|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

שישה בשישי

מפספסים את העיקר

מה הולך לאיבוד בפרשת הרפז כיצד מצליח שוב הימין לירות לעצמו ברגל היכן באמת נחוצה רפורמה בתחום הספרים האם אליעזר גולדברג גילה אומץ בפרשת אלשיך איזה שיעור נתן ישראל היום מה המשמעות האמיתית של הגרפיטי שצויר ביד ושם וגם: איך הגיעו מסמכים לאומיים לידי אובמה
14/06/2012  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   פרשת הרפז   |   תגובות
פרס כנראה חושב שהמדינה זה הוא [צילום: AP]


ברק ואשכנזי
בלי קונצים ובלי התחכמויות [צילום: משרד הביטחון]

בתוך עשרות אלפי המילים שנכתבו ועשרות אלפי המילים שייכתבו על פרשת הרפז ונספחיה, כמעט תמיד נשכחת הנקודה המרכזית והחשובה ביותר. אהוד ברק הוא שר הביטחון, גבי אשכנזי היה הרמטכ"ל. במדינה דמוקרטית זה אומר שיש היררכיה ברורה ביותר בין השניים. מובן שרצוי ואף חיוני שיהיו ביניהם חילופי דעות, וגם חילוקי דעות יכולים להועיל. אך כאשר יש מחלוקת – שר הביטחון הוא הפוסק ואין בלתו (אלא אם כן ראש הממשלה או מליאת הממשלה מתערבים).

הדברים מנוסחים בצורה החדה והברורה ביותר בחוק יסוד הצבא: "ראש המטה הכללי נתון למרות הממשלה וכפוף לשר הביטחון". בלי תנאים ובלי התניות, בלי קונצים ובלי התחכמויות. אם אשכנזי סבר שברק הוא שר כושל או מסוכן – חובתו הייתה להתריע על כך בפני ראש הממשלה. זכותו הייתה להתפטר ואף לצאת לציבור ולהסביר את החלטתו, ואפילו להצטרף לזירה הפוליטית ולפעול להדחתו של ברק. אך כל עוד אשכנזי היה במדים – אסור היה לו אפילו לחשוב אפילו על אפשרות שימרה את פיו של ברק. זהו העיקר וכל השאר הוא רעשי רקע.

חוק ההסדרה
חמישה בתים או 1,100? [צילום: פלאש 90]

לפעמים נדמה שהימין מתמחה בלירות לעצמו ברגל (אם לא בראש). חוק ההסדרה הוא דוגמה בולטת לתופעה הזו. הבעיה האמיתית, עם כל ההבנה לכאבם של יושבי גבעת בית האולפנה, איננה חמשת הבתים הללו, אלא 1,100 הבתים שלדברי "שלום עכשיו" נמצאים על הכוונת שלה. את מעמדם של הבתים הללו אפשר וצריך להסדיר לפני שיהיו הליכים משפטיים, בחוק צופה פני עתיד שאיש לא יוכל לחלוק על תקינותו. אבל במקום להתמקד בעיקר, בחרו בימין לנהל מלחמה אבודה על אותם חמש הבתים – וכך לא רק שנוצחו בקרב, אלא שגם מסתכנים בתבוסה במערכה. צריך לקוות שמישהו שם יתעשת לפני שיהיה מאוחר מדי.

חוק הספרים
המחבר נמצא בסוף שרשרת המזון [צילום: פלאש 90]

הבשורה החשובה באמת בחוק הספרים שאישרה השבוע ועדת השרים לחקיקה, איננה דווקא האיסור על מבצעי "ארבע במאה", אלא הקביעה שבשנה הראשונה יהיה שכר הסופרים 8% ממחיר הספר לצרכן, שכן המשמעות היא הכפלה של התמלוגים הממוצעים. אבל גם זה עדיין פספוס של הנקודה המרכזית.

המצב כיום הוא, שרוב המחברים – להוציא סופרים ידועים ופוליטיקאים מחוזרים – מקבלים 12-8 אחוזים מ"תקבולי המו"ל נטו". הרשתות, החנויות, הסוכנים והמע"מ מביאים לכך שהתקבולים נטו הם במקרה הטוב 35% מהמחיר לצרכן, כך שהמחבר מקבל 3.5% ממחירו. לכן, העלאת התגמולים ל-8% היא בהחלט בשורה טובה.

אלא שאפילו אם הספר נמכר ב-3,000 עותקים – הצלחה יפה בקנה מידה ישראלי – המחבר נמצא בסוף שרשרת המזון של הספר. מתרגמים מקבלים הרבה יותר ממנו, עורכים לשוניים מקבלים יותר ממנו, לעיתים אפילו מעצבי הכריכה מקבלים יותר ממנו. וזה למרות שהמחבר הוא שעמל הכי קשה, הוא זה שבלעדיו אין מוצר, הוא זה שמוציא לעיתים הרבה מאוד כסף מכיסו, ובסופו של יום נשאר עם תמלוגים שלא מכסים אפילו את הקפה, העטים והדיו למדפסת. לכן, השינוי האמיתי צריך להיות זה שישים את המחבר במקום הראוי לו: הראשון.

גולדברג ואלשיך
אם זה אומץ, אני שמשון [ציור: אנתוני ון-דייק]

כאשר פרסם נציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר גולדברג, את החלטתו בעניין זיוף הפרוטוקול בידי השופטת ורדה אלשיך, מיהרו רבים לברכו על האומץ שגילה. זה כשלעצמו מטריד אותי: אם שופט עליון בדימוס זקוק לאומץ כדי לומר את האמת על שופטת מחוזית, מצבנו רע מאוד. אלא שככל שעוברים הימים מתברר, כי גולדברג שכח את העיקר: המלצות.

הוא לא אמר מילה וחצי מילה על מה שיש לעשות בעקבות ממצאיו החמורים, טייח בניגוד לחובתו החוקית את החשדות הפליליים ולא המליץ לטפל באלשיך בבית הדין המשמעתי או בוועדה למינוי שופטים. כלומר: כל מה שעשה גולדברג היה לתאר את המציאות, שהייתה ברורה למדי. אם זה אומץ, אז אני שמשון הגיבור.

5. ישראל היום
שיעור מאלף בעיתונות מגויסת [צילום: פלאש 90]

עמוס רגב וצוותו נתנו (יום ה', 14.6.12) שיעור מאלף בעיתונות מגויסת: איך לסקר את דוח המבקר על המשט הטורקי ולהעלים כמעט לחלוטין את גיבורו הראשי – בנימין נתניהו. בעמוד הראשון של העיתון כלל לא נזכר שמו של נתניהו; נאמר שיש "ביקורת על הדרג המדיני והצבאי". בעמוד 2 הופיע בכותרת המשנה דווקא אהוד ברק ("לא בחן את מוכנות צה"ל), ואילו ביבי קיבל תמונה קטנטנה לצידם של ברק וגבי אשכנזי. הפרשנים יואב לימור ודן מרגלית עשו ככל יכולתם כדי להסביר מדוע הביקורת לא שווה הרבה ומדוע המצב לא כל כך נורא. נתניהו הגיע לכותרת רק במשנה של עמוד 5: "רה"מ: הביטחון – תוצאה ישירה של ניהול אחראי ומדיניות נחושה". כמעט מחצית מאותה ידיעה הוקדשה לתגובת נתניהו ו"גורם מדיני בכיר", שכמובן ציירו תמונה שונה לחלוטין מזו של המבקר.

האמת היא, שאנחנו עושים עוול לאנשי הביביתון כאשר אנו מכניסים אותם תחת הכותרת "מפספסים", שהרי ברור שפספוס ממש לא היה כאן. כך כנראה מפרשים שם את התחייבותו של העיתון "לומר את האמת, ישר ולעניין".

גרפיטי ביד ושם
העלילה הנוראה ביותר [צילום: יד ושם]

על כתובות הנאצה שצוירו השבוע ביד ושם הייתה חתומה "היהדות החרדית העולמית", והמינוח בהן מחזק את הרושם שאכן מדובר בידיים חרדיות. הכתובות הללו הן רק הסימפטום לגישה הקיימת בחלק מן החברה החרדית, ולפיה הציונות גרמה לשואה – אם במישור הרוחני משום שמרדה באומות העולם, ואם במישור המעשי משום שהכעיסה את גרמניה ומשום שלא עשתה דבר כדי להציל את יהודי אירופה.

יד ושם עשה בשנים האחרונות דרך ארוכה כדי להתחבר לציבור החרדי, ואכן יש בו מבקרים חרדיים רבים. אך נותרה עדיין קבוצת מיעוט (שלא ניתן להעריך את גודלה), המעלילה על הציונות – ובמשתמע על המדינה – את העלילה הנוראה ביותר שניתן להעלות על הדעת. מכאן, שתפיסת כותבי הגרפיטי חיונית לא רק כדי להעניש אותם, אלא גם ובעיקר כדי לעקור מן השורש את מי שמזינים אותם.

ועוד משהו קטן

לא העיקר, אבל עדיין חשוב. שמעון פרס העניק לברק אובמה מסמכים על הכרתה של ארה"ב בישראל. מהפרסומים עולה, שמדובר במסמכים מקוריים השייכים למדינה והאמורים להישמר בארכיונים ציבוריים. לשכת הנשיא לא ענתה לשאלה האם אכן כך הוא. פרס כנראה חושב שהמדינה זה הוא.

תאריך:  14/06/2012   |   עודכן:  15/06/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מפספסים את העיקר
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
האם העביר מסמכים?
15/06/12 12:19
 
עובד ארכיון
15/06/12 17:46
2
מוקירי פולארד
15/06/12 13:04
 
לעצור את פרס
16/06/12 05:55
3
אורי פ
15/06/12 13:06
4
שמחה ב
15/06/12 13:41
5
וזה מה שקיבלנו
15/06/12 16:14
6
אברהם מערב השומרו
15/06/12 16:46
7
tאיציק
15/06/12 17:22
8
חשדנית
15/06/12 20:12
 
משה קורח
16/06/12 01:41
9
משה ירדן
15/06/12 20:39
10
אלון פלג
16/06/12 01:51
11
קורןנאוה טבריה
16/06/12 06:05
12
אחי
16/06/12 06:44
 
תמוהה?
16/06/12 11:42
13
רעיון
16/06/12 17:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיכיתי בקוצר רוח לרפורמה בתקשורת הסלולרית. השירות שקבלתי מחברת סלקום בשנותיי כלקוח עורר בי משטמה עזה כלפי החברה העושקת הזאת. כאשר התירו את המחסום, מיהרתי לחברה סלולרית חדשה, התנפלתי בשמחה על נציג השירות ואמרתי חסר נשימה: "לא חשוב המחיר, העיקר להשתחרר מן השודדים".
14/06/2012  |  יאיר דקל  |   מאמרים
אירוע רודף אירוע בלוב. ב-12 ביוני 2012 הותקפה מכוניתו של שגריר בריטניה במדינה בפצצות מרגמה ב-בנגזי. התקיפה התרחשה ימים לאחר פיצוץ שכוון נגד נציגות ארצות הברית בעיר המזרחית. מוקדם יותר החודש חתכה מיליציה חמושה את גדר שדה התעופה הבינלאומי בטריפולי והחזיקה בשדה התעופה המרכזי במדינה במשך שעות ללא כל התנגדות משמעותית. אירועים אלו מפנים זרקור לשאלה הרחבה יותר שנשאלה השבוע על-ידי פעיל לובי: "היכן המדינה?" החדשות מלוב אינן מגיעות לכותרות הראשיות בישראל. אולם לנו, הישראלים, מומלץ לשמור על עין פקוחה ביחס להתפתחויות בלוב. אלו עשויות לספק תובנות ביחס לאתגרי הביטחון הצפויים למדינת ישראל בעקבות הטלטלה העוברת על המרחב הערבי.
יתכן והיו כאלה אשר ציפו, אולי, שדוח מבקר המדינה על קבלת ההחלטות בנושא המשט ירעיף שבחים על קברניטי המדינה. הדוח וודאי אכזב אותם. אז קוראים יקרים, אין ממה להתאכזב. מי שמעורה במה שקורה בפורומים הביטחוניים-מדיניים ואיך מתקבלות ההחלטות, יודע אל נקלה עד כמה מבקר המדינה לא יכול היה לאכזב. מי ששערותיו נעמדו (לא אצלי!) ראוי שיעשה חושבים היטב לגבי מעורבותו במה שמתרחש במדינה.
14/06/2012  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
השפה גואלת את האדם מן האין. בלעדיה לא יכול היה לחשוב לא את ה'אני' ולא את ה'אתה' או את ה'את', לא את ה'איפה' ולא את ה'לאן', לא את ה'מה' ולא את ה'למה'. כאבן בשדה שאין לה מושג לא מה היא אבן ולא מה הוא שדה היה האדם חסר השפה מוטל דומם בטבע בלי יכולת להיפרד מעליו, ואם באגדה נתחברו אבני המקום מתחת למראשותיו של יעקב אבינו לאבן אחת, לו לא הייתה מילה בעולם לא היה האדם האילם כאבן יכול להתחבר לשום אדם אילם אחר. הוא היה כמת. גם רעהו היה כמת .
14/06/2012  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
הכותרת של המאמר הזה, היא מילותיו המדויקות של הארי קלאהאן. מפקח משטרת סן פרנסיסקו, מספר תג 2211. הוא אמר זאת, באופן ישיר, לתובע המחוזי של העיר, כאשר התובע הודיע לו שהחוטף הפסיכופט, המכנה עצמו העקרב, ישוחרר לאלתר ממאסרו, למרות שהראיות נגדו ברורות, על רצח הנערה אן מרי דיקון.
14/06/2012  |  משה חסדאי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת הרפז  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת ורדה אלשיך  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי    / 
בג"ץ: עתירתו של ארז וינר מיצתה את עצמה  /  איתמר לוין
אומ"ץ לבג"ץ: לפתוח מיד בחקירה פלילית בפרשת הרפז  /  איתמר לוין
הוארך איסור הפרסום על החומרים שנמסרו לווינר  /  איתמר לוין
מי יחקור את פרשת אשכנזי-הרפז?  /  אפרים הלפרין
גבי אשכנזי, ההתנצלות ראויה  /  יעקב איציקוביץ
על סופרים, מסתננים ומסמך עלוב אחד  /  פסח רויטמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
איתן לסרי
איתן לסרי
ברשימת החומרים שאסר ארדואן: פרופילים וכבלים מאלומיניום, מנחושת, פרופילים מפלדה, חומרים המיועדים לקונסטרוקציות בנייה, כבלים חשמליים, זכוכית המיועדת לבנייה ועוד    ענף הבנייה צפוי לשל...
ארז שושני
ארז שושני
ישנה חשיבות רבה לצרוב כבר כעת בתודעה הציבורית את ההכרח לחוקק בחוק יסוד מספר עקרונות מרכזיים לשמירה על הביטחון הלאומי בעתיד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il