|   15:07:40
דלג
  מיכאל טוכפלד  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
בורובסקי. לינדנשטראוס מקבל ממנו ציון 8 מתוך 10 [צילום: פלאש 90]

"המדינה שגתה כשהגדירה
את המסתננים פליטים"

ניצב בדימוס יעקב בורובסקי חושש להסתובב בדרום תל אביב, מגבה את קריאת אלי ישי להקמת מחנות מעצר למסתננים, ונותן ציון 8 למבקר היוצא לינדנשטראוס למרות הבדלי הסגנון ביניהם. ראיון
15/06/2012  |   מיכאל טוכפלד   |   כתבות   |   מהגרים   |   תגובות
מישהו למעלה רצה זרים
"אומר לך משהו מסוכן: אני חושב שכמות הזרים שהגענו אליה נובעת מכך שמישהו למעלה, בממשלה, רצה בזה. אתה יודע איך זה עובד. חסרות ידיים עובדות, במיוחד בעבודות שלא כל ישראלי מוכן לעשות. כאשר אזור יהודה ושומרון נסגר הרמטית למעבר עובדים פלשתינים, מישהו רצה בכמויות האלה!"

לפני ארבעה חודשים וחצי החליט ניצב משנה יעקב בורובסקי לנצל שעה פנויה בין פגישות בתל אביב ולצעוד ברגל מדרום העיר למרכזה. מסלול הליכתו החל ברחוב ההגנה והסתיים בשכונת מונטיפיורי. מרחק לא גדול, שניים שלושה קילומטרים. בורובסקי אינו נראה קוטל קנים. סוף סוף מדובר במ"פ בגולני, ניצב במשטרה שהיה מועמד למפכ"לות ובעל מבנה גוף מוצק למדי. את הדרך הוא מתקשה לשכוח. כשביקשתי ממנו לתאר מה ראה שם הוא חיפש במשך דקות ארוכות את ההגדרה הנכונה.

"אתה מכיר את צ'יינה טאון בניו-יורק? את Little Italy? הרגשתי שאני בהארלם שלפני ג'וליאני. אבל במקום להיות בניו-יורק הגעתי לליטל אריתריאה או לסודן-טאון. בלב העיר קמה לה התנחלות זרה, מעין מובלעת. הרחוב שינה פניו. זה לא היה רחוב ישראלי אלא משהו אחר. בהארלם היום אתה יכול להרגיש בטוח יותר מאשר בתל אביב".

פחדת? חשת באווירה אלימה?

"בפעם הראשונה שהסתובבתי שם לא הרגשתי באלימות אבל זה היה מחוסר ידיעה. שאל אותי עכשיו אם אלך שוב את המסלול הזה. כל האזור הפך אקס-טריטוריה. אין בו נוכחות משטרתית, אתה לא רואה שם סמלי שלטון. אתה מבין שהשטחים האלה אולי לא הופקרו אבל בהחלט נזנחו.

"הבעיה מתחילה בהגדרה", אומר בורובסקי. "המדינה שגתה כבר בתחילה כאשר התייחסה אליהם כאל פליטים. כך היא כבר הזמינה את המציאות הנוכחית. פליט הרי זוכה ליחס הומני, דואגים לו למקום עבודה. אבל מבקשי העבודה הללו הם בעצם מסתננים.

"כל 'פליט' כזה מדווח למשפחתו ולחבריו שנשארו באפריקה על תנאי עבודתו, ובמקרים רבים הוא גם מצליח לשלוח להם כסף. כל אחד מהם בעצם מזמין עשרה נוספים. ה-60 אלף של היום יהפכו ל-600 אלף של מחר. רק בזמן האחרון נפל לממשלה האסימון והיום כבר מתחילים לשנות את מושג הפליטות ולהגדירו מחדש".

אין עבודה – יש פשע

טעות בסגנון
"אלי ישי אולי טועה בסגנון, בחוסר הפוליטיקלי-קורקטיות שלו. לו הייתי יועץ התקשורת שלו הייתי מונע ממנו אמירת משפטים כאלה. אבל הוא הותקף משום שהוא חרדי, ספרדי ואינו שייך ל'מיליה'. אם חיים רמון, למשל, היה אומר זאת, האמירה הייתה מתקבלת באופן אחר לגמרי. כך זה אצלנו. אין דיון עומק, הכול כותרות"

איך היית מבחין בין פליטים למהגרי עבודה או סתם מסתננים?

"פליט זו הגדרה פוליטית. אדם שנרדף בשל דעותיו, מוצאו או צבע עורו הוא פליט. אבלו זו לא הגדרה לכל החיים. אדם יכול להיות פליט אד-הוק עד שהתנאים יבשילו לשינוי מעמדו. העובדה הברורה היא שאין כאן 60 אלף איש שכולם פליטים. שגינו כאשר התייחסנו בדרך הזו, וייצרנו הזמנה לעוד רבבות בני אדם. הם לא קוראים את התקשורת הישראלית וזו רק שאלה של זמן עד שזה יקרה".

מה יקרה?

"אם לא תהיה פעולה נחושה להפסקה משמעותית של זרם הנכנסים, יקרה מה שקורה בהרבה תת-תרבויות - אובדן שליטה. מדובר בתת-תרבות שמפתחת סימני ריבונות פנימיים משלה, שבה נוצרות שכונות בשליטה של מיעוטים אתניים. כשאין תעסוקה מתפתח פשע. הרי הם צריכים לאכול. כשאין עבודה מחטטים בפחי האשפה, וכשגם בהם לא מוצאים הולכים לפרוץ ולגנוב.

"אומר לך דבר מסוכן: אני חושב שכמות הזרים שהגענו אליה נובעת מכך שמישהו למעלה, בממשלה, רצה בזה. אתה יודע איך זה עובד. חסרות ידיים עובדות, במיוחד בעבודות שלא כל ישראלי מוכן לעשות. כאשר אזור יהודה ושומרון נסגר הרמטית למעבר עובדים פלשתינים, מישהו רצה בכמויות האלה!"

שרשרת מקרי האונס והרצח האחרונים והתרבות הדיווחים על פשעים הנעשים בקהילת הזרים שינו בזמן האחרון משהו גם בשיח הישראלי. אם פעם לא היה פשוט לדבר על הבעיה מבלי להיחשב מיד גזען או לפחות קסנופוב (שונא זרים), הרי שהיום יכולים אותם מתנגדים להרים ראש. הממשלה נדרשה לנושא בתחילת השבוע וגל האלימות הוציא לרחובות תל אביב גם את השר לביטחון הפנים ואת מפכ"ל המשטרה.

שרי הממשלה הטילו את תפוח האדמה הלוהט זה לעבר זה. השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' האשים את שר הפנים אלי ישי ואת רשות ההגירה ויחידת עוז בחוסר תפקוד. ישי לא נותר חייב והאשים את המשטרה. אמירתו של השר ישי שיש להכניס את כל המסתננים לבתי סוהר או למתקני שהייה ולתת להם מענקי עזיבה קוממה עליו את ארגוני הסיוע.

"בסוף זה מה שיקרה", אומר יעקב בורובסקי. "לא תהיה כל ברירה אלא להקים עוד מחנות מעצר כאלה".

ארגוני הסיוע לפליטים טענו שאמירותיו נותנות לגיטימציה לגזענות ולפגיעות באותם אנשים, כפי שאכן קרה בכמה מקרים.

"אלי ישי אולי טועה בסגנון, בחוסר הפוליטיקלי-קורקטיות שלו. לו הייתי יועץ התקשורת שלו הייתי מונע ממנו אמירת משפטים כאלה. אבל הוא הותקף משום שהוא חרדי, ספרדי ואינו שייך ל'מִילְיֶה'. אם חיים רמון, למשל, היה אומר זאת, האמירה הייתה מתקבלת באופן אחר לגמרי. כך זה אצלנו. אין דיון עומק, הכול כותרות. רמון נאבק שנים להקים גדר הפרדה, נכון שהוא בא ממקום ביטחוני או יותר נכון מדיני, אבל ראה באיזו אמפתיה הוא התקבל. רשות ההגירה עושה את אותו הדבר וזוכה להתקפות".

היא לא כל כך עושה זאת...

"נכון, היא לא עושה זאת באופן אפקטיבי משום שזה הפך מזרם קטן לשיטפון גדול".

איפה המשטרה בכל הסיפור?

"המשטרה היא זרוע של הממשלה. אם וכאשר יוחלט על מבצע גדול של הרחקה או גירוש, אף שזה נשמע רע – היא זו שתצטרך לבצע אותו. לשם כך דרושה החלטה מפורשת של הממשלה".

התקשורת ככלי עבודה
[צילום: פלאש 90]

לפני ארבע שנים התמודד בורובסקי בבחירות לראשות עיריית חיפה והפסיד ליונה יהב כאשר קיבל 37 אחוז מהקולות. היום הוא עומד בראש רשימת 'מהפך', שלה 3 מנדטים במועצת העיר.

בשנים האחרונות הגיע שמו לכותרות פעמים רבות, במיוחד כאשר לקח על עצמו הקמת יחידה חדשה במשרד מבקר המדינה: 'היחידה למאבק בשחיתות שלטונית'. בין עיסוקיו העיקריים הייתה חקירת החשדות נגד אהוד אולמרט ואברהם הירשזון.

ביום שהוקמה היחידה נקרא למשרד ראש הממשלה והתבקש מטעם הממונה על הביקורת לשנות את השם. "השם שחיתות שלטונית לא נשמע טוב. הוא עלול לפגוע בתדמית המדינה ואפילו בדירוג האשראי שלה. בוא נמצא שם עדין יותר".

"אמרתי לו", מספר בורובסקי, "שזה השם המתאים מכיוון שזה בדיוק מה שאנחנו הולכים לעשות, להיאבק בשחיתות שלטונית ולא במשהו עדין אחר. אם נקרא לילד בשמו, גם עובדי הביקורת יֵדעו מה אנחנו מחפשים".

בעקבות בחירת השופט שפירא למבקר הבא - יכול להיות שאחרי לינדנשטראוס הח"כים ביקשו למנות מבקר פעיל פחות, שקט יותר, נוח יותר?

"זה לא נמצא כלל בשליטתם של הח"כים. אין אופציה כזו".

בורובסקי מתבקש להתמודד עם ההדלפות, רדיפת הפרסום והעיסוק האובססיבי של לינדנשטראוס בפרשיות עתירות תקשורת אגב, אולי, הזנחת נשואי ביקורת חיוניים. לדבריו, לינדנשטראוס הציב רף ציפיות גבוה לציבור ובעזרתו רכש את אמונו. "מישהו יכול לטעון שהיה עליו להתעלם מהפרשה בין שר הביטחון לרמטכ"ל?! ועם זאת קח את הדוח האחרון. יש בו 74 נושאים. על 70 מהם לא שמעת. אתה יודע שעסקו שם בהובלת גז? במבנה התאגידי של חברת החשמל? אלה לא נושאים מושכים, ובכל זאת הם נמצאים בדוח. לכן אין זה נכון לטעון שהמבקר בוחר רק נושאים מושכי תקשורת".

אז ה"היפר-תקשורתיות" שלו אינה אלא מיתוס?

"אתה תקרא לזה היפר-תקשורתיות, אחר יקרא לזה רדיפת תקשורת, ואני מבטיח לך שגם המבקר הבא ינהג באותה הדרך. המבקר אומר - חברים, הפרסום הוא כלי עבודה שלי. אני לא מחפש את הפרסום האישי אלא את הפרסום שייצור הרתעה".

לינדנשטראוס היה חף מכל רדיפת פרסום אישי?

"אני לא יכול להיכנס למוחו".

עבדת איתו שלוש שנים...

"כן, ודיברתי איתו עשרות פעמים על זה. אני מודה שבנושאים רבים ומגוונים הפרסום הוא כלי עבודה יעיל ביותר. ראה כיצד מוסד המבקר זוכה לרמת האמון הגבוהה ביותר בציבור והכול בזכות הפרסום. לינדנשטראוס שינה את הגישה. עד לתקופתו הייתה הביקורת אנונימית. המבקרים כתבו 'מבוקר א' או 'מבוקר ג'. הוא היה הראשון שדרש נשיאה באחריות אישית והחל לפרסם את שמות המבוקרים".

הוא גם עשה שגיאות?

"כמו כולנו הוא שגה אולי יום יום. אתה רואה מישהו בתפקיד כזה שלא עושה שגיאות?"

למשל, לומר להורים השכולים שיבוא חשבון עם שרים שכשלו באסון הכרמל זו שגיאה?

בורובסקי חוכך בדעתו אם לענות. הוא הרי מייצג משפטית את השר אלי ישי. בסופו של דבר הוא אומר ששיחה כזו אסור היה שתתקיים. הוא גם סבור שאין זה נכון להטיל על שר האוצר אחריות אישית שכן יש הבחנה ברורה בין אחריות מיניסטריאלית כוללת לבין אחריות אישית למעשה או למחדל.

איזה ציון היית נותן ללינדנשטראוס המבקר?

"8 בסולם 1 עד 10. עדיין יש הרבה לתקן. צריך לנצל את הטכנולוגיה ולעבור לביקורת מקוונת שיוצרת דיאלוג אחר ומפתחת רמת דיווח של המבוקרים".

אתה שולל את האפשרות ששפירא יכול לפתח סגנון אחר, הרבה פחות סוער, תקשורתי ותזזיתי?

"אני לא מאמין שזה יקרה. הביקורת עברה תהליך אבולוציוני שאי-אפשר להסיגו אחורה. אי-אפשר לבוא מחר ולומר 'לא נבדוק שחיתות שלטונית'. אני משוכנע שהמבקר החדש לא רק יחזק את מה שנעשה עד היום, אלא גם ילך ויוסיף. אין דרך אחרת לביקורת".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  15/06/2012   |   עודכן:  15/06/2012
מיכאל טוכפלד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"המדינה שגתה כשהגדירה את המסתננים פליטים"
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכל מירושלים
15/06/12 23:39
2
איש_רוח
16/06/12 15:54
 
מיכל מירושלים
17/06/12 09:05
3
קורןנאוה טבריה
17/06/12 10:38
4
קורןנאוה טבריה
19/06/12 06:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על הסולחה בין השופט (בדימ.) חשין לבין שר המשפטים לשעבר פרופ' דניאל פרידמן ועל מנהל-בעלים בחברה ציבורית שמשתמש בעובדת כב"שפחת מין"
15/06/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
שלושה יהודים חרדים, אב ושני בניו, עלו למטוס, בקו בריסל-תל אביב. רק התיישבו בכסאותיהם וחגרו, וכבר שלפו מתיקי היד שלוש גמרות. מאותו רגע, ועד לנחיתה (עם הפסקה לארוחת גלאט) למדו בחברותא כמה דפי גמרא. סיסמתם היא לא לבזבז אף רגע.
15/06/2012  |  אלעזר לוין  |   כתבות
אנחנו בתקופה בה ההרגשה היא שאנחנו משתחררים ממתחים, מחוסר נוחות או מ"שגעונות" שקפצו עלינו, מתחושת תקיעות (שליוותה אותנו בתקופת הליקויים) וזה עוזר לשינוי ולהתפתחות בכל נושא ועניין. אבל זיכרו, אף אחד מאיתנו לא מושלם וכל אדם מורכב מכמה רבדים לטוב ולרע. בתוך תוכנו אנו חשים שאנחנו רוצים יותר, שמגיע לנו עוד "משהו", ואולי בכל זאת המאוויים שלנו אפשריים. החלום מעודד אותנו לא לעצור אלא לחפש את הדרך לממש אותו, לכן זה אחד הגורמים העוזרים להתפתחות האישית.
15/06/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
לזנוח את השכל והאגו, לוותר על הגשרים המנטאליים עם בני המשפחה, לחיות רק כאן ועכשיו, ללא עבר וללא עתיד - זוהי משנתה הצרופה של כת ה"בהגואן" ההודית, שקנתה לה שביתה ברחבי העולם ושבאחרונה גם מיוצגת בארץ.
15/06/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
אני מתקשה עדיין להבין מאין שאבה העבריינית הסדרתית שולה זקן את החוצפה להכריז קבל עם ועדה, אחרי שנפסק לה גזר דין מגוחך במעורבותה הפעילה בפרשת השחיתות המסואבת במערכת המיסים: "אם
15/06/2012  |  אריה אבנרי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il