|   15:07:40
דלג
  יאיר קראוס  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
מודים על הניצחון [צילום: פלאש 90]

צפון עולה

רוב תושביה של קריית-שמונה לא נמנו על האוהדים הקבועים של קבוצת הכדורגל המקומית, אך הזכייה באליפות הדביקה בהתלהבות את תושבי העיר כולם. הבעלים איזי שרצקי וראש העיר נסים מלכה, אוהד מושבע, מקווים שהזכייה תהיה נקודת מפנה חיובית לא רק בתחום הכדורגל
07/04/2012  |   יאיר קראוס   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
זר לא יבין
חיים בומש, מנכ"ל ישיבת ההסדר בעיר: "לא אשכח את הרגע שבו ראיתי את הצלחת של האליפות מונפת באצטדיון, ממש בכיתי מהתרגשות. זר לא יבין זאת. משחק הזכייה של קריית-שמונה היה מול תל אביב. אתה לא מתאר לעצמך מהי התחושה"

במאה מילה / אסף גולן
הנהגה יוצאת דופן ואמונה של המנהיג בצאן מרעיתו. אלה הן התכונות שהובילו להישגים הגדולים של השבוע.

הראשון והמרכזי שבהם הוא זכייתה של עירוני קריית-שמונה באליפות המדינה. ללא ההשקעה של המאמן רן בן-שמעון והבעלים איזי שרצקי, קשה לראות את הקבוצה הצפונית צולחת את הליגה ומגיעה אל גביע הטוטו וגביע המדינה.

השני הוא ליל הסדר. ללא הנהגתו של משה רבנו את עם ישראל – לצד האמונה שמשהו עוד יצא מהעם הזה - קשה להאמין שהיינו מגיעים לארץ המובטחת.

כמו עם ישראל למרגלות הר נבו, גם עירוני קריית-שמונה תצטרך להעפיל אל ליגת האלופות באירופה בשנה הבאה – ללא מנהיגה האהוב. שיהיה בהצלחה.

את השעה 22:42 בליל יום שני האחרון, בקריית-שמונה לא ישכחו עוד שנים ארוכות. שאגת הניצחון פילחה את רחובות העיר, והמוני תושבים יצאו לרחוב הראשי בפרץ חגיגות ספונטני. אחרי הכול, לא בכל יום העיר הצפונית, הסינדרלה של הכדורגל הישראלי, מקבלת את צלחת אליפות המדינה בכדורגל.

לרגע אחד, שצפוי להימשך לכל הפחות עד לחגיגות המימונה, כל תושבי העיר התמלאו בגאווה על העיר שלהם שזכתה סוף סוף לאזכורים בהקשר חיובי כל כך. לא עוד מטחי הקטיושות והמלחמות שעברו על העיר, לא עוד זעקות המפוטרים ממפעלי הטקסטיל השונים. הפעם מדובר בשאגות שמחה.

הקבוצה האהובה שלהם, הקבוצה שהתחילה לשחק עוד בשנות החמישים והפכה למוקד תרבות מקומי, היא כבר יותר מעשור קבוצתו של יקיר העיר והאבא של כולם איזי שרצקי. "תראה מה זה, מי היה מאמין שבשעה כזו נראה כל כך הרבה אנשים ברחובות וכזו שמחה", אומר לי עמרם שחר, סגן ראש עיריית קריית-שמונה בעיניים נוצצות. "אין לנו דברים אחרים שיכולים לשמח אותנו כל כך. אין תערוכות, אין פסטיבלים. בשעה 21:00 בכל יום אחר העיר כאן ממש מתה".

בקריית-שמונה מתגוררים כ-25 אלף איש. מרביתם לא נמנים עם האוהדים השרופים של הקבוצה, ולאורך השנים לא נראו אוהדים רבים כל כך בכיסאות האצטדיון העירוני החדש - אבל במשחק האליפות האחרון כמעט לא נותרו מושבים פנויים. אוהדים ותיקים, חדשים וסתם סקרנים - כולם רצו להיות בחגיגה.

"לא אשכח את הרגע שבו ראיתי את הצלחת של האליפות מונפת באצטדיון, ממש בכיתי מהתרגשות", מספר חיים בומש, מנכ"ל ישיבת ההסדר בעיר שהגיע למשחק עם בני משפחתו. בומש מעיד על עצמו שהגיע לכל משחק שלא היה בשבת, לא רק בגלל האהבה לקבוצה אלא בעיקר בשל השמחה וההתרגשות במפגש סביב מדורת השבט החדשה: "נכון שכלפי חוץ הניצחון הזה אולי נראה כאחד מהדברים הכי נמוכים, אבל זר לא יבין זאת. משחק הזכייה של קריית-שמונה היה מול תל אביב. אתה לא מתאר לעצמך מהי התחושה לזכות באליפות במשחק מול הסמל הזה של מרכז הארץ. יש כאן סיפור של סינדרלה וכולם משתתפים בחגיגה".

בית ספר לכדורגל
תמונה קבוצתית בכותל [צילום: פלאש 90]

המאמן רן בן שמעון והבעלים שרצקי הצליחו להביא את הקבוצה לפסגת הליגה כשלרשותה עומד תקציב זעום יחסית לקבוצות הגדולות בישראל. העונה שהתחילה בניצחונות מזהירים הסתיימה אומנם בחודש קצת מאכזב, אך התושבים בעיר ובאזור אצבע הגליל כולו סולחים מראש על ההפסדים. ובכלל, אין אוהד כדורגל שלא יתרגש מהמסע שעשתה הקבוצה הקטנה הזו, שכעת אולי נמצאת בדרכה לליגת האלופות של אירופה.

אין ספק שעירוני איתוראן קריית-שמונה היא לא רק קבוצת כדורגל. שרצקי, בעליה של חברת איתוראן והבעלים של הקבוצה והספונסר היחיד שלה, הגיע אל העיר בשנת 1999, לאחר שראה בטלוויזיה את מטחי הקטיושות היומיומיים הפוגעים בעיר הסובלת מבעיות תעסוקה ועוני.

"כשהגעתי לעיר בכלל לא חשבתי שזו תהיה ההצלחה הגדולה שלי. קיוויתי שהרווחה והחינוך יצליחו. זו הפעם ראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה שהעיר מושכת אליה כל כך הרבה גופי תקשורת. בכלל נראה לי שמאז הקמתה היא לא אוזכרה בהקשר חיובי כזה", אומר שרצקי, ומבהיר שלמרות הכול הכדורגל הוא לא העניין המרכזי בעיניו.

מאז שגמלה בלִבו ההחלטה לקשור את גורלו עם העיר הצפונית הוא התחיל להזרים כספים לשורה של פרויקטים בעיר - בית תמחוי המחלק 600 ארוחות ביום, מרפאת שיניים, מועדון קשישים, מוסדות לילדים עם צרכים מיוחדים, פעילויות נוספות בתחומי הרווחה והחינוך וגולת הכותרת - הקמת בית ספר לכדורגל בעיר. אגב, רק בשנה שעברה תרמו איזי ואחיו אפי ספר תורה ששרד בשואה ברומניה לישיבת ההסדר בעיר לזכרם של הוריהם. הגאווה העיקרית שלו בעיר, אוהב שרצקי לומר, היא קבוצות הנערים, הצעירים והילדים של מועדון הספורט שהקים.

בית הספר לכדורגל, המפעל החינוכי הענק של שרצקי בעיר, לא נשאר חייב ולפני כשנה הוציא יחד עם הוצאת הספרים המקומית, 'הוצאה גלילית', את הספר 'חלוצים בגליל – סיפורו של חלום'. בספר מתועדים סיפוריהם המשתלבים של קריית-שמונה, איזי שרצקי וקבוצת הכדורגל המקומית שצמחה והגיעה היום לאליפות. קבוצת הבוגרים המצליחה היא בעבורו הדובדבן שבקצפת. "אני מתכוון להמשיך הלאה, להחזיק באליפות ולהמשיך את כל הפעילויות שלנו בעיר הזו".

חלומות רבים היו לשרצקי כשהחליט לאמץ את העיר. היום, יותר מעשור אחרי שהגיע אליה, הוא מבין שכנראה לא הכול יכול להתגשם.

איזי, התפכחת קצת? הפסקת לחלום על הקמת סביון של הצפון?

"הדבר המטריד ביותר בקריית-שמונה הוא התעסוקה. אין כאן מפעלים ואין תעסוקה, ואני לא מצליח עדיין להשפיע על הנושא הזה. אני מקווה שהממשלה תעזור לי". שרצקי מתכוון בדבריו בין השאר ליוזמה שלו להעתיק את מפעלי איתוראן שלו לקריית-שמונה ולהעסיק מאות עובדים בני המקום, תוכנית שלא קודמה בשל מחלוקות עם משרדי האוצר והתמ"ת. "אכן התפכחתי קצת, והבנתי שמה שציפיתי לו לא יהיה, אבל לא התייאשתי. אולי בסוף אצליח. אני לא מתייאש וממשיך לחלום".

'שמע ישראל' אחרי הגול

צניעות מיוחדת מאוד
רפי בן ברוך, מורה לספורט, הזמין לפני כמה שבועות את המאמן רן בן שמעון להעביר שיחה לתלמידים. "רן משדר משהו שונה. יש לו ולקבוצה צניעות מיוחדת מאוד. הוא דיבר עם התלמידים על ביטול האגו, על האחדות בקבוצה. התלמידים שאלו אותו על כדורגל, והוא ענה להם על החיים. את השיחה איתו אני בטוח שהם לא ישכחו"

את הרב יגאל ציפורי, שליח חב"ד בקריית-שמונה, תפסתי בעיצומה של חלוקת חבילות לנזקקים לכבוד חג הפסח. גם בחבילות האלו, אגב, תרם איזי שרצקי את חלקו.

גם את הרב ציפורי אפשר לראות לא פעם באצטדיון.

הרב יגאל, מה לך, שליח חב"ד בעיר, ולכדורגל?

"האליפות הזו היא ללא ספק חסד של הקב"ה, שהעניק לנו כל כך הרבה שמחה מיוחדת עם אדם מיוחד כזה. אלוהים לא נמצא רק בבית הכנסת, וגם על המגרש מגלים את האמונה בה'. ארבעת אלפים איש יושבים ביציעים, שמעון אבוחצירא מבקיע גול ומיד מניף את ידיו לשמים ואומר 'שמע ישראל'. איזו אמונה זה מחדיר באנשים? גם במשחק אפשר לגלות את הקב"ה. זו המהות והתפקיד של חב"ד, להפוך את העניינים האלה לעניינים מהותיים ורוחניים". בליל הסדר מאות אנשים תושבי העיר יסעדו יחד בשלושה מוקדים שארגן בית חב"ד ברחבי העיר: "גם השחקנים של הקבוצה עזרו לי הרבה בארגון חלוקת קמחא דפסחא. הם התייצבו ובאו לקחת חבילות מזון ולחלק בבתי התושבים. ותבין, זה לא דבר חדש. כך היה מאז ומתמיד. השחקנים כאן הם לא מנותקים מההווי ומכל מה שקורה בעיר".

רפי בן ברוך, מורה לספורט בתיכון הדתי 'המתמיד' בעיר, הזמין לפני כמה שבועות את המאמן רן בן שמעון להעביר שיחה לתלמידים. זו לא הפעם הראשונה שבן שמעון מסתובב בין בתי הספר בעיר ומרצה על ערכים וכבוד. שום מילה על כדורגל: "רן משדר משהו שונה. יש לו ולקבוצה צניעות מיוחדת מאוד, שממש משפיעה ומחנכת את התושבים כאן להתנהלות אחרת. הוא דיבר עם התלמידים על ביטול האגו, על האחדות בקבוצה. התלמידים שאלו אותו על כדורגל, והוא ענה להם על החיים. את השיחה איתו אני בטוח שהם לא ישכחו".

בן ברוך, שכמובן לא ויתר על משחק האליפות, סיפר על התחושות בעיר בימים האחרונים: "הקבוצה הזו יצרה אווירה שלא הכרנו. כל כך כיף לפגוש את כולם במשחקים. זו עיר קטנה עם גאוות יחידה סביב קבוצה קטנה ודלת תקציב שהיכולות שלה הן לא הסיפור - אלא המקומות שאליהם היא שואפת להגיע".

רבים מאוהדי הקבוצה הם שומרי מסורת, כמו מרבית תושבי העיר. במשך העונה הם נקרעו בין שמירת השבת לבין משחקי הקבוצה. לא אחת הם התכנסו לתפילת ערבית בצאת השבת בכניסה לאצטדיון, ומיד אחר כך נכנסו לעודד את הקבוצה האהובה.

נמאס להיות מסכנים
ראש העירייה נסים מלכה [צילום: סיון פרג´]

יחס כמו לשואבי מים
גבי חסין, בעליה של חנות הבגדים "ליליפוט" בקניון המרכזי, מצטט את טל ברודי: "אנחנו על המפה ונישאר על המפה. נגמרו הימים שיזלזלו בנו ויתייחסו אלינו כשואבי מים. יוצאים מהעיר שלנו טייסים, מלכות יופי וגם קבוצת כדורגל אלופה. שהתל אביבים ישתו את המים של הירקון, אנחנו על הגל ולא מוכנים יותר שידברו עלינו רק בהקשרים של מסכנות"

אחד מהאוהדים הרבים הוא הרב נסים מלכה, ראש העיר בשלוש השנים האחרונות, שלא מפסיד שום משחק של הקבוצה אלא אם הוא נערך בשבת. מלכה מספר כמה חיכה לאליפות המיוחלת: "זו שיחת העיר. אין דבר טוב יותר לראש עיר ממצב שבו 25 אלף תושבים ועוד 200 אלף שהיו גרים כאן בעבר ועזבו עם השנים יכולים לזקוף את הראש בגאווה ולומר: 'אנחנו מקריית-שמונה'".

החגיגות הרשמיות בעיר נדחו ליום המימונה: "נביא אוטובוס ללא גג שעליו השחקנים יעמדו. תצא שיירה דרך כל בתי הספר בעיר, עם התלמידים שיצעדו במצעד ענק עם דגלים. נחגוג בעיר כמו שלא חגגנו מעולם. אין לנו הרבה הזדמנויות לשמוח ככה וננצל כל רגע מהגאווה הזו".

גם מלכה מעלה טענות כנגד התנהלות ממשלות ישראל לאורך השנים, אך מעדיף להתמקד בחצי הכוס המלאה. "החלטנו שנעשה הכול ונשאף למצוינות, למרות שאת כל ההישגים נצטרך להשיג בעצמנו ובמאמצים אדירים. אי-אפשר להמשיך להיות מסכנים.

"כולם מדברים ומברכים אותנו - ראש הממשלה, הנשיא ומי לא. קל מאוד להגיע ביום החג ולברך אותנו, אבל אנחנו בעיר בקשיים. 700 משפחות בעיר בסכנת קריסה בשל החשש מסגירת המפעלים הביטחוניים בעיר. משרד הביטחון לא מעביר יותר הזמנות למפעלים, ופתיל החיים שלהם לא יצליח להחזיק מעמד עוד. אני מקווה שמתוך האליפות ותשומת הלב החיובית עוד נתבשר על סיוע ממשלתי בכל הקשור לתעסוקה באזור".

עמרם שחר, ממלא מקומו של מלכה, מתייחס גם הוא אל תמונת המצב שהייתה ותישאר למרות החגיגות: "זו גאווה רגעית. בעוד שבוע-שבועיים כל ההתרגשות תדעך ואנחנו נישאר עם המצוקות שלנו. אולי עכשיו, כשביבי כתב לנו בדף הפייסבוק שלו ברכות על הזכייה, נזכה לעזרה מהממשלה שתביא לכאן משקיעים. בלי תעסוקה וביסוס כלכלי, שום קבוצת כדורגל לא תעזור לנו".

לתקווה של שחר שותפים תושבים רבים בקריית-שמונה. גבי חסין, בעליה של חנות הבגדים "ליליפוט" בקניון המרכזי, מצטט את טל ברודי: "אנחנו על המפה ונישאר על המפה. נגמרו הימים שיזלזלו בנו ויתייחסו אלינו כשואבי מים. יוצאים מהעיר שלנו טייסים, מלכות יופי וגם קבוצת כדורגל אלופה. שהתל אביבים ישתו את המים של הירקון, אנחנו על הגל ולא מוכנים יותר שידברו עלינו רק בהקשרים של מסכנות".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  07/04/2012   |   עודכן:  07/04/2012
יאיר קראוס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבת חורפית בשלהי 1975 אירחה מכבי רחובות את מכבי כפר-גבירול לדרבי רחובותי עצבני ומתוח. אוהדי האורחים פרצו לדשא כמה פעמים ובמקום לא נכחו שוטרים. השחקנים הביתיים ביקשו מהשופט להפסיק את המשחק אך הוא סירב, ואכן לאחר שהם כבשו שער, התפרצו עשרות אוהדים מכפר-גבירול למגרש ואחד מהם רץ וסכין שלופה בידו ודקר את שחקן רחובות מרדכי קינד, בן לניצולי שואה מאושוויץ. לקינד לא היה סיכוי. הוא צעד כמה צעדים ולעיני אחיו התאום וחבריו לקבוצה התמוטט ברחבת ה-16, ומת כעבור זמן קצר.
07/04/2012  |  מיכאל טוכפלד  |   כתבות
פציינט הגיע לטיפול פסיכולוגי בשל בעיית הרטבה בלילה. לאחר שלוש שנות פסיכותרפיה שואל אותו הפסיכולוג האם הטיפול השפיע על מצבו, והוא עונה: אני ממשיך להרטיב אבל הפסקתי להתבייש. את הבדיחה הזו מספר לי יגאל ורדי, פסיכולוג קליני, צייר וגרפולוג מומחה, שבימים אלו יצא לאור ספרו 'הפילוסופיה של השיגעון'.
06/04/2012  |  חגית ששר  |   כתבות
הציבור החרדי סער השבוע בשל פרשת מעצרם של מנהלי אתר האינטרנט 'בחדרי חרדים' בחשד לעבירות של סחיטה ומרמה. לבקשת החשודים, נעתרה השופטת והוציאה צו איסור פרסום על שמותיהם ותמונותיהם של העצורים, למרות שדקות ספורות אחרי המעצר כבר פורסם דבר מעצרם בכל רחבי הרשת. כך נוצר מצב מוזר שבו מותר לכתוב שבכירים באתר נעצרו ללא ציון שמותיהם, ובו בזמן מותר לספר מי האנשים שעומדים בראש האתר, בלי להזכיר את המעצר. כמובן ששמועות מפורטות ופרשנויות עסיסיות פשטו מפה לאוזן, ובמהרה יצאו לרחוב ולא נשארו רק בחדרי חדרים.
הירח המלא היום מפעיל את מזל מאזנים, אבל מבנה הכוכבים אינו נוח ומקשה על פתרון במצבים שיש בהם חילוקי-דעות. הצורך שלכם להתבטא חזק יותר והסגנון האסרטיבי גורם לאכזבה אצל אחרים.
06/04/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
נזקקתי לכמה ממחטות כדי למחות את דמעות הצחוק ההיסטרי שההצגה גורמת לצופים. כמו אצל שייקספיר, חילופי זהויות והעמדות פנים בזהות שונה הם עמוד התווך במחזה.
06/04/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il