בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
סוציאליזם ו"בעל העקידה" של רבי יצחק עראמה
|
העיון במשנתו של רבי יצחק עראמה חייב לעורר את מצדדי המדיניות הניאו ליברלית במדינת ישראל להבנה , שיהדות ותפיסות כלכליות ניאו ליברליות הן למעשה ניצבות משני עברי המתרס. מדיניות, שאינה רואה את ההון האנושי בראש סדר העדיפויות, היא בניגוד להלכה
|
להציב את ההון האנושי בראש סדר העדיפויות
|
|
|
|
|
רבי יצחק עראמה חי בין השנים ק"פ ורנ"ד(1420עד 1494). לימים היה ראש ישיבת סמורה בצפון ספרד, לאחר מכן היה רבה של טרגונה בדרום קטלוניה. תחנתו האחרונה בכס הרבנות הייתה בעיר קלטיוד, שזכתה לכינוי "קלעת איוב". את תושבי העיר הזו לווה עד הסוף המר של גירוש ספרד בשנת 1492. אחרי הגירוש נדד עוד שנתיים בפורטוגל ואיטליה. שבע נדודים ומחלות, רצוץ ושבור נפשית ופיזית, נפטר בנאפולי בשנת 1494 . דרשותיו בספרו הידוע "עקידת יצחק" נכתבו בסגנון פילוסופי כדי שיהיו מענה ליהודים, שהוכרחו להקשיב לדרשות כמרים שנדרשו בעיקר בסגנון פילוסופי. הספר "בעל העקידה" בנוי ממאה וחמש דרשות על פרשות השבוע . אני רוצה להאיר זרקור לעבר דיון בפרשה אחת וליתר דיוק בפסוק אחד מתוך פרשת "בשלח" בספר שמות פרק ט"ו פס' י"ט: "...וְלֹא הֶעֱדִיף הַמַּרְבֶּה, וְהַמַּמְעִיט לֹא הֶחֱסִיר, אִישׁ לְפִי אָכְלוֹ לִקְּטוּ". המן נחלק לכל אחד לפי צרכיו. רבי יצחק עראמה גרס, שמשאבים לאומיים יש לחלק בהתאם לאותו חזון שלמעשה קיים ביסוד החשיבה הסוציאליסטית. משאבים לאומיים והון לאומי חייבים להיות שוויוניים - לא העדיף המרבה והממעיט לא החסיר - פירושו היהדות גורסת מדינת רווחה, השואפת לשוויון כדי שיהיה תואם את ההרמוניה הקוסמית. רבי יצחק עראמה גרס שהאדם, אשר נברא בצלם, מסוגל לשלוט בטבע ויש לו אחריות להרמוניה הקוסמית. ההרמוניה הקוסמית אינה מתיישבת "עִם מַגִּיעֵי בַּיִת בְּבַיִת, שָׁדֶה בְּשָׁדֶה יַקְרִיבוּ עַד אֶפֶס מָקוֹם". הרמוניה הקוסמית סולדת ממציאות של טייקונים ואלפיון עליון מצד אחד ועשירונים שחיים מתחת לקו העוני. ההרמוניה הקוסמית אינה מתיישבת עם גילויים מחפירים של עוצמת פער מעמדי, היא מתיישבת רק עם לא העדיף המרבה ולא החסיר עם הממעיט. היהדות גורסת מדינת רווחה וחלוקה שוויונית של נכסי הקיום החברתי הלאומי. אין ספק שהמציאות, בה חי רבי יצחק עראמה בעיקר בטרגוניה בדרום קטלוניה, השפיעה על רוח הכתיבה. הוא חי בחברה יהודית, שהייתה נתונה למצב כלכלי קשה, כורעת תחת נטל מסים כבד ועוינות שלטונית אכזרית. אל מציאות זו היה דרוש כוח עמידה. לשיטתו, לא ניתן לגייס כוח עמידה ללא ערבות הדדית. לא ניתן לגייס כוח עמידה, כאשר עוצמת פער מעמדית היא אחת מאפיוניה של החברה . העיון במשנתו של רבי יצחק עראמה חייב לעורר את מצדדי המדיניות הניאו ליברלית במדינת ישראל להבנה , שיהדות ותפיסות כלכליות ניאו ליברליות הן למעשה ניצבות משני עברי המתרס. מדיניות, שאינה רואה את ההון האנושי בראש סדר העדיפויות, היא בניגוד להלכה. מדיניות, הרואה את ההון לשם ההון כנזר מלכות וכשרביט ניצוח על הוויית חיינו, היא זרה ליהדות.
|
תאריך:
|
19/03/2012
|
|
|
עודכן:
|
19/03/2012
|
|
איתן קלינסקי
|
סוציאליזם ו"בעל העקידה" של רבי יצחק עראמה
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
איש עצוב
|
19/03/12 15:59
|
|
|
|
איתן.
|
19/03/12 19:08
|
|
|
|
איש עצוב
|
20/03/12 00:44
|
|
|
|
לאיש לא עצוב בכלל
|
20/03/12 09:36
|
|
|
|
איש עצוב
|
20/03/12 10:26
|
|
2
|
|
ועוד לאיש העצוב
|
20/03/12 09:55
|
|
|
|
איש עצוב
|
20/03/12 10:39
|
|
|
|
איש עצוב
|
20/03/12 10:45
|
|
|
|
ענת ורדי
|
20/03/12 13:55
|
|
|
|
איש עצוב
|
21/03/12 13:25
|
|
|
|
אורה בן גל
|
20/03/12 14:56
|
|
|
|
איש עצוב
|
20/03/12 20:23
|
|
3
|
|
נועה ורדי
|
20/03/12 13:31
|
|
4
|
|
שמעון ממחוז שפוים
|
20/03/12 19:40
|
|
5
|
|
צפנת
|
20/03/12 23:15
|
|
הכרך הרביעי של "מעשי משפט" רואה אור בסיומה של שנה היסטורית מלאת תהפוכות. שנה זו ראתה בנפילתם של משטרים רודניים, והייתה עדה להתעוררות גלובלית של חוסר-נחת ומחאה למול ההשלכות החלוקתיות הקשות של השיטה הכלכלית-חברתית המושלת בכיפה בעשורים האחרונים. התפתחויות אלו לא פסחו גם על ישראל שחוותה קיץ יוצא-דופן של מאבק אזרחי ודמוקרטי שבו הדרישה לתיקון חברתי זכתה לתהודה עצומה. שעת הרצון הזו, שבה האוזניים כרויות והנפש חפצה, היא הזדמנות גדולה גם עבור קהילת המשפטנים והמשפטניות החברתיים בישראל להמשיך ולפעול בזירות השונות - בבתי המשפט, בכנסת, בחברה האזרחית ובבתי-הספר למשפטים - למען צדק חברתי, למען סולידריות, למען זכויות אדם.
|
|
|
בימים אלה השיח בכנסת סובב סביב הדאגה הגוברת על הר הבית. שהווקף האסלמי, לו ישראל מסרה, בניחותה, את המפתחות לקודש הקודשים ליהודים, באופן שיטתי הורס את כל הראיות הארכיאולוגיות של בית הקדש הראשון והשני שהם מצאו שם ורוצים להעלימם. זאת כדי שליהודים לא תהיה כל ראיה לגבות את טענתם שהר הבית היה אי פעם יהודי, ובכך גם לתת יותר קרדיט לטענת המוסלמים שהאתר שייך לאיסלאם בלבד.
|
|
|
על-פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, תשמ"ח - 1988, סעיף 18 י"ג הדן בטיפול בתלונה, תידחה התלונה על הסף כאשר היא נסבה על זוטי דברים.
|
|
|
האם בפנינו הקפדת-יתר, שאיננה במקומה ואשר אבד עליה הכלח? האם קולן של נשים הופך נוכחות כשרה שלהן לפסולה, רק משום השמעתו? משנתעוררה בציבור מחלוקת מרבת-מדנים, פוגעת ומפלגת - נוצרו הצידוק והצורך לתהות על קנקנם של דברים
|
|
|
להתאים הלימודים לשינויים הטכנולוגיים והחברתיים כן - אבל בעיקר להעלות את רמת המורים, שהוא המפתח לידע, לאהבת המקצוע ולהמשך הלימודים. תוכנית הלימודים ובחינות הבגרות הן מסגרות ערכיות שאסור לבטל, כי הן טובות למרבית התלמידים שהם בינוניים, שהולכים בתלם, שמכתיבים להם בבתי ספר, בבית ובחברה.
|
|
|
|
|
|
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
|
|
|
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
|
|
|
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|