|   15:07:40
דלג
  יהודה יפרח  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מתגוננים מפני סערות העידן המודרני [צילום: פלאש 90]

מחיר האינטגרציה

בתהליך השתלבות בחברה הישראלית השתלטה החברה החרדית על משרות הרבנות והדיינות. הציונות הדתית שנפגעה מהעניין צריכה להכיר ביתרונות המהלך ובמקום להיאבק על המשרות לנסות להשפיע על איכות השירות שניתן לציבור
03/02/2012  |   יהודה יפרח   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
בועת "גדולי הדור"
"גדול הדור" אמור להיות העיניים של הדור. מנהיג רוחני שמכיל ונושא את הדור, קשוב למצוקותיו, מבין אותו מתוכו, ויחד עם זה - פותח לו את האופק ומרים אותו אל מדרגה גבוהה יותר של רוחניות ושל אינטגרציה, דמות שמעוררת השראה והכוונה אל השלב הבא של עבודת האלוהים, האישית והציבורית. במובן הזה המכתב הפתטי של חצר הרב אלישיב ממחיש יותר מכול את משבר המנהיגות הנוראי של החברה החרדית, את הבועתיות של חלק מ"גדוליה" ואת הפער הבלתי נתפש בינם לבין המציאות

החברה החרדית עוברת מטמורפוזה ומשנה את צורתה. היא מצויה כיום בהתמודדות לא פשוטה עם תהליכי עומק חברתיים, שבסופו של תהליך ארוך יקדמו אותה מחברת לומדים שמתנהלת בדפוסים של קהילה מזרח-אירופית מהמאה ה-19 לחברה יצרנית הרבה יותר, מעורבת, עם איזונים פנימיים בריאים יותר. בסופו של התהליך יהפכו לובשי השחורים מנטל כבד על המשק הישראלי למנוע צמיחה.

זהו סיפור מורכב, כי החיזיון הנשקף אל עיני המביטים עליו מבחוץ מתעתע. בעולם החרדי השינויים מתרחשים בשטח, מתעצבים דרך אילוצי החיים, בעוד הפשקווילים של העסקנים והמניפסטים של 'גדולי הדור' נשארים הרחק מאחור, שבויים עדיין בעיקרי 'ההשקפה הטהורה' בנוסח הרב שך.

קחו למשל את 'דעת התורה' שפרסמה לאחרונה חצרו של הרב אלישיב. המנהיג הליטאי יצא חוצץ נגד "מגמות מבחוץ לשלוח יד בפך השמן הטהור, שמייסדים 'מסגרות מיוחדות לחרדים' שיהיו תחת שליטתם המלא ועל-פי רוחם, ובכלל זה כל מיני מסגרות ומסלולים של שירות לאומי, אזרחי וצבאי... וכן מעודדים כל מיני מכונים ומכללות להכשרות ולימודים חיצוניים של תארים ותעודות ושל לימודי אקדמיה וכו', אשר יכניסו שאיפות זרות הקלוטות מבחוץ. מטרתם בכל מגמות אלו לעשות שינוי הרוח והמהות של הציבור החרדי, ולפעול להחדיר כל מיני שאיפות אחרות, לאומיות ומשכיליות, אשר לא שערום אבותינו, ולעשות השתלבות והתחברות עם חיי החילוניות ועם תרבות אנשים חטאים".

"גדול הדור" אמור להיות העיניים של הדור. מנהיג רוחני שמכיל ונושא את הדור, קשוב למצוקותיו, מבין אותו מתוכו, ויחד עם זה - פותח לו את האופק ומרים אותו אל מדרגה גבוהה יותר של רוחניות ושל אינטגרציה, דמות שמעוררת השראה והכוונה אל השלב הבא של עבודת האלוהים, האישית והציבורית. במובן הזה המכתב הפתטי של חצר הרב אלישיב ממחיש יותר מכול את משבר המנהיגות הנוראי של החברה החרדית, את הבועתיות של חלק מ"גדוליה" ואת הפער הבלתי נתפש בינם לבין המציאות. למרות זאת, באופן פרדוקסלי, דווקא מנשרים כאלו מעצימים את השינוי שעובר על החברה החרדית. כי הסאב-טקסט שעליו איש לא מדבר הוא שהמושגים "גדול הדור", "דעת תורה" ו"ההשקפה הטהורה" עוברים פיחות משמעותי, כי הציבור החרדי הרחב חש עצמו מחויב להם פחות ופחות. בעקבות מכתבו של הרב אלישיב לא נרשמה נטישה המונית במכללות החרדיות. גם פריחתם של אתרי האינטרנט החרדים על אפם ועל חמתם של העסקנים וה"גדולים" מבהירה שכללי המשחק השתנו.

פועלים בכוח
האם המסגרת תיפרץ? [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

בניגוד להלכה, בניגוד לחוק
הפוליטיקה החרדית מתאפיינת בהתנהלות כוחנית ואלימה שלרוב לא מנסה להשתלב אלא להשתלט. איך דרך אחרת להסביר את החלטת הרבנות הראשית לצמצם את ההרשאה לעריכת חתונות רק לבעלי סמיכה שמכהנים בפועל כרבני שכונות או ישובים – בניגוד להלכה ולחוק

האינטגרציה של החברה החרדית היא אינטרס כלכלי, חברתי ולאומי עליון, אך שוברו בצדו ויש לו מחיר. קחו לדוגמה את פרויקט שח"ר: המיזם מזרים לצה"ל כוח אדם איכותי וזול, אך דורש התאמה של המסגרת. עם שריון זמנים לתפילות וללימוד ועם אספקת מזון מהדרין אין לצבא בעיה, אך מה קורה כשהמתגייסים דורשים סביבת עבודה ללא חיילות? מהו המחיר שמוכנים בצה"ל לשלם תמורת האינטגרציה?

בינתיים, את המחיר הכבד ביותר משלמת הציונות הדתית. כי כשהחרדים יוצאים מהכולל ומחפשים עבודה, התחנה הראשונה והטבעית ביותר עבורם היא "המקצועות הדתיים" שמביאים לידי ביטוי את הידע שהם רכשו בשנים ארוכות של לימודים תורניים. כך נכבשו בסערה משרות רבני השכונות והערים, משרות הדיינים והמשרות ברבנות הראשית – על חשבונם של בני הציונות הדתית שכיהנו בהן בעבר.

הציונות הדתית, שמזמן לא מתנהלת באופן סקטוריאלי (ולכן גם חלשה מאד בהגנה על האינטרסים המגזריים שלה, ראו שכר הלימוד בישיבות התיכוניות ובאולפנות), צריכה להשלים עם התהליך הזה מתוך הכרה בנחיצות הלאומית שלו. היעד שלה צריך להשתנות, ממלחמה על משרות למאבק על איכות 'שירות הלקוחות' שהרבנים והדיינים החרדים מספקים לכלל האוכלוסיה. הציבור צריך להבהיר לדיין או לרב שברגע שהוא נושא בתפקיד, הוא מחויב לציבור הישראלי כולו ולא רק לקהילה שלו, ושאם הוא לא יפנים זאת ימררו את חייו בתקשורת, בעתירות, בתביעות ובהצרת צעדיו דרך נטילת הסמכויות המוקנות לו וביזורן.

ועוד, אינטגרציה פירושה שילוב ולא הדרה. על היישום של העיקרון הזה בהחלט חשוב להיאבק. למרבה הצער, הפוליטיקה החרדית מתאפיינת בהתנהלות כוחנית ואלימה שלרוב לא מנסה להשתלב אלא להשתלט. איך דרך אחרת להסביר את החלטת הרבנות הראשית לצמצם את ההרשאה לעריכת חתונות רק לבעלי סמיכה שמכהנים בפועל כרבני שכונות או ישובים – בניגוד להלכה ולחוק. רובם הגדול של רבני השכונות הוא חרדי והתקנה הזו נועדה ככל הנראה בעיקר לפגוע במיזם החתונות הוולונטרי והחשוב של 'צהר', שמאיים על פרנסתם של רבנים שגובים כסף מבני הזוג.

מכאן חשיבותה של העתירה שהגישו לבג"ץ הקליניקות המשפטיות של מכללת שערי משפט על-ידי אביעד הכהן, חגי ויניצקי ומיכל טמיר. העותרים טוענים שבמקומות רבים הרבנות אינה מאפשרת לזוגות לבחור את הרב שישיא אותם וכופה עליהם רב מטעמה, ושהתקנונים השרירותיים מכוונים לצמצום דרמטי במספרם של הרבנים הציונים המורשים לערוך חתונות באמצעות חיובם של הרבנים ב"כתב הרשאה" מיוחד מטעמה של הרבנות. הרבנות אף אינה מוכנה לפרסם את רשימת הרבנים המורשים, כנראה מחשש לחשוף שמות של רבנים חרדים ללא סמיכה המורשים לחתן למרות שאינם עומדים בתבחינים. דרישתם היא לבטל את התבחינים המפלים ולחשוף במלואה את רשימת המורשים לעריכת חופות.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  03/02/2012   |   עודכן:  03/02/2012
יהודה יפרח
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחיר האינטגרציה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליהו חיים
5/02/12 10:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מצלמות המהירות הדיגיטליות החדשות כבר מזמן אינן נושא הקשור לתחבורה בלבד. כבר מזמן הפסקתי להאמין שניתן לתקן את העולם, ובטח שלא את התנהגות הממסד הישראלי. מכאן אני מנצל את ההזדמנות לאחל לכל המתמודדים הישנים והחדשים לכנסת הבאה: המון הצלחה בדרככם, וכולי תקווה שתזיקו כמה שפחות בעתיד. ברשותכם, התייחסות מקצועית ובכלל, כנהג ותיק שחרש את הארץ לאורכה, לרוחבה ובאלכסון – מכאן ועד הודעה חדשה, ברכב ובאופנוע – לנושא הצבת מצלמות המהירות הדיגיטליות החדשות בכבישי הארץ.
03/02/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' יכול היה השבוע לשחרר אנחת רווחה. על-פי הדלפות בתקשורת, מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, לא הטיל עליו אחריות אישית להתרחשות אסון הכרמל למרות שביום שבו נספו עשרות צוערים וכמה קציני משטרה בכירים, הוא פיקד על פעולות ההצלה ותיאום הכוחות שפעלו בשטח.
03/02/2012  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
בשבוע שעבר, בסופרמרקט השכונתי, קניתי רשימת מוצרים קצרה שעלותם הכוללת הגיעה בדיוק ל-342 ש"ח. נתתי לקופאית הצעירה שני שטרות של 200 ש"ח וחיפשתי בכיס עוד 2 ש"ח, "כסף קטן". לא רציתי לקבל מטבעות כעודף. לכן, ביקשתי שלושה שטרות של 20 ש"ח. הקופאית קיבלה את הכסף והסתכלה אל הקופה הרושמת (ממוחשבת), ואלי, מבלי לדעת מה לעשות. היא לא הבינה, קראה למנהלת המשמרת כדי שתעזור לה. כשהמנהלת הסבירה לה, לדעתי, הקופאית לא ממש הבינה את ההסבר.
03/02/2012  |  יעקב איציקוביץ  |   מאמרים
בפרשת השבוע שלנו, בְּשַׁלַּח, סוף-סוף נופל האסימון למצרים שהתעקשו לדבוק בהשקפת עולמם שחייבה את החזקת בני ישראל בשליטתם ובשיעבודם. בני ישראל יצאו ממצרים - כפי שלמדנו בשבוע שעבר - לאחר שהמצרים ביקשו, ממש התחננו שיצאו כבר, כִּי אָמְרוּ, כֻּלָּנוּ מֵתִים. אבל אחרי שבני ישראל לא שבו ביום השלישי בהתאם לתוכנית המקורית כפי שהבינו אותה המצרים, הם מגייסים את הצבא ורודפים אחריהם. המצרים משיגים את בני ישראל על חוף ים סוף, בני ישראל נכנסים לתוך הים שנבקע בפניהם והמצרים נכנסו אחריהם [שמות י"ד]: [כג] וַיִּרְדְּפוּ מִצְרַיִם, וַיָּבֹאוּ אַחֲרֵיהֶם-כֹּל סוּס פַּרְעֹה, רִכְבּוֹ וּפָרָשָׁיו: אֶל-תּוֹךְ, הַיָּם. אבל כאן משהו משתבש והם מבקשים לסגת, לברוח: וַיֹּאמֶר מִצְרַיִם, אָנוּסָה מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל-כִּי ה', נִלְחָם לָהֶם בְּמִצְרָיִם.
03/02/2012  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
שוק הכיסאות לכנסת הבאה הופך לסוער יותר מרגע לרגע. מדי שבוע - ימים רבים לפני יום הבוחר - מישהו אחר קופץ על העגלה הדוהרת. המצטרפים החדשים למפלגת קדימה - מפלגת-אוסף של ח"כים ושרים לשעבר ועסקנים שונים מכל הבא ליד - הם שלושה מוקיונים ישנים, מהליכוד, מהעבודה ומקדימה. שניים מהם מתוחכמים וערמומיים והשלישי לא חכם גדול: חיים רמון, צחי הנגבי ועמרי שרון. כולם בעלי קבלות בתחום העבריינות. ואנחנו, עם ישראל - שהם ודומיהם רוצים את המשרות שישפיעו על חיינו - שואלים: מה הריצה המטורפת הזו שלהם ושל עמיתיהם אל כיסאות השלטון?
03/02/2012  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
המחשבה שתגובה לפרובוקציה תשנה את ה-דנ"א של אויבנו המוסלמים היא מחשבת סרק    עלינו ליטול את היוזמה לידיים ולתקוף בהתמדה בנקודות הכי כואבות    התגובה והנקמה הן נשק של עניים, ואנו לא כא...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il