|   15:07:40
PhD Candidate   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

על מורכבותה הפנימית והחיצונית של המדינה

לא להתערב צבאית בסוריה!

ובחלומנו, אלפי חיילים בני מדינות המערב, מגובים בכוחות אוויר וים, פושטים על סוריה, ממגרים את שלטונו של בשאר אל-אסד, הרודן האכזר, מייצבים את המצב, מייצרים תהליך מסודר של העברת מקל לגורם סורי אמין ומקובל, ומצעידים את סוריה אל מציאות ועתיד טובים יותר הלוואי שכך יהיה זה בחלומנו, אך מה קורה בפועל? כמה נקודות חשובות הקשורות לסיפור בהמשכים הסורי
08/08/2012  |     |   מאמרים   |   תגובות
הקרבות בסוריה. למי יש אינטרס להתערב? [צילום: AP]

שאלו אחרי
מספר פרופ' אמציה ברעם, בכיר חוקרי עירק המודרנית בישראל, אודות השאלות ששאלו האמריקנים לאחר! הפלישה לעירק, עת גילו, למרבה ההפתעה, שבעירק יש גם עירקים...בני עדות שונות, תפיסות שונות, לאומים שונים, בדואים אנשי שבטים, עירוניים ומה לא. מה הם שאלו, אתם שואלים? אודות הבסיס של הבסיס - "מה זו סונה?", "מה זו שיעה?", "מה, כורדים שונים מערבים?!" ועוד כהנה וכהנה שאלות "עומק"

   רשימות קודמות
  10 המכות שירדו על המצריים במצרים העכשווית

בימים בהם מציינים שבעה עשר חודשים למלחמה הפנימית בסוריה, ימים המתאפיינים בקצב חדש ואלים יותר של אירועים, במקביל לחיסול חלק מן הצמרת הביטחונית הסורית, כניסת האירועים לדמשק ויותר מכך, כניסת דמשק אל האירועים, עולה ביתר שאת סוגיית הצפוי בהתערבות צבאית מערבית בסוריה כמו גם הפעלים היוצאים האפשריים של התערבות זו. דעתי היא שאין לעשות זאת, וודאי לא כעת. דעה זו אינה רווחת במחוזותינו וניתן לומר כי אף אינה פופולרית. מי מאתנו, בני האדם ולאו-דווקא החוקרים, לא היה מעוניין לראות גייסות אירופיים ואמריקניים שוטפים בטורים מרשימים את דמשק, תופסים את בשאר וצמרת חבר מרעיו (זו שעוד נותרה) בצווארם ומוליכים אותם אל עבר השקיעה...מעל בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, וזאת במקרה הטוב, ומשחררים את האומה הסורית מן המצב הקטסטרופלי אליו נקלעה ב"אביב הערבי"?

טרגדיה גדולה יותר

גם אני בעד התסריט הזה, אך, כפשוטו, ומהיכרותי הצנועה את זירת סוריה כיום ובעבר, הוא נראה לי הרפתקני במקרה הטוב, מסוכן במקרה הביניים ושערורייתי במקרה הרע. לפני כניסה אל שטח שכזה, יש לבצע הערכות של סיכונים מול סיכויים, רק שבמקרה זה, בשונה, למשל, מן המקרה הלובי, רבים הם הסיכונים לעומת הסיכויים ולא רק זו, אלא שהסיכונים רציניים ביותר. איני יכול שלא להיזכר במהלך כתיבת שורות אלו בסיפור שסיפר לי לפני שנים מספר פרופ' אמציה ברעם, בכיר חוקרי עירק המודרנית בישראל, אודות השאלות ששאלו האמריקנים לאחר! הפלישה לעירק, עת גילו, למרבה ההפתעה, שבעירק יש גם עירקים...בני עדות שונות, תפיסות שונות, לאומים שונים, בדואים אנשי שבטים, עירוניים ומה לא. מה הם שאלו, אתם שואלים? אודות הבסיס של הבסיס - "מה זו סונה?", "מה זו שיעה?", "מה, כורדים שונים מערבים?!" ועוד כהנה וכהנה שאלות "עומק".

אל למערב להתערב צבאית בסוריה של היום, למרות הטרגדיה האנושית המתרחשת במדינה, שכן הסיכויים להפסיקה, או לכל הפחות להמעיטה, כפי שעולה נכון לזמן כתיבת שורות אלו, נמוכים משמעותית מן הסיכויים להגדילה לממדים טרגיים הרבה יותר.

הערכה זו, מקווה ומאמין שמפוכחת, מתבססת על ארבעה מאפיינים שונים, חיצוניים לסוריה ופנימיים בתוכה, על-פי הסדר הבא, ויש לפחות לדעת על קיומם, ולשקלם ברצינות רבה:

מורכבותה של הזירה הבינלאומית והאינטרסים השזורים בה - אחד מן הכללים הבסיסיים בדיסציפלינת היחסים הבינלאומיים הוא הקוטביות, כאשר הזירה הבינלאומית נחלקת בד"כ לשילוש שכזה - עולם חד-קוטבי (למשל ארה"ב בשנות ה-90'), דו-קוטבי (למשל תקופת המלחמה הקרה, ברית המועצות וארצות הברית) ורב-קוטבי (למשל היום - סין, האיחוד האירופי, הודו, רוסיה וארצות הברית, כולן מנסות למשוך באותם החוטים). סין הינה כלכלה צומחת, הנשענת, בין השאר, על הנפט הזול אותו היא רוכשת מאירן, ולכן אין לה אינטרס לערער ציר כלשהו הקשור בטבורו לאירן, כגון זה הסורי. לרוסיה אותה הסיבה לאי-התערבות, בנוסף לכך שפוטין נשיא חדש-ישן, ומדיניות ההשתהות מעוררת הפליאה שלו כבר לא כל כך מעוררת פליאה... בצרפת נשיא חדש, ביוון ממשל חדש, כמו גם באיטליה ובבריטניה, לצד המצב הכלכלי הקשה, וזה בלשון המעטה, באירופה ובארה"ב, בנוסף לבחירות הקרבות בזו האחרונה בנובמבר 2012.

נדוניה בעייתית

נכון שמחיר פעולה צבאית נמדד בראש ובראשונה בנפש, אך בוודאי גזור גם מאינטרסים, בכללם כלכליים. השאלה המסכמת נקודה זו הינה "למי מן המוזכרות לעיל אינטרס עכשווי להתערב צבאית בסוריה?" מה גם, וזה עניין חשוב נוסף, עם ההתערבות, המדינה המתערבת מקבלת "מתנת הצטרפות", בדמות אחריות על מדינה בת 23 מיליון תושבים, רובם עניים ומרירים, עייפים מן המציאות הקשה בה הם חיים. זכרו היטב: התערבות=אחריות. תשאלו את האמריקנים בעירק ובאפגניסטן, את הבריטים בישראל, בהודו ובמצרים, ואת הצרפתים (בעבר) בחצי עולם.

הנקודה השניה היא הנדוניה המגיעה עם הכלה הסורית. מדינות מקבלות התייחסות חיצונית על-פי הקורה ואו אשר לא קורה בתוך גבולותיהן הריבוניים, אך גם, ולעיתים בעיקר, על-פי המתרחש מחוצה להן, קרי במדינות שכנות. הזירה הבינלאומית, בדגש על זו המערבית, חייבת להבין מהי הנדוניה הסורית - גבולות עירק, טורקיה, ירדן, לבנון וישראל. כל גבול בעייתי יותר מרעהו. כל גבול בעל פוטנציאל נפיץ ממשנהו. די בלציין את המיעוט הכורדי האדיר במשולש הגבולות סוריה-עירק-טורקיה, מיעוט שאין, לדעתי, מדינה כיום המעוניינת להדליק את חבית חומר הנפץ הזו. זאת ועוד, ארה"ב בדרך החוצה מעירק, מדוע שתפתח תיבת פנדורה זו מחדש בסוריה - שלטון צבאי - שלטון אזרחי - אחריות על תושבים - העברת מקל - טרור ומלחמה בו וסופה מי ישורנו. רק לשם השוואה, גבולות מצרים אינם כה בעייתיים, כמו גם גבולותיה של לוב. סוריה היא סיפור אחר לחלוטין בהקשר זה!

הנקודה החשובה השלישית הינה העדר של אופוזיציה בסוריה וקיומן של אופוזיציות במדינה. גם כאן אין מדובר במשחק מילים, אלא, שוב, בעניין מהותי עד מאוד. רבותי, פעם נוספת, בשונה ממצרים, תוניס, מרוקו ואפילו, במידה מסוימת, לוב, בסוריה אין יכולת להעביר את המקל לגוף אחד - טוב, רע, רע יותר, אבל אחד. תעיד על כך, בין השאר, העובדה כי מזה תקופה ולעיתים קרובות, מתכנסים ארגוני האופוזיציה השונים בסוריה במדינה כלשהי, דוגמת טורקיה, על-מנת ללבן את חילוקי הדעות בינם לבין עצמם, תהליך שעדיין אינו אף קרוב להבשלה. כולם מעוניינים בהפלת המשטר, אך איך? מתי? מה קורה ביום שאחרי? על-אף אחת מן השאלות הללו אין תשובה אחידה! מאבקים על יוקרה, יוזמה והישגים הינם מנת חלקם של הארגונים הללו. לסיכום, גם לו היה גוף מוסכם, אשר היה מוכן להיכנס אל לוע הר הגעש הסורי ולהעביר את המקל, אין אפשרות ואו הסכמה לבצע זאת כעת.

נקודה רביעית הקשורה בטבורה לישראל, הינה סוגיית מאגרי הנשק הכימי והביולוגי. גם כאן, דעתי אינה פופולרית, אך יש לפחות להבין את ההיגיון, כך אני מקווה, העומד מאחוריה. רבים הם הרינונים אודות הפצצת מאגרים אלו בטרם יעברו לידיים לא, או פחות, אחראיות. אך מה זאת אומרת "להפציץ את מתקני הנשק הכימי והביולוגי?!" חשבתם על התוצאות? על ההשלכות? על האפשרות כי ענני חומר כימי וביולוגי, ולו הקטנים, ינועו במרחב. נכון, גם כאן ישנו סיכוי כי יחליפו ידיים, אך זכרו, אין כאן אפשרות טובה, אלא רק רעה (הנשק נשאר בידיים של אסד) רעה יותר (נשק זולג למורדים לא מנוסים ואו לארגוני טרור) וקטסטרופה (הנשק מופצץ וחומר מתפזר). כולי תקווה שקימות אפשרויות נוספות ואחראיות, דוגמת השתלטות חיצונית רק על המאגרים, ניטרולם בעזרת מחשוב וכדומה.

אכן, המצב בסוריה לא פשוט ומאמר זה רצה להמחיש נדבך נוסף בסאגה מתמשכת זו.

תאריך:  08/08/2012   |   עודכן:  08/08/2012
אסף רגב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין בצה"ל ולא בשום גוף ביטחוני אחר רצון להמרות את פי הדרג המדיני. גם ראשי הצבא למדו פרק בדמוקרטיה והם יודעים היטב מהם נהלי העבודה בין הדרג המחליט והדרג המבצע. אלא מהי? הבעיה של נתניהו ושל ברק היא שנוצרה כאן סיטואציה עדינה מאוד: לראשונה בתולדות המדינה, מרבית הדרג המבצעי, ראשי הצבא וזרועות הביטחון האחרות, אינם משוכנעים שפעולה צבאית ישראלית בלבד, ללא ארה"ב והעולם המערבי, לא זו בלבד שלא תשיג את מטרותיה, אלא תגרום להסלמה כה חמורה עד כדי סכנה ממשית למאות אלפי אזרחים בישראל. יחד עם זאת, מעולם, ממש כך, לא הצהירו ראשי הדרג המבצעי שהם לא יבצעו את המוטל עליהם ביום פקודה. נהפוך הוא: הרמטכ"ל הצהיר יותר מפעם אחת שצה"ל מוכן לכל פעולה שהדרג המדיני יטיל עליו לבצע והוא יעשה זאת בצורה הטובה ביותר שהוא יכול.
08/08/2012  |  צ'לו רוזנברג   |   מאמרים
שני חסמים עיקריים מעכבים את התפתחותו ושרידותו של עסק קטן: ידע בניהול עסקי נכון וגישה לאמצעי מימון בהיקף ובמחיר סביר. בדרך כלל אנו נוטים לחפש אשמים אחרים לכישלונותינו, אך מחקרים בארה"ב וקנדה הוכיחו כי 93% מהכישלונות של עסקים קטנים ובינוניים נובעים מטעויות ניהול של בעליהם ומנהליהם. הטעויות הנפוצות הגורמות לכישלונות אינן סוד, אולם בעלי העסקים חוזרים בעקשנות על אותן טעויות, ועל כן החשיבות להעמדת הידע המתאים לרשות העוסקים או המתעתדים להקים עסקים מצליחה לחסוך הרבה משברים כספיים, משפחתיים וחברתיים ולסייע לעסקים לעלות על מסלול צמיחה מוצלח.
08/08/2012  |  אורי שרף  |   מאמרים
כתוצאה מהמדיניות שהונהגה בשנים עברו, החינוך העיוני התיכוני הרשה לעצמו ליצור מערכת סינון משלו ולבנות את הרכב תלמידיו לפי ראות עיניו. החינוך העיוני השתמר כמוסד אליטיסטי והחינוך המקצועי/ היצרני הוצע בעיקר לילדי עולים ולחסרי האמצעים.
08/08/2012  |  אלה כהן  |   מאמרים
הבחירות עדיין באופק, אך הֵדם כבר עולה באזנינו תומכי ה'איחוד הלאומי' מוזמנים להיכנס ל'בית היהודי' בכניסה הראשית "וזכרת את ה' אלקיך כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל" (ח,יח)
08/08/2012  |  ישראל רוזן  |   מאמרים
משה סילמן איננו גיבור. הוא אינו גיבור תרבות. הוא אינו גיבור מצב. הוא אינו קרבן הביורוקרטיה. משה סילמן חטא לאנושות בהציבו דגם שלילי להתמודדות מול קשיי החיים. אדם השולח יד בנפשו, חוטא לעצמו ולחיים שניתנו לו. ובוודאי שהוא חוטא לחברה בהציבו דוגמה תבוסתנית לכוח החיים. אבל בעל-כורחנו הוא הפך לסמל ולמוביל דרך שלילית.
08/08/2012  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il