|   15:07:40
דלג
  אורן פרסיקו  
מבקר עיתונות העין השביעית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

הנשיא מירו הראשון

הבקשה שהגישה צגה מלקו למניעת הפסקת עבודתה כמנהלת רשת א' של קול-ישראל חושפת את האופן שבו הנהלת רשות השידור הנוכחית מוציאה לפועל מכרזים. התכונה הנדרשת: צייתנות עיוורת
12/01/2012  |   אורן פרסיקו   |   כתבות   |   העין השביעית   |   תגובות
צגה מלקו, המנהלת היוצאת של רשת א' של קול-ישראל [צילום: דוברות רשות השידור]

בעיות ביחסי אנוש
לאחר תקופת הסתגלות לא היו למלקו כל בעיות. למרות זאת, לאחר שכחלק מההכנה להליך המשפטי קיבלה לידיה פרוטוקול חלקי של הישיבה, התברר לה כי הוחלט שלא לבחור בה לתפקיד בעיקר על סמך "בעיות יחסי האנוש", בעיות אשר כלל לא הוצגו בפניה במהלך הראיון

המכרז למינוי מנהל לרשת א' של קול-ישראל היה "מכרז תפור", כך טוענת צגה מלקו, לשעבר מנהלת רשת א', בפנייתה לבית-הדין האזורי לעבודה בירושלים. מלקו, שהשתתפה במכרז והפסידה בו, הגישה השבוע בקשה לצו המורה לבטל את תוצאות המכרז, לעכב את מימושו או לכנס מחדש את ועדת המכרזים כדי לתת לה את זכות הטיעון, שלדבריה, נמנעה ממנה.

"המכרז הפנימי אליו יצאה רשות השידור למינוי מנהל לרשת קול א', שככל הנראה נעשה במסווה של ניסיון לרפא את הפגמים בהתנהלותה של רשות השידור, הוא חוליה נוספת בשרשרת ההתנהלות הלא חוקית והלא תקינה של רשות השידור, שתוצאתה היחידה היא פגיעה קשה, לא סבירה, לא מידתית ובודאי שמיותרת בזכויותיה ובתנאי העסקתה של המבקשת", טוענים באי-כוחה של מלקו, עורכות-הדין תמר וינטר-קמר ויולי זינגרמן.

מלקו, בת 43 ואם חד-הורית לשני ילדים, בעלת תואר ראשון במדע המדינה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה ותואר שני במינהל עסקים, החלה לעבוד ברשות השידור בשנת 1988 ושימשה לאורך השנים כמגישת חדשות באמהרית ושדרנית ברשת רק"ע. לפני שלוש שנים זכתה במכרז לניהול רשת א', ולפי הנכתב בבקשתה, העלתה את אחוזי ההאזנה לרשת, זכתה להערכת מנהליה ומעולם לא קיבלה ולו תלונה אחת הנוגעת לטיב יחסי האנוש שלה.

בספטמבר האחרון, כך נטען, כשבוע לאחר שמונה יוני בן-מנחם לתפקיד מנכ"ל רשות השידור, יצרה איתה קשר מזכירתו ושאלה אותה אם היא מתכננת להגיע להרמת הכוסית שתוכננה לאותו יום. המזכירה עידכנה אותה כי במהלך הרמת הכוסית "ישוחח עימה המנכ"ל בצד", אך לא עידכנה אותה בנוגע למהות השיחה.

מלקו טוענת כי הפגישה ארכה כעשר דקות, מול המנכ"ל ומנהל הרדיו מיקי מירו, ובמהלכה אמר לה בן-מנחם כי לאחר שהתייעץ עם מירו החליט לא להאריך את הקדנציה שלה כמנהלת רשת א', וזאת במסגרת המגמה הכללית "לרענן את השורות". על-פי מלקו, באותה פגישה הסביר לה מירו כי "בארה"ב, כאשר הנשיא מתמנה, נהוג שכל עובדי הממשלה מגישים מכתבי התפטרות". בתשובה להערה זו אמרה לו מלקו כי מינויה אינו פוליטי, אלא מקצועי. על-פי גרסתה, לא הובאו בפניה כל תלונות על טיב תפקודה בשיחה זו.

לפני כשלושה שבועות זומנה מלקו, יחד עם מועמדים אחרים, לראיון מול ועדת המכרזים. בראש הוועדה עמד יו"ר הרשות אמיר גילת, כשלצדו המנכ"ל בן-מנחם, מנהל קול-ישראל מירו, חברת הוועד המנהל של הרשות לנה קריינדלין, חברת המליאה גלילה אלקרינאווי ושני נציגי אגודת העיתונאים, חיים זיסוביץ' ואמנון נדב. זיסוביץ' טען השבוע בכנסת כי הישיבה כולה, מרגע כניסתו של המועמד הראשון ועד להחלטה הסופית במכרז, ארכה לא יותר מ-40 דקות, וכי הדיון שקדם להכרעה התנהל כך שמנהל הרדיו הביע דעתו וכל נציגי הרשות התיישרו לפיה. הגרסה הנפרשת בבקשתה של מלקו מאששת תיאור זה.

לא נבחרה על סמך "בעיות ביחסי האנוש"

לדבריה, הראיון עימה ארך כמה דקות בלבד, ובמהלכו נשאלה על-ידי היו"ר גילת מספר מצומצם מאוד של שאלות. תמלול הראיון כולו נפרש על פני פחות משלושה עמודי פרוטוקול. לדבריה, לאחר השאלות של גילת, פנה אליה בן-מנחם ושאל אותה לגבי טיב יחסי האנוש שלה בשנים האחרונות עם עובדיה. "מר בן-מנחם", נטען מטעם מלקו, "שאל את השאלה בלי להישיר מבט לכיוון המבקשת, ותוך שהוא משפיל את עיניו לשולחן הוועדה". מלקו ענתה כי לאחר תקופת הסתגלות לא היו לה כל בעיות. למרות זאת, לאחר שכחלק מההכנה להליך המשפטי קיבלה לידיה פרוטוקול חלקי של הישיבה, התברר לה כי הוחלט שלא לבחור בה לתפקיד בעיקר על סמך "בעיות יחסי האנוש", בעיות אשר כלל לא הוצגו בפניה במהלך הראיון.

מלקו טוענת עוד כי הכינה פירוט של הישגיה בשנותיה כמנהלת כדי להגישו לוועדת המכרזים, אולם זו "לא איפשרה למבקשת להציגה במסגרת דיוניה". על-פי הבקשה, "דקות ספורות לאחר שיצאה מהדיון בוועדה, פנתה המבקשת ליו"ר רשות השידור במטרה להעביר לו את המסמכים, אך זה השיב פניה ריקם תוך מתן סירוב לקוני ותמציתי כי 'זה מאוחר מדי'".

על-פי הפרוטוקול, אבישי פלחי, מי שנבחר בסופו של דבר לנהל את רשת א', נשאל כפליים שאלות, על-ידי שלושת נציגי הרשות בוועדה, חלקן שאלות מכוונות. מלקו מצטטת בבקשתה מהפרוטוקול ומדגימה כיצד "במקומות בהם בלט הקושי בכישוריו של המשיב 2 [פלחי] לתפקיד (לדוגמה, העדר ניסיון ניהולי קודם), הוסטה השיחה מסוגיה זו".

כך, למשל, בתשובה לשאלת היו"ר גילת, "מה מביא איתך עם הניסיון שלך כמי שיכול לנהל את רשת א'", השיב פלחי תשובה הנוגעת לעבודתו ברשות, וכאשר אמר לגילת "שאלת לגבי הניסיון", התפרץ לדבריו היו"ר ואמר לו, "לאו-דווקא ניהול, ניסיון בכלל".

מלקו טוענת כי ניתן ללמוד מפרוטוקול הראיון עם פלחי בין היתר כי זה התמקד ב"יכולתו לבצע את מדיניות המוסדות והנהלת הרשות, גם במקום בו המדיניות לא עולה בקנה אחד עם עמדותיו האישיות". יצוין כי גם מנהל הרדיו מירו נבחר לתפקיד זה לאחר שבוועדת המכרזים שבה הופיע הצהיר כי "אחד הדברים שאני לוקח אותו לאורך כל הדרך זה עניין לויאליות. [...] אם אתה חבר הנהלה, הלויאליות להחלטות חייבת להיות מוחלטת, זה דבר שעל-פיו קם ונופל ארגון". חבר הוועד המנהל של הרשות, יעקב בורובסקי, התרשם מדברים אלו ואמר בפתח הדיון המכריע כך: "אתה מצפה מכל מנהל מדיה שנבחר שהוא יהיה לויאלי למדיניות באופן קיצון". ציטוטים אלה נחשפו בהליך משפטי שעודנו תלוי ועומד בעניין המכרז שבו נבחר מירו.

בדיון שנערך לאחר שמיעת כל המועמדים אמר מירו כי בנוגע למלקו, "ההתנהלות מבחינת יחסי אנוש לא הייתה טובה לאורך כל התקופה". בהמשך אמר: "אני מסתכל גם איך העסק הזה עובד מבפנים, קשה להזיז דברים. אם אני צריך כמנהל רדיו להתערב, וסליחה שאני נכנס לפירוט, מי יעשה אקדמיה בא' כי היא לא מצליחה לסדר את זה, אז יש פה בעיה. משהו לא עובד שם".

על-פי מלקו, לא זו בלבד שבראיון עימה לא עומתה עם טענות אלו, גם לפני כן מעולם לא העלה בפניה מירו טענה כלשהי על תפקודה. יתר על כן, "בשיחה שקיימה המבקשת עם מר מירו עוד באותו הערב", נטען בבקשה, "הכחיש האחרון את העובדה שלא נבחרה לתפקיד עקב בעיות ביחסי אנוש, וסירב לפרט בפניה את הטעמים להחלטת ועדת המכרזים". למרות זאת, מלקו טוענת כי מקריאת פרוטוקול הדיון עולה כי "חברי מוסדות רשות השידור והנהלתה הצטרפו 'באופן כמעט עיוור' להמלצתו של מר מירו [לבחור בפלחי]".

בן-מנחם אמר: "אני חושב שבמקרה הזה, אם מנהל הרדיו לא מצליח להסתדר איתה, בסופו של דבר האחריות לניהול הרדיו היא עליו [...] אי-אפשר לכפות לדעתי על מנהל תחתיו שהוא לא מסתדר איתה". חברת הוועד המנהל קריינדלין אמרה: "אני כמעט תמיד הולכת עם המנהל שצריך לעבוד עם זה כי אני יודעת מה זה כשאתה לא מתפקד". חברת המליאה אלקרינאווי אמרה: "אני חושבת שהיו לה שלוש שנים של ניסיון, ואם היא עדיין עושה את הדברים האלה, אז אני בהחלט הולכת בדרכו". היו"ר גילת אמר כי הוא מתלבט, אך "אם אומר מנהל קול-ישראל לגבי אבישי, אז אני לא יכול בעשר דקות להכיר את האנשים יותר טוב ממנו ואני אלך איתו".

לטענת מלקו, היא ופלחי "לא נבחנו ונמדדו לפי אותם קריטריונים". לדבריה, הייתה "כוונה מוקדמת של נציגי ההנהלה והמוסדות ברשות השידור שלא לבחור במבקשת לתפקיד". עוד טוענת מלקו כי ועדת המכרזים לא דנה כנדרש בחובת הייצוג ההולם וההעדפה המתקנת לנשים. מלקו מצטטת מתוך מסמך מנחה מטעם נאוה קוכנובסקי, מנהלת תחום מעמד האשה ברשות השידור, שקראה לנשות הרשות לגשת למכרזים לתפקידי ניהול ובמקביל קראה לחברי ההנהלה "לדאוג לאפליה מתקנת" לטובתן. יצוין כי גם קוכנובסקי עתרה לאחרונה לבית-הדין לעבודה לאחר שלטענתה המנכ"ל בן-מנחם החליט להדיחה מתפקידה בלא שימוע כדין.

לטענתה של מלקו, למדה על כשלונה במכרז מכלי התקשורת, ובעקבות זאת נפלה למשכב ולא הגיעה למחרת לעבודתה, "דבר שלא מנע מהמועמד שנבחר, הוא המשיב 2, להתיישב על כסאה, לתפוס את משרדה, ולהשתמש במחשב שעד כה שימש אותה.

"בהליכי המכרז הפנימי", נטען בבקשת מלקו, "נפלו פגמים רבים, מהותיים, היורדים לשורשו של עניין, סותרים את הוראות הדין, פוגמים בתקינות ההליך המכרזי וחותרים תחת תכליותיו, שיש בכל אחד מהם כשלעצמו, לא כל שכן בהצטברם יחד, כדי לחייב את ביטול החלטת ועדת המכרזים, תיקון הפגמים וחידוש הליכי המכרז הפנימי באופן שתיבחן מחדש מועמדותה של המבקשת 'בלב פתוח ובנפש חפצה'".

טרם הוגשה לבית המשפט תשובת רשות השידור.

18289-01-12

רשימות קשורות:

- "'פראבדה' לא היה עושה זאת טוב יותר"
- הרפורמה ברשות השידור על קצה המזלג
- מי לא צריך שידור ציבורי?
- זכות הציבור לדעת?
- הטאלנטים של ה-BBC

תאריך:  12/01/2012   |   עודכן:  12/01/2012
אורן פרסיקו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנשיא מירו הראשון
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירושלמי
12/01/12 15:49
 
ברוריה מקרית חיים
12/01/12 17:14
 
ירושלמי
12/01/12 22:10
2
ע_הראל
12/01/12 20:39
 
ירושלמי
12/01/12 22:24
 
מאזין אינטלגנטי
15/01/12 09:58
3
אתיופי
12/01/12 22:57
4
יעקב יהודאי
13/01/12 15:11
 
ירושלמי3
14/01/12 10:49
 
יהויכין ארז
14/01/12 20:40
5
על מה נלחמה?
28/01/12 10:25
פורום: העין השביעית כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשעצרתי את מכוניתי ליד פסי הרכבת של לוד ושאלתי ערבי מקומי היכן בדיוק נמצאת שכונת רמת אשכול, הוא ענה לי בשאלה: "מה יש לך לעשות שם? זו שכונה של ערבים".
12/01/2012  |  דוד חרמץ  |   כתבות
המוזיקה הנפלאה שצמודה למחול כמו כפפה ליד, ומעשירה את החושים, מעצימה את הריתוק למתרחש על בימת "סוזן דלאל". היא מתגברת או מתרככת לפי הצורך, ומעניקה הדגשים למתרחש על במה. עיצוב הבמה מושקע ומתוחכם, כשהשימוש היצירתי בתאורה מעניק נופך שונה לכל קטע וקטע.
11/01/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
טיול-רוח'לה-trip היא יוזמה חדשה לעריכת טיולים משותפים לישראלים ולפלשתינים משני צדי הקו הירוק הטיול הראשון בשטחי הרשות הפלשתינית נערך בסוף השבוע האחרון ביריחו ובבית לחם והשתתפו בו שלושים ישראלים. אני הייתי אחד מהם
11/01/2012  |  עדי ארבל  |   כתבות
מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, הודיע היום כי משרדו יעקוב אחר טענות בנוגע לתקינות המכרזים ברשות השידור. חששות לאי-תקינות של המכרזים הועלו הבוקר בדיון הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת וכן מתלונות נפרדות שהגיעו למשרדו.
11/01/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
פאריס של תחילת המאה שעברה הייתה הרחם, בית היוצר לכל התנועות החדשות באמנות. תנועות שביטלו את כל מה שהיה קודם, והציבו רף חדש וגבוה לאמנים. לא כולם נסחפו בזרמי הקוביזם, המופשט, הפוטוריזם והפוביזם. גם אם ניכר חותמם על היתר. כך קבוצת הציירים היהודים שהתמקמו במונמרטר, רובע האמנים אז, שחלקם הגדול הגיעו לפאריס מרוסיה, עם הרקע העשיר שלהם משם, שהיה טבוע באימפרסיוניזם. (במוזיאון לאמנות רוסית שליד תיאטרון רמת גן יש אוסף ציורים המדגים את מיטב הציירים היהודים מאודסה של תחילת המאה שעברה).
10/01/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
גורמים הבקיאים בהסכמי עדי מדינה   /  אורן פרסיקו
פוליטיקאי הוא תמיד היה   /  אורן פרסיקו
אז איך כל הפאזל הזה מסתדר   /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il