|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מרחק שנות אור

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי סטטיסטיקה מרשימה, המיעוט הדורס, מאה מעל מאה ותמיהה
28/11/2011  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   תגובות
חיילים אמריקנים בעירק. העיתונות האמריקנית לא חוסכת את האמת [צילום: AP]

רצון לשינוי דרסטי
בית המשפט העליון לא ימצאני מגן על הזכויות הרבות, שנטל מאתנו, והעביר לעצמו. אדרבה - פסיקותיו האנטי-יהודיות והרכבו האישי המעוות (שמצביע על נפוטיזם ארוך-שנים) מעודדים אותי לרצות שינוי דרסטי

הנצחה

יותר מששת אלפים ומאתיים חיילים, ימאים, נחתים וקצינים אמריקניים נפלו באפגניסטן ובעירק, עד סוף חודש נובמבר 2011, ורק 138 מהם נשים. האחרונה בהרוגות - לוטננט אשלי וייט, בת 24 מצפון קרוליינה, קצינה בכוחות המיוחדים האמריקניים, שרכבה עלה על מטען-צד בסוף חודש אוקטובר באפגניסטן.

העיתון וושינגטון פוסט, אחד מעיתוני היוקרה בארצות-הברית, טורח לעדכן שבועית את רשימת הנופלים, ולהציג את פני הנופלים במלחמות הארוכות בתולדות אמריקה, שנפלו בהן אפילו כחמישים בני חמישים וגם כארבע מאות בני פחות מעשרים. המדור, "פני הנופלים" (Faces of the Fallen), מביא בנוסף לסטטיסטיקות, המפרטות כמה ומי נהרגו בכל מלחמה בכל אחת משנותיה, מה סיבות המוות (652 בנסיבות לא-קרביות; 380 בתאונות מסוק ורק 29 בתאונות מטוסים).

המדור הזה מבהיר מה רב המרחק (בשנות אור) בין הרפש, הנמכר לנו כעיתונות ישראלית, לבין עיתונות טובה אמריקנית.

במלחמת ויטנאם נהגו לומר, שהיה רע מאוד להיות חייל אמריקני בשנת 1968. בעירק ובאפגניסטן אלו היו השנים 2004 (שנפלו בה 900 איש) עד 2008 (שנפלו בה 1019) - למרות שמשנת 2003 ועד היום נהרגים יותר מעשרה חיילים אמריקנים מדי שבוע,לפחות. ומעניינת גם העובדה, שצבא ארצות-הברית איבד פי שלושה אנשים מאשר חיל הנחתים.

הקוזק הנגזל (1)

גם כשהפכתי והפכתי בעשרת הדיברות, לא ראיתי, ששלטון החוק נחקק על הלוחות, שהוריד משה מהר סיני. כלומר, יש עקרונות יפים ממנו. לכן, איני נחרד כשהשלטון חוקניסטים יוצאים במקהלת שבר, שאסון נורא עומד לקרות לדמוקרטיה הישראלית. ראשית, נער הייתי וגם זקנתי, וטרם נוכחתי, שישראל הנה דמוקרטיה. בעיניי, מדינתנו הנה אוליגרכיה די כושלת בתפקודה, שכת קטנה (חונטה) ביצעה עליה השתלטות (בלטינית - אוּזוּרפציה) די עוינת, והיא מייללת כל אימת שמנסים להגביל את הכוח הרב, שחמסה לעצמה באלימות.

גם איני מתפעל מתבונתו רבת-השנים של בית המשפט העליון. כידוע, קובע עיקרון הפרדת הרשויות, שהמשפט הנו עוד פן של הממשל ותו לאו. לכן, אני תמה, לא מעכשיו, איך מייצג הרכב השופטים בבית המשפט העליון לא רק אזור מסוים בירושלים, אלא גם את כל עם ישראל, שרובו מעוניין במדינה יהודית בארץ-ישראל ולא במדינה מתאבדת על מזבח השוויון. כן, א מסעודה משדרות ואת רוזנצווייג משדרות רוטשילד ולא רק חלק ממרתף החניה של הפקולטה למשפטים בהר הצופים.

יתר על כן, צדק צריך גם להיראות. הליכי המינוי של שופטים לבית המשפט העליון והרכבו האישי מעוררים ספק בדבר הצדק. בפרפראזה על דברי פרופ' ריצ'ארד פוזנר - צדק של בוקאנירים (שודדי-ים).

בית המשפט העליון לא ימצאני מגן על הזכויות הרבות, שנטל מאתנו, והעביר לעצמו. אדרבא. פסיקותיו האנטי-יהודיות והרכבו האישי המעוות (שמצביע על נפוטיזם ארוך-שנים) מעודדים אותי לרצות שינוי דראסטי. ואני סבור, שהשינוי יהיה טוב למדינה וגם למערכת המשפט שלה. אין מוסד חשוב לדמוקרטיה כמו בית משפט עליון, שנועד לכרסם בסמכויות-היתר, שמקבלת הרשות המבצעת מטבע בריאתה. בית המשפט גם משמש כתוספת לרשות המחוקקת, אך לא נועד לבטלה; ואם הוא רוצה לעשות זאת, זה צריך להיות מוסכם, ולא תוצאה של מחטף על בסיס מחטף חקיקתי. ובעצם, אם מותר לבצע מחטף חקיקתי לכאן, מדוע אי-אפשר לבצע מחטף כזה לשם?!

מאז שלמדתי על החוקה האמריקנית (בכתה ו'), אני מתפעל מהשיטה. חייתי בטקסס, ואני מבקר בארצות-הברית הרבה. זו אינה מדינה מושלמת, אלא מקום נוח ומאורגן היטב. חיים מושלמים יש, כנראה, רק בעולם הבא, שבו צדיקים, זאבים וכבשים רובצים יחדיו בנאות דשא. כאן,בעולמנו הצר, צריכים למצוא שיטות לקיום הדדי. אחת מהשיטות הללו היא העיקרון האמריקני, שפקידות בכירה - כולל שופטים בבית המשפט העליון - ייבחרו על-ידי העם, או על-ידי נציגיו. כידוע, נבחרים שופטים אמריקניים בבחירות, והם יושבים בדין יחד עם מושבעים מקרב העם. גם בגילי המופלג לא הצלחתי להבין למה בוגר של הפקולטה למשפטים, שהצליח לארגן לעצמו חברות בלשכת עורכי-הדין וקומבינה בוועדה למינוי שופטים, עדיף על סתם אזרח; ולמה שופט יחיד עדיף על שנים-עשר אנשים ושופט, שמנחה אותם בנבכי החוק.

אין יותר דמוקרטי מאשר ביקורת של נבחרי העם על מינוי בכירי הממשל. וכבר סיפרתי לא-אחת את הסיפור על ג'ון טאואר, הסנאטור הבכיר מטקסס, שהיה יו"ר הוועדה לכוחות מזוינים בסנאט - אדם יקר, אוהב ישראל ומבין גדול בביטחון, שהכרתי במהלך לימודיי - ונפסל להיות שר ההגנה של הנשיא ג'ורג' בוש האב, כיוון שבשימוע בסנאט התברר, ששתה יותר מדי ונאף יותר מדי. בשיטה זו לא היו מצליחים למנות אצנו אף שר ביטחון ...

אצלנו נהוג לחשוב, כי שופט נעלה, ואין לחקור בנסתר מאחורי גלימתו. כיוון שאני רוצה לדעת מי מועמד לנהל את מדינתי, איני מבין למה ניתנה לשופטים חסינות כזו. אדרבא, אני מעוניין לדעת מה חושבים המועמדים לבית המשפט העליון, מה עשו, למה הוגשה מועמדותם, מה חולשותיהם, מה יתרונותיהם, איפה הם גרים ועוד הרבה פרטים, שימנעו ממני הפתעות מביכות כשיישבו בדין. ואיני מדבר על אפשרות (לא-רחוקה, כנראה), ששופטים יישבו על כיסא הנאשמים בגין מעשיהם לפני שמונו לשפיטה.

בינתיים, אנחנו רואים כיצד מאבד בית המשפט העליון (ויחד עמו מערכת המשפט) בהתמדה את אמון העם. מאיגרא רמה של ימי מאיר שמגר צנח האמון הציבורי בבית המשפט לבירא עמיקתא בימי אהרן ברק ודורית ביניש. השניים וחבריהם לבית המשפט העליון עבדו קשה מאוד כדי להגיע לרמות הללו של אי-אמון, שממשיך לגדול בקצב מפחיד. ודי לזכור, כי לפני כעשרים שנה נהנה בית המשפט העליון מאמון בלתי-מסויג של הציבור הישראלי, ועוד מעט יתייחס הציבור אליו כמו לכנסת ולמשטרת ישראל.

הקוזק הנגזל (2)

על שמו של מי שהגה את חופש הפרט באמריקה - תומאס ג'פרסון - גם נרשמה האבהות על חופש העיתונות בארצות-הברית. זאת, למרות שתיעב עיתונאים. אין ספק, חופש ביטוי חשוב מחופש עיתונות - כיוון שעיתון הוא מוצר מסחרי, שלרוב מיוצר כדי להפיק רווחים לבעליו (המוציא לאור - מו"ל).

מי שרוצה בחופש הביטוי, שיקנה לו בעלות על עיתון (ולצורך הזה - רדיו וטלוויזיה הם עיתון לכל דבר) - נהוג לומר. כלומר, אי-אפשר לבקש ממו"ל, שיתיר לכל אדם להתבטא בחופשיות על גבי עיתונו. למו"ל יש בעלות - מתוקף חופש הקניין - על עיתונו, והוא קובע מה יפורסם, איפה, מתי ואיך. לביצוע מדיניותו, הוא ממנה עורכים, וגם מחליפם כראות עינו.

אני בעד שידור ציבורי, שיהיה משוחרר משיקולי רווח, וייתן לנו משהו גם מעבר לתמהיל הדוחה של טיפשות, של "ריאליטי" ושל דביליות - מאוס, גורף רייטינג, וכנראה, מכניס היטב. המודל (התיאורטי שלי) הוא שירות השידור הבריטי BBC, שקבע גם תקן של אנגלית גבוהה ומבטא מכובד בשידוריו. את רשות השידור שלנו הקימו מתוך הסתכלות אל ה"סמן הימני" הזה; ולצערי, אחר כחמישים שנות תפעול היא מתרחקת ממנו בהתמדה - גם בהקפדתה על עברית תקינה בשידוריה.

ערוץ 10 הוא ערוץ פרטי, שמשודר ברשת ציבורית. הזכיין הבטיח הרים וגבעות, שהפכו לשפלה נמוכה מאוד לנוכח מצוקות כלכליות. בכל העולם הופכת התקשורת לעסק לא-כדאי, ומי שנכנס לתחום צריך לדעת לכלכל את צעדיו, ולנהל היטב. משום-מה, נראה למשקיעים בישראל, שהרווחים שייכים להם, ובהפסדיהם צריך לשאת הציבור - וזה אינו רק בתקשורת.

אם הזכיין בערוץ 10 אינו מסוגל לעמוד על רגליו בכוחות עצמו - שיילך הבייתה. שום דבר נורא לא יקרה אם יקרוס הערוץ. כבר קרסו עיתונים, בארץ ובעולם, וצונאמי לא געש מקריסתם. באותה המידה, שאני מצדד בשידור ציבורי, איני תומך במימון עסקים פרטיים מפסידים על-ידי תקציב המדינה.

ערוץ 10, כמו שאר התקשורת הישראלית, אינו מבטיח פלורליזם, אלא אם אתם מאמינים בשיחדש של 1984 לג'ורג' אורוול. כלומר, אתה יכולים לכתוב כל מה שתאוו, אם זה בהתאם לתקן שנקבע. ואבוי אם תטעו. קחו את נעמי שמר ואת יהודית פרנקל עליהן השלום, או להבדיל את אריאל זילבר ואת דודו אלהרר ייבדלו לחיים ארוכים.לו אמרו השלושה את מה שצריך, לא הייתה מניעה להכניסן לפנתיאון.

איני חושב, שאנחנו צריכים להגן על התקשורת הישראלי. אדרבא, עלינו לתבוע ממנה להתנהג כיאות, ולהביא גם דברים אחרים - את המתרחש בארץ ואת מחשבות הישראלים ולא רק את מי שהתקרנף, וצועד בסך ובסד. כלומר, לא יקרה כלום אם ייפגע החופש המוגזם, שלקחה לעצמה התקשורת הישראלית (בחסות בית המשפט). בלימודיי בארצות-הברית הדגישו מוריי, כי בדמוקרטיה אינה סובלת אפילו שמץ "אפקט מצנן" על חופש העיתונות. כיוון שבארץ אין חופש עיתונות - כי אין פה פלוראליזם - והעיתונות צמחה למפלצת, המסכנת את שלום הציבור, צריך המחוקק להחזירה לגודלה האמיתי. כלומר, לחוקק חוקים, שיגנו על האזרחים.

חופש העיתונות - הגדיר פעם עמי דור-און - הוא הזכות להתבטא במדויק. הוא אינו כולל לשון הרע, ואינו כולל זדון, השופעים מהתקשורת הישראלית. איני מאמין בחקיקה בענייני עיתונות. התקשורת, שניתן בידיה כוח רב, צריכה לדעת להגביל את עצמה. משלא עשתה כן - הזמינה חקיקה נגדה. מועצת העיתונות ואגודות העיתונאים, שכה מיהרו להגיב נגד יוזמות החקיקה, היו צריכות להיות מודעות למתרחש, ולעצור את הסחף בתקשורת באִבו.

מתנגדי החוקים נגד התקשורת ונגד בית המשפט העליון אומרים, שיש גבול לעריצות הרוב. מעניין למה הם שתקו כשהרוב השתולל, ומחץ את המיעוט. עולה בדעתי הרעיון, כי הם שייכים לאותו הרוב, שנהנה לבצע פוגרום וטיהור אתני ביהודי חבל קטיף, או לששים להרוס מגורי יהודים ברחבי יהודה ושומרון - הכל, כמובן, בחסות שלטון החוק. ואם כרגע הרוב אינו מקבל את דעתם - אוי לרוב. הם צודקים תמיד, וימציאו הלכות מלומדות וחוות-דעת מנומקות, שיסבירו, כי המיעוט הצודק (בעיניהם בלבד!) צריך להכתיב את דעותיו לכולנו.

יחקרו דנ"א של מאה בני מאה ויותר כדי לשפר את הרפואה אחרי זיהוי הגנום האנושי, ממשיך המדע להסתער הלאה. קרן X PRIZE וחברת התרופות Medco הודיעו על הקצאת עשרה מיליוני דולרים למחקר דנ"א בקרב זקנים בני מאה ויותר.

מדקו והקרן הודיעו, כי בכספי המענק יוקמו כמה צוותים, שיתחרו ביניהם בפיתוח טכנולוגיות מהירות יותר, מדויקות יותר ויעילות יותר לאבחון רפואי ולטיפול באמצעות ידע על גנום האדם.

יעד התחרות: אבחון מאה אנשים, תוך שלושים בטווח עלות של כאלף דולר ובטעות נמוכה מאוד. כל הנבדקים, שתרמו דגימות, עברו את גיל מאה ("מאה מעל מאה" - קוראת ההנהלה למקצה).

המידע הגנטי, שייצבר בתחרות, יעמוד לרשות רופאים ומדענים בכל רחבי העולם. הוא יסייע להבין את אריכות החיים, ולפתח טכניקות רפואיות מתקדמות, שישפרו את איכות חיינו, ויסייעו למניעת מחלות.

שאלה של נימוס

איני יורשה של חנה בבלי המיתולוגית, אך בכל זאת יש לי תמיהה: האם טרחה משפחת שליט להודות בקול ברור וצלול להמוני השוטים השימושיים, שתמכו במאבקה?!

תאריך:  28/11/2011   |   עודכן:  29/11/2011
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מרחק שנות אור
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
sailor
28/11/11 20:36
2
צנחן
29/11/11 12:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש שינוי, שינוי משמעותי, מלבד הגדלה של הפיצויים המצוינים היום בחוק פי שישה, הינו תוספת של 500 אחוזים, יש בהצעת החוק סעיף חדש לחלוטין. וכך כתוב בהצעת החוק כפי שפורסמה ברשומות בתאריך 31.10.11: "במשפט בשל עוולה אזרחית לפי חוק זה שבו הוכח כי לא ניתנה לנפגע אפשרות נאותה לפרסם את תגובתו כאמור בסעיף 12 א' רשאי בית המשפט לחייב את הנתבע לשלם לנפגע פיצוי שלא יעלה על-פי חמישה מהסכום כאמור בסעיף קטן ב' , ללא הוכחת נזק"
27/11/2011  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
המנצח הגדול בעסקת הטיעון בפרשת מרגלית צנעני הוא שלום דומראני. וזה קורה פחות משבוע אחרי שהוא גם יצא בזול מפרשת שוק הגז בשדרות. יתרה מזאת: על פניו נראה, שיש קשר בין שני האירועים, שבסופם מי שמוגדר כראש משפחת הפשע החזקה בישראל - שוב צוחק על המשטרה, על הפרקליטות ועל ציבור שומרי החוק.
27/11/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
למקבלי ההחלטות ולרבים בתקשורת הישראלית יש תכונה מוזרה ודי ייחודית בזירה המדינית הבינלאומית והיא מנוי אויבים. כאילו לא די לנו באויבנו המצהירים והמוצהרים אנו עושים מאמצים להוסיף כהנה וכהנה בהבל פה. הסיבה העיקרית למסע המינויים הוא כסת"ח או בלשון עדינה בניית אליבי לקראת חלילה המחדל הבא.
27/11/2011  |  יורם דורי  |   מאמרים
מה שכבר ניתן ללמוד מן המאבק המדאיג בין המחנות הפוליטיים הגלויים והסמויים על דמותו של בית המשפט העליון שהדבר המסוכן ביותר לדמוקרטיה היא ניכוסה ל"מחנה דמוקרטי" מוגדר. מחנה המונהג על-ידי אליטה, בסך-הכל בעלת כוונות טובות, שלאורך זמן סברה בטעות שתוכל לפעול במרחב הציבורי ללא תגובות נגד. לפיכך, אין להסיר מהנשיא לשעבר, אהרן ברק וממשיכיו את האחריות לתגובות הנגד המכרסמות בעוצמתו של בית המשפט העליון ואולי אף בשלטון החוק.
27/11/2011  |  נפתלי רוטנברג  |   מאמרים
כמי שנעוריו טיילו בטיולי תנועות הנוער בנחל באר שבע ובנחל הבשור, אני אסיר תודה לראש עיר צעיר ונמרץ העונה לשם רוביק דנילוביץ', שיכול לזקוף לזכותו את מפעל ההצלה של נחל באר שבע.
27/11/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il