|   15:07:40
דלג
  אורי אליצור  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

עיד אל-אלול

כשאני שומע בלילה את הקריאה האיסלאמית המתגלגלת לתפילה, אני חושב על זה שדורנו הוא רק סדק צר בתוך ההיסטוריה, ושאחרינו יבואו דור ועוד דור המצרים צריכים להתנצל על התקרית ליד אילת תזכורת: שרה נתניהו איננה ראש הממשלה
08/09/2011  |   אורי אליצור   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
קריאות מרגשות [צילום: פלאש 90]

רעם הרמקולים השואגים מן המסגדים באמצע הלילה הוא ביטוי לאלימות האיסלאם, ואף אחד לא היה מסכים למשהו דומה מצד בית כנסת, אבל אני אוהב את זה

וידוי: אני אוהב את הלילה של עיד-אל-פיטר ואת קולות הרמקולים שקורעים פתאום את הדממה בווליום של פיצוץ אטומי. יש להם איזה ניגון מונוטוני חגיגי מיוחד ללילה הזה (וגם ללילה של עיד-אל-אדחה, אינשאללה בעוד 70 יום), שחוזר על הקריאה אללהו-אכבר-ללהו-אכבר אולי עשרים או שלושים פעם, ואין לך ברירה אלא להתעורר, להאזין ולהיכנס לקצב.

אין ספק שרמקולים בפול ווליום באמצע הלילה הם מפגע סביבתי קשה ואחד הביטויים של האלימות האיסלאמית הבלתי מתחשבת, ואני מניח שגם ברחוב הערבי יש לא מעט אנשים שהדבר מרגיז אותם מאוד אבל הם לא מעזים להתלונן. אני מנסה לתאר לעצמי מה היו כותבים אצלנו בעיתונים, ומה היה פוסק בג"ץ, אילו איזשהו בית כנסת היה מעלה בדעתו להעיר את המתפללים לסליחות בארבע לפנות בוקר באמצעות רמקולים במלוא העוצמה. אני גם מניח שמסגדים בלונדון או באמסטרדם לא מרשים לעצמם להפר כך את שלוות הלילה. וברור לי שבאיזשהו רגע הדבר הזה יהפוך לעילת עימות נרגזת בין הערבים ובין שלטונות המדינה, שלא יוכלו עוד לעבור בשתיקה על פגיעה כזו במנוחת האזרחים. ואגב, כדאי שהעימות הזה לא יידחה יותר מדי שכן בעוד כמה שנים שאגת הרמקולים תהפוך כבר למסורת מוסלמית מקודשת מדורי דורות, ואיש לא יזכור ולא יאמין שאי פעם היה מואזין אמיתי בשר ודם שעומד בראש הצריח ושר את הפסוקים בקול אנושי שמתגלגל לכל היותר עד קצה הסמטה של המסגד.

אבל אני אישית אוהב את זה. זה תמיד בא בליל ראש חודש עברי, זמן כפרה לכל חטאותינו, וזה מרגש במיוחד בשנים האלה. בשנה שעברה בליל ראש השנה, והשנה ובשנה הבאה בליל ראש חודש אלול. אנחנו עסוקים בשופרנו ותשובתנו, ופתאום באשמורת שלישית מכל הכפרים וההרים מסביב מתגלגלת כמו רעם קריאה לבוא להתפלל לאלוהי אברהם.

לא. אני לא תמים ולא רומנטיקן ולא שוכח מי המתפללים, מי הקוראים להם לתפילה, ומה עוד מדברים שם במסגדים על עם ישראל ועל מדינתו. בניגוד לצ'מברליין אני לא חושב שיבוא שלום בדורנו, לא בין ישראל וישמעאל. ובכל זאת כשאני שומע בלילה את הקריאה המתגלגלת הזו לתפילה, אני חושב על זה שדורנו הוא רק סדק צר בתוך ההיסטוריה, ושאחרינו יבואו דור ועוד דור ועוד דורות, ומי יודע. חכמולוגים ישראלים תמיד אומרים שאילו היינו יכולים לבחור לנו את שכנינו היינו מעדיפים שכנים שוויצרים או שוודים, אבל מה לעשות והשכנים שלנו הם ערבים. כשאני שומע את הקריאה הזו לתפילה באמצע הלילה של מולד החודש העברי, עולה בדעתי המחשבה המוזרה שהיושב במרומים חכם יותר, ושבעומק, מתחת לרעם המתגלגל, אנחנו הרבה יותר קרובים לבני דודינו הערבים ממה שנהוג לחשוב, ובוודאי יותר משאנחנו קרובים לשוויצרים או לשוודים.

הקונספציה חוזרת
[צילום: מן הטלוויזיה]

מהתחקיר של דוד חרמץ בשבוע שעבר, ומהגילויים של אריאל כהנא השבוע, עולה דמות לא מעודדת של צה"ל תשע"א. יש מקום לדאגה
▪ ▪ ▪

התחקיר המעיק שפרסם כאן בשבוע שעבר דוד חרמץ, צריך להדיר שינה מעינינו. בעוד המצרים דורשים מישראל התנצלות על הרג החיילים שלהם בידי צה"ל, ומנהיגינו מתלבטים איך להתנצל לכאורה בלי להתנצל ממש, ושר הביטחון מביע צער על התקלה המבצעית, די לגשת אל הניצולים האזרחים ולשוחח איתם כדי להבין שצה"ל או מסתיר את האמת או שאין לו מושג מה קרה שם. קשה להחליט מה יותר גרוע. צה"ל לא עשה גם את המינימום הזה, ולפחות עד אמצע השבוע הזה תחקירני פיקוד דרום לא טרחו לעשות מה שעשה כתבנו, ולא שאלו את האזרחים שהיו במקום מה ראו עיניהם. אילו שאלו היו יודעים שהחיילים המצרים לא נהרגו בטעות מצערת תוך כדי הקרב בין צה"ל והמחבלים. האש נורתה מן המוצב המצרי, המחבלים הסתתרו שם ויצאו משם, וחיילי המוצב המצרי שיתפו איתם פעולה. הם פעלו כמחבלים ונהרגו כמחבלים. מכאן לא נובע שצבא מצרים חזר להיות אויב, ולא צריך להסיק מכך שהחיילים המצרים פעלו כמחבלים ברשות ובסמכות של הממונים עליהם. סביר יותר שזו הייתה יוזמה מקומית של חיילים מצרים שחברו למחבלים על דעת עצמם, בדומה למה שארע בראס בורקה ולחייל הירדני שרצח בשעתו את הילדות בנהריים. אבל דבר אחד ברור: מי שצריך להתנצל על התקרית הם המצרים.

ומה שמדאיג יותר הוא הקיבעון המחשבתי, העובדה שהאפשרות הזו כלל לא עלתה על דעתם של קציני צה"ל אחרי התקרית וחמור מכך - גם לא לפניה. הכביש נפתח לתנועת אזרחים למרות התרעה ממוקדת, ואלוף הפיקוד הודה בגלוי ובאומץ שטעה בכך, אבל לא הסביר את מקור הטעות. אולי גם לא לעצמו. אם נחבר את הגילוי של חרמץ ב'מקור ראשון' למה שידוע לנו מהפרסומים בעיתונות על ההיערכות והכוננות שלפני האירוע, נקבל את התמונה הבאה: צה"ל ידע על החוליה המסתובבת בסיני ומתכננת חדירה ופיגוע. כוחות של הצבא והימ"מ חיכו לחוליה בדריכות רבה בלילות אבל שוחררו למנוחה בשעות היום. בעיתונים היה כתוב שאנשי הימ"מ הוזנקו למקום האירוע מחוף הים של אילת שם בילו מנוחה קצרה אחרי (וכנראה גם לפני) לילה של פעילות. למה אף אחד לא חשב שהפיגוע יתרחש ביום? כי ביום כל קו הגבול חשוף לעיניהם של החיילים המצרים במוצבים, ואיש לא העלה בדעתו שיתוף פעולה בין המחבלים ובין חיילים מצרים. ציפו לחוליה שחודרת לעומק השטח הישראלי ועושה שם פיגוע, לא ציפו לפיגוע על הכביש הגלוי לעיניהם של החיילים המצרים. לכן ארבו לחוליה בלילות על הגבול וכשהאיר היום שלחו את הכוחות למנוחה ופתחו את הכביש לתנועה. המסקנה הזו מעלה ביתר חריפות שאלה שנשאלה פה ושם אבל בקול די רפה: אם ידענו באופן כל כך מדויק על החוליה המסתובבת בסיני וכל תוכניותיה, איך לא ידענו איפה היא נמצאת. עכשיו אני חושש לאפשרות שאולי ידענו, אבל ברור היה שאסור לתקוף אותה כל עוד היא בשטח המצרי. ואולי אנחנו יודעים גם היום על חוליות פיגוע בסיני אבל נזהרים שלא לתקוף אותן כדי שלא להרגיז את המצרים.

חברו את זה לגילויים שמביא אריאל כהנא על מחשבת צה"ל ביהודה ושומרון לקראת 'אירועי ספטמבר', ותקבלו תמונה די מפחידה של קיבעון מחשבתי מהסוג של 'בלי בג"ץ ובלי בצלם' מימי אוסלו הזכורים לרע: אם רק ניזהר שלא להעליב אותם, הפלשתינים יילחמו למעננו ביהודה ושומרון והמצרים יעבדו אצלנו בסיני. אנחנו שוב נופתע הפתעה ענקית כאשר השוטרים הפלשתינים יפתחו באש על ישראלים, ואולי כמו בפיגוע על כביש 12 נופתע עד כדי כך שגם לאחר מעשה לא נודה שזה מה שקרה.

ושתי מילים על פרשיית שרה נתניהו התורנית
אין עניין לציבור [צילום: פלאש 90]

כבר אמרו כל מה שאפשר לומר על ההתנכלות התקשורתית לנתניהו דרך רעייתו, על התופעה המקוממת של חזרה שוב ושוב לריטואל של ניפוח בלון רכילותי לכותרות ענק, ודיווח צנוע בשולי עמוד 17 כאשר יוצא האוויר מהבלון ומתברר שהפיל הוא רק זבוב. מה שיש לי להוסיף על זה הוא רק דבר אחד: מה זה עסקכם? מה זה עסקנו? גם לו היו הפרשיות האלה אמת לאמיתה, אין פה שום עניין לציבור. שרה נתניהו איננה ראש הממשלה ואיננה נבחרת ציבור וכל הדיבורים המתוחכמים על זכות הציבור לדעת על "סביבת העבודה המעיקה" של ראש הממשלה, הם כיסוי מתחסד לעיסוק ברכילות וחפירה בבוץ. "סביבת העבודה" של רבין הייתה יותר מעיקה, אהוד ברק כיהן בתפקיד ראש הממשלה בעיצומו של סכסוך גירושין, וכמוהו כנראה גם שמעון פרס. איש לא עסק בזה בתקשורת, ובצדק. מספיק, נמאסתם.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  08/09/2011   |   עודכן:  08/09/2011
אורי אליצור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עיד אל-אלול
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון13579
8/09/11 18:07
2
יוני שדה
9/09/11 11:24
 
יוני שדה
9/09/11 11:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האם המחאה נגד יוקר הדיור שהתרחבה למחאה כללית נגד יוקר המחייה נוגעת לתורה או לא? בוודאי שריבונו של עולם מאיר לנו את הדרך גם בכל עניין לאומי או חברתי, ומכוון אותנו בכל חזיתות החיים וכל מה שד' אמר לנו נעשה ונשמע. השאלה היא האם יש כאן מחאה חברתית או מאבק כספי, מחאת חיים או מחאת לוקסוס, מחאה בעד הצדק או מחאה למען אינטרסים של פלג באוכלוסיה.
08/09/2011  |  הרב שלמה אבינר  |   מאמרים
אירועי הימים האחרונים במרחב בנימין מותירים ברירה אחת בלבד לרשויות החוק: מיגור מלא, מוחלט ומיידי של התופעה המגונה 'תג מחיר'. בתוך המחנה הרחב של אוהבי ארץ ישראל צמחה קבוצת פרא, קטנה, אנרכיסטית ומסוכנת, שדעתה נשתבשה עליה. כל כך מסוכנת, עד שהיא מאיימת להטביע את כולנו ביגון שאולה.
08/09/2011  |  אריאל כהנא  |   מאמרים
בסקר שנערך על-ידי ה- PCPO, ופורסם ביום שלישי האחרון, נשאלו התושבים הערבים של יהודה ושומרון מה הם מעדיפים - פנייה חד-צדדית לאו"ם, או משא-ומתן עם ישראל. 59.3% מהנשאלים השיבו כי הם מעדיפים חזרה לשולחן הדיונים, בעוד רק 35.4% אמרו כי עדיף לפנות לאו"ם.
08/09/2011  |  קובי לירז  |   מאמרים
אני עושה לאיציק שמולי לייק! משהו בגישה הישירה והלא ממצמצת שלו, נותן לי הרגשה שקם כאן מנהיג מסוג ומזן שונה. מנהיג שלא מתלהם, שלא מחפש את הרגע ואת הזרקור, אלא משהו אמיתי.
08/09/2011  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
תאמינו או לא - זה קרה.
08/09/2011  |  עמוס עמירן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פיגוע משולב ליד אילת  /  מי ומי    / 
"גדלה הסבירות למלחמה כוללת"  /  עידן יוסף
צבא מצרים פושט על קיני ג'יהאד בסיני  /  איציק וולף
שגריר ישראל: ארדואן הוא פונדומנטליסט  /  איציק וולף
שוויון בנמל התעופה על-פי אחמד טיבי  /  עמוס דאי
הנטרפה עלינו דעתנו?  /  יובל ברנדשטטר
הרהורים בשולי החדשות   /  יוסף אליעז
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il