|   15:07:40
דלג
  יוסף עברון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?

הכרוז שמנע "סזון" חדש <br>

מנחם בגין ז"ל לא שכח את הכרוז "מחייל לחייל" גם בהיותו ראש ממשלה, ומדי פעם שנפגשנו, היה שב ומזכיר לי אותו ןוציין לשבח את כתבותיי באותה תקופה
29/02/2012  |   יוסף עברון   |   מאמרים   |   תגובות
מנחם בגין ז''ל. מחמאה לא פשוטה מפיו של בגין [צילום: פלאש 90]

בפברואר 1944 הכריז האצ"ל, בהנהגתו של מנחם בגין, על מרד נגד השלטון המנדטורי הבריטי בארץ. הנהגת היישוב המאורגן דאז לא ראתה את ההתקוממות בעין יפה ותבעה מהאצ"ל לחדול מיד מפעולותיו, וכשבגין סירב - הוחלט לשתקו בכוח. המשימה הוטלה על הפלמ"ח והכינוי שניתן לה היה "הסזון" (בצרפתית, עונת הציד) אלא שהפעם המדובר היה בציד אדם, שנמשך מנובמבר 1944 ועד לאפריל 1945.

בפרק זמן זה הותר דמם של אנשי האצ"ל, הם נחטפו ועונו בהוראת ראשי ה"הגנה", הוסגרו לידי השלטונות הבריטים ומאות נכלאו והוגלו לקניה ולאריתריאה. למרות הלחץ מצד מפקדי האצ"ל ואנשי השורה, שתבעו להגיב - בגין סירב בתוקף: "לא נלך למלחמת אחים", הצהיר, "בשום תנאי ולמרות כל הפרובוקציות".

באוקטובר 1945, בעקבות האכזבה מהלייבור (שעלה לשלטון בבריטניה) והמשיך בנעילת שערי הארץ בפני שרידי הפליטה באירופה - הצטרף ארגון "ההגנה" למערכה והוקמה "תנועת המרי העברי", לשיתוף פעולה בין ה"ההגנה", האצ"ל והלח"י".

הפשיטה על משטרת רמת גן והשלכותיה

ב-23 באפריל 1946 פרץ כוח של האצ"ל בהתקפה נועזת את תחנת המשטרה הבריטית ברמת גן והחרימו כמות גדולה של נשק (על-פי ההסכם היו פעולות של החרמת נשק פטורות מאישור המפקדה המשותפת של תנועת המרי). הבריטים לא הצליחו לתפוס את מבצעי ההתקפה, פרט לדב גרונר, שנפצע ונפל בשבי, ובהמשך נידון למוות והועלה לגרדום.

לעת ההיא הייתי מגויס לפלמ"ח והוצבתי במחלקה הימית בגבעת-השלושה. למחרת הפשיטה על משטרת רמת גן כינסו אותנו ל"שיח-חברים" עם "פוליטרוק" הפלמ"ח, בני מרשק. נקל לתאר את התדהמה (לא שלי בלבד), כשהמרצה, תוך התעלמות מהמאבק המשותף בבריטים במסגרת תנועת המרי - פתח בדברי הסתה פרועים נגד האצ"ל: "לא ייתכן", אמר, "שאנשי אצ"ל ישתלטו לאור היום במשך שעות על רחוב ראשי ברמת גן, יעשו בו כשלהם, יפרצו לתחנת המשטרה, יחרימו נשק - ואנו נצפה על הנעשה - ונחשה... יש לשים לכך קץ", הכריז, "הגיעה העת לחדש את 'הסזון' ...!"
בו במקום החלטתי להביא את הדבר לידיעת הנהגת האצ"ל. עשיתי זאת באמצעותה של בת עירי בצפת, ציפורה לבית פרל ז"ל (רעייתו לעתיד של עמיחי פאגלין ז"ל, קצין המבצעים של האצ"ל, שכינויו היה "גידי"). בעקבות אותו אירוע ומספר פגישות אישיות עם עמיחי פאגלין, הצטרפתי לשורות האצ"ל והוצבתי ב-ח"ק תל אביב.

באוגוסט 1946, בלחצו של חיים ויצמן, פרשה ה"הגנה" מהמאבק המזוין, ותנועת המרי פורקה. באוויר ריחף ריחו של "סזון" חדש. על-רקע זה חיברתי כרוז, "מחייל המחתרת לחייל הפלמ"ח" (פנייה לחבריי בפלמ"ח שלא לתת ידם ל"סזון" מחודש).

כתב היד של אותה איגרת הועבר למנחם בגין ונמסר לי, שכה נרגש למקרא תוכנו, עד שהורה להדפיסו, מילה במילה ולהפיצו ככרוז מטעם האצ"ל. (הכרוז המקורי בארכיון מכון ז'בוטינסקי וב"אוסף מקורות ומסמכים", כרך ד', עמ' 87).
להלן שני קטעים מתוכנו:

המחתרת - לחטיבה

דבר חייל לחייל

הם חוזרים - הימים השחורים - ימי סגריר, אפלים, ללא שביל...
הם חוזרים - הלילות הקודרים - בלי חזון, בלי כוכב, חשוכים...
וכבר האדימו קדים בלהבת השנאה - וניצתה אש זרה בלבבות מוסתים,
כבר נמוג האתמול בתהום העבר - ועמו ברית דמים של עברים לוחמים.ונשכח זה האח, שיצא לשדה הקרב, נענה לקריאה - ולא שב;
והופקר הפליט הנודד בלב ים, למשב הרוחות, למשחק הגלים,
היסטוריית המרי הפכה למילים ריקות, נטולות תוכן, חסרות הבעה.
מסיתים מאתמול שוב זרעו הפירוד, שוב ניצח השטן המקטרג; ורגלי האויב כבר דורסות שוב בעוז, בבטחה, את שארית התקווה, את חלום התקומה.

הם חוזרים הימים השחורים.

ואתה ? ואני? - ובטרם ידענו כבר הפכנו ל"אויבים..."
"...ואם נגזר עליי היות בודד ונרדף - בודד אלחם, יחידי, אלמוני...וככל שיפשה נגע השאננות והעבדות בקרב העם, כן תלך ותגבר מלחמתי בדיכוי, בעריצות, בכניעה;

ובכל עת ומקום שם תגבר האפלה - שם אהיה גם אני ובידי רובה החופש העשן...ואור כדוריי יקרע את חשכת הליל השחור ויביא לאומה הדוויה את בשורת השחרור.

ואם רצה הגורל ואף אותך הציב היום הזה נגדי, הרם כוסך חבר ונשתה לחיי המחר, לחיי מחר בהיר יותר, יפה יותר. הרם כוסך, אל תירא, אחיך מהמחרת הוא הדובר, לחיי החופש, לחיי הארץ ששנינו כה אהבנו, לחיי האומה.

נראה, שהכרוז השיג את יעדו ודיבר על לבם של רבים מאנשי ההגנה והפלמ"ח, שכן לא חלפו מספר ימים ועל הקירות הודבק כרוז ענק, שכותרתו:

החומה

לזה שכתב את האיגרת מחייל לחייל2
ותוכנו רווי השמצות וקריאה לכותב הכרוז להצטרף ל"הגנה"ולנטוש את האצ"ל:

"עדיין שהות בידכם לשוב...סור מדרכך הרעה...חזור אל כלל ישראל...קבל על עצמך מרות העם...כל עוד תמשיך בדרכך , אני חייל, ואתה איש כנופיה פושעת..!"

הפעם השיב מנחם בגין בכרוז משלו: "תשובה לתשובה"3
להלן קטע מתוכו: "לא, לא חייל החטיבה4 הוא שכתב את התשובה לאיגרתו של חייל המחתרת. אנו יודעים את התוכן, אנו מכירים את הסגנון. וזהו אחד ההבדלים בינינו. את האיגרת כתב באמת חייל המחתרת. הוא היה חייל ב"חטיבה".

הוא עזב אותה מפני שהיא עזבה את דרכה והתנדב לשורות המחתרת מפני שהיא נאמנה לדרכה. והוא כתב אל חבריו. וכתב מלב אל לב, ממצפון אל מצפון. ודבריו לא היו לשווא. הם חדרו עמוק. דברי היוצאים מהלב חודרים אל הלב.

ועל כן, נבהל מישהו. מישהו במשרד נוח ובטוח - בטוח מאוד. ישב ליד השולחן וחיבר חיבור בשם חייל ה"חטיבה", ו ב מ ק ו מ ו.
ומה תשובה יש בפיו לטענותיו של חייל המחתרת (חייל "החטיבה" לשעבר), על ההפוגה שכפו על "החטיבה", על אובדן הדרך, על חוסר המעש, על ההסתה הפרועה,על הכניעה?

אין תשובה - רק גידופים. ועל גידופים אין משיבים.
ואיש "החטיבה" האלמוני שהצטרף לשורותינו הוא חייל שנשקו הושבת נגד רצונו.
והוא בא אלינו. והוא לא היה הראשון.
והוא לא יהיה האחרון...".

בספרו "במחתרת", כרך ג', עמוד 40, מביא בגין את תשובתו לכרוז, תוך שהוא מציין, שמספר שבועות לפני כן, פרסם האצ"ל פנייה אל הפלמ"ח, שנכתבה על-ידי מר עברון יוסף, איש צפת.

כשהוצגתי לראשונה לפניו על-ידי מר חיים לנדאו, כמחבר הכרוז - חיבקני בהתרגשות ואמר, "זה היה הכרוז הטוב ביותר שנכתב באצ"ל!" והייתה זו מחמאה לא פשוטה מפיו של מנחם בגין, שאת כל הכרוזים, פרט לכרוז הזה, כתב הוא עצמו. והדבר מצוין בכרך ד' של "אוסף מקורות ומסמכים" של האצ"ל (עמ' 87).

עדות להשפעתו של הכרוז על הפלמ"ח הייתה גניזת רעיון ה"סזון" המחודש של בני מרשק וחבר מרעיו, שרבים בשורות "ההגנה" והפלמ"ח התנגדו לו. הוכחה נוספת הייתה הפזמון שחובר אז על-ידי "משורר הפלמ"ח", חיים גורי, "חורשות האורן" והלחן שלו כשל "הרבי אלימלך": להלן קטע מתוכו:

"...מלחמה פה דוקטורנו5 מתנהלת בלעדינו:
נפט בוער, שנית טולפן ל"בית הדר",
ודגלנו שוב בסליק הוא - איזה מסקנות מסיק הוא,
נא אמרו חורשות האורן ב"משמר..."
הוא חושב מסכן הדגל,
האמנם כשלה הרגל,
ועייפו הבחורים מצעוד בהר?
האמנם היה אבק,
ידידנו "מאבק"?...
אז ענו חורשות האורן ב"משמר":
כי נושאיך לא כשלו,
אחרים בהם משלו, ולכן, עצוב הזמר המושר..."

(מתוך "משפחת הפלמ"ח של חיים גורי וחיים חפר - עמ' 167)

מנחם בגין ז"ל לא שכח את הכרוז "מחייל לחייל" גם בהיותו ראש ממשלה, ומדי פעם שנפגשנו (ודלתו הייתה תמיד פתוחה לפניי), היה שב ומזכיר לי אותו ומציין לשבח את כתבותיי באותה תקופה: במאי 1947- בעיצומה של מלחמת המחתרת- כתבתי וערכתי חוברת בשם "קול החופש. כתב היד הועבר למנחם בגין, ששיגר לי פתק הערכה אישי:

"לירמיהו6, שלום רב,
כתבת חוברת מצוינת: מלאה רגש וגם תוכן. ניכר שהדברים נובעים מהלב. אנו בודקים את האפשרות להוציאה בדפוס, אך לא כדאי להמתין עד אז, והוריתי להדפיסה ל ע ת ע ת ה בסטנסיל.
המשך בכתיבה. ברכה רבה צפונה בפרי עטך".

בברכה
בן דוד7

הערות:

1. ח"ק – חיל הקרב של אצ"ל
2. היית זו הפעם הראשונה, שהנהגת "ההגנה" התייחסה ישירות לכרוז של האצ"ל ומצאה לנכון להשיב בכרוז נגדי משלה. הכרוז המקורי נמצא בארכיון "ההגנה" בבית גולומב בתל אביב, בתיק הכרוזים הגדולים מס' 12א'. (רבע ג').
3. הכרוז המקורי בארכיון בית ז'בוטינסקי .
4. החטיבה – כינוי נוסף של הפלמ"ח
5. "דוקטורנו" – הכוונה לד"ר משה סנה ששימש ראש המטה הארצי של "ההגנה".
6. כינויי בתקופת המחתרת
7. הכינוי שבו השתמש בגין באותה תקופה.

תאריך:  29/02/2012   |   עודכן:  29/02/2012
יוסף עברון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכרוז שמנע "סזון" חדש
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יובל888
29/02/12 15:55
2
ע_הראל
29/02/12 18:58
 
קורןנאוה טבריה
29/02/12 20:07
 
קורןנאוה טבריה
1/03/12 05:34
3
קלמן1
29/02/12 21:54
4
קורןנאוה טבריה
1/03/12 06:01
5
בתיה אבן
1/03/12 06:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
העולם שאנו מכירים נמצא במאבק. מנהיגים טובחים בבני עמם. משטרים מתמוטטים ואחרים, מושחתים לא פחות, קמים תחתם. הטרור מכה בבירות העולם כשהוא לבוש בחליפת טוקסידו ועניבה. המאבק הגלובלי הזה איננו על "שטחים" או "גבולות". המאבק כנגד הרוע שמאיים כיום על העולם כולו, זה שמחובר לאירן ולחיזבאללה, לאל-קאעידה ולרוצחים המוסלמים בדארפור, יש לו שם. קוראים לו "עמלק".
29/02/2012  |  הרב רפי פוירשטיין  |   מאמרים
גדלתי לתוך מדינה, בה הייתי חייל בצבא, שהשתכר מרגעי המפגש עם פסגת הר סיני וממשבים סוערים וגועשים של התרוממות רוח, כי קמה מלכות ישראל השלישית באוקטובר 1956 . מלכות ישראל טבולה בדמם של צעירים, שרצו לחיות, ובחודש מרס 1957 הלכה לעולמה הממלכה הפנטזיונרית, היא שבקה חיים. שבקה חיים רק אחרי שגבתה את מחיר הדמים המיותר.
29/02/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
שלשום (27.2.12) ציינו עשרים שנה למותו של ראש הממשלה השישי של מדינת ישראל - מנחם בגין. שמו קשור לאירועים היסטוריים כמו הסכם השלום עם מצרים, הפצצת הכור האטומי אוסיראק בעירק ומלחמת לבנון (1982). הדאגה מפני פיתוח נשק גרעיני על-ידי אירן והשאלה האם לתקוף מטרות אסטרטגיות באירן, הדהדה בתוכנית מיוחדת ברשת ב' שהוקדשה לזכרו של בגין. דהיינו, מה היה אופי קבלת ההחלטות של ממשלת ישראל ערב הפצצת הכור הגרעיני ביולי 1981.
29/02/2012  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
הנשיא אסד עושה למתנגדיו ולבירתם חומס, כמו שעשה הנשיא פוטין, למתנגדיו הצ'צ'נים בעיר גרוזני, כלומר: הרס את העיר, על חלק מתושביה, הפך אותה לעיר רפאים, ועכשיו מתפנה לעזור לנשיא אסד. אבל, כפי שברור לכולם העזרה והגיבוי לסוריה, ביחד עם סין (חברות במועצת הביטחון) - הן במסגרת "המלחמה הקרה", המתחדשת בין רוסיה/סין והמערב בנוסח "המרגל שחזר מן הכפור".
29/02/2012  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
הליכוד ינהל את המדינה ב-2017, בדיוק 40 שנים מ-1977.
29/02/2012  |  חנן וייס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
רון בריימן
רון בריימן
תמלול של קטע מרתק ומאלף מתוך ראיון של דובר צה"ל לשעבר, המותח ביקורת נוקבת על התרבות הארגונית של צה"ל    לא מיותר לציין שתרבות זו היא של צה"ל בפרט, אבל של החברה הישראלית בכלל, לפחות ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il