|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

בעיות חמורות בתחרותיות שוק הסלולר

במועצה לצרכנות סבורים כי יש צורך בשינוי רגולטורי בענף; טוענים: המגזר העסקי מקבל שירותי סלולר במחירים נמוכים ביותר - בעוד שהוצאות הצרכנים על השיחות היוצאות גדלה
19/07/2004  |   News1 News1   |   מאמרים   |   תגובות
מאת: גלית אבישי  |  
גלית אבישי

   רשימות קודמות
  יומן אישי: מחלת הסרטן שלי [ז]
  מסמך: פניית בן-יאיר אל לפיד ומזוז
  חברות הביטוח כשחקניות בשוק ההון
  מחכים לדקה ה-90
  חישוב ערך פדיון הפיצויים בקרנות הפנסיה החדשות

שוק הסלולר בישראל לוקה בבעיות חמורות בכל הנוגע לתחרות במגזר הקמעונאי, המתבטאת בין היתר במסלולים מורכבים ומעורפלים שלמעשה לא ניתן להשוות ביניהן, במחירים גבוהים לשיחות בכלל ובמקטע הקישוריות בפרט, כפי שעולה מן הבדיקה שנערכה עבור משרד התקשורת בנושא.

המצב האמור הינו פועל יוצא של העדר תחרות אפקטיבית על מחיר השיחות, באופן המחייב שינוי רגולטורי בענף.

יצירת תחרות כוללת על מחיר השיחות

עמדת המועצה לצרכנות היא, שאין די בהוזלת תעריף הקישוריות, כפי שהצהיר שר התקשורת שבכוונתו לעשות. פעולה כזו היא בגדר טיפול בסימפטום ולא בבעיה.

יש צורך לשנות את מבנה התמחור של שיחות הסלולר, באופן שעבור כל שיחה יחויב הלקוח רק בתשלום אחד לספק עמו התקשר - קרי, לבטל את תעריף הקישוריות לחלוטין מבחינת הצרכן ובכך לחייב את חברות הסלולר לגלם את כל העלויות בתעריף שהן קובעות לשיחות ומציגות לצרכנים.

השינוי האמור דרוש מהטעמים הבאים:

1. יש לוודא שעבור שיחה אחת ייקבע מחיר אחד. אין כל סיבה לפצל את המחיר של אותו שירות למספר עלויות - זה רק מערפל את המחיר האמיתי לשיחה.

2. כדי ליצור תחרות משוכללת על מחיר השיחות דרושה שקיפות מלאה במחיר - יש להציג לצרכנים מחיר כולל לדקת שיחה לכל יעד, בשונה מהמצב הקיים, בו הצרכנים אינם מודעים לעתים לתעריף הקישוריות ולהוצאה הממשית הכרוכה בשיחות לרשת אחרת.

3. פיצול התשלומים במתכונת הקיימת אינו מאפשר ללקוחות לשלוט בהוצאה שלהם בכל הנוגע לעלות מרכיב הקישוריות בשיחות יוצאות בסלולר - ויוצר תמריץ לחברות לייקר ככל האפשר את תעריף הקישוריות:

א. לקוח לא יכול לקבוע לאיזו רשת משתייך הגורם אליו הוא מתקשר ובוודאי שאינו יכול לצפות מראש באילו רשתות יהיו אנשים שבעתיד יבחר או יידרש להתקשר אליהם. על כן, בכל הנוגע לשיחות יוצאות הוא למעשה "לקוח שבוי".

בנסיבות אלה, אין ללקוח יכולת להימנע מחיובו בדמי קישוריות ובוודאי שאין לו כל השפעה על מחיר דמי הקישוריות. לא בכדי נקבע פיקוח על מחיר הקישוריות ואף אין כל הפתעה בכך שהמחיר בפיקוח נמצא גבוה מהדרוש באופן מהותי.

ב. הפנמת מחיר הקישוריות בתעריף השיחה יוביל ליצירת תחרות ממשית - כאשר לחברות יהיה אינטרס להציג מחירים אטרקטיביים יותר גם בשיחות לרשתות אחרות.

ג. במצב הקיים יש לחברות הכנסות ניכרות משיחות נכנסות אליהן, באופן שיש חשש שנוצר לחברות תמריץ להרחיב את מספר הקווים הנרכשים - בעיקר ע"י המגזר העסקי ועובדי המדינה - גם במחירי הפסד, וזאת במטרה להרוויח על השיחות הנכנסות לקווים אלה.

באופן זה למעשה, המגזר העסקי מקבל שירותי סלולר במחירים נמוכים ביותר ואילו ההוצאה של הצרכנים על שיחות יוצאות גדלה. הפנמת מחיר הקישור בין הרשתות תבטל את ההכנסה הישירה של חברות הסלולר משיחות נכנסות, הכנסה שכמעט ואין עליה תחרות כלשהי, ובכך תפחית את התמריץ לסבסוד המגזר העסקי באמצעות המגזר הפרטי.

הבעייתיות בהכנסת מחיר מוצר לפיקוח

הכנסת מחיר מוצר לפיקוח יוצר לעתים עיוותים. למשל, הפיקוח מקבע רף עליון של מחיר המוצר. קיימות דוגמאות רבות למחירים מפוקחים ש"צנחו" באופן דרמטי בעת פתיחת השוק לתחרות, כגון מחיר השיחות לחו"ל.

זאת ועוד, החלטה על פיקוח מעבירה את האחריות למחיר אל המדינה ואילו העסק יעשה כמיטב יכולתו להשיא את רווחיו. כך למשל, עסק המייצר גם מוצרים בפיקוח וגם כאלו שאינם בפיקוח ישתדל להעמיס עלויות רבות ככל האפשר על המוצרים המפוקחים, שאין לו אחריות ישירה למחירם, ולהוזיל את המוצרים עליהם הוא מתחרה (למשל, להעמיס את עלויות השיחות היוצאות על מחיר השיחות הנכנסות).

נימוקי החברות נגד פתיחת התחרות על מחיר השיחות - הטענות והתשובות להן

טענה מרכזית המושמעת נגד ההצעה לפשט את מחירי השיחות, היא ששינוי זה יגרום ליצירת יתרון לחברות בעלות מנויים רבים יותר, אשר מרבית השיחות מהקווים שלהם מגיעות ליעדים בתוך הרשת, על פני המתחרות, דבר אשר יגרום לכאורה, ללבעיות לחברות הקטנות וללקוחותיהם כמפורט להלן.

טענה זו מופרכת מיסודה ולמעשה אין כל שינוי משמעותי במצב, הן בראייה של טובת הלקוח והן בראייה של טובת החברה:

1. הטענה: מנקודת מבטו של הצרכן, לקוחות של החברות הסלולריות הקטנות ידרשו לשלם יותר עבור שיחות בכלל ושיחות יוצאות בפרט, מכיוון שהחברה תידרש להפנים בתעריפיה הוצאה גבוהה יותר בגין קישוריות. לכאורה, חלק מהלקוחות יצא ניזוק.

מענה: מנקודת מבט הצרכן, אם כיום הוא לקוח של חברה בעלת מעט מנויים, הרי שההסתברות שהוא יאלץ לבצע שיחות ליעדים מחוץ לרשת גדולים יותר מההסתברות שלקוח בחברה בעלת מרבית המנויים יידרש לעשות כן.

במצב זה, גם אם שני הלקוחות נדרשים לשלם אותו תעריף לדקה, בפועל כבר כיום הלקוח ברשת הקטנה יותר מוציא יותר כסף על השלמת שיחות. ההבדלים בין שיטת התמחור המוצעת לקיימת, הם בעיקר שהעלות הגבוהה יותר של השיחות לרשת חיצונית תהיה שקופה לצרכן.

בנוסף, סביר שהחברה תשתדל להוזיל את המחיר הכולל לשיחות כדי להיות אטרקטיבית - דבר שבכל הנוגע למחיר הקישוריות עומד בניגוד לאינטרסים שלה כעת.

2. הטענה: מנקודת מבט כוללת של התחרות בשוק, השינוי יצור יתרון כלכלי לא סביר לחברה בעלת המנויים הרבים ביותר - לכאורה מבנה התעריפים המוצע יקל עליה להיות יותר אטרקטיבית ויפגע בתחרות.

מענה: כבר כיום יש לחברת סלולר קטנה, נחיתות מול חברה בעלת מנויים רבים - לחברה עם יותר מנויים יש יותר הכנסות משיחות נכנסות ומכיוון שהשיחות הנכנסות כל כך רווחיות מדובר ביתרון עסקי משמעותי.

לכן הצורך לגלם בתעריפים הוצאות קישור גבוהות יותר מהמתחרה הגדולה אינו "המצאה של נחיתות יש מאין" אלא שינוי אופיה של נחיתות קיימת.

יתרה מזאת, בעוד שכעת אין לחברה הקטנה אמצעים סבירים להפחית את העלויות של הקישור לרשתות אחרות ועל כן יתרונה/נחיתותה ביחס לחברות אחרות נקבע בעיקר לפי מספר המנויים (מפני שההוצאה שלה על דקת שיחה לרשת אחרת היא הוצאה קשיחה), לפי שיטת התמחור החדשה החברה תוכל ליצר יתרון באמצעות התייעלות בתחום הקישוריות.

- הכותבת היא מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות

תאריך:  19/07/2004   |   עודכן:  19/07/2004
גלית אבישי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים הכט בסדרה התעמולתית שלו "מכרכור לסינגפור" מריץ את שמעון פרס לראשות דמוקטטורה בנוסח סינגפור. הוא מנסה למכור לנו שטויות כמו: שלסינגפור יש שכנה בעלת 250 מיליון תושבים מוסלמים, שחיה עימה בשקט כיוון שסינגפור מאפשרת ל-80,000 מוסלמים להגיע מדי יום לעבודה.
19/07/2004  |  אורי נטע  |   מאמרים
לאחרונה אנו עדים לגל מעילות אשר פוקד את המשק. לעיתים מדובר במעילות בהיקפים של מיליוני שקלים, כדוגמת החשדות כנגד אתי אלון מן הבנק למסחר. במקרים אחרים, מדובר במעילות בסדר גודל 'צנוע' הרבה יותר. לאחר ביצוע החקירה, מתמודדת לרוב הנהלת הארגון בשאלה המהותית של השבת כספי המעילה וצמצום היקף הנזק אשר נגרם.
השבוע, כנראה, יוחלט סופית מי יהיה פרקליט/ת המדינה הבא. הוועדה בראשות היועץ מני מזוז הגיעה לשלב ההמלצה בפני הממשלה על המועמד הנבחר על ידה, ויש להניח שהוא יאושר כמומלץ. מתח רב שרר בתקופה האחרונה, בנושא התפקיד הרגיש הקרוי פרקליט המדינה. המאבק הגלוי בין היועץ החדש מני מזוז, לבין פרקליטת המדינה הוותיקה והחזקה עדנה ארבל - הגיע עד לבג"צ שיושב בימים אלה על מדוכת ההחלטה בעניין התיק היווני - כשבידיו להחליט מי צודק - מזוז או ארבל.
19/07/2004  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
מאמריו של יובל אלבשן ב"מעריב" מהווים את הסמן-השמאלי של הלובי החברתי, ובמרכזם ענייני העובדים, אשר עלה וגבר מאז מדיניותו הכלכלית של בנימין נתניהו שאינה משלימה עוד עם חלק מעובדי הסקטור הציבורי כעובדה שלא ניתן לשנותה.
19/07/2004  |  מוטי שפירא  |   מאמרים
לאחר שנשאתי דברים על אלימות במשפחה במסגרת סדרת הרצאות של אגף התרבות בעיריית חיפה, ניגשה אליי אישה וביקשה את עצתי: "אני הייתי אישה מוכה, קראתי את ספרך ואני רוצה לשאול אותך משהו: כיום אני חיה מקצבת זקנה, התגרשתי לפני שנה וחצי... עברתי התעללות קשה במשך המון שנים ואני רוצה לתעד את הדברים בספר. אני לא יודעת איך לעשות את זה ואני לא מסוגלת להתחיל. בכל פעם שאני ניגשת למטלת הכתיבה אני לא מצליחה לנשום, אני נחנקת. אולי את, שכתבת ספר על מה שעברת, תוכלי לעזור לי...?"
19/07/2004  |  טל רבינוביץ'  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דרור גרין
דרור גרין
יש קסם במה שלכאורה נראה כצירוף של מקרה וכוונה מודעת    אינני יודע אם פנחס שדה היה מודע למעגליות שיצר בציור שנוצר מתוך כתם מקרי ובשיר שנבע מתוך הציור
עפר דרורי
עפר דרורי
הספר הכתוב יוצא מן הכלל חושף את פעילותו של אלון כמנהיג צבאי במלחמת העצמאות, ומפרט קרבות בהם אלון שינה את פני המערכה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il