|   15:07:40
דלג
  ערן בר-טל  
עורך כלכלי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

גם לדבֵּר עולה כסף

אנחנו כבר משלמים על האיום האירני. לשיח על אפשרות התקיפה נלוות הוצאות בגובה של יותר מ-60 מיליארד שקלים, שנשלפים מקופת המדינה. השאלה היא אם עלינו לשאוף לעבור עוד שנה בשלום או לדאוג לנצח ישראל
19/08/2012  |   ערן בר-טל   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
משרד הביטחון נותן תשובות פילוסופיות לשאלות בענייני תקציב [צילום: פלאש 90]

שאלת האיום
המחלוקת היא בין מי שרואה בתקיפת אירן מותרות, צורך של ישראל לשמור על דימוי עוצמתי, לבין אנשי ביטחון, ובראשם ראש הממשלה ושר הביטחון, שרואים באירן גרעינית איום קיומי ממשי על ישראל

ביום רביעי תוכננה להתקיים ישיבת ממשלה בלשכת ראש הממשלה בירושלים, אך יום קודם לכן הועברה לשרים הודעה שהישיבה תתקיים בקריה בתל אביב, ותוגבל לשרים בלבד. ללא עוזרים, דוברים ומשתתפים נוספים. בד-בבד נודע שלוח הזמנים לאישור תקציב 2013 יידחה בשל קושי לסכם את תקציב הביטחון בלוח הזמנים שנקבע. התקציב כבר לא יאושר לפני ראש השנה. כעת מדברים על "אחרי החגים". אולי עד אז נדע יותר על צורכי המערכת, צורכי השעה.

לפני השרים בישיבת התקציב הסגורה הופיעו שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש אמ"ן. הם חשפו את האיומים הביטחוניים על ישראל ואת הפתרונות המוצעים להם, ככל הנראה כולל הצורך ברכישת 'חץ 3' והתגוננות מפני מתקפות סייבר מטעם מדינות שונות.

ראש הממשלה נתניהו פתח את הישיבה בהצהרה על חיוניות ההסכמה על תקציב הביטחון, שאותו הוא הגדיר "לא פשוט", תקציב שצריך לענות על אתגרים יוצאי דופן. נתניהו הסביר שזה צעד חיוני לקידום העברת התקציב כולו. באותה נשימה הוא הזכיר שאין מדובר במשוכה האחרונה, וכי גם שמירה על יעד התקציב חשובה לו, לא פחות מתקציב הביטחון. אפשר היה להתרשם שפניו של נתניהו נשואות להעברת תקציב שנת 2013 עוד קודם פיזור הכנסת. כמובן, גם ההחלטה הזו קשורה לתקיפה באירן.

בדיונים הגלויים על התקציב במערכת הביטחון ובאוצר עדיין לא משתמשים בשם הקוד 'אירן'. מקובל יותר לדבר על הצורך הכללי בהגנת העורף, כולל הצטיידות במערכת החץ. אבל ברור שהנעלם הגדול הוא התקיפה באירן וההסתבכות הצפויה בעקבותיה.

עוד נודע בימים המתוחים שלפני הדיון על תקציב הביטחון, שכבר מחודש ספטמבר 2011 פועלת ועדת מומחים שבודקת, בין היתר, את ההתאמה בין מִתווה ברודט, שאומץ בשנת 2007, לבין תקציב הביטחון בפועל.

בראש הוועדה שמינה שר הביטחון אהוד ברק עמד פרופ' אשר טישלר, ראש בית הספר לניהול באוניברסיטת תל אביב. הוועדה פעלה בחשאיות מופתית. במקרה, או שסביר יותר להניח שלא במקרה, ביום שלישי, יום לפני ישיבת הממשלה בעניין תקציב הביטחון, פורסמו מסקנותיה הראשוניות. גם עו"ד דוד תדמור הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר, ורו"ח גד סומך היו חברים בוועדה, שקבעה שלתקציב הביטחון חסרים כיום שישה עד שבעה מיליארד שקלים, לפי המתווה שנקבע לעשור שיסתיים ב-2017.

הדוח הזה שימש את משרד הביטחון לצורך הכנת דרישת המערכת. גם לאוצר ולראש הממשלה הדוח הזה עשוי לסייע מבחינה ציבורית, שהרי גם הם צריכים הסבר לתוספת הנדרשת - הסבר שלא יכלול איומים נקודתיים של הרגע ויפחית עימותים עם יתר השרים ועד כמה שניתן, גם עם האופוזיציה.

כמה כסף צריך לביטחון?

הוועדה בראשות דוד ברודט, יוזכר, הוקמה בעקבות כישלונות מלחמת לבנון השנייה. המתווה שקבעה אז סימן יעדים המבוססים על צורכי המערכת ומחייבים תוספת של 100 מיליארד שקלים על פני העשור, ויישומו הוחל בשנת 2008.

הוועדה קבעה ששלושים מיליארד שקלים מתוך 100 המיליארד אמורים להגיע ממקורות פנימיים של המערכת. במילים אחרות, מהתייעלות.

באוצר טוענים שמערכת הביטחון טרם החלה ליישם את חלקה במתווה. בדוח בנק ישראל שפורסם בשלהי שנת 2011 נכתב שאכן המערכת טרם התייעלה, אך במשרד הביטחון מכחישים בתוקף את הטענות.

תחילה דובר על כך שהמשרד ביצע מהלכי התייעלות בהיקף של מאות מיליוני שקלים. בדיונים האחרונים הציגו צה"ל ומערכת הביטחון נתונים שלפיהם התייעלה המערכת בסכום שערכו כעשרה מיליארדי שקלים – קרוב מאוד למה שנקבע במתווה ברודט. שם נקבע שבתוך חמש שנים יבוצעו מהלכי התייעלות בהיקף של עשרה מיליארדי שקלים, ובחמש השנים שלאחר מכן יושלם מהלך ההתייעלות הכולל של 30 מיליארד השקלים.

הוויכוח הזה הוא מהותי לצורך הגעה להסכמה בין משרד האוצר למשרד הביטחון על תקציב 2013. מבחינת האוצר, תקציב הביטחון צריך להיות מקוצץ ביותר משני מיליארדי שקלים, בהתאם לעקרונות שעליהם הוסכם. במשרד הביטחון מצפים דווקא לתוספת משמעותית בתקציב, שבתחילת הדרך עמד על מעט יותר מ-50 מיליארד וזינק, לאחר התוספות, למעט יותר מ-60 מיליארד שקלים.

במשרד הביטחון שוקדים כעת על תוכנית לקיצוץ כעשרה אחוזים מכוח האדם האדמיניסטרטיבי הקבוע – שצפויה לחסוך למערכת תשלום של פנסיות יקרות לטווח הארוך. אם זה אכן יקרה, המערכת תתקדם אל יעדה. בכמה? כמובן, מדובר במספרים שחלה עליהם צנזורה, אך ככל הנראה מדובר בצמצום כוח האדם בשיעור כפול מזה שננקב בהמלצה של ברודט.

משרד הביטחון הסכים, לראשונה, לקבל בעניין זה סיוע מקצועי של חברת הייעוץ מקנזי. זאת לאחר שעד כה סירבה מערכת הביטחון להיעזר ביועצים חיצוניים בענייני סדר כוחות (סד"כ) ועניינים חסויים נוספים הקשורים בתקציב.

במענה לשאלות המופנות לאנשי משרד הביטחון בענייני התקציב, התשובות הן, בעיקרן, פילוסופיות. במערכת הביטחון דבקים במתווה ברודט, שלמעשה מסתמך על מטרות המערכת: מניעת סיכונים קיומיים ממדינת ישראל והגנה על העורף מפני התקפות ופעולות טרור אפשריות. תפיסת המערכת היא שלהשגת המטרות האלה אין מחיר שהוא יקר מדי. "למה לנו להשקיע בתשתיות ובחינוך אם אין לנו מענה לאיומים קיומיים?" אמר אחד הפקידים המעורבים בדיוני התקציב. מנגד, פרופ' טרכטנברג המליץ לקצץ את תקציב הביטחון לטובת חינוך ורווחה.

בין חברתי לימני

הרושם המתקבל מטיעוני הצדדים הוא שאי-אפשר לקיים דיון ציבורי ענייני כשמשרד הביטחון מעלה את טיעוניו המשמעותיים ביותר בדלתיים סגורות בלבד. הצדדים נחלקים למי שרואה בתקיפת אירן מותרות, צורך של ישראל לשמור על דימוי עוצמתי, לבין אנשי ביטחון, ובראשם ראש הממשלה ושר הביטחון, שרואים באירן גרעינית איום קיומי ממשי על ישראל. אגב, באופן מוצהר, גם הצמרת המדינית בארה"ב רואה באירן גרעינית סכנה לעולם החופשי בכלל ולישראל בפרט.

הדיון הזה הזכיר לי חוג בית של מפלגת 'שינוי' שבו אחד מראשי המפלגה ענה על שאלה, כאילו בצחוק: "אנחנו צריכים למצוא פתרונות לטווח הקרוב, כי במילא בטווח הרחוק משהו ממגוון האיומים כבר יחסל אותנו". הדיון הזה לא החל היום. יש מי שמתנהל באמונה של ניל"י (נצח ישראל לא ישקר) ויש מי שרוצה לעבור את היום, החודש והשנה בשלום. אלו הן הגישות שמתעמתות בבסיס הדיון על תקציב הביטחון.

עם זאת, טוענים באוצר, יש גם רבים שתופסים טרמפ על הצרכים הביטחוניים האמיתיים. במשך שנים מנסים באוצר לטפל בסעיף הפנסיות בתקציב הביטחון. בשנים האחרונות הפעיל האוצר לחצים על מערכת הביטחון באמצעות דחיית עידכוני שכר למשרתי הקבע. התנאי לאישור ההעלאות היה ניתוק הקשר בין תוספות השכר למשרתים הפעילים לבין תוספות השכר לפנסיונרים. לאחרונה נכנע משרד הביטחון והסכים לתיקון בחוק המאפשר לעדכן שכר למשרתים פעילים מבלי לעדכן את שכר משרתי הקבע.

גם ההסכמה הזו תעזור לצמצם את התקציב בעתיד, אך כרגע הבעיה נותרה בעינה: לפי בנק ישראל, אומנם התקציב המקורי ל-2011 נמוך במיליארד שקלים מכפי שנקבע במתווה ברודט, אך התוספות שכבר אושרו ב-2012 מעמידות את התקציב בחריגה מעל המתווה בגובה של יותר מ-1.6 מיליארדי שקלים.

בדיוני התקציב, תקציב הביטחון מושך אש בין נבחרים שממתגים את עצמם "חברתיים", לבין אלה שבדרך כלל מזוהים עם הימין.

ב-2012 צפוי תקציב הביטחון להסתכם ב-60 מיליארדי שקלים, אך במדינתנו 'צפוי' ו'תקציב ביטחון' הם תרתי דסתרי. תקציבי ביטחון אינם כוללים ניהול מערכות, בניית גדרות, מבצעים מיוחדים וודאי שאינם כוללים מתקפה יזומה על מדינה, עם כל המשתמע מכך.

זו, כמובן, אחת הסיבות לכך שהח"כים ה"חברתיים" יוצאים נגד האפשרות של תקיפה באירן. עצם הדיבור על האפשרות הזאת מוערך במיליארדי שקלים. הדיבור הזה מחייב היערכות מיוחדת של העורף, תוכניות ואימונים של הצבא, ולכן לדיבורים האלה יש מחיר שכבר משולם – עוד קודם שנורה כדור אחד.

דיון נוסף על תקציב הביטחון צפוי להתקיים בתחילת החודש הבא. התפתחות המשבר עם אירן ומפת האיומים על ישראל בכלל ישפיעו על קצב התקדמות הדיונים וגם על נכונות השרים להגיע להסכמה בעניין.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  19/08/2012   |   עודכן:  19/08/2012
ערן בר-טל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מי מכם שמרבה לנסוע בכבישי הארץ, רואה בצדי הדרכים את מפעל הבניה העצום של הנחת מסילות רכבת בחלקי הארץ השונים. ובכן, זה לא חדש. פסי רכבת היו כאן עוד לפני קום המדינה. בימים ההם יכולת לעלות על רכבת בחיפה ולבחור לרדת בתחנות שהיום איך לומר... נשמעות קצת הזויות, כמו דמשק, ביירות או אפילו לקחת קישור לרבת עמון. אחד מהקווים הללו שייך לרכבת החיג'אזית שאנחנו מכירים יותר כרכבת העמק. על רכבת העמק כבר סיפרו וצחקו רבות. מה שנחמד הוא שבשנים האחרונות גם משחזרים.
19/08/2012  |  רחל אלג'ים  |   כתבות
המערכת הלא מודעת היא המערכת הרגשית רבת העוצמה. למערכת זו יכולות ניתוביות, תפקודיות ותפיסתיות רבות עוצמה. מערכת חשובה זו היא בעלת השפעה מכרעת על כל מהלך חיינו - על ההחלטות שלנו, על הדרך בה אנו מנתבים את חיינו, על יכולתנו ועל הדרך בה אנו תופסים את המידע שמגיע אלינו ומגיבים אליו.
19/08/2012  |  קרן אלמוג  |   כתבות
פסק דין של שופטת בית משפט השלום בחיפה, מירב קלמפנר-נבון, חושף (2.8.12) באיזו קלות ניתן להשיג בטענות שקריות צו על תנאי, העלול להרוס כלכלית את הצד שכנגד. במקרה הנוכחי חויבו מבקשי הצו לפצות את הניזוק, אך הסיפור כולו מעלה שאלות נוקבות המצריכות מענה מערכתי.
19/08/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
אנשי העסקים גיל דויטש ורוני בירם השלימו בתחילת 2009 עסקה פנטסטית עם קבוצת הפניקס. הם מכרו לה את כל מניותיהם בחברת אקסלנס השקעות, בעיתוי מוצלח וחריג, שהותיר בידיהם רווחי הון עצומים.
18/08/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
עם קורות חיים אנחנו עוד מסתדרים, חלקנו גם מסוגלים לכתוב מאמר שמכבד את עצמו, אבל איך מספרים על עצמנו ב"50 תווים" במיוחד כשהמטרה היא למצוא בן או בת זוג לחיים? קשה...
17/08/2012  |  יפעת גדות  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il