|   15:07:40
  תמיר מורג  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

אקדח לכל אזרח

למרות הקריאות להגביר את הפיקוח על מכירת נשק לאזרחים בעקבות הטבח בקולורדו - קשה להאמין שבעתיד הקרוב יתחולל שינוי כלשהו במדיניות המקובלת בארה"ב. האמריקנים פשוט אוהבים את הרובים שלהם, והם מוכנים לשלם תמורתם מחיר של מעשה טבח מטורף בכל כמה חודשים
06/08/2012  |   תמיר מורג   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
נשק חם בארה"ב

פי 15 ופי 40
בכל שנה נרצחים באמריקה בנשק חם יותר מ-10,000 בני אדם - יותר מפי שניים ממספר החללים האמריקנים בכל שמונה וחצי שנות המלחמה בעירק. דוח של האו"ם מ-2009 מצא ששיעור מקרי הרצח בנשק חם בארצות הברית גבוה פי 15 בקירוב מאשר בגרמניה, ופי 40 בקירוב מאשר בבריטניה, שבה יש חוקים נוקשים ביותר נגד החזקת נשק

קושי באשפוז בכפייה
צ'ארלס קראוטהאמר, פסיכיאטר בהשכלתו, הצביע על כך שפעילותם של ארגוני זכויות האזרח בארצות הברית יצרה בעשורים האחרונים מצב שבו קשה מאוד לאשפז בכפייה אדם במוסד לחולי רוח. רבים מאוד ממבצעי מעשי הטבח חסרי ההסבר לכאורה התגלו כאנשים מעורערים בנפשם, ואפשר שלפני עשרים או שלושים שנים הם היו מאושפזים בעוד מועד ומעשיהם היו נמנעים

איציק וולף
בני משפחתו של הג'וקר מקולורדו: תומכים בו

לפני כשלושה חודשים הפכה בלה סנטורום, בתו בת השלוש של ריק סנטורום, שהגיע למקום השני בפריימריז של הרפובליקנים, לחברה לכל החיים ב'איגוד הרובאים הלאומי' של ארה"ב (NRA). כשתגדל מעט, בלה ודאי תוכל לקבל הדרכה לשימוש בנשק מחבר ותיק יותר בארגון, הווארד לודוויג, שב-2007, בגיל עשרה חודשים, הפך לחבר ה-NRA הצעיר ביותר באותה שנה. עבור מי שחושב שמדובר בגימיק בלבד, חשוב לציין שאלפי ילדים כאלו, בכל רחבי ארה"ב, מקבלים מהוריהם במתנה את הרובה האמיתי הראשון שלהם בערך בגיל שבו ילד ישראלי מקבל את הילקוט הראשון שלו.

בעקבות הטבח המזעזע שאירע בבית הקולנוע באורורה, פרבר של העיר דנבר בקולורדו, האינסטינקט הראשוני דוחף להנחה שכעת יתחולל שינוי משמעותי במדיניות האמריקנית, המתירה לכל אזרח לרכוש נשק חם. במדינות רבות בארצות הברית רכישת רובה אוטומטי אינה מסובכת הרבה יותר מקנייה של חולצה או זוג נעליים. אבל 12 ההרוגים באורורה לא ישנו את המצב: למרות הרעש התקשורתי ומספר הנפגעים הגדול יחסית, צריך לזכור שאירוע מסוג זה - ירי חסר אבחנה, ועל פניו גם חסר מניע ברור - מתרחש בארה"ב פעם בכל כמה חודשים. זוהי כמעט שגרה, וטבח אחד גדול מעט יותר מהממוצע לא ינתק את האמריקנים מהאובססיה שלהם לבעלות על כלי נשק.

200 מיליון כלי נשק

למעשה, התמיכה הציבורית בהטלת פיקוח על החזקת נשק רק הולכת ונשחקת: מעקב של מכון הסקרים גאלופ מלמד שמאז תחילת שנות ה-90 חלה ירידה חדה בשיעור התומכים בהגבלת הזכות לרכוש כלי נשק - מ-78 אחוזים ב-1991 ל-43 אחוזים בלבד כיום. אומנם "רק" 32 אחוזים ממשקי הבית האמריקניים מחזיקים כיום נשק - ירידה לעומת 54 אחוזים ב-1977 - אך בידי רבות מהמשפחות הללו מצויים כמה רובים ואקדחים. לעתים כולם בבעלות האב, שאוסף אותם כפי שאחרים אוספים בולים או גלויות, ולעתים לכל בן משפחה יש רובה או אקדח משלו. בכל מקרה, השורה התחתונה היא שבארצות הברית מסתובבים כיום, על-פי ההערכות, בין 200 מיליון ל-300 מיליון כלי נשק חוקיים בידי אזרחים - כמעט רובה או אקדח אחד לכל תושב. אין פלא אפוא, שבכל שנה נרצחים באמריקה בנשק חם יותר מ-10,000 בני אדם - יותר מפי שניים ממספר החללים האמריקנים בכל שמונה וחצי שנות המלחמה בעירק. דוח של האו"ם מ-2009 מצא ששיעור מקרי הרצח בנשק חם בארצות הברית גבוה פי 15 בקירוב מאשר בגרמניה, ופי 40 בקירוב מאשר בבריטניה, שבה יש חוקים נוקשים ביותר נגד החזקת נשק.

ולמרות זאת, רוב האמריקנים מעדיפים את המשך המצב הנוכחי על פני מה שהם תופסים כהגבלת אחת החירויות הבסיסיות ביותר שלהם - הזכות להגנה עצמית. על-פי הלוגיקה שלהם, במדינה שבה שיעור מקרי הרצח גבוה כל כך, חייבים לאפשר לאזרחים שומרי החוק להתחמש על-מנת להגן על עצמם. הנשיא אובמה, שאפשר לשער שבלבו פנימה תומך בשינוי דרמטי של המצב הנוכחי, מודע לכך שרוב הציבור חושב אחרת. הוא מצוי כעת בעיצומו של קרב צמוד ביותר על הנשיאות, קרב שיוכרע בקולותיהם של המצביעים העצמאיים מהמרכז הפוליטי. לאחר חקיקת הרפורמה בביטוח הבריאות, שמחייבת כל אמריקני לרכוש פוליסה גם אם אינו מעוניין בכך, הרפובליקנים מנסים לצייר את הנשיא כאויב החוקה וחירויות הפרט. אין לו שום כוונה לשחק לידיהם ולתת להם עוד תחמושת בדמות הצהרות מהפכניות הנוגעות למדיניות הפיקוח על הנשק. בין כה וכה אובמה יודע שלהצהרות כאלה לא תהיה משמעות מעשית.

הזכות לשאת נשק נובעת מהתיקון השני לחוקה האמריקנית, ושינויו דורש הליך חקיקתי מסורבל מאין כמוהו שלמעשה בלתי אפשרי להוציאו לפועל כל עוד שיעור גדול מהציבור מתנגד לעניין.

התיקון השני אושר בשנת 1791 כחלק מ'מגילת הזכויות' האמריקנית - עשרה סעיפים שהוספו לחוקה מיד לאחר אישורה, ומטרתם העיקרית היא להגן על זכויות הפרט מפני כוחה של המדינה. למעשה, הוא קשור רק באופן חלקי מאוד לזכות להגנה עצמית מפני פושעים, שבה נאחזים כיום המתנגדים לביטולו או להגבלתו. אחת הסיבות העיקריות לאישורו נעוצה בעובדה שמייסדיה של ארצות הברית פיתחו סלידה ופחד מפני כל סוג של שלטון מרכזי, כתוצאה מניסיונם העגום כשהיו נתיני הכתר הבריטי. לכן הם ביקשו לאפשר לאזרחי המדינות השונות להחזיק נשק כאמצעי התגוננות מפני רודנות אפשרית של הממשל הפדרלי.

בתחילת ימיה הייתה אמריקה קונפדרציה רופפת למדי של 13 מושבות נפרדות, ולא המדינה המאוחדת בעלת השלטון המרכזי החזק שאנו מכירים כיום. המושבות חששו שביום מן הימים יפלוש אליהן הצבא הפדרלי מסיבה כלשהי, ואף חששו זו מזו. לכן כל אחת מהן קיימה מיליציה אזרחית שחימושה הושתת על נשקם הפרטי של התושבים (ה"מיליציות" הללו קיימות עד היום בדמות 'המשמר הלאומי' של כל מדינה, אך כיום מדובר ביחידות צבאיות לכל דבר, הכפופות לצבא הפדרלי ומצוידות בנשק כבד, כולל טנקים ומטוסים, ולא ברובים שמביאים החיילים מהבית). אבל האמת היא שמעבר לנימוקים הפורמליים, נראה שהזכות להחזקת נשק עוגנה בחוקה גם מסיבות תרבותיות - רובי הציד היו חלק בלתי נפרד כמעט מכל משק בית בספָר האמריקני, ומבחינה זו מדובר במסורת שעוברת מדור לדור.

ציד למטרות ספורט הוא תחביב שמיליוני אמריקנים עוסקים בו באופן קבוע, והם רואים בכל ניסיון להגביל את הזכות לשאת נשק איום על המסורת הוותיקה הזו. בקרב תומכי המפלגה הרפובליקנית העניין כה מושרש, עד שהמועמדים לנשיאות דואגים לחלוק עם הציבור את זיכרונות הילדות הנעימים שלהם ממסעות הציד שערכו עם משפחותיהם. בפריימריז בשנת 2008 הסתבך מיט רומני לאחר שסיפר בנוסטלגיה על עברו המפואר כצייד, ולאחר מכן נחשף שכמעט לא עסק בספורט זה.

בדיקת רקע של שניות

אולם על-אף ההגנה שמעניקה החוקה לבעלי כלי נשק ולאנשים שמעוניינים לרכוש אותם, המצב איננו אחיד בכל רחבי ארצות הברית. חלק מהמדינות, כגון ניו-יורק, העביר חוקים מקומיים שאמנם לא יכולים למנוע מאדם ללא עבר פלילי לרכוש נשק, אך הופכים את התהליך למסורבל ומתיש. על-מנת לרכוש נשק בניו-יורק יש למלא אינספור טפסים ומסמכים, ולהמתין חודשים ארוכים עד ששלטונות המדינה ישלימו את בדיקת הרקע של הרוכש. מייקל בלומברג, ראש עיריית ניו-יורק (שאינו משתייך כיום לאף מפלגה), נחשב לאחד המצדדים הנלהבים ביותר בהטלת מגבלות על רכישת כלי נשק. לאחר הטבח בקולורדו קרא בלומברג לנשיא אובמה ליזום שינוי מדיניות בנושא. גם קודמו בתפקיד, רודי ג'וליאני, תמך בהגבלת הזכות לרכישת נשק כחלק ממאמציו (המוצלחים) לנקות את העיר מפשע, ועניין זה פגע בו כאשר ביקש להתמודד על המינוי הרפובליקני לנשיאות ב-2008.

לעומת המצב בניו-יורק ובמדינות אחרות, במדינות רבות, בעיקר בדרום, אפשר פשוט להיכנס לחנות הנשק המקומית ולצאת עם אקדח או עם רובה. אפילו רשתות השיווק הגדולות ביותר, כגון ענק הקמעונאות 'וולמארט', מציעות על מדפיהן מגוון רובים ואמצעי לחימה. במקרים רבים בדיקת רקע הרוכש כוללת חיפוש של כמה שניות אחר הרשעות פליליות במאגר מידע ממוחשב, שלא פעם מתעלם משום מה מאירועים כגון אשפוז במוסד פסיכיאטרי, נשירה משירות צבאי או מלימודים גבוהים מסיבות נפשיות וכדומה.

ואכן, בעוד הליברלים מצביעים על הקלות שברכישת נשק כגורם העיקרי לתקריות הירי החוזרות ונשנות בארצות הברית, צ'ארלס קראוטהאמר, הפרשן השמרני היהודי של רשת 'פוקס ניוז', העלה סברה נוספת שיכולה להסביר - ולו באופן חלקי - את תפוצת התופעה. קראוטהאמר, פסיכיאטר בהשכלתו, הצביע על כך שפעילותם של ארגוני זכויות האזרח בארצות הברית יצרה בעשורים האחרונים מצב שבו קשה מאוד לאשפז בכפייה אדם במוסד לחולי רוח, גם אם ניכר שהוא סובל מהפרעות נפשיות חמורות. רבים מאוד ממבצעי מעשי הטבח חסרי ההסבר, לכאורה, התגלו כאנשים מעורערים בנפשם, ואפשר שלפני עשרים או שלושים שנה הם היו מאושפזים בעוד מועד ומעשיהם היו נמנעים.

פרשן בולט אחר של 'פוקס ניוז', ביל קריסטול (גם הוא יהודי), הפתיע כשאמר לאחר הטבח בקולורדו שיש להגביל את זכותם של האזרחים לרכוש רובי סער ואמצעי לחימה שאינם מיועדים באופן מובהק למטרות ספורט או הגנה עצמית. למרות זאת, קשה להאמין שבעתיד הקרוב יתחולל שינוי כלשהו בנושא - האמריקנים פשוט אוהבים את הרובים שלהם יותר מדי, והם מוכנים לשלם תמורתם מחיר של מעשה טבח מטורף בכל כמה חודשים.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  06/08/2012   |   עודכן:  06/08/2012
תמיר מורג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אקדח לכל אזרח
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שוטר לשעבר
6/08/12 18:36
 
קוסם
7/08/12 12:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מזל אריה עם מזל אריה - זיווג מעניין ואטרקטיבי. לא תהיה לכם דקה שקט. כל הזמן תהיו עסוקים בארגון אירועים שונים ובעיקר כאלו שיבליטו את אישיותכם. הסכנה בזוגיות זו שמרוב ששניכם תהיו עסוקים בקריירה, לא יהיה לכם זמן האחד בשביל השני, והתסכול לא יאחר להגיע!
06/08/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
המדע אומר ש-70 אחוזים מהיקום הם אנרגיה אפלה. אם לבחון את תקֵפותה של השערה זו על דגימת-היקום הזעירה והמסוכסכת הקרויה 'אני', אז היא מדויקת להפליא. הרי 70 אחוזים ממני מופעלים באמצעות האנרגיה האפלה של הקפה, ו-30 האחוזים הנותרים מופעלים באמצעות האנרגיה האפלה עוד יותר של התקווה. תקוותי אפלה משום שהיא חיה במרתף של טירת הנפש המתפוררת. בהיותה יצור כחוש ומורעב שעצמותיו מרובות משכלו הישר, תקוותי מסתפקת בפירורים. כמו למשל: רוח ערב נעימה הפורעת את המחשבות ובסוף הטיול מחזירה אותן למקומן. או הגילוי שבין כל יועצי ההשקעות שביניהם אני גרה יש גם סופר מתחיל. או הגילוי שהקולנוע העכשווי לא מת.
06/08/2012  |  חגית כהן  |   כתבות
רבע מאה עברה מאז שזוהר ארגוב תלה את עצמו בתא מעצר בתחנת המשטרה של ראשון לציון. רבע מאה שבה האמיתות נופחו והפכו למיתוסים. רבע מאה שבה מדי פעם סיפורו עולה לכותרות, בהקשר כזה או אחר, והמספר מתיימר להביא את הסיפור האמיתי. לחשוף. לגלות. לפצח את התעלומה הזו שנקראת זוהר ארגוב.
06/08/2012  |  סער גמזו  |   כתבות
מעט מאוד מסעדות בארץ יכולות להרשות לעצמן להתהדר בתואר של מסעדת-צמרת. המסעדה התל אביבית "רפאל" (רחוב הירקון 87) היא, ללא ספק, אחת מאלה הנמנות עם הקומץ הזה. הדברים אמורים בביסטרו אקסלוסיבי, המשוכן אומנם במלון "דן" היוקרתי, אבל שאין לו נגיעה קולינרית למטבחו.
06/08/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
הסכם הרפורמה ברשות השידור נחתם אתמוול (יום א, 5.8.12) בהיכל התרבות של העיר לוד, על-רקע הפגנה קטנה אך קולנית שהוביל הבמאי דורון צברי. כוח ביטחון שהורכב משוטרים, מאבטחים מטעם העירייה ואנשי ביטחון של רשות השידור שמר על היכל התרבות העירוני והצליח למנוע מקבוצת המפגינים מלפרוץ אל האולם שבו נערך טקס החתימה. אך הצופים בטקס, כמו גם המכובדים שישבו על בימת האולם, שמעו היטב את הקריאות והתיפופים של המפגינים.
06/08/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il