלו דיונים פוליטיים עמוקים יותר שכללו את תקציב הביטחון השמן ובשוליים גם את הפקרת האזרחים במלחמת לבנון השנייה ואת יישובי הדרום מרגע שהחלו להיות מטרות לקאסמים וגראדים. בשולי מחאת האוהלים הצליחו להגדיר את המחאה הזו, הפקרת הפריפריה והפקרות יוקר המחייה, לאחת.
23/08/2011  |  סיני גז  |   מאמרים
אחרי למעלה מ-30 שנה של הזנחה, החינוך הטכנולוגי מידרדר לשיאים חדשים של שפל. שיעור התלמידים הלומדים מקצועות טכנולוגיים בישראל ירד לכ-30% ואנו בפער משמעותי ביחס למדינות ה-OECD שם שיעור הלומדים בחינוך הטכנולוגי עומד בממוצע על 70%.
23/08/2011  |  אבריאל בן דור  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il