|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

ויצמן הלך לעולמו: 2005-1924

שרון: איבדתי מפקד וחבר; <br>קצב: ויצמן היה מצביא

ויצמן נפטר בביתו בקיסריה והוא כמעט בן 81 בחודשים האחרונים אושפז לסירוגין בשל מחלתו ביקש להיקבר באור עקיבא סמוך לקברם של בנו שאולי וכלתו שנהרגו בתאונת דרכים הנשיא קצב הביע צער על מות ויצמן, הנשיא השביעי
24/04/2005  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   עזר ויצמן (2005-1924)   |   תגובות

ויצמן עם מובארק

ויצמן, במעמד הסכם השלום עם ירדן

ויצמן מניח זר על קברו של רבין

צילום: דובר צה"ל

ויצמן, מפקד חיל אויר

ויצמן, מעניק כנפי טיס

צילום: דובר צה"ל

חבר, לוחם אמיץ, פוליטיקאי, אדריכל השלום
יואב יצחק
ויצמן היה אגדה בחייו. הקדיש את חייו למדינת ישראל. לצד מנחם בגין, היה מאדריכלי השלום עם מצרים. שילם מחיר כבד על העצמאות שהפגין כפוליטיקאי. נאלץ לעזוב את תפקידו כנשיא המדינה בגלל מעשיו שנחשפו בפרשת ויצמן-סרוסי
לרשימה המלאה


ויצמן נפטר בביתו

נשיא המדינה לשעבר, עזר ויצמן, מי שנחשב לאחד מגדולי הפוליטיקאים בישראל ומהאישים שייסדו את חיל האויר של ישראל, נפטר לאחר מחלה קשה. ויצמן היה מאושפז עד לפני כעשרה ימים בגלל דלקת ריאות קשה וזיהומים חריפים. הוא טופל במחלקה לטיפול נמרץ, ואף הונשם בחלק ניכר מהזמן, אך הוא שוחרר לאחר שמצבו השתפר.

ויצמן, יליד 15.6.24, נפטר והוא כמעט בן 81. הוא מת בביתו בקיסריה כשלצידו ראומה רעייתו, בתו מיכל ויתר בני משפחתו. ביממה שחלפה הוא איבד את הכרתו לסירוגין. בני משפחתו, בתו ונכדיו, שהו לצידו גם לאחר שאיבד את ההכרה ועשו את סדר הפסח בבית. הלוויתו תתקיים ביום שלישי השבוע. ועדת השרים לטקסים ולסמלים, בראשה עומד השר דני נוה, תתכנס בצהריים לדון בסידורי ההלוויה.

משפחתו של ויצמן הודיעה כי ויצמן ייקבר בבית העלמין באור עקיבא. ויצמן ביקש להיקבר סמוך לקברם של בנו שאולי וכלתו, שנהרגו בתאונת דרכים. ויצמן אהב את אור עקיבא ואנשיה. הוא ביקר אצל ידידיו ואהב לשחק שש-בש במסעדות בעיר.

בני משפחתו החליטו להציב את ארונו ברחבת בית התרבות באור עקיבא, לפני קבורתו, ולא בבית הנשיא בירושלים, כמקובל. מבוקר יום שלישי ועד סמוך ללוויה יוכל הקהל לעבור על ארונו. ב-17:00 תחל ההלוויה והוא ייטמן בבית העלמין. חיל האוויר יקיים מטס הצדעה לזכרו.

הרקע להחלטה לקבור את ויצמן באור עקיבא (ולא בירושלים, בבית העלמין המיוחד בחלקת גדולי האומה בהר הרצל בירושלים, כמקובל לפי כללי הטקס), הוא בראש וראשונה נוכח רצונו של ויצמן להיקבר ליד בנו וכלתו; אך גם נוכח הנסיבות המיוחדות בהן נאלץ ויצמן להתפטר מתפקידו. בני משפחתו כועסים על בכירים במערכת הפוליטית, שלא נאבקו למענו כדי שיישאר בתפקידו כנשיא, על-אף פרשת ויצמן-סרוסי, ולכן הם אף דחו את ההצעה להציב את ארונו בבית הנשיא בירושלים כדי לערוך טקס רשמי במקום.

  • על תולדות חייו ופועלו למען המדינה; ועל נסיבות סיום תפקידו כנשיא, ראו קישור.

ראש הממשלה אריאל שרון, ספד לידידו, עזר ויצמן. שרון פרסם הודעת אבל מיוחדת, שבה אמר:

"עזר הוא סמל ומופת של הצבר הישראלי.
כל תחנה בחייו היא אבן מרכזית לבניין הארץ הזאת: באצ"ל, בהקמת חיל האויר, בהפיכתו לחוד החנית המצטיין של צה"ל, בניצחון המזהיר במלחמת ששת הימים, כשר ביטחון, כשותף מרכזי להסכם השלום עם מצרים וכנשיא שהיה אהוב על כל שכבות הציבור.
עזר התבלט בנחישות, במנהיגות, באומץ לב ובחדות לשון.
איבדתי היום מפקד וחבר קרוב.
אני שולח את תנחומיי לראומה, מיכל ולבני המשפחה."

נשיא המדינה, משה קצב, פרסם הודעה מיוחדת בה הכריז: "בצער עמוק ובכאב על פטירתו של הנשיא ה-7 של מדינת ישראל האלוף במיל. עזר ויצמן". הנשיא קצב מסר, כי ויצמן נפטר בצאת החג בשעה 19:51 בביתו שבקיסריה כשכל בני משפחתו לצידו. הנשיא קצב אמר עוד, כי עם ישראל איבד מצביא ומנהיג גדול.

מטה צה"ל פרסם הודעת אבל: ראש המטה הכללי בצה"ל, רב-אלוף משה (בוגי) יעלון, מפקדי צה"ל וחייליו, מרכינים ראש עם פטירתו של נשיא המדינה השביעי ושר הביטחון, האלוף במילואים עזר ויצמן, שהיה ממייסדי חיל האויר הישראלי. שימש כמפקד השישי של חיל האויר וכראש האג"ם בצה"ל.

צער וכאב מכל שכבות האוכלוסיה

עם היוודע דבר מותו, במוצאי החג, נכנסה המערכת הציבורית והפוליטית למעמד של אבל לאומי. מאות אישים בכירים, בהם פוליטיקאים, קציני צבא בדימוס, שרים וחברים הביעו את צערם.

- ח"כ יוסי שריד אמר כי "ויצמן מילא בחייו תפקידים רבים וחשובים, אבל יותר מכל הוא ייזכר כמפקד האגדי של חיל האוויר".

- המשנה לראש הממשלה שמעון פרס, אמר כי ויצמן הקדיש את חייו למדינת ישראל. הוא גילה אומץ לב צבאי ואזרחי כאחד. לחם בעוז למען השלום כמו גם בשדה הקרב.

- שר האוצר, בנימין נתניהו, אמר כי "ויצמן היה ציוני בכל רמ"ח איבריו, בונה חיל האוויר ומאדריכלי הניצחון במלחמת ששת הימים". נתניהו ציין, כי "עזר היה ציוני בוטה, ישיר ושובה לב".

- ראש עיריית באר שבע, יעקב טרנר, העומד בראש מוזיאון חיל האויר, אמר כי ויצמן נחשב לאחד מהאישים שהניחו את היסודות לחיל האויר. לדבריו, ויצמן יחסר לכולנו, שכן הוא הפיח רוח חיים בקרב החיילים והטייסים.

- ראש עיריית אור עקיבא, יעקב אדרי, אמר כי ויצמן ביקש להיקבר בבית העלמין באור עקיבא. לדבריו, ויצמן הפקיד בידיו כסף כדי שישלם עבור רכישת שתי חלקות קבר באור עקיבא. אדרי אמר, כי ויצמן הגיב - "אל תבלבל את המוח", כשהעיר שגדולי האומה, ובהם הוא, כנשיא, נקברים בירושלים. אני רוצה להיקבר באור עקיבא, אמר.

- הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין-שחק אמר, כי עזר הכיר אלפים בשמותיהם. ויצמן היה מבוני צה"ל וממקימי צה"ל. ליפקין ציין, כי הוא הכיר את ויצמן כשזה שימש ראש אמ"ן. "נפגשנו בכל מיני מקומות, כולל במבצע ליטני ובתקופות אחרות. נפגשנו באופן אינטנסיבי כשעזר היה נשיא המדינה, ואני סגן רמטכ"ל. היה לו המון ניסיון והוא ביקש לחלוק את הניסיון בתחום המדיני-צבאי.

יש בו תבונה ויש בו ניסיון. ראיתי את עזר, הנשיא הראשון, שמחליט שהוא יבקר כל משפחה שכולה בצה"ל. עזר עובר מבית לבית ממטולה ועל אילת, גם כשזו מאוד קשה כמו באסון המסוקים. עזר עושה זאת מתך חובה ומתוך הרגשה שהוא רוצה לקחת חלק בזה. עזר היה אדם חם מאוד. לכן אנשים אהבו אותו. היה בו חן. עזר משאיר המון אנשים שגם זוכרים אותו וגם אוהבים אותו".

- ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, אמר כי הוא מכיר את ויצמן עשרות שנים. "ויצמן היה מגיע כדי לחזק את ידי החיילים. ראיתי בו חבר. אדם שיותר מכל אדם אחר בנה את חיל האוויר. הפליא לעשות כאזרח, כשתרם תרומה מכריעה להשגת השלום בקמפ-דיויד. יצר קשרים חזקים עם הנשיא סדאת. ויצמן לא נרתע אף פעם מהאמת שלו, לא חשוב מה המחיר".

- יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, אמר כי עזר ויצמן שיקף את הישראליות יותר מכל אדם אחר והקדיש את חייו למדינה ולביטחונה. "קסמו האישי, היכולת הוייצמנית והמגנטית שלו שבתה את לב כל מי שיצר איתו קשר: פשוטי העם, שועי הארץ, אזרחים מן השורה וראשי מדינה. עזר היה לוחם, מנהיג, מדינאי ומוביל דרך אשר לא פעם שם עצמו במחלוקת, אך תמיד טובת המדינה היתה לנגד עיניו. כנסת ישראל ועם ישראל כואבים את האובדן שעליו נאמר: 'חבל על דאבדין ולא משתכחין'. האבל על הליכתו הוא אבל לאומי".

- יו"ר האופוזיציה, ח"כ יוסף (טומי) לפיד, אומר כי "עזר ויצמן היה אגדה בחייו ויישאר אגדה במותו, כאחת הדמויות שעיצבו את דמותה של מדינת ישראל, הן בשלום והן במלחמה. אני אזכור אותו כידיד ששפע חן, חוש הומר וכאישיוות שחיממה את הלב".

- יו"ר סיעת העבודה, ח"כ איתן כבל, מסר כי סיעת העבודה מרכינה את ראשה בפני מנהיג וחבר שהלך לעולמו. "עזר ויצמן הוא מאחורני דור הנפילים, שאישיותו המיוחדת והכובשת סימלה יותר מכל את הישראלי ואת הישראליות".

- ח"כ דני יתום (העבודה) הביע את צערו העמוק על פטירתו של ויצמן, שהיה לדבריו מעמודי התווך של מדינת ישראל: "תרומתו בבניית חיל האוויר המודרני, ובין המובילים בעולם, לא תסולא בפז, כמו גם תרומתו הגדולה לתהליך השלום עם מצרים".

- ח"כ רן כהן מיח"ד מביע צער על מותו של ויצמן. "פעילותו של ויצמן כמפקד חיל האויר, כסגן רמטכ"ל וכנשיא, היא רבה, ובראשה תרומתו החשובה לשלום עם מצרים, ותמיכתו הנחושה בפתרון של שלום עם הפלשתינים ועם העולם הערבי.

- יו"ר תנועת ש"ס, אלי ישי, מביע צער על מותו של ויצמן. "הנשיא היה סמל ומופת לאהבת העם והארץ", אמר. "חייו של הנשיא ויצמן שזורים בתקומת מדינת ישראל, החל משירותו בחיל האוויר ועד לשיבתו כנשיא המדינה. הנשיא ויצמן ייזכר כלוחם לביטחון ומעצב של שלום. מורשתו הצבאית תוביל את טייסי חיל האוויר, ופיקחותו המדינית תנווט את כל מי שיצעד בשדה המדיני".

- סיעת הליכוד מביעה צער עמוק עם פטירתו של ויצמן. יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ גדעון סער, אמר: "ויצמן היה מגדולי הפטריוטים של מדינת ישראל, והוא ייזכר כמי שהותיר את חותמו על ההיסטוריה שלה. היה לו חלק חשוב במהפך שהעלה את הליכוד לשלטון בשנת 1977, כמו גם במהלכים המדיניים אשר הובילו לחתימה על ההסכם השלום עם מצרים".

- השר יצחק הרצוג נשא דברים בפסטיבל הבינלאומי הראשון לקולנוע באשדוד, ובנוכחות כוכבים ושוחרי קולנוע באולם אמר: "בפסח אנו מצווים לברך, גם על החרוסת וגם על המרור. לצערי, אתחיל דברי במרור, ואני מבקש להעלות את זכרו של עזר ויצמן שנפטר הערב. ויצמן היה נשיא, מפקד וידיד גדול, שהטביע את חותמו בתחומים חיוניים רבים במדינת ישראל". בתום דבריו ביקש השר הרצוג מהקהל לציין את זכרו של הנשיא ויצמן בדקה דומייה.

תאריך:  24/04/2005   |   עודכן:  25/04/2005
יואב יצחק, רנית נחום-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביזיון בקריית חיים: אלמונים עקרו השבוע את האנדרטה לזכרו של זאב פרידמן ז"ל, מי"א חללי אולימפיאדת מינכן.
24/04/2005  |  קריות באינטרנט  |   חדשות
העיתון האמריקני, ניוזוויק, עומד לדווח בגיליונו הבא (2.5.05), כי אחד הלוביסטים היהודיים הבכירים בוושינגטון, ג'ק אברמוף, העביר כסף באופן בלתי חוקי לכאורה למתנחלים בגדה המערבית לשם רכישת ציוד צבאי.
24/04/2005  |  עומר כרמון  |   חדשות
יין אדום עשוי להיות טוב לבריאות בדרך כלל, אך הוא מעלה את לחץ הדם כמעט כמו שבירה מעלה, כך דיווחו חוקרים אוסטרליים היום (יום א', 24.4.05).
24/04/2005  |  יפעת גדות  |   חדשות
איתן צור, ילד בן 10 מהיישוב אילניה שבצפון, נהרג (א', 24.4.05) אחה"צ לאחר שקיר אבנים קרס עליו במהלך טיול משפחות במכתש הגדול שבנגב.
24/04/2005  |  גלית יצחק  |   חדשות
סוכנות הידיעות AP מדווחת, כי נשיא אקוודור המודח, לוסיו גוטיירס נמלט יחד עם בני משפחתו מהמדינה לאחר שבמשך ארבעה ימים זכה למקלט בשגרירות ברזיל בבירה קיטו.
24/04/2005  |  עומר שיקלר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il