|   15:07:40
דלג
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

עזה כמוות אהבה

נפלאתה עד מאוד האהבה של הישיש הקרב למות לאשת נעוריו שמתה עליו. הוא חותם על זרועה, והיא הייתה חותם על ליבו, "כִּי עַזָּה כַמָּוֶת". גם יעקב וגם רחל מתו פעמיים, היא בדרך ולאחר שנים הרבה עם מותו של יעקב במצרים, והוא כשהקים מצבה לאשת נעוריו בארץ כנען ולאחר שנים בטרם יחזיר נשמתו לבוראו וייקבר בארץ בה נקברה בודדה אשת נעוריו וינייטה לפרשת ויחי התשע"ב
05/01/2012  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות
קבר רחל [צילום: פלאש 90]

"וַאֲנִי בְּבֹאִי מִפַּדָּן מֵתָה עָלַי רָחֵל בְּאֶרֶץ כְּנַעַן בַּדֶּרֶךְ בְּעוֹד כִּבְרַת אֶרֶץ לָבֹא אֶפְרָתָה וָאֶקְבְּרֶהָ שָּׁם בְּדֶרֶךְ אֶפְרָת הִוא בֵּית לָחֶם" [בראשית מ"ח, ז'].

ימיו של יעקב קרבים למות. הוא חש בכך. שני חייו הם מאה וארבעים ושבע שנה, האחרונות בהן בנכר. בחייו של אדם הנכר הוא בגדר של פרידה גדולה, ממולדת, מבית, מעבר, ואף גם מעתיד. המשאלה האחרונה של גולה בטרם ימות היא להיפרד מן הנכר, לשוב אל ארצו שלו, שיבה מאוחרת אולי, אבל שיבה מכל מקום, אל נחלת האבות גם אם רק כדי להיאסף בקרבתם אלך עמיו.

האב הישיש קורא לבנו האהוב ומצווה עליו בהשבעה ובתחינה "וְעָשִׂיתָ עִמָּדִי חֶסֶד וֶאֱמֶת אַל נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם. וְשָׁכַבְתִּי עִם אֲבֹתַי וּנְשָׂאתַנִי מִמִּצְרַיִם וּקְבַרְתַּנִי בִּקְבֻרָתָם" [בראשית מ"ז, כ"ט-ל']. יוסף מבטיח למלא אחר בקשתו האחרונה של אביו הישיש אך זה אינו בוטח ביטחון שלם בהיענותו של בנו יקירו לשבועה הראשונה שהשביעו, שמא רק משום כבוד אב הרגיעו לאלתר, והוא שב ומשביעו, "וַיֹּאמֶר הִשָּׁבְעָה לִי", ויוסף אכן נשבע, "וַיִּשָּׁבַע לוֹ", ויעקב, בוטח עתה בבנו, "...וַיִּשְׁתַּחוּ יִשְׂרָאֵל עַל רֹאשׁ הַמִּטָּה" [שם, פסוק ל"א], ומודה בהשתחוויה זאת לאלוהים על החסד ועל האמת שיקיים בו בנו אחר מותו [על-פי אבן עזרא].

שתי פרידות

אכן, ימים מעטים לאחר מכן, מתדפק המוות על כותל חדר ליבו של יעקב. לב העומד לדום, הומה עוד. מלא. הפרידה מן הנכר הובטחה בשבועה ועתה הגיעה העת לקיים גם את מצוות הפרידה מן הבנים. תחילה ייקרא יוסף לבוא, הוא ומנשה ואפרים בניו, אל מיטת האב הסב, ולאחר מכן ייקראו הבנים כולם ליטול ברכת ישראל.

והנה, בפרידה המקדימה מיוסף באה לה ו' החיבור בתיבת "וַאֲנִי", ומחברת מיתת רחל האהובה שאירעה בתמול הרחוק, למעלה מיובל שנים לפני כן, למיתה הקרובה של יעקב ללא סיבה מובנת מאליה וכאילו מחוץ לגדרי העניין הוא פותח סוגריים ואומר "וַאֲנִי בְּבֹאִי מִפַּדָּן מֵתָה עָלַי רָחֵל..." וסוגר אותן מיד לאחר שנפתחו. מיתה רחוקה במיתה קרובה נגעה, והבן האהוב של אשת הנעורים האהובה נקרא להיפרד מעל אביו ומעל אימו גם יחד, שתי פרידות ולא אחת.

"כימים אחדים"

"מֵתָה עָלַי רָחֵל" אומר יעקב. התלמוד לומד מן הפסוק הזה כי "אין איש מת אלא לאשתו, ואין אשה מתה אלא לבעלה" [מסכת סנהדרין דף כ"ב עמוד א'] ועל כן לשון "עָלַי" מדויקת. מכל אדם המת מסתלק. מאוהבו ואהובו לא. המוות רובץ עליו, נוכח, לא עבר, לעולם לא עבר. "וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יַעֲקֹב אֲבִיהֶם אֹתִי שִׁכַּלְתֶּם יוֹסֵף אֵינֶנּוּ וְשִׁמְעוֹן אֵינֶנּוּ וְאֶת בִּנְיָמִן תִּקָּחוּ עָלַי הָיוּ כֻלָּנָה" [בראשית מ"ב, ל"ו], אומר יעקב כאשר הבנים באים לדרוש ממנו להיענות לתביעתו המתגרה של יוסף להביא לפניו את אחיו הקטון בנימין. עָלַי אינו מקרי. אין זמן עבר לשכול ולאובדן. בעבור כל אדם - כן. בעבור האוהב - לא. המת האהוב חי עימו עד שימות גם הוא.

"אמר רבי שמואל בר נחמן: לכל יש תמורה, חוץ מאשת נעורים" [סנהדרין דף כ"ב עמוד א'] אומרת הגמרא. רחל היא אשת הנעורים של יעקב, גם אם אותה נשא אחרי שנשא בעל-כורחו את לאה. "וַיֶּאֱהַב יַעֲקֹב אֶת רָחֵל... וַיַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ" [בראשית כ"ט, י"ח-כ']. אין לה תמורה. לא רק שאין אישה יכולה לבוא להיות אהובה כמותה תחתיה, אלא אהבת נעורים, ככל אהבת אמת אין לה תמורה, אי-אפשר לקנותה, היא תמיד חינם, היא לעולם אהבה הנמדדת באהבה, לא בכסף, לא בטובת הנאה, לא בשום תמורה.

"ונרו ידעך"

לא רק שמיתה במיתה נגעה ביום מיתת יעקב, אלא מיתה במיתה נגעה גם ביום מיתת רחל. היא חיה בליבו עד שהוא מת, והוא מת עימה ביום בו מתה היא. "אמר רבי אלכסנדרי: 'כל אדם שמתה אשתו בימיו - עולם חשך בעדו', שנאמר בספר איוב פרק י"ח, פסוק ו': 'אוֹר חָשַׁךְ בְּאָהֳלוֹ וְנֵרוֹ עָלָיו יִדְעָךְ'" [סנהדרין דף כ"ב עמוד א']. נרו - נשמתו - של יעקב דעך עם מותה של רחל, לבו היה חלל בקרבו [על-פי תהלים ק"ט, כ"ב]. חייו חשכו עליו. נפלאתה עד מאוד האהבה של הישיש הקרב למות לאשת נעוריו שמתה עליו. הוא חותם על זרועה, והיא הייתה חותם על ליבו, "כִּי עַזָּה כַמָּוֶת" [שיר השירים ח', ו'].

גם יעקב גם רחל מתו פעמיים, היא בדרך, בלידתה את בנימין בדרך אפרתה ולאחר שנים הרבה עם מותו של יעקב במצרים, והוא כשהקים מצבה לאשת נעוריו בארץ כנען ולאחר שנים ארוכות ומצוערות בשעה שזכר אותה באוזני בנם בטרם יחזיר נשמתו לבוראו וייקבר בארץ בה נקברה בודדה אשת נעוריו.

על החיבור מעורר ההשתאות הנצחית הזאת באה ו' החיבור של "וַאֲנִי בְּבֹאִי מִפַּדָּן מֵתָה עָלַי רָחֵל". אין סוגריים לפסוק הזה. הוא אינו פולש לתוך סיפור הפרידה וסיפור הברכות. הוא איננו זקוק לשום פירוש לבד מאשר לפשטו הנהדר, כמו ששום אהבה גדולה אינה זקוקה לשום פירוש כי היא הסוד המפענח את עצמו, החידה הפתורה מתוכה, הפשט הפשוט שכולו אגדה והאגדה שכולה פשט כפשוטו.

תאריך:  05/01/2012   |   עודכן:  05/01/2012
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מצוקת הגאולה ופעמי משיח מרטיטים לבבות בכל דור מחדש. ניתן למצוא הדים לכך בכתביהם של חכמים לאורך הדורות. יש לכך הד מיוחד ומופלא בספרו של ר' יוסף חיים - "משל ונמשל".
05/01/2012  |  הרצל ובלפור חקק   |   מאמרים
בשבוע שעבר התקבלה בכנסת, בקריאה טרומית, "הצעת חוק לתיקון פקודת הנישואין והגירושין - איזורי רישום לנישואין של בני זוג", המכונה 'חוק צוהר'. החוק נחזה כטכני בלבד, ומאפשר ל"בני זוג יהודים להירשם לנישואין אצל כל רשות המוסמכת לרישום נישואין, יהא מקום מגוריהם של בני הזוג אשר יהא". הוי אומר, אין חובת רישום נישואין דוקא ברבנות המקומית של אחד מבני הזוג, אלא אצל כל רב רושם נישואין.
05/01/2012  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
יש ימים שנדמה כאילו הגענו כבר לשפל העמוק ביותר ביחסי אנוש במדינה בין האזרחים לבין עצמם ובעיקר בין השלטון לאזרח. תוכנית "המקור" בערוץ 10, בה ראינו בתחקיר מפורט את התנהלות עסקי יצחק תשובה ה"טייקון של המדינה", הוכיחה למי שצפה שאין גבול לשפל, אין גבול לנוכלות ולשטיפת המוח שניתן לעשות על ה"קהל" הישראלי כדי לגזול את מעותיו, בהסכמתו המלאה. שיא השחיתות היא העובדה שיצחק תשובה, הטייקון החביב, גם הזמין את כל "צמרת" הכלכלה של המדינה וכל הצמרת הפוליטית של המדינה לחתונת בנו. כולם הגיעו לחתונה יקרה וראוותנית של נובוריש וכולם באו להתחכך. היו שם הרבה טייקונים שחייבים כסף והרבה אנשי שלטון מושחתים וגם כמובן, בני משפחתו של תשובה שכולם מועסקים בחברות השונות שרכש, וחתנו, שלמשל "עשה" 20 מיליון שקל באחת העסקות שלו עבור חברות תשובה שעכשיו, כאמור, חייבות לכל הציבור לא פחות משני מיליארד שקל, שמי יודע אם אי פעם יוחזרו. מכל מקום כרגע הם אינם.
05/01/2012  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
אחת השאלות המעניינות שבמקרא הינה: "האם יעקב ידע?" , כמעט שלא צריך להשלים את המשפט, מכיוון שכולם מבינים מיד על מה מדובר: האם יעקב ידע לפני מותו שעשרת בניו מכרו את יוסף?
05/01/2012  |  חננאל ובר  |   מאמרים
אהרן ברק מתעלה על כל אישיות בהיסטוריה היהודית וגם זו האמריקנית. מומלץ לקוראים לראות את סרטו האחרון של רוברט רדפורד The Conspirator. כמי שעקב אחר פעילותו של ברק כשופט וכנשיא בבית המשפט העליון, יכול אני לומר כי האיש עשה הכל, בכפל לשון, בסירוס החוק, בפרשנויות סותרות, בטיוח, בהצגות שווא, בהודעות כוזבות, לצורך השגת יעדיו ורצונותיו האישיים.
05/01/2012  |  משה כהן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
בינתיים הצבא ברצועה דולדל, מרבית היחידות פונו, הפקודה לטהר את רפיח אינה ניתנת וגם פינוי האזרחים מרפיח צפונה מעוכב
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
עולם מוסלמי [צילום: ג'ון מינצ'ילו/AP]
שי גולדשטיין
הערבים הם כוח הולך וגובר באירופה ואמריקה ולכן העולם המערבי מפנה לנו את גבו    אין לנו ברירה אלא להבין שאנחנו הולכים ומבודדים מול עולם מתאסלם
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אנשים מתגעגעים לבית, לעצים ולפרחים, לרוח הקיבוצית לרוח העירונית, לרוח המושב, לרוח היישוב, לרוח שהוכתמה בזעם השנאה ונפלה שדודה בחבל ארץ יפה כל כך, פורח כל כך, חבל חנק המשווע לנתיבי ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il