|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

תוניסיה מוכיחה:

האביב הערבי הפך לאביב איסלאמי דורסני

דיכוי חופש הביטוי והיצירה האמנותית ורדיפת החוגים הליברליים בתוניסיה, בה החל האביב הערבי, ממחישים פעם נוספת, כי המהפכות שפקדו את העולם אינן מבשרות "אביב" של דמוקרטיה מערבית, אלא מהפכה איסלאמית זוחלת, שקצב יישומה משתנה בהתאם לנסיבות בכל מדינה ומדינה
13/06/2012  |   יהונתן דחוח הלוי   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
תוניסיה. לא אביב דמוקרטי אלא מהפכה איסלאמית [צילום: AP]

פגיעה בנביא - 7 שנות מאסר
לא מכבר מסר משרד המשפטים, בראשותו עומד בכיר ממפלגת אל-נהדה, על העמדתם לדין של שני בלוגרים צעירים בגין פרסום קריקטורות הפוגעות בנביא מוחמד. השניים, ראזי אל-באגי' (غازي الباجي) וג'אבר אל-מאג'רי (جابر الماجري), נידונו לשבע שנות מאסר באשמת "פגיעה במוסר וניסיון לפגוע בסדר הציבורי"

מבחן נוסף לחופש הביטוי בתוניסיה בעידן החדש לאחר ניצחון מפלגת אל-נהדה (النهضة) של האחים המוסלמים בבחירות לפרלמנט, ניצחון שהביא להקמת ממשלת קואליציה בראשות האחים המוסלמים. בימים אלה מוצגת תערוכה מעוררת מחלוקת בגלריה אל-עבדליה לאמנות (معرض العبدلية للفن التشكيلي) בעיר אל-מורסי (المرسي).

בתערוכה תמונות ומיצגים ביקורתיים כלפי האיסלאם והדפוסים התרבותיים והחברתיים המעצבים את המדינות הערביות, ובהם:

  • ציור של נביא האיסלאם מוחמד רוכב על סוס אל-בוראק ממכה, אותה מסמלת האבן השחורה, לירושלים.
  • הכיתוב "השבח לאל" הורכב מחרקים. האות א' של המילה אללה ארוכה יותר ומובילה לחבל תלייה עליו תלוי אדם.
  • מיצג של שלוש נשים קבורות באדמה וממתינות לסקילה בידי ההמון.
  • מיצג של שקי אגרוף ועליהם מצוירות דמויות של נשים.
  • כרזה המותחת ביקורת נגד האחים המוסלמים המשתיקים את האופוזיציה.
  • ציור של שולחן ועליו פחיות בירה ובקבוק של שתייה חריפה.

התערוכה גורמת לזעם בקרב הארגונים האיסלאמיים בתוניסיה והביאה לפרץ של אלימות ולקריאות לפעול נגד הגורמים החילוניים בחברה. ביום שני (11.6.12) נערכה הפגנה אלימה נגד התערוכה, ובמהלכה פרצו המפגינים, המתוארים כמשתייכים לתנועה הסלפית, לתוך הגלריה ופגעו במקצת הציורים והמיצגים עד להתערבות המשטרה שפינתה את מוצגי התערוכה מהמקום. בדיווחים עיתונאיים נמסר, כי מפגינים השליכו בקבוקי תבערה, חסמו כבישים והציתו משרדים של מפלגות הנמנות על השמאל.

פגיעה בקודשי האיסלאם

חופש הביטוי והיצירה האמנותית אינו זוכה להגנה של ממשלת תוניסיה במקרה דנן משום הפגיעה בקודשי האמונה האיסלאמית, הנתפסת כערך עליון הגובר על שאר ערכי הדמוקרטיה והפלורליזם. שר עלי אל-עריד (علي العريّض) קרא לאמנים וליוצרים לכבד את רגשות העם התוניסאי, וציין כי התמונות שהוצגו בתערוכה הן בבחינת פגיעה בקודשי האיסלאם.

משרדי התרבות וההקדשים בממשלת תוניסיה פרסמו גינוי רשמי על הצגת התערוכה. השר לענייני דת, נור אל-סין אל-ח'אדימי (نور الدين الخادمي), דרש, בראיון לטלוויזיה הרשמית של תוניסיה, לשים קץ להתקפות מסוג זה נגד האיסלאם, שאינן לדבריו מבטאות את חופש היצירה, אלא התקפה על האלוהות, קודשי האיסלאם והמורשת התוניסאית וכן מאיימות על האחדות הלאומית והיציבות החברתית.

מפלגת אל-נהדה האיסלאמית, היא מפלגת השלטון, הגדירה בהודעה רשמית את התערוכה "התקפה בוטה ומתחדשת נגד קודשי האיסלאם ויסודות הזהות של עמנו הערבי המוסלמי", וצידדה בחקיקה, שתעוגן גם בחוקה, שתאסור באופן מוחלט ובכל הנסיבות והתנאים על פגיעה באיסלאם. בנוסף לכך, קראה המפלגה להעמיד לדין את המעורבים בתערוכה שפגעה בקודשי האיסלאם.

מי שמחלל שמו של מוחמד...

תוניסיה עוברת מאז ניצחון מפלגת אל-נהדה בבחירות שלאחר המהפכה תהליך הדרגתי של איסלאמיזציה של מוסדות השלטון והחברה, ודחיקה לשוליים של הכוחות הליברליים, המסומנים כאויב של תוניסיה החדשה. הסימנים למגמה זו בתחום חופש הביטוי והיצירה מעוררים דאגה רבה בקרב המחנה החילוני והליברלי בתוניסיה.

לא מכבר מסר משרד המשפטים, בראשותו עומד בכיר ממפלגת אל-נהדה, על העמדתם לדין של שני בלוגרים צעירים בגין פרסום קריקטורות הפוגעות בנביא מוחמד. השניים, ראזי אל-באגי' (غازي الباجي) וג'אבר אל-מאג'רי (جابر الماجري), נידונו לשבע שנות מאסר באשמת "פגיעה במוסר וניסיון לפגוע בסדר הציבורי". מאג'רי מרצה את עונשו בכלא בתוניסיה ואילו אל-באג'י שעודכן במעצרו של חברו הספיק להימלט והוא שוהה כעת ביוון, בה הוא ביקש לקבל מקלט מדיני.

קצפם של השלטונות התוניסאים יצא על ספרים שפרסמו שני הבלוגרים, אשר תוכנם כלל מתקפה חריפה נגד הנביא מוחמד ודת האיסלאם. אל-באג'י בספרו "אשליית האיסלאם" שפורסם באתר Scribd מסביר, כי הספר נועד להראות את הפנים המכוערות של האיסלאם ולטעת בקרב הקוראים ספק כדי שהמוסלמים יפעילו את שכלם המאובן וייחלצו מהכלא המחשבתי בו הם נתונים. (פרטים על הספר בקישור הבא.)

ממשלת תוניסיה החלה אף בהליכים להעמדתו לדין של ג'לאל בן בריכ אל-זרלאמי (جلال بن بريك الزغلامي), עורך דין ופעיל האופוזיציה הנמנה עם חוגי השמאל והמתגורר בפריז, בעקבות סרטון וידאו שהפיץ ובו הוא תוקף במילים בוטות את אללה, הנביא מוחמד, הקוראן והכעבה, ובנוסף לכך משבח את ארה"ב וישראל. גורם ממשלתי הגדיר את ג'לאל בריכ "לוקה בשכלו", והודיע כי הוא יעמוד לדין על פגיעה בקודשי האיסלאם. השייח' בשיר בן חוסיין, סגן נשיא אגודת חכמי הדת והמטיפים בתוניסיה, קבע כי דמו של בריכ מותר בגין הפגיעה בנביא מוחמד, כי הוצאתו להורג תבוצע בידי המאמינים המוסלמים במקום שהותו בצרפת או בכל מדינה אירופית אחרת, בה ינסה למצוא מסתור. לעמדה זו שותפים חכמי דת נוספים בתוניסיה. שני צעירים, המציגים עצמם כמוסלמים המתגוררים בצרפת, העלו סרטונים ליוטיוב, בהם מציינים, כי גורלו של ג'לאל בן בריכ נחרץ למוות על חילול הקודש.

גם מנהל תחנת הטלוויזיה Nessma ממתין למשפט בגין מעשה כפירה לאחר שהערוץ בניהולו שידר את סדר אנימציה Persepolis הכולל תיאורים של אללה האסורים על-פי השריעה. בחודש פברואר השנה נאסר א-דין בן סידה, מו"ל של עיתון, נעצר למשך שמונה ימים ונקנס לאחר שפרסם בעמוד הראשון תמונה של כדורגלן גרמני תוניסאי וחברתו העירומה.

מהפכה איסלאמית בשלבים

דיכוי חופש הביטוי והיצירה האמנותית ורדיפת החוגים הליברליים בתוניסיה, בה החל האביב הערבי, ממחישים פעם נוספת, כי המהפכות שפקדו את העולם אינן מבשרות "אביב" של דמוקרטיה מערבית, אלא מהפכה איסלאמית זוחלת, שקצב יישומה משתנה בהתאם לנסיבות בכל מדינה ומדינה. ה"מתינות" של מפלגת "אל-נהדה" מתמצית אך ורק בנכונותה להחיל את המהפכה האיסלאמית בשלבים, אשר יואצו ככל שתצבור תמיכה עממית ותצליח "לטהר" את מוסדות השלטון משרידי ההשפעה הליברלית. ההסתה המתמשכת נגד החוגים החילוניים והליברליים וחופש הפעולה הניתן לגורמים האיסלאמיים הקיצוניים, ובראשם התנועה הסלפית ומפלגת אל-תחריר, עלולים להכשיר את הקרקע להסלמת הפעולות האלימות נגד "אויבי” המהפכה האיסלאמית.

האביב האיסלאמי אינו מתוחם רק לגבולות המזרח התיכון. תנועות איסלאמיות מובילות וחכמי דת ידועי-שם והשפעה רואים עצמם כמורים רוחניים ואף מייצגים בכוח הסמכות הדתית את קהילות המוסלמים בעולם. מתן היתר למוסלמים באירופה לרצוח מוסלמים מתונים/ליברליים/ביקורתיים כלפי האיסלאם ואשר הוגדרו כ"כופרים" מסמן את דרך התפתחות האביב האיסלאמי והאתגר שהוא עומד להציב בפני המערב, שהוא בעיני האיסלאם הרדיקלי האויב האמיתי של האיסלאם, בשל ערכיו הדמוקרטיים ה"הרסניים". השיח המתחדש והמתגבר על הצורך בשחרורה של אנדלוס, היא ספרד, ומימוש נבואת מוחמד לכבוש את רומא, בירת איטליה, בידי האיסלאם, מהווה אינדיקציה נוספת להתפתחות זו.

תאריך:  13/06/2012   |   עודכן:  13/06/2012
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האביב הערבי הפך לאביב איסלאמי דורסני
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
13/06/12 22:21
2
חזאי
13/06/12 22:46
3
בתיאבון לכולם
14/06/12 10:31
4
קורןנאוה טבריה
15/06/12 10:30
5
efis
22/06/12 09:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"הסיפור של יוסי" - סרטו של איתן פוקס (בהפקתו של אמיר הראל וסרטי יונייטד-קינג) לפי תסריטו של העיתונאי איתי סגל, עוסק בבדידותו הקיומית של גבר שנוחל הצלחה מבחינה מקצועית אך לא מוצא מזור לנפשו מבחינת ההתחברות לבן זוג. העצב שלו לא מתפוגג במהלכו של כל הסרט וייתכן שהמפתח החסר המעיק על כל מצוקותיו - היא דווקא העובדה ה'מוזרה' לכשעצמה שגם עשר או שתים-עשרה שנים אחרי "יוסי וג'אגר" - ממשיך יוסי (אותו "יוסי") להתעקש שלא לצאת מן הארון.
13/06/2012  |  שאול דישי  |   כתבות
אופרת הרוק "מאמי" עלתה לפני 25 שנים והפכה למעין מופע פולחן שהקהל היה שב ונוהר אליו, למרות שחוותה כשלון מוחץ בהצגות הראשונות ושיריה נאסרו להשמעה ברדיו הממלכתי.
13/06/2012  |  חיים נוי  |   כתבות
"חלק לא קטן מההתפתלויות שבתי-משפט עושים במשפטי לשון הרע כולל כל מיני קביעות על מהי עובדה ומהי דעה. כל העולם המשפטי המושגי שהתפתח על חוק איסור לשון הרע בנוי על זה שהחוק פשוט לא טוב", אמר פרופ' מרדכי קרמניצר, סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה (מו"ל שותף של אתר זה), בכנס שנערך השבוע במכון.
13/06/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
כחובב מושבע של מסעדות נאלצתי לא אחת לשים את נפשי בכפי ולספוג ים של אכזבות. עם יד על הלב ולמען הגילוי הנאות עלי להתוודות שפעמים לא מעטות גם נתפסתי תוך כך בקלקלתי ונכוויתי, אם בשל קולינריה גרועה, אם בעטיו של שרות צולע, ואם מחמת היגיינה קלוקלת - על אחת כמה וכמה בימים טרופים שכאלה, כאשר בארץ שולטת פאניקה מוצדקת על סודנים חולים שמועסקים במטבח.
13/06/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
קטע הפתיחה של המחזה, הנערך בעוד הקהל נכנס לאולם, בו "קראפ" (ויטלי פסיק) מקריא לכל הדמויות במחזה הישובות בסלון ביתו של הגיבור, פרק פילוסופי מספר קלאסי, על חשיבותה של האשה בחיינו, מעיד על כוונתו של איבסן מלכתחילה. על מה שכתב במחזותיו "נורה" או ב"הדה גאבלר", וחוזר גם כאן. התייחסותו למעמדה של האשה אז, ועל כך ששומה לחולל שינוי במצב - נכונה אז כמו היום.
13/06/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il