|   15:07:40
דלג
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

שדה הקרב של תודעה גרעינית

אין חולק על קיום האיום האירני. שדה הקרב של התודעה הישנה חי ובועט, ומייצר איומים וסכנות לישראל ולאנושות כולה. אך מי שיוביל את ישראל לקרב הזה, צריך להיות מסוגל לראות גם מעבר למגבלות התודעה האירנית ומעבר לגבולות התודעה שלו עצמו. נתניהו וברק אינם הצמד להוביל קרב תודעה. ועל אלה בדיוק אמר איינשטיין: "הרבה יותר קל לפרק אטום מאשר לפרק דעה קדומה"
19/08/2012  |   דן אלון   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
ברק ונתניהו. לא מסוגלים להבין את הסביבה בה הם פועלים [צילום: פלאש 90]


שדה הקרב התקשורתי של העידן הישָן

נתניהו וברק הרימו לאוויר את הבלון האירני, והציבוריות הישראלית, על כל מרכיביה, רצה אחר הבלון בניסיון לתפוס אותו, להתווכח איתו ועליו. נתניהו וברק לא יכלו לקוות לתגובה טובה יותר מבחינתם, והם גם לא ציפו לתגובה שונה מזו. כל בלון כזה נתפר בקפידה למידותיה של הציבוריות הישראלית, ומביא בחשבון את מלאי הגנרלים בדימוס שהארץ הזו עמוסה בהם לעייפה, ואת העובדה שלכל ישראלי יש דעה בנוגע לכל נושא, ועוד מאפיינים שונים של הציבוריות הישראלית.

וכך, כל שנותר למפריחי הבלונים הללו לעשות, הוא לתפור את הבלון מתוך ידיעה ברורה שהוא יעלה ויתרומם במהרה אל-על, כמו בלון פורח, על אדי אוויר חם שתייצר למענו הציבוריות שלנו. זהו שדה הקרב של בעלי התודעה הנוכחית. השימוש באמצעי התקשורת המסורתיים, אלה שהם בבחינת 'שידור', והם מוציאים אל העולם תשדורת חד-כיוונית. העיתונות המודפסת והמשודרת עדיין פועלים, על-פי רוב, במודל הפעולה הזה, ומשום כך התקשורת הזו הולכת ומאבדת את הרלוונטיות שלה, והמודלים העסקיים שלה מצביעים על היחלשות עם תאימות ביחס ישר של קו ההכנסות והרווחיות.

שדה הקרב התקשורתי של העידן החדש

בשדה הקרב החדש של עולם התקשורת המתהווה כעת, אין עוד מקום למודל של 'שידור' שהוא בסך-הכל 'שיגור' חד-כיווני של מסרים. המודל של "one to many", החל להתחלף זה מכבר, והוא הופך למודל התואם יותר את רוח התקופה והאפשרויות שנפתחו עם ההתפתחות הטכנולוגית, ובעקבות השינויים המתרחשים בתודעה האנושית.

האינטרנט יצר שלושה גלי הדף במים העכורים של התודעה האנושית: המפץ הגדול של המידע הנגיש לכל, הולדת "הכפר הגלובלי" שבו "אפקט הפרפר" הוא מודל זמין לכל, ומהפכת הרישות החברתי המהווה תשתית חברתית חדשה אשר מהווה אלטרנטיבה למודלים החברתיים של העידן הישן.

שלושת השינויים המהותיים הללו, התרחשו בפרקי זמן קצרים מאוד, ובתוך קצת יותר מעשור שנים הולידו את המודל החדש של שדה הקרב התקשורתי. המודל של "one to many", שבו פועלים כיום אמצעי התקשורת המסורתיים (העיתונות המודפסת והמשודרת), מתחלף כעת, כתולדה ישירה של השינויים הללו, במודל של "many to many".

במודל החדש הזה אין עורך, אין מו"ל, אין אפשרות מעשית להפעיל צנזורה, והתודעה החדשה הזו מייצרת "crowd wisdom" (נהוג לתרגם כ "חוכמת ההמון"). התקשורת החדשה היא מהירה יותר, אמינה יותר, חזקה יותר מקודמתה, והיא מפילה את הבלונים שמפריחים בעלי התודעה הישנה בקצב שיא (שהולך ומתגבר).

הראשון לזהות והאחרון להבין

נתניהו אוהב את התואר "הראשון לזהות". מישהו מעבדיו הנרצעים שעובד עבורו וחושב במודל של התקשורת הישנה ("one to many"), כתב את השטות הזו, מתוך ידיעה שזה מה שהבוס אוהב לשמוע. דן כנר הקריא ברוב הוד והדר, קבל עם ועדה, והמשך הפארסה הזו כבר ידוע ברבים והדיון בה מיותר.

בכל צעד ושעל של לשכת נתניהו, בכל אמירה של יחצ"ן, בכל תוואי של עדר יועצי התקשורת שלו, בכל מעשה זממה של צוות האסטרטגיה שלו, ובכל פעולה טקטית שלו, ניתן לראות בבירור את הסימנים שהשינוי המהותי הזה עדיין לא נתפש במלוא משמעותו. השינוי הזה לא הובן שם על כל היבטיו, וכל פעולה כזו של "הראשון לזהות", נלכדת באופן מיידי בערוצים של התקשורת החדשה ("many to many"), ומתנפצת על ראשו לרסיסים.

די אם ניזכר בתקופה האחרונה ובשלל התחבולות שפעם, בעבר הלא רחוק, עוד יכלו להניב פירות, וכעת הן התרסקו אל מול "שובר הגלים" של ההוויה התקשורתית החברתית החדשה. החל בפרשת ההליכה לבחירות וצירוף קדימה, דרך פרשת "שוויון בנטל" ופרישת קדימה, עובר דרך המו"מ עם הנגבי, וכלה בסיפור הוספת שחקן הרכש החדש דיכטר (שאך זה לא מכבר התראיין והסביר מדוע שר שמכהן שנה-שנתיים הוא תולדה של צורך קואליציוני ולא של צורך לאומי או צורך ממשלתי).

הראשונה לזהות, להבין, להתאים ולעשות
יחימוביץ'. עשתה את הנדרש [פלאש 90]

שלי יחימוביץ' לקחה את הבחירות על ראשות מפלגת העבודה בהליכה. היא הבינה את מה ש"הראשון להבין" לא הבין, ורתמה את המנוע של שדה הקרב התקשורתי החדש לטובת ההצלחה שלה. היציאה של שלי מהעיסוק בתקשורת כמקצוע, אפשרה לה להבין טוב יותר את החסרונות של שדה הקרב התקשורתי הישן, בבחינת "מה שרואים מכאן, לא רואים משם".

שלי ניגשה למלאכה ועשתה את כל מה שנדרש על-מנת להצליח בשדה הקרב התקשורתי החדש. היא הפנימה את העיקרון של "many to many", שידרה לציבור אבל גם הקשיבה, למדה לנהל רב-שיח עם הציבור בהתאם לנושאים שמעניינים את הציבור, ולמדה את השיעור החשוב מכל בשדה הקרב התקשורתי החדש - היא שילבה את הציבור בעשייה שלה, ורתמה את האלפים שעמדו נפעמים מול החיבור הזה בין "פוליטיקה ישנה" ל"תקשורת חדשה". האלפים נהרו, והקרב הוכרע.

התודעה הגרעינית

המודל החדש של שדה הקרב התקשורתי הוא ביטוי של מגוון רחב מאוד של שינויים המתרחשים בתודעה האנושית כתוצאה ישירה מן הגל של שלוש המהפכות הגדולות שאפשרה הטכנולוגיה. המכלול של השינויים הללו עדיין בתהליכי התהוות, והוא נסתר לחלוטין מעיניהם של מי שעדיין לוחמים במסגרת שדה הקרב הישן והתקשורת שלהם עובדת באופן חד-סטרי ("one to many").

התודעה המתהווה היא תודעת-על, אשר חוצה את גבולות התודעה האנושית הנוכחית במימדים של חלוקה בינלאומים, דתות, מעמדות, וכיו"ב. התודעה החדשה מאפשרת לכל אדם לחצות את גבולות התודעה שלו עצמו על-ידי חשיפה לתודעת-על כוללת, והיא גורמת לשינויים גוברים, הולכים ומתעצמים הן בקצב של אדוות התודעה הללו והן בעוצמתן.

שיתופי פעולה בינלאומיים חוצי גבולות לאומיים, חוצי כלכלות, דתות, חוצי מערכות חוק וממשל מקומיות, ויצירת תשתיות מעשיות ליצירת שינויים מרחיקי-לכת בתודעה האנושית הכללית, כל אלה הם רק תחילתו של עידן שבו תודעות ישנות יקרסו תחתן בן-לילה (ראה התפרקות משטרי הדיכוי הערביים), ותודעות גלובליות ייוולדו מתוכן בקצב מתגבר עם יכולת שינוי מועצמת.

בשדה הקרב החדש, משחקת התודעה החדשה תפקיד מכריע, והיא אינה כורעת ברך בפני כלי התודעה הישנה. הנסיונות החוזרים ונשנים של מי שאינם מבינים את כללי המשחק החדשים, לעשות שימוש במודלים ישנים לצורך הכרעה בשדה קרב שאינם מבינים, מייצרים אפקט שלילי לנסיונות הללו, עד כדי כך שהם משווים ליוצרי הגלים הללו מראה פאתטי.

כשמדובר בעתיד המדינה ובדיני נפשות, כשמדובר בראש ממשלה ובשר הביטחון, כשמדובר במי שאנו אמורים לבטוח בהם באופן מלא, זה יכול להיות רע מאוד ולהוות סיבה מספקת להליכה מיידית לבחירות. אבל כשמדובר בנוסף לכל אלה, על מי שאינם מסוגלים להבין את הסביבה בה הם פועלים, ואינם מבינים ששדה הקרב השתנה ואינו עוד השדה המוכר להם, אנו ניצבים מול בעיה חמורה עוד יותר. חוסר הבנה של המציאות יכול להיות נסלח, רק אם הוא מגיע ארוז ביחד עם יכולת הקשבה ולימוד.

אין חולק על קיומו של האיום האירני. שדה הקרב של התודעה הישנה עודנו חי ובועט, ומייצר איומים וסכנות, לישראל ולאנושות כולה. אך מי שיוביל את ישראל לקרב הזה, צריך להיות מסוגל לראות גם מעבר למגבלות התודעה האירנית, ומעבר לגבולות התודעה שלו עצמו. נתניהו וברק אינו הצמד להוביל קרב תודעה.

"הרבה יותר קל לפרק אטום מאשר לפרק דעה קדומה" [אלברט איינשטיין].

תאריך:  19/08/2012   |   עודכן:  19/08/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שדה הקרב של תודעה גרעינית
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מזכיר_המדינה
19/08/12 16:54
2
חבל"ז
19/08/12 17:15
3
ובעצם טיפש
19/08/12 17:39
4
מחשב מהלך
19/08/12 22:25
5
לניתוח תקשורת
19/08/12 23:11
6
לפי התגובות
19/08/12 23:54
7
ערן ר"ג
20/08/12 11:48
8
לשונאי
20/08/12 13:25
9
חגא
20/08/12 15:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למען האמת, הבעיה הזו איננה נחלת השר הנוכחי והנהלת משרדו. זו בעיה שמלווה אותנו מאז הרפורמה הידועה לשמצה בסוף שנות ה- 60'. נכון שהיא לא בוצעה מעולם אלא מבנית בלבד, אך במהותה היא כשל לוגי וחינוכי שאין למעלה ממנו. לכן, אין פלא שאנו עומדים כיום ללא שום התקדמות ממשית בזכאות לתעודות בגרות.
19/08/2012  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
לכל איש המתעניין במדעי המזרח התיכון, מודיעין ואסטרטגיה, ברור כי אירן שמה לעצמה יעד להיות בעלת יכולת גרעינית צבאית על-מנת לשפר את סיכוייה להנהיג את העולם הערבי בכלל, המזרח תיכוני בפרט.
19/08/2012  |  צביקה ובר  |   מאמרים
אם לא די בקיץ הלוהט, מעמיס הציבור על עצמו את נטל הקשקשת הלאומית בסוגיית הגרעין האירני- הכופה עליו להשתתף בלוטו הלאומי, האם לתקוף אם לאו. אומנם אין חולק על חשיבותה ומשקלה של שאלה דומיננטית כסוגיית התקיפה, ואו ההימנעות ממנה. אלא מאי, דווקא ההנמקות "הבעד והנגד" שבמרכזם חשיפת העורף, מונעות מהציבור מלנתח את כלל הגורמים הרלוונטיים - ובראשם, את מידת מוכנותו של העורף למלחמה.
19/08/2012  |  אמציה חן  |   מאמרים
על מדינת ישראל להכין מסמך ובו לרכז בקצרה את העובדות בנושא זכויות עם ישראל במולדתו, לקבל עליהם חתימה של המומחים הגדולים בתקופתנו בארץ ובעולם, ולדרוש מאומות העולם להכיר בו כאמת מדעית עובדתית מוסמכת. זאת כתחליף לתפיסה המקובלת השקרית שהופצה על-ידי הערבים ותומכיהם וקנתה לה אחיזה בקרב האנושות כאמת אלטרנטיבית המייצרת מציאות מדומה.
19/08/2012  |  אהרון שחר  |   מאמרים
מעבר לכך שהחרדים עובדים, מבט על התרומה למשק על-פי נתונים של אחוזי עובדים ומובטלים בלבד אינו רציני ואינו מקצועי, כיוון שקיימים עובדים רבים שטוב היה אילו לא עבדו
19/08/2012  |  עמוס שנער  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il