|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

קדמת עדן

יש ספרים שקוראים לך חזרה, כך גם ספר השירים הענוג הזה. "עת הדבש", שכבר כאן נוגע טעמו בקצה הלשון, ראה אור בשנת 2005 וחלפו מספר שנים מאז קראתי את השירים שבו אך טעמם נשתמר עמי
07/08/2012  |     |   ספרים   |   תגובות
המשוררת חשה כחלק מהטבע

   רשימות קודמות
  להשיב את האהבה

עד היום, משאני נתקל בו בספרייתי אני חש עצמי נוגע באיזו ערגה שהצליחה המשוררת העדינה והאנינה הזאת, שרה אדר, להעביר בשדרת התחושות שלי. כותרת הספר מבטאת בהחלט את טעמו, טעם הדבש שזורם לאורך דפיו. הייתי רוצה, אפוא, להגיש לה את השיר הזה שלה, במטותא, כדי לגעת בה חזרה:

אישה דקה
גבעולי שערה זוהַבים בפִזְרון אלומה,
עוטרים אגמי עיניה,
אישה יפה
באמצע חייה עומדת,
שמי העולם כלו נוטפים מעיניה
דמעה אחר דמעה.
("באמצע החיים", עמ' 12)

אמצע חיי מלאך? והלא דמעותיה הן השמים. אולי זאת דמעה של השתאות, של פליאה והתפעלות. כי אין סיבה רעה לדמעות בעולם המצויר שצובעת שרה אדר עבורה, או עבור עצמה. ומי הנערה הזאת? שמא בת דמותה? וכשהיא כותבת עוד על אותה נערה קסומה, דומה שזו משמשת לה עילה לתהילת הטבע שהיא באה לתלות עליה. בדימויים עשירים, בתחושה של רטט היא נוגעת ביופיים של הדברים, אם זה מבטו של בז, אם זה אגל של טל, ואם זו דמעת הבדולח השקופה שצונחת מזווית עינה של אותה נערה. אך היותה ענוגה מחפה על עיצבונה, ממתיק אותו, מפתה את הטבע סביב.

החיוך החיוור בזווִית הפה
אפילו הוא
מחה בסתר עיצבונו.
מבטה לא מכאן,
שתיקתה
התייפחה באזני הרוח
הרוח נְשַאה על כנפי תוגתו
אל הים.
("מבטה לא מכאן", עמ' 18)

ואולם הטבע משיב לה בהדרו, ואמשיך את רוח השיר הזה שמצוי בתחילת הספר עם השיר האחרון שבו, זה הסוגר:

כבר לא ילדה האוצרת דבר בגומותיה.
וכל רואֶהָ, גומע בעיניו מתיקותו.
אישה
דבשה חתום
אַסוּם במכְלֵי נפשה, שמוּר לבעליו.
(עת הדבש, עמ' 99)

בוודאי תביא אותו רוח כחלחלה של ערב, ואולי אור מופז של בוקר, והלא כוחה של גברת אדר רב בדימויים, בתיאורי הטבע, וכאילו זה כוח אין-סופי. הטבע הזה נותן לה את ברכתו לצייר אותו במילותיה והיא מלטפת ומברכת אותו. הוא מענג אותה ביפעתו, היא מחזירה לו בנאמנות בשיריה ושניהם נשכרים מכך. אין הבדל על מה או על מי היא כותבת, בא הטבע ונכרך עליו, זורם בו. התחושה היא שהינה חלק ממנו וכך הוא נכתב על ידה ונוגע בכל מה שהיא נוגעת.

עומד היה על קצה קצהו של אמיר הברוש
ללכוד את השמש בזריחתה -
כך מדי בקר בבקרו.
היה מסדר נוצותיו בקפידה,
בעוד עינו החדה
מתיירת בגבול נחלתו
סמורה למקום עמדי, צפו עינַי
בצללית הכהה, החדה,
של הברוש והבז במרומיו,
עטורי ההילה הבוהקת.
עוד זריחה.
("הבז", עמ' 64)

הנה אם כן, בכל דבר היא רואה את האורות, את הגוונים, את הריחות, את הטוב והנעים. ואין תחושה של התחנחנות בשורותיה, התחושה היא שזה אכן כך. כאילו ניחוחות באים ומציפים אותה. היא מתמסרת כולה, וגם אם היא פוגשת איום יחסי היא מצליחה למצוא את הטוב באותו עולם מיוחד וצבעוני שלה. לפי כך אני מתרכז בכל מקרה בשירי הטבע, שבמזוקקים שבהם יש ערגה למשהו מופשט, עולמי, קוסמי, כמעט סגידה אל הדבר הגדול שמקיף אותה, אל ההוויה שפוגשת אותה מדי בוקר ומלווה אותה בסוף היום אל תוך הלילה.

כל הלילה ירדו מטרות
אבל עכשיו
השמים תכולים והראות צלולה
עד אפסי עומקם.
לא כן נפשי. ישובה על הסלע הזה,
מתאמצות עינַי להביט אל תוכה
וכל שרואות
שברי שמשות עטופים
עלטה
("שברי שמשות", עד' 20)

ואכן כך, היא מתמזגת עם החומר שממנו נבנה העולם. והלא האור עובר בה, נפשה פנימה נעשית נחשולים של בוהק, של שמשות משתברות ועלטה שהיא אולי תוצאה של סנוורים מן האור. כי נפש כזאת לא ייתכן שתהיה בה עלטה. או שמא, אני חושש לומר, בתוך כל התפארה הזאת, בתוך כל הנאדרות של הטבע שחובק אותה היא חשה קטנה ופגיעה כל כך, ואולי אף אינה אלא אותה נערה הבוכה ברוב נהרה ובמין מורא אל הרוח.

אך הנה באה האהבה על גווניה, מטעימה את הכמיהה, והטבע מגייס עבורה הפעם את השַחרור הקטן והענוג שבא לשורר לרגע במקומה.

חבוי בסבך העץ
נותן היה בשיר קולו
עולה ומסתלסל במתיקות כזו, אֵלִי!
יכולתָ לגעת בצליל -
לנשום את הכמיהה שבאוויר,
הן אמרתי לך:
כל ערגתו נתן בשיר,
קורא לשחרורית שלו לבוא.
("שחרור", עמ' 26)

אני מתפתה למעֵט במילים ולהביא לכאן את רוב השירים, אך אם כן מוטב לקרוא את הספר עצמו, את כולו. עם זאת איני יכול שלא להביא לכאן ליקוטים קצרים לדוגמה מתוך אסופה של שירים קצרים מתוך הספר, "אגלי אור" שמו, שכולה טעימות של מתכוני טבע מופלאים:

פתאום שוסעו העננים ביד נעלמה / ומן השחור האפרפר פרצה השמש / נוטפת כולה אגלי אור - (אגלי אור, עמ' 70).
ראיתי הר / רודף רֵעו / וגיא אל גיא גיל דִשְאו מוריק-מצהיל - (כלניות, עמ' 70)
ושם על הגבעות / חוללו שִבלֵי אזוביון תכולות ברוח הרכה / והשמש נטף דבש - (היה אביב, עמ' 71)
זוהרת וצהולה, כטוב לבה בניחוחי הקיץ / היא מפריחה צחוקים של אש / בתִפרחת עולזת -
(בוהיניַת גלפיני, עמ' 72)

עוד רבים מאלה כאן ולמקראם נדמה שכל החיים אינם אלא אלגוריה יפה ומתמשכת. דומה גם שהמשוררת אומרת בואו וטבעו בטבע, בואו והתבשמו בריחות והשתקפו במראות, עורו אל זהבה של השמש והעריבו את יומכם לקול רחשיה של רוח מתרוננת. זהו עולם אוטופי, מלא מראות, ריחות וצלילים מוכרים למי שביקרה ככל הנראה בגן עדן. כי אין היא יכולה לגעת בדבר בלי לחוש את הרטט שחולף בו. אינה יכולה לראות דבר בלי להיספג באור שנובע ממנו. היא חשה את שמחת העלה הירוק כאשר אגל של טל נח עליו. זאת המליאות של חייה, אור וצבע וצליל. כך כל דבר מתעצם בהכרתה, המראות יפים יותר, הצלילים נדירים יותר, הגוונים עמוקים יותר, הטעמים ערבים יותר ומלאי ניחוחות. כך גם בביטויי האהבה העדינים כל כך.

גרגרים של תות ריחני
הביא נערי לאהובתו.
עינַי במאורות עיניו,
ידי בזהב העתיק
של תלתליו שפתַי בשפתיו
התות בפינו.
("גרגרים של תות", עמ' 27)

אפשר כמעט לחוש את הנימוחוּת של התות העסיסי הארגמני בין שפתותיהם, נמהל בדודי פיותיהם, וכשאני קורא על המשוררת בדש הספר אני מבין מאין כל זה בא אליה. אבל זה לא יכול לבוא לכל אחד, זה בא לה כי היא נולדה לשורר. וכמי שגדלה בחיק הטבע, כמי שעולמה הוא הגינון וגידול הפרחים והעלווה הירוקה ששופעת סביבה, הרי כישרונה הנחה אותה לכתוב על מה שהיא אכן כותבת, ואיך שהיא כותבת את הדברים שרוגשים בתוך נפשה. היא חשה חלק מאותו טבע, לא רוצה לעולם להיפרד ממנו, היא שווה לו, ואפילו השמש הזורחת רואה בה שווה בין שווים:

להרף עין אחד, בזריחתה,
הביטה בי השמש בגובה עינַי
ולא היה במבטה אף שמץ רַהַב.
היה לה חיוך תפוזי שנמס ופשט
וגלש כמו דבש ענברי להזהיב פני בקר.
התבוננתי בה עין בעין, אישה באישונַי.
("ולא היה במבטה אף שמץ רהב", עמ' 98)

מאַיִן עזוּת הדמיון הזאת, איך הייתה השמש לאישה הגדולה מן הרקיע, שמביטה הישר אל עיניה של המשוררת? האם היה זה רגע לפני הזריחה, בעודה בוקעת? או שמא הייתה זו הזיה? מבט עיניים בין שתי נשים? מתרככת ואולי נעשית כמו חלמון של ביצה כדי שהמשוררת תוכל להישיר אליה מבט? (ואולי ראויה שורה זו לפרשות נוספת). בכל מקרה, משום תחושות אלה שלה, של שוויון מוחלט, רוצה היא להפוך לנצח חלק מן המהות המופלאה הזאת שזורמת בתודעתה. בחינת מן הטבע באתְּ ואל הטבע תשובי.

חבקני הר,
תנני שלוה גדולה לכסות אֵינוּתִי
אֵימתִי להַסות בַדממה הרוגעת ממךָ
אלַי.
אשרי הר,
מול יפעת שׂגִיאוּתךָ
אהיה שוכנת כל ימי חיי
שלאחר מותי
("תנני שלוה גדולה", עמ' 59)

תאריך:  07/08/2012   |   עודכן:  07/08/2012
יוסף כהן אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קדמת עדן
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חיים ספטי
7/08/12 23:26
2
יפה לורנצי
8/08/12 13:01
3
רות רייזל
9/08/12 09:06
4
אדלינה קליין
9/08/12 10:56
5
סיידוף מזרחי רחל
10/08/12 12:11
6
רחלי ברקת
10/08/12 15:05
7
יוכבד יעיש
11/08/12 12:35
8
אסתר ויתקון
12/08/12 13:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה עוז, ילד ניצול שואה בו שש מהולנד שהוסתר בבית הולנדים נוצרים ושרד את השואה מספר את סיפורו. אם סיפורו של עוז היה מתמקד בשנות השואה ובמסתור מן הסתם היה מעניין אבל התוספת בשנותיו הרבות בשרות המדינה היא שעושה את ההבדל.
06/08/2012  |  עפר דרורי  |   ספרים
וליד צאדק מצטייר בספרו הן כעד לתקופת הממשל הצבאי, והן כפוליטיקאי שהיה פעיל וח"כ בשלוש מפלגות: מפ"ם, של"י והרשימה המתקדמת לשלום ואחר כך סגן שר מטעם מפ"ם שבמרצ. כבר בתחילת הספר ניתן ללמוד על מערכת החינוך במגזר הערבי בתקופת המנדט כשהלימודים התקיימו בכפר טייבה עד כיתה ז' בלבד, ואז נשלחו התלמידים לבתי ספר תיכונים בטולכרם, קלקיליה, ג'נין או ירושלים ו"אני שנולדתי ב-1937 הייתי הראשון שהמשיך ללמוד בטייבה גם בבית הספר התיכון" (עמ' 10).
05/08/2012  |  יוסי ברנע  |   ספרים
אורי רדלר סופר מתרגם ועיתונאי, מתגלה בספרו "התמוטטות", כאינטלקטואל בעל ידע כלכלי רב, ויכולת כתיבה שוטפת ושנונה שלעיתים נוטה לעומס אמפירי. במרכז הספר עומדת השאלה: "האם אנו צפויים לקריסת מערכות מוחלטת בעתיד הנראה לעין?". המדובר במשבר הכלכלי שפרץ על פני השטח בשנת 2008, והתעצם בשנת 2012, ותחזיתו השחורה של אדלר גורסת ש"מדובר בחורף כלכלי כבד, קשה וממושך.
02/08/2012  |  יוסי ברנע  |   ספרים
ספר חדש בהוצאת ספרי הילדים "אות ועוד". "הזיקית הצבעונית" מאת איילה מולדבסקי הוא סיפורה של עירית, זיקית בת-יער, שמאסה בצבעיה המתחלפים ובצבע עורה המשתנה תדיר, וביקשה רק את זו הבקשה - להיות כמו כולם. במסעה למצוא מישהו שיסייע לה להחליף את עורה בפעם האחרונה, עירית פוגשת את דרי היער ובעיקר - את עצמה, על הטוב והרע שבה.
31/07/2012  |  אלי חליפה  |   ספרים
ספר זה הוא קובץ מאמרים של קורות התנועה הרביזיוניסטית ותנועת החרות. המאמרים עוסקים בסוגיות מרכזיות שקשורות בקורותיהן. ניתן לראות את קובץ זה בספר אקטואלי ולא רק כספר היסטורי. חלק ניכר ממאמריו עוסקים בשאלות שהן עכשוויות, שדרכן אפשר להבין נקודות מרכזיות של השלטון הנוכחי ושל מפלגת השלטון הנוכחית. אחד מהם עוסק בשאלה מדוע 'דור הנסיכים' עלה דווקא בליכוד - הגלגול של תנועת החרות. מדוע רבים מבני דור המנהיגים והמייסדים של התנועה - כמו מנחם בגין, חיים לנדאו ואליהו מרידור - הגיעו להנהגות של מפלגות הימין, תופעה שבקושי קיימת במפלגות תנועת העבודה.
24/07/2012  |  תמי אדרי  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il