|   15:07:40
דלג
  יהודה יפרח  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

הטרדה מטרידה

זיכויו המוחלט של מוניר סלומון בבית המשפט מאשמת הטרדה מינית מעלה את החשש שחצינו את הגבול. הריסת חיים שלמים של אדם בלי עדות אחת מרשיעה איננה הגנה על נשים, זוהי אנרכיה
10/04/2012  |   יהודה יפרח   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
ג'ואנה חצבני. החקירה הנגדית חשפה סדרת סתירות מהותיות וגרסאות סותרות [צילום: מן הטלוויזיה]

הושעה והתרסק
לאחר בחינת התלונות החליטו חוקרי הנציבות להגיש כתב אישום נגד מוניר. הוא הושעה מתפקידו למשך למעלה מארבע שנים עד לסיומו של המשפט, והתרסק נפשית וכלכלית

עובד רשות השידור שנחשד בהטרדה מינית יושעה
ענבל בר-און
בית הדין האזורי לעבודה בירושלים קבע כי ההשעיה תקפה חרף סיום כהונתו של הוועד המנהל של רשות השידור וחרף העובדה כי הועד המנהל נתן את החלטתו בהרכב חסר * השופטת פרוז'ינין: "החלטה בעניין השהיית עובד החשוד בהטרדה מינית צריכה להנתן בדחיפות כדי להגן על המתלוננות"
לרשימה המלאה

פסק הדין הזה מטריד. מעמוד לעמוד, ויש בו לא פחות ממאה ושבעה כאלו, הולכת ומתבהרת הקלות הבלתי נסבלת שבה אפשר אצלנו להרוס לאדם את החיים. גם האפילוג החיובי שלו לא מכהה את התחושה שנפער פה בור משפטי ברשות הרבים שמי שנלכד בתוכו יצא לרוב מפורק וחבול, גם אם הצדק עמו.

הגיבור (או האנטי-גיבור) של סיפורנו הוא מוניר סלומון, מנהל חטיבת החדשות בערוץ הראשון בערבית. סלומון נולד במצרים בשנת 1948, ועלה ארצה בשנת 1970, לא לפני שישב בכלא המצרי בגין פעילות ציונית. הוא הצטרף למחלקה הערבית של הטלוויזיה הישראלית בדצמבר 1972, בתחילה ככתב שסיקר את מלחמת יום הכיפורים ממצרים, בהמשך ככתב ספורט, כעורך ומגיש חדשות, והחל מ-2006 כמנהל בפועל של חטיבת החדשות.

המתלוננת הראשית היא ג'ואנה חצבני (שרביט). חצבני נולדה למשפחה לבנונית, והחלה לעבוד כעורכת לשון ברשות השידור משנת 1991 דרך חברה מסחרית שפעלה בלבנון ובישראל. חצבני התגיירה ובהמשך השתלבה על בסיס מקום פנוי גם בהגשת מהדורת החדשות בערבית.

לחוקרים של נציבות שירות המדינה הגיעה חצבני בשנת 2007. בעקבותיה הגיעו תלונות נוספות, רובן של בני מיעוטים. אגב, את ההכוונה קיבלה חצבני מזהבה גלאון, שעמה נפגשה בעניין המאבק על זהותם של מנהלי הטלוויזיה בערבית ברשות השידור. למי שתוהה מדוע מובאים פה פרטיה המלאים של המתלוננת למרות שבפסק הדין היא מופיעה בראשי תיבות בלבד, התשובה היא שחצבני עצמה יזמה זאת. בהמלצת עורכי דינה היא התראיינה לכתבת פרופיל מקיפה במוסף 'סופשבוע' של 'מעריב'. הכתבה נפתחה שם כצפוי בטקסט היוצר הזדהות אוטומטית עם הקרבן: "ג'ואנה צונחת על הספה, מעבירה מבט סביבה. ביתה מצוחצח. הכול מונח במקומו. היא ישבת זקוף, לובשת חולצה מחויטת ומעיל עור שחור, אלגנטית ומקרינה עוצמה. אבל האיפור הבוגדני שנמרח בגלל כמה דמעות סוררות מצליח להרוס את התמונה. שלא כמדי ערב, היא רוצה לדבר מהבטן - ולא מהטלפרומפטר. היא רוצה לספר את כל מה שהיא לא יכולה להגיד על המסך ומנסה לצעוק כבר שנים. והפעם, היא מקווה, אולי יהיה מישהו שיקשיב".

בעדות שמסרה בפני חוקרי הנציבות שרטטה חצבני מערכת יחסים שכללה הטרדות בלתי פוסקות מצדו של מוניר, במיוחד בימים הקשים שעברה לאחר גירושיה מבעלה. היא לא התלוננה על אונס ולא על תקיפה פיזית מובהקת, אבל כן על חיזורים, קרבה יזומה והצעות חוזרות ונשנות שהסבו לה סבל ומצוקה. חבריה העידו שהיא "התמוטטה נפשית". לטענתה, סלומון החל להתנכל לה בעקבות סירובה לשתף עמו פעולה, ופעל להדחתה מהגשת החדשות. לאחר בחינת התלונות החליטו חוקרי הנציבות להגיש כתב אישום נגד מוניר. הוא הושעה מתפקידו למשך למעלה מארבע שנים עד לסיומו של המשפט, והתרסק נפשית וכלכלית.

קרבן למאבקי כוח
איור: מושיק גולסט

גרסאות סותרות
החקירה הנגדית של חצבני חשפה סדרה של סתירות מהותיות וגרסאות סותרות כמעט בכל סעיף בעדותה. לדוגמה, במשפט היא טענה שלאחר שנישק אותה בכוח היא הדפה אותו וסטרה לו, אך בחקירה הראשונית אמרה כי היא סטרה לו כשהוא התקרב כדי לנשק אותה, ולא לאחר שנישק אותה. עדת תביעה אחרת העידה שראתה את מוניר מתקשר בערבים לחצבני ומטריד אותה. "מה הוא היה אומר לה?" – נשאלה בחקירה הנגדית – "אני לא יודעת כי הם דיברו בערבית", ענתה. אלא שחצבני עצמה העידה שכל השיחות שלה עם סלומון היו בעברית בלבד

התמונה האמתית התבהרה רק כעת, עם פרסומו של פסק הדין ממש לאחרונה, כששופטי ההרכב החליטו לזכות את מוניר לחלוטין מכל האישומים נגדו ולקבל את גרסתו. התברר שבין סלומון לחצבני כלל לא שררו יחסי מרות. תפקידה הרשמי היה עורכת טקסט שאינה כפופה לחדשות, ולכן הוא לא יכול היה לפגוע בשכרה או בתנאי העסקתה. במסגרת אחריותו על מחלקת החדשות הוא אפשר לה להשתלב בהגשת החדשות אך הממונים עליו החליטו לצמצם את מספר המהדורות שהגישה, משיקולים מקצועיים. חצבני, שחשה שיוקרתה הציבורית נפגעה, הגישה נגדו לא פחות מחמש תלונות מנהליות על קיפוח ללא רמז לטענות על הטרדה מינית. התברר עוד שבתקופה המדוברת (2002¬-2003) היא נסעה לארה"ב והביאה לו מתנה אישית ואף הזמינה אותו לבר המצווה של בנה.

אבל זה רק הרקע. החקירה הנגדית שלה חשפה סדרה של סתירות מהותיות וגרסאות סותרות כמעט בכל סעיף בעדותה. לדוגמה, במשפט היא טענה שלאחר שנישק אותה בכוח היא הדפה אותו וסטרה לו, אך בחקירה הראשונית אמרה כי היא סטרה לו כשהוא התקרב כדי לנשק אותה, ולא לאחר שנישק אותה. עדת תביעה אחרת העידה שראתה את מוניר מתקשר בערבים לחצבני ומטריד אותה. "מה הוא היה אומר לה?" – נשאלה בחקירה הנגדית – "אני לא יודעת כי הם דיברו בערבית", ענתה. אלא שחצבני עצמה העידה שכל השיחות שלה עם סלומון היו בעברית בלבד.

עדה אחרת העידה כי סלומון השרה "אווירה בלתי נסבלת של הטרדות במחלקה, בדיחות גסות ודיבורים בוטים". כשנתבקשה לתת דוגמה היא נזכרה שפעם אחת אחד העובדים שיחק בעט וסלומון שאל אותו: "מה אתה משחק בעט, אין לך משהו אחר לשחק איתו?" השופטים, למותר לציין, התקשו להבין מה בין הקוריוז הזה לבין כתב אישום על הטרדה.

עדה אחרת אופיינה כ"עובדת ברמה נמוכה במיוחד, בעייתית, מי שצולמה גונבת ממזנון העובדים וחקירתה הסתיימה בחוסר עניין לציבור, היא ידועה כעובדת המחבלת בעבודתם של אחרים אשר נרתעים מלהסתייע בה בשל כך". תלונה נוספת העידה על מקרה שהתרחש ב-26 בפברואר 2003. אך במשפט התברר שהיה זה יום שלג והעובדים כלל לא הגיעו לעבודה. יתרה מכך, העד שהמתלוננת נקבה בשמו, רמי עדן, העיד ששמע למחרת בעבודה על האירוע, אלא שבית הדין גילה שהוא החל לעבוד עם מוניר ועם המתלוננת בטלוויזיה בערבית רק שנה וחצי מאוחר יותר, וביולי 2004 הוא עוד לא הכיר אותם.

קצר המצע מלהרבות בפרטים. בסיכומו של דיון ארוך, נוקדני ומייגע, לא הצליחו השופטים לאתר אפילו עדות אחת לרפואה שלא נסתרה והופרכה בידי עדי התביעה עצמם או בסתירות שבין עדויות. מה שכן גילו השופטים הוא שמי שלכאורה תיאם וארגן את כל העדויות היו שני עובדים בכירים במחלקה, רמי עדן ויחיא קאסם. הם גם הבחינו שעתוי הגשת התביעות היה בדיוק בתקופת פרסום מכרז לתפקיד מנהל האגף הערבי ברשות השידור, תפקיד שעדי התביעה ייעדו לסעיד מועדי ושסלומון עמד בדרכו. מועדי, אגב, הוא קרוב משפחה של יחיא קאסם. השופטים ציינו את טענת עדי ההגנה שהעידו כי המתלוננים פעלו במסגרת התארגנות של בני מיעוטים ברשות השידור. הללו החליטו למנוע ממוניר היהודי לזכות בתפקיד מנהל האגף בטענה שלתפקיד צריך להתמנות דווקא ערבי, ואף הגישו תלונות על "קיפוחם של העובדים הערבים הישראלים בשידורי הטלוויזיה הישראלית". המעורבות של זהבה גלאון נבחנה גם היא על-רקע זה. מנכ"ל רשות השידור דאז, מוטי שקלאר, מסר בעדותו כי "ההנהלה כולה, לרבות הנאשם, היו יעד לפעילות עוינת של עובדים במחלקה הערבית שיצאו נגד כל בעלי התפקידים בהנהלה של הטלוויזיה בערבית... אותו מחנה שמח מאוד לראות את מוניר מחוץ לתפקיד שלו, הם גם אמרו את זה בגלוי".

לעבר האנרכיה
סלומון. עדי הגנה מנעו מיהודי לשמש בתפקיד מנהל אגף

גיליוטינה ללא משפט
לאחרונה מתרבים הקולות הטוענים כי החוק החדש ואווירת הסחף הציבורי שליוותה אותו לא איזנו את המטוטלת אלא דחפו אותה חזק לצד האחר. כי מה שקרה הוא שהשיח הציבורי בנושא התערבב עם רעשי רקע של ארגונים פמיניסטיים, שרתמו את המהלך לקידומם של אינטרסים שאין בינם לבין שיקולים משפטיים של צדק דבר וחצי דבר

הרושם הראשוני הוא שמוניר סלומון הוא ככל הנראה לא הבבא סאלי. מדובר באדם שתוכלו למצוא דוגמתו במשחק של בית"ר ירושלים כאוהד המפגין בעד חופש העיסוק של אמו של השופט. שיגו ושיחו של האיש שונים מאלו של מי שגדל בנעוריו על ספרי שמירת הברית של הרב אבינר. אבל ההתנהלות שלו לא שונה מהותית ממה שמכיר כל מי ששירת פעם עם "עמישראל" באימון חורף בצאלים או בנבי-מוסא. ובין זה לבין הריסת מפעל חייו באישום על הטרדה מינית רב המרחק.

הטרדות ופגיעות מיניות הן ללא ספק רעה חולה שחובה לבערה עוד לפני החמץ בפסח. הן פוגעניות במיוחד כשהן מתרחשות במסגרת יחסי מרות במקום העבודה, שם הנפגעת עלולה למצוא עצמה במצב בלתי אפשרי בין הפטיש של הפוגע לסדן של אילוצי הפרנסה. ואכן, החקיקה בישראל סבלה במשך שנים מעמימות שהותירה תחום אפור נרחב של פגיעות שלא זכו לטיפול משפטי הולם. בשנות השישים והשבעים כל בכיר כמו דיין או אשכול או אחרים יכול היה לעשות לכל "מיידלע" בסביבתו ככל העולה על רוחו, באין פוצה פה ומצפצף.

התיקון הראשוני היה בשנות ה-80 עם ביטולה של "דרישת הסיוע" מהראיות הנדרשות לשם העמדה לדין על עברות מין. מאז, לא נדרשות המתלוננות להביא הוכחה אובייקטיבית לתמיכה בעדות, ודי בהתרשמות השופטים מכנותן. אך המהפכה האמתית התרחשה עם חקיקתו של החוק למניעת הטרדה מינית, שסגר את הפרצות והרחיב משמעותית את היקף הסעד הניתן למתלוננות גם במקרים האפורים.

הרבה מים עברו מאז בירדן, ולאחרונה מתרבים הקולות הטוענים כי החוק החדש ואווירת הסחף הציבורי שליוותה אותו לא איזנו את המטוטלת אלא דחפו אותה חזק לצד האחר. כי מה שקרה הוא שהשיח הציבורי בנושא התערבב עם רעשי רקע של ארגונים פמיניסטיים, שרתמו את המהלך לקידומם של אינטרסים שאין בינם לבין שיקולים משפטיים של צדק דבר וחצי דבר.

באווירה זו יכולה לדוגמה מרב מיכאלי לכתוב דברים כמו: "אנחנו מחונכות מגיל אפס לא להקשיב לעצמנו, לא להאמין לעצמנו, ובטח לא להאמין למתלוננות על אונס. אנחנו לא יכולות יותר ליפול במקומות האלה. הדרך היחידה שלנו להתגונן מפני יישור הקו הגברי היא להאמין זו לזו. תמיד להאמין זו לזו. לזכור כל אחת את מציאות החיים שלה ולדעת שכולנו נפגעות אמתיות" (הארץ, ספטמבר 2010).

מבחינה משפטית ומוסרית אמירה כזו היא לא פחות מאנרכיה מוחלטת. כי אליבא דמיכאלי אין כלל צורך בניהול הליך בבית משפט, מהגשת התלונה אפשר להמשיך ישר לגיליוטינה. בכל מקרה, מהעובדה שהעיתון לאנשים החושבים שהם חושבים מרשה לעצמו לפרסם טור כזה אפשר ללמוד משהו על האטמוספירה התרבותית והמנטלית שנוצרה פה.

רוח העוועים הזו מסבירה אולי את הביקורת הקשה שמתח בית המשפט על שיקול הדעת של חוקרי הנציבות בפרשת סלומון: "מחלקת החקירות של נציבות שירות המדינה לא פעלה באופן מקצועי ואתי... הראיות שהוצגו בפנינו מעלות כאפשרי את החשש שמא מחלקת החקירות סברה לכתחילה שראוי להגיש נגד הנאשם תובענה עוד בטרם הושלמה החקירה והובררו פרטיה. נראה לי כי לו פעלה כגוף חוקר ולא כגוף אוסף עדויות, הייתה מגיעה בעצמה למסקנה כי בטענות נגד הנאשם מצויים יסודות המלמדים כי הן מחוסרות יסוד וחסרות תום לב". התובעת, שספגה פגיעה קשה ביוקרתה, הודיעה על כוונתה להגיש ערעור. אנו נמשיך לעקוב.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  10/04/2012   |   עודכן:  10/04/2012
יהודה יפרח
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הטרדה מטרידה
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יאיר תיבון
11/04/12 01:09
2
אבא אא
11/04/12 01:23
3
Brotherhoodof men
11/04/12 02:47
 
אוונגארד
12/04/12 04:42
4
אביהו
11/04/12 07:48
5
לא תענה ברעך עד ש
11/04/12 17:38
6
יהודה דרורי
11/04/12 17:57
 
אנה מירושלים
12/04/12 10:30
7
חץ
11/04/12 22:47
 
אתה חוצפן
12/04/12 15:35
8
nleon
12/04/12 15:13
9
קורןנאוה טבריה
14/04/12 13:50
10
לביא אלסברג
19/04/12 09:47
 
אור גל
4/05/13 15:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זה היה שבוע סוער, אולי הסוער שעבר על בוגי יעלון בשלוש שנותיו בפוליטיקה. ביום שלישי נודע כי בכוונתו להתמודד על ראשות הליכוד אחרי עידן נתניהו. בערב התעמת עם שר הביטחון אהוד ברק בישיבת ועדת השרים להתיישבות. למחרת פינה ברק את 'בית המכפלה' למורת רוחם של יעלון ורוב השרים. השניים גם החליפו מהלומות תקשורתיות באמצעות הדלפות הדדיות.
10/04/2012  |  אריאל כהנא  |   כתבות
עוד לפני שהקיץ ינחת בעוצמתו הלוהטת, בטרם ייעלמו חיוכי הפרחים וירקות ההרים, וקודם שיתרוממו להם שדות-קוצים מרשרשים ביובש - זה הזמן לתור את הגליל. עכשיו הוא רענן ופורח מתמיד, וחוגג בפינות רבות של חמד, שחורף עתיר-משקעים החזיר להן נעורים עשוקים. מכל עבר קורצות שמורות ההר של הגליל התחתון, צצים המצפורים של הגליל המערבי, וגואה זרימת הירדן ההררי ומפלי המים שלו.
10/04/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
כיצד בני זוג בהליכי גירושין יכולים לצאת לפרק ב' באופן מהיר ומוצלח
10/04/2012  |  עו"ד אריאל דרור  |   כתבות
מאז שקראתי לפני שנים רבות בהנאה צרופה את "הזקן והים" של חתן פרס נובל לספרות, ארנסט המינגוויי, ידעתי שעבורי ביקור בקובה הוא לא שאלה של "אם", אלא רק שאלה של "מתי". תיאורי האווירה הקסומים של הוואנה העתיקה על סמטאותיה הציוריות ובתיה הצבעוניים; בתי הקפה אפופי עשן הסיגרים "מונטה כריסטו" ו"קוהיבה", ששמם הולך לפניהם בכל העולם; המקצבים הלטיניים שאינם מפסיקים להתנגן בהם לצד הרום הזורם כמים; שמונת הקילומטרים של טיילת ה"מלקון" של הוואנה על בתיה בסגנון הארט-דקו, שממנה נושאים התושבים את עיניהם אל האופק הכחול שמאחוריו, במרחק של 90 מייל בלבד, שוכנת היבשת החלומית והלא מושגת - אמריקה; והחשוב מכל: ה"אדם הקובני", שחסר את כל פינוקי הכלכלה המערבית ועם זאת מלא אופטימיות ושופע חיוכים כשחדוות המוזיקה מתפעמת בדמו. כל אלה הובילו אותי למסקנה אחת: לא יעלה על הדעת שקובה תיעדר מספר מסעות גילוי העולם שלי, גם אם הוא צנוע למדי וללא כל יומרה להשוואה למסע הגילוי ההיסטורי של קובה בידי קולומבוס ב-1492 בשליחות המלכים הספרדים פרדיננד ואיזבלה.
10/04/2012  |  יקי גנני  |   כתבות
צריכת החדשות בארה"ב ב-2011 סימנה את המהפך שעובר כל שוק המדיה: כלי התקשורת המסורתיים נחלשים, ואילו הדיגיטליים נמצאים בצמיחה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il